Gå til innhold

Hva hjelper når man er hes og hoster og hoster uten å få løsnet det som sitter i halsen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Forkjølelsen har satt seg i halsen så har pipe stemme + at jeg hoster og hoster til jeg blir gal og nesten panikk for at jeg ikke får hostet der løs!! Føler da at halsen blir tett...Innimellom får jeg hostet løs litt slim men det kommer tilbake med en gang..Blir så sår i halsen også 😛 Hva hjelper? Har funnet meg en kopp varmt vann med honning og masse sitronskiver oppi,men vet ikke om det hjelper..Fikk løsnet det mer på dagen idag men det setter seg fast mer og mer utover ettermiddagen/kvelden..

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd løktrikset?

Skjær en løk i grove deler (4-5 biter), og legg den vedsiden av sengen når du sover. Ikke fortell meg hvordan det funker, men det funker! 

Anonymkode: b307b...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Prøvd løktrikset?

Skjær en løk i grove deler (4-5 biter), og legg den vedsiden av sengen når du sover. Ikke fortell meg hvordan det funker, men det funker! 

Anonymkode: b307b...9b7

 

Uff jeg er trøtt! Haha! Det skulle stå "Ikke spør meg hvordan det funker, men det funker!"

Anonymkode: b307b...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv bisolvon (kirsebærsmak). Jeg har astma og blir fort veldig slimete, og det er utrolig slitsomt. Men bisolvon er de som hjelper meg best. Fås reseptfritt på apoteket.  En veldig varm dusj med mye damp, hjelper og, da får jeg løsnet på en del av slimet

Anonymkode: 9436c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøv bisolvon (kirsebærsmak). Jeg har astma og blir fort veldig slimete, og det er utrolig slitsomt. Men bisolvon er de som hjelper meg best. Fås reseptfritt på apoteket.  En veldig varm dusj med mye damp, hjelper og, da får jeg løsnet på en del av slimet

Anonymkode: 9436c...dc8

Prøvde bisolvon nå nettopp,hadde ei flaske for barn med jordbærsmak i skapet og der stod dose for voksne på den og..Men da syns jeg det satte seg helt fast,men mulig det tar litt tid før det løsner...Varmt vann med honning og sitron gjorde at jeg fikk hosta løst litt innimellom..Når jeg hoster til hardt ut nå så kommer det hvesende lyder 🙈 Heldigvis så er det bare på ene sida nedi halsen det er værst 😉

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøvde bisolvon nå nettopp,hadde ei flaske for barn med jordbærsmak i skapet og der stod dose for voksne på den og..Men da syns jeg det satte seg helt fast,men mulig det tar litt tid før det løsner...Varmt vann med honning og sitron gjorde at jeg fikk hosta løst litt innimellom..Når jeg hoster til hardt ut nå så kommer det hvesende lyder 🙈 Heldigvis så er det bare på ene sida nedi halsen det er værst 😉

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

ikke sikkert det funket så bra for deg, det var dumt :(

Anonymkode: 9436c...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ikke sikkert det funket så bra for deg, det var dumt :(

Anonymkode: 9436c...dc8

Nei det funket nok ikke så bra siden det ble værre 😕 Nå får jeg ikke opp noe,men tok en kopp kokende vann som jeg sitter å puster inn gjennom munnen så håper det hjelper litt 😉 Hvis ikke går det nok over om noen dager...Men får litt panikk innimellom siden jeg føler at alt blir tett,men det kjennes bare slik ut..

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan det hjelpe å spiste noe kaldt som is?

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

 

Spør igjen jeg: Har du prøvd løktrikset? Jeg er så glad for den personen som anbefalte det til meg 😁

Anonymkode: b307b...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Spør igjen jeg: Har du prøvd løktrikset? Jeg er så glad for den personen som anbefalte det til meg 😁

Anonymkode: b307b...9b7

Skal teste det ut 😊👍

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm ingefærte. Og så holder jeg koppen mot brystbeinet. Varmen hjelper. Is og kalde ting gjør det værre hos meg.

Varmepose over brystkassen/opp mot halsen.

Unngå melkeprodukter. Jeg opplever det som at de gjør slimet seigere. 

Om du blir så tett at du sliter med å puste ville jeg kontakte lege. Det kan være du må ha noe slimløsende på resept eller noe slikt for å få det løs.

God bedring!

Anonymkode: 9fa49...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Varm ingefærte. Og så holder jeg koppen mot brystbeinet. Varmen hjelper. Is og kalde ting gjør det værre hos meg.

Varmepose over brystkassen/opp mot halsen.

Unngå melkeprodukter. Jeg opplever det som at de gjør slimet seigere. 

Om du blir så tett at du sliter med å puste ville jeg kontakte lege. Det kan være du må ha noe slimløsende på resept eller noe slikt for å få det løs.

God bedring!

Anonymkode: 9fa49...ec6

Is ble værre fant jeg ut 😉 Løsna litt ei stund før det nå sitter fast igjen og jeg bjeffer når jeg hoster..Stått opp og prøver litt varmt vann igjen..Kjennes jo så tett ut men jeg får puste,kjennes ikke slik ut når jeg får panikk men 😕 Da må jeg prøve å slappe av! Blir det ikke bedre utover dagen i morgen så får jeg høre med legen da...Skal sette meg å puste inn litt damp fra koppen samt varme en slik rispølse i mikroen å legge på halsen 😊 Det sitter i strupen for det durer der når jeg tar på halsen...

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosylan på nettene (på resept), bisolvon i tablettform og noskapin tabletter - disse to uten resept. 

Har slitt veldig siste to ukene selv, helt forferdelig. Har også kjøpt pulverposer på apoteket som blandes ut i varmt vann, føler det har lindret. Ellers varmt vann med honning og sitron eller fruktte med sitron. Det lindrer ihvertfall litt der og da på en hals som har vært så ille at jeg brekker meg når jeg hoster uten at noe løsner. 

God bedring!

Anonymkode: 5b0ee...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Cosylan på nettene (på resept), bisolvon i tablettform og noskapin tabletter - disse to uten resept. 

Har slitt veldig siste to ukene selv, helt forferdelig. Har også kjøpt pulverposer på apoteket som blandes ut i varmt vann, føler det har lindret. Ellers varmt vann med honning og sitron eller fruktte med sitron. Det lindrer ihvertfall litt der og da på en hals som har vært så ille at jeg brekker meg når jeg hoster uten at noe løsner. 

God bedring!

Anonymkode: 5b0ee...783

Takk for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mamma_til_3_jenter <3 skrev:

Takk for tips 😊

Teller timer til apoteket åpner! I innimellom føler jeg meg helt tett i halsen, gjorde du det og? 

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Teller timer til apoteket åpner! I innimellom føler jeg meg helt tett i halsen, gjorde du det og? 

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Ja. Men ta deg en tur til legen, halsprøve. Kanskje det er streptokokker? Be om å få cosylan og rinexin.

Her gikk halsbetennelse over i bronkitt og bihulebetennelse. Følte egentlig jeg begynte å komme meg, men i går sov jeg lilevel mye av dagen og det slipper ikke ordentlig. Våkner av hosteanfall der jeg nok ikke har fått puste ordentlig. Ligger høyt med hode + +.

Anonymkode: 5b0ee...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men ta deg en tur til legen, halsprøve. Kanskje det er streptokokker? Be om å få cosylan og rinexin.

Her gikk halsbetennelse over i bronkitt og bihulebetennelse. Følte egentlig jeg begynte å komme meg, men i går sov jeg lilevel mye av dagen og det slipper ikke ordentlig. Våkner av hosteanfall der jeg nok ikke har fått puste ordentlig. Ligger høyt med hode + +.

Anonymkode: 5b0ee...783

Skal høre med legen når de åpner 😊 Tror jeg må rusle dit ( 4 minutter å gå) siden jeg er så hes og nesten stemmeløs 😛 Det rare er at jeg er ikke tett i nesa,starta med tett nese men det gikk over, men satte seg i halsen istedenfor...Har ikke blitt noe søvn i natt så begynner å bli sliten 😴 Kjennes ut som det sitter ett lokk nedi halsen, bjeffer når jeg hoster men av og til er jeg heldig å får løsnet litt grums nedi der,men kommer mer tilbake med en gang!

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på forumet her da jeg googlet slimhoste en gang jeg var plaget med det samme. Det hjalp for meg:

 

HI, har du sugerør i huset?

 

Hvis du har det så finner du frem et. Hvis ikke så former du leppene slik at du kun har et sugerørtynt hull å puste ut gjennom.

 

Trekk pusten normalt inn, og pust deretter ut gjennom sugerøret eller leppene med litt trykk i pusten (ikke av all kraft, men litt mer enn vanlig utpust). Dette gjentar du 5 ganger. Legg sugerøret bort.

Så trekker du pusten godt inn og støter luften ut med godt åpen munn. Tenk deg at du skal lage dugg på et vindu med pusten, og at du gjør det med et langt støtende utpust. Det kan hjelpe om du samtidig tar albuene og overarmene ut fra kroppen og presser dem inn mot siden din på dette støtende utpustet.

Gjør et slikt støtende utpust 1-2 ganger.

 

Hensikten med dette er:

Pust gjennom sugerør eller liten leppeåpning gjør at luften får motstand på utpust. Dette gjør at luften i lungene legger seg bak slimet og guffen i lungene og dermed skubber slimet fra lungene og opp i bronchiene. Det støtende, lange utpustet får slimet fra bronchiene opp i halsen. Og fra halsen kan du hoste opp slimet.

 

Dette er teknikk som brukes på sykehus på bl.a. pasienter innlagt for lungebetennelse (de har riktignok et enkelt blåseinstrument de får blåse i, men sugerør/leppepust gjør ca samme nytten).

Når du hoster så får du nemlig bare opp slimet som er i halsen. Likevel vil slim som ligger i lungene og bronchiene stimulere deg til hosting uten at det er særlig effektivt. Med denne metoden får du slimet opp dit du kan hoste det opp uten særlig krefter. Dvs. du slipper unna med mye mindre hosting og mye mindre krefter :)

 

Ha alltid vann i nærheten når du gjør dette, og kommer det mye guffe opp så spytt det ut. Jeg gjør dette gjerne på badet.

 

Gjør dette før du legger deg, når du står opp og flere ganger om dagen. Står du opp i løpet av natten så gjør det gjerne en gang da også.

 

Lag deg te av timian (kan bruke det vanlige krydderet du sikkert har i skapet) og ha i litt ferskpresset sitron - dette virker slimløsende. Og drikk mye nå slik at du tynner slimet.

Unngå melkeprodukter, sukker, banan, hvetemel - alt er nemlig slimdannende.

 

 

God bedring :)

Anonymkode: fd30d...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant dette på forumet her da jeg googlet slimhoste en gang jeg var plaget med det samme. Det hjalp for meg:

 

HI, har du sugerør i huset?

 

Hvis du har det så finner du frem et. Hvis ikke så former du leppene slik at du kun har et sugerørtynt hull å puste ut gjennom.

 

Trekk pusten normalt inn, og pust deretter ut gjennom sugerøret eller leppene med litt trykk i pusten (ikke av all kraft, men litt mer enn vanlig utpust). Dette gjentar du 5 ganger. Legg sugerøret bort.

Så trekker du pusten godt inn og støter luften ut med godt åpen munn. Tenk deg at du skal lage dugg på et vindu med pusten, og at du gjør det med et langt støtende utpust. Det kan hjelpe om du samtidig tar albuene og overarmene ut fra kroppen og presser dem inn mot siden din på dette støtende utpustet.

Gjør et slikt støtende utpust 1-2 ganger.

 

Hensikten med dette er:

Pust gjennom sugerør eller liten leppeåpning gjør at luften får motstand på utpust. Dette gjør at luften i lungene legger seg bak slimet og guffen i lungene og dermed skubber slimet fra lungene og opp i bronchiene. Det støtende, lange utpustet får slimet fra bronchiene opp i halsen. Og fra halsen kan du hoste opp slimet.

 

Dette er teknikk som brukes på sykehus på bl.a. pasienter innlagt for lungebetennelse (de har riktignok et enkelt blåseinstrument de får blåse i, men sugerør/leppepust gjør ca samme nytten).

Når du hoster så får du nemlig bare opp slimet som er i halsen. Likevel vil slim som ligger i lungene og bronchiene stimulere deg til hosting uten at det er særlig effektivt. Med denne metoden får du slimet opp dit du kan hoste det opp uten særlig krefter. Dvs. du slipper unna med mye mindre hosting og mye mindre krefter :)

 

Ha alltid vann i nærheten når du gjør dette, og kommer det mye guffe opp så spytt det ut. Jeg gjør dette gjerne på badet.

 

Gjør dette før du legger deg, når du står opp og flere ganger om dagen. Står du opp i løpet av natten så gjør det gjerne en gang da også.

 

Lag deg te av timian (kan bruke det vanlige krydderet du sikkert har i skapet) og ha i litt ferskpresset sitron - dette virker slimløsende. Og drikk mye nå slik at du tynner slimet.

Unngå melkeprodukter, sukker, banan, hvetemel - alt er nemlig slimdannende.

 

 

God bedring :)

Anonymkode: fd30d...c55

Prøvde sugerør og den andre uten sugerør...Begynte å hoste så jeg brakk meg av den siste så da løsna det litt der og da..Ellers sitter det i halsen dønn fast!! Syns det er så ubehagelig å hoste til en brekker seg for da mister jeg på en måte pusten...

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk time hos legen idag tidlig 😊 Fant ingenting, lyttet på lungene,tittet i halsen,klemte på halsen og tok crp,alt var fint 😊 Så da var det virus 😛 Fikk cosylan for hosten, det var ikke typisk slimhoste så da kunne jeg få det..

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2017 den 11.16, Anonym bruker skrev:

Fikk time hos legen idag tidlig 😊 Fant ingenting, lyttet på lungene,tittet i halsen,klemte på halsen og tok crp,alt var fint 😊 Så da var det virus 😛 Fikk cosylan for hosten, det var ikke typisk slimhoste så da kunne jeg få det..

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Bra, greit med en sjekk. Håper du er bedre?

Anonymkode: 5b0ee...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bra, greit med en sjekk. Håper du er bedre?

Anonymkode: 5b0ee...783

Stemmen er nesten normal igjen iallefall 😃 Jeg hoster og hoster og føler meg litt tett nedi halsen enda men mye bedre heldigvis 😀👍 Sliter litt med å hoste løs det som sitter der nå,men regner med at det løsner etterhvert!

Hi

Anonymkode: 23221...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...