Gå til innhold

Gjør døren lav og porten trang - hos Humanetisk Forbund er det ikke mye toleranse å spore


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke mange som er mer intolerante enn humanetikerne. Kan da noen av dere ihuga etikere forklare meg hva som er humant eller etisk ved å nedlegge forbud mot det som defineres av dem som "religiøs" musikk? mot at et eldre menneske som liker musikk kan få spilt noe av sin favorittmusikk i sin humanetiske begravelse? Liker man klassisk musikk er en stor del av repertoaret til mange av de største komponistene kirkemusikk. Å elske Bachs musikk er fullt forenlig med å være ateist og sånn sett ønske å begraves humanetisk. Men da får man fy på lanken og nei i ansiktet, for det tåler ikke denne areligiøse organisasjonen som er mer katolsk enn paven, mer fundamentalistisk enn IS, og i bunn og grunn bare antikristen. Tilgi dem ikke - de vet hva de gjør. Humant eller etisk er det i alle fall ikke.

  

Anonymkode: eed56...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne ha vært en interessant diskusjon, men når du åpner med å sammenligne HEF med IS har du lagt standarden for sakligheten på et nivå som gjør at jeg bare ikke gidder. Ha en fin dag. 

Anonymkode: 73e5b...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kirken kan nekte musikk de ikke liker, så er det vel helt greit at HEF også gjør dette? Det skal jo være livssynsNØYTRALT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateistene er de minst tolerante jeg kan tenke meg.

Man hører at det er muslimenes skyld at tradisjoner rundt jul og påske blir fjernet fra skolen, men på utallige foreldremøter har jeg fått bevist at muslimene veldig gjerne er med på å feire kristen jul, delta i våre tradisjoner, mens ateistene de hyler med høye stemmer at religion skal ut av skolen....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har akkurat samme rutiner som kirken, det finnes musikk de ikke vil ha i sine seremonier. Det er da ikke verre enn at kirker, synagoger., templer, moskeer og andre steder for utfoldelse av livssyn/religion har det.

Anonymkode: 20ac5...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ateistene er de minst tolerante jeg kan tenke meg.

Man hører at det er muslimenes skyld at tradisjoner rundt jul og påske blir fjernet fra skolen, men på utallige foreldremøter har jeg fått bevist at muslimene veldig gjerne er med på å feire kristen jul, delta i våre tradisjoner, mens ateistene de hyler med høye stemmer at religion skal ut av skolen....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Du mener vel humanetisk forbund, ikke "ateistene" som hel gruppe. Langt fra alle ateister er med der. Mangelen på toleranse hos dem er f.eks. nettopp grunnen til at jeg ikke er det.

Anonymkode: 151df...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så muslimske sanger bør godtas i kirke f.eks? Hadde kirken eller pinsevennene eller en av de andre kjernesunne og tolerante kristensektene godtatt det?

Toleransen for homofili f.eks er jo heller ikke noe som gjennomsyrer den kristne tro. 

Anonymkode: 315f5...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Så lenge kirken kan nekte musikk de ikke liker, så er det vel helt greit at HEF også gjør dette? Det skal jo være livssynsNØYTRALT. 

Ingenting er nøytralt. 

Anonymkode: f8626...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så muslimske sanger bør godtas i kirke f.eks? Hadde kirken eller pinsevennene eller en av de andre kjernesunne og tolerante kristensektene godtatt det?

Toleransen for homofili f.eks er jo heller ikke noe som gjennomsyrer den kristne tro. 

Anonymkode: 315f5...e54

Kanskje fordi det står sort på hvitt at homofili er en synd. 

Anonymkode: f8626...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ateistene er de minst tolerante jeg kan tenke meg.

Man hører at det er muslimenes skyld at tradisjoner rundt jul og påske blir fjernet fra skolen, men på utallige foreldremøter har jeg fått bevist at muslimene veldig gjerne er med på å feire kristen jul, delta i våre tradisjoner, mens ateistene de hyler med høye stemmer at religion skal ut av skolen....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Ja, det har jeg merket meg også. Det er ofte ateistene som hater kristne, mange muslimer liker faktisk kristne bedre enn ateister.

Anonymkode: f8626...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Optatium skrev:

Så lenge kirken kan nekte musikk de ikke liker, så er det vel helt greit at HEF også gjør dette? Det skal jo være livssynsNØYTRALT. 

HEF er ikke livssynsnøytral. Den er humanistisk. Det er også et livssyn. 

Anonymkode: 953ce...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ateistene er de minst tolerante jeg kan tenke meg.

Man hører at det er muslimenes skyld at tradisjoner rundt jul og påske blir fjernet fra skolen, men på utallige foreldremøter har jeg fått bevist at muslimene veldig gjerne er med på å feire kristen jul, delta i våre tradisjoner, mens ateistene de hyler med høye stemmer at religion skal ut av skolen....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Medlemmer av HEF er ikke ateister, de er humanister. 

Anonymkode: 73e5b...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ateistene er de minst tolerante jeg kan tenke meg.

Man hører at det er muslimenes skyld at tradisjoner rundt jul og påske blir fjernet fra skolen, men på utallige foreldremøter har jeg fått bevist at muslimene veldig gjerne er med på å feire kristen jul, delta i våre tradisjoner, mens ateistene de hyler med høye stemmer at religion skal ut av skolen....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Jeg er ingen ateist eller fanatiker av noe slag, men jeg mener dypt og inderlig at religionsutøvelse hører til hjemmet og ikke skolen. Skolen skal være for alle. 

Også minner jeg om at man kan fint feire jul uten å være kristen, tross alt feiret vi jol her i årevis før Jesus angivelig ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror egentlig humanister på?

Anonymkode: efa55...5ad

Sin egen fortreffelighet og monopol på etikken.

Anonymkode: eed56...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sin egen fortreffelighet og monopol på etikken.

Anonymkode: eed56...2fb

Jeg går ut fra at de ville formulert det litt annerledes selv 😁

Anonymkode: efa55...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sin egen fortreffelighet og monopol på etikken.

Anonymkode: eed56...2fb

På samme måte som alle katolikker er pedofile, alle muslimer er selvmordsbombere og alle kristne skinnhellige moralister som denger ungene sine.

Anonymkode: 20ac5...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hef er nøytralt i så måte at det ikke er religiøst, og ikke ønsker sterkt religiøse innslag som Pie Jesu. Aldre salmer fikk de bruke. 

Det blir vel omtrent som at ateister ikke får bruke kirken til bisettelser når de ønsker musikk som ikke står i salmeboken. Vi måtte holde bisettelser for mine besteforeldre i kapellet fordi vi ønsket "Så skimrande var aldrig havet" "Nocturne" av Taube. 

Når man ser på hvordan ateister blir omtalt her inne er det vitterlig ikke mye av Jesus' medmenneskelighet og romslighet å spore. Ateisme og humanetikk er forøvrig ikke det samme. 

Anonymkode: 3ed83...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje fordi det står sort på hvitt at homofili er en synd. 

Anonymkode: f8626...4fc

Står sort på hvitt at det er en synd? Si meg, blåser det rett gjennom hos deg?

Anonymkode: 8a492...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Jeg er ingen ateist eller fanatiker av noe slag, men jeg mener dypt og inderlig at religionsutøvelse hører til hjemmet og ikke skolen. Skolen skal være for alle. 

Også minner jeg om at man kan fint feire jul uten å være kristen, tross alt feiret vi jol her i årevis før Jesus angivelig ble født. 

Den vinterfesten de feiret før jesu tid var jo også religiøs, det var bare en annen religion.....

Men det jeg reagerer på er at folk sier det er muslimene sin skyld at det noen skoler slutter med lucia, slutter med juleverksted, slutter med skoletur til kirken før jul, slutter med adventssamling hver mandag i desember osv, når muslimer flest synes dette bare er hyggelig å være med på. Det er ateistene som ikke vil ha det....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den vinterfesten de feiret før jesu tid var jo også religiøs, det var bare en annen religion.....

Men det jeg reagerer på er at folk sier det er muslimene sin skyld at det noen skoler slutter med lucia, slutter med juleverksted, slutter med skoletur til kirken før jul, slutter med adventssamling hver mandag i desember osv, når muslimer flest synes dette bare er hyggelig å være med på. Det er ateistene som ikke vil ha det....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Jeg kjenner mange ateister, og ingen protesterer på dette. Som ateist selv sender jeg mine barn på alt av religiøst opplegg i skolens regi. Skolen skal uansett ikke forkynne, men alle har godt av å lære om religion. 

Min erfaring er at protestene mot markering av religiøse høytider kommer fra (etter min mening feilaktig) velmenende voksne, som er redde for at noen skal føle seg utenfor. Altså mer lillakledde kvinner med asymmetrisk hårklipp og bachelorgrad i noe som starter på sosio, enn ateister eller muslimer. 

Anonymkode: 3ed83...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den vinterfesten de feiret før jesu tid var jo også religiøs, det var bare en annen religion.....

Men det jeg reagerer på er at folk sier det er muslimene sin skyld at det noen skoler slutter med lucia, slutter med juleverksted, slutter med skoletur til kirken før jul, slutter med adventssamling hver mandag i desember osv, når muslimer flest synes dette bare er hyggelig å være med på. Det er ateistene som ikke vil ha det....

Anonymkode: 6a8b8...9ea

Jeg vet at jol hadde en religiøs undertone, jeg sa bare at man kan ha en feiring i julen uten å være kristen. 

Ellers helt enig med deg. Her på min skole er det jeg og et par andre nordmenn som jobber hardest for å få religionsutøvelsen ut av skolen. En uting rett og slett. Nå er ikke muslimene her med på gudstjenesten, men det er også fordi det her er et annet alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner mange ateister, og ingen protesterer på dette. Som ateist selv sender jeg mine barn på alt av religiøst opplegg i skolens regi. Skolen skal uansett ikke forkynne, men alle har godt av å lære om religion. 

Min erfaring er at protestene mot markering av religiøse høytider kommer fra (etter min mening feilaktig) velmenende voksne, som er redde for at noen skal føle seg utenfor. Altså mer lillakledde kvinner med asymmetrisk hårklipp og bachelorgrad i noe som starter på sosio, enn ateister eller muslimer. 

Anonymkode: 3ed83...ce4

Så lenge presten både preker og gir velsignelse handler gudstjeneste om religionsutøvelse og ikke læring. Man kan fint lære om religioner og deres praksiser utenom å delta på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hef er nøytralt i så måte at det ikke er religiøst, og ikke ønsker sterkt religiøse innslag som Pie Jesu. Aldre salmer fikk de bruke. 

Det blir vel omtrent som at ateister ikke får bruke kirken til bisettelser når de ønsker musikk som ikke står i salmeboken. Vi måtte holde bisettelser for mine besteforeldre i kapellet fordi vi ønsket "Så skimrande var aldrig havet" "Nocturne" av Taube. 

Når man ser på hvordan ateister blir omtalt her inne er det vitterlig ikke mye av Jesus' medmenneskelighet og romslighet å spore. Ateisme og humanetikk er forøvrig ikke det samme. 

Anonymkode: 3ed83...ce4

Jeg har vært i begravelser i kirken og hørt alt fra Gabriellas song og Jag trodde änglarna fanns (eller hva den nå heter) til I see fire. Jeg vil tro at det i HEF, som i kirken, er opp til den som skal forrette eller organisten. Noen er romslige, andre er strikse. Det blir uansett leit for noen pårørende som i en prosess der ting burde være enkelt møter motstand på den avdødes musikksmak. At HEF i den omtalte seremonien tillot Sommarpsalm men ikke Pie Jesu er bare tullete. At man kan synge om Gud, men ikke Jesus virker bare snevert og ikke gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...