Gå til innhold

Bør en døende pasient få morfin om familien ønsker det, selv om sykepleiere ikke ser behovet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon her, og jeg ser begge sider, vanskelig å vite hva som er rett..

 

Alle kliniske tegn viser at pasienten har det bra, pasienten selv sier nei, men familien presser på fordi de er redd pasienten har vondt og bare ikke vil belaste noen.

Anonymkode: c2435...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva sier pasienten nei til?

Anonymkode: 74fe6...ba2

Sikkert et cruise til Kiel...

Hallois? Morfin sikkert

Anonymkode: 49d25...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forstå deg, sier pasienten selv at den har det vondt eller ikke?

Hvis pasienten gir uttrykk for store smerter så er jo dette noe som lege/sykepleier bør ta med i helhetsvurderingen. De skal ikke gi medisiner bare fordi familien vil. Hvis det er slik at pasienten gir uttrykk for smertene til familien, men ikke tør si det til helsepersonell, da bør familien be om å få snakke med legen og ev. ansvarlig sykepleier slik at de kan finne måter å trygge pasienten slik at de får til en bedre kommunikasjon med pasienten.

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hvis pasienten selv ikke ønsker det, og ikke har behov, i tillegg til at lege/sykepleier vurderer det til å ikke være nødvendig, ser jeg ingen grunn til å trosse pasientens ønske og gi morfin likevel. 

Anonymkode: 8d3c5...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He? Hvorfor er dette en vanskelig situasjon? Selvfølgelig gir man ikke morfin til en pasient man som sykepleier vurderer at ikke trenger morfin? Fordi pårørende vil!? Blir rasende her jeg sitter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis pasienten ikke har smerter.  Det må vel kunne oppdages av sykepleierne. Vil tro man ser det både på blodtrykk og ansiktet?

 

Jeg har ei gammel tante som ikke ville ha morfin da hun lå på dødsleiet.  Det kom etterhvert frem at den 95år gamle dama, som visste hun skulle dø, var redd for å bli avhengig av opiater... 

Så da fikk sykepleierne snakket med henne, og "overtalt" henne til medisin.

Anonymkode: 869bb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert et cruise til Kiel...

Hallois? Morfin sikkert

Anonymkode: 49d25...bfc

"Alle tegn sier at pasienten har det bra, pasienten sier nei"

Sier pasienten nei til at hen har det bra, eller sier hen nei til Morfin? 

Ingen grunn til å svare frekt/nedlatende. 

En døende pasient må selv få bestemme om hen vil ha Morfin eller ikke. Familien bestemmer ikke over en autonom pasient. Klarer ikke pasienten lenger å kommunisere, må familiens betraktninger taes sterkt hensyn til, og det er uansett greit å gi maks dosering med Morfin. Ingenting å spare på ved en så langtkommen palliativ pasient. Men så lenge pasienten selv kan kommunisere, er det et overgrep å overstyre pasientens vilje. Da må det i så fall bli gjort et tvangsvedtak, og det skal mye til!

Anonymkode: 74fe6...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pasienten døende å sier at h*n har smerter får vedkommende morfin. Ingen skal ligge å lide den siste tiden. Kanskje bruker vedkommende fordi h*n føler seg mer avslappet. Uansett, man sparer ikke på det i livetssluttfase. 

Anonymkode: 55315...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evablaum skrev:

He? Hvorfor er dette en vanskelig situasjon? Selvfølgelig gir man ikke morfin til en pasient man som sykepleier vurderer at ikke trenger morfin? Fordi pårørende vil!? Blir rasende her jeg sitter!

Pasienten selv forteller at han har det vondt. Selvfølgelig gir man da smertestillende!

Anonymkode: 55315...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasienten sier nei til morfin siden det ikke er smerter..

Hvorfor kan jeg ikke lage en «diskusjon» her? Jeg bare observerer dette litt utenfra og er faktisk bare nysgjerrig på hva som er «reglene» når det gjelder denne problemstillingen.

Jeg mener heller ikke man skal spare på lindring i siste del av livet, men hvorfor gi det når det ikke er noe som tilsier at denne pasienten trenger det?

Anonymkode: c2435...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pasienten sier nei til morfin siden det ikke er smerter..

Hvorfor kan jeg ikke lage en «diskusjon» her? Jeg bare observerer dette litt utenfra og er faktisk bare nysgjerrig på hva som er «reglene» når det gjelder denne problemstillingen.

Jeg mener heller ikke man skal spare på lindring i siste del av livet, men hvorfor gi det når det ikke er noe som tilsier at denne pasienten trenger det?

Anonymkode: c2435...7e3

Pasienten har altså ikke smerter og trenger ikke morfin for smertelindring og ønsker derfor ikke morfin (og helsepersonell støtter dette) - og likevel vil familien at pasienten skal gis morfin?

I så fall, hvorfor i alle verdens dager ønsker familien det??

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evablaum skrev:

He? Hvorfor er dette en vanskelig situasjon? Selvfølgelig gir man ikke morfin til en pasient man som sykepleier vurderer at ikke trenger morfin? Fordi pårørende vil!? Blir rasende her jeg sitter!

Vel, jeg jobber med en sykepleier som konsekvent ikke gir morfin. Det går mot hennes overbevisning, uansett hva legen har forordnet. Hun er et helvete å jobbe med. Sykepleiermangelen i eldreomsorgen gjør at hun får bli. 

Anonymkode: 3e450...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg jobber med en sykepleier som konsekvent ikke gir morfin. Det går mot hennes overbevisning, uansett hva legen har forordnet. Hun er et helvete å jobbe med. Sykepleiermangelen i eldreomsorgen gjør at hun får bli. 

Anonymkode: 3e450...0b5

Klag henne inn til kommunelegen! Ev. også Fylkeslegen.

Dette er jo horribelt! Det ene er at hun påfører pasientene unødvendig lidelse. Det andre er - journalfører hun at hun ikke gir morfinen? Hvis hun gjør det er det jo lett å "ta" henne. Hvis hun ikke journalfører at hun ikke gir morfinen legen har forordnet, da vil jeg tro hun stjeler morfinen - hvis ikke ville det jo ha blitt oppdaget at bruk og mengde man har igjen ikke stemmer overens.

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

Er du døende og på dib?

Anonymkode: 1bf1e...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du døende og på dib?

Anonymkode: 1bf1e...9a1

Jeg har avsluttet min behandling. Så jeg får palletiv vård. Det eneste jeg får er bare smertelindring. Altså, jeg venter på å dø. Men du tror vel at når man venter på døden så ligger man helt stille og ikke kan gjøre noe. Den dagen kan komme i morgen f.eks.

Men ja,jeg ligger for døden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du døende og på dib?

Anonymkode: 1bf1e...9a1

Døgnet har fremdeles 24 timer i døgnet, selv om man er døende. For noen tar det lengre tid enn for andre. Og familie er ikke rundt hver eneste våkne time. Da må man finne på noe å gjøre, da kan en pause på dib være like greit som noe annet innimellom om formen tillater det.

Pussig at du ikke kan forstå det...

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg har avsluttet min behandling. Så jeg får palletiv vård. Det eneste jeg får er bare smertelindring. Altså, jeg venter på å dø. Men du tror vel at når man venter på døden så ligger man helt stille og ikke kan gjøre noe. Den dagen kan komme i morgen f.eks.

Men ja,jeg ligger for døden. 

Herregud ❤️ Jeg finner ikke ord 😓

Anonymkode: 930c4...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Døgnet har fremdeles 24 timer i døgnet, selv om man er døende. For noen tar det lengre tid enn for andre. Og familie er ikke rundt hver eneste våkne time. Da må man finne på noe å gjøre, da kan en pause på dib være like greit som noe annet innimellom om formen tillater det.

Pussig at du ikke kan forstå det...

Anonymkode: dfa9e...5eb

Helt sant. At jeg er her og på fb gjør at jeg glemmer hverdagen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg ligger å venter på døden. Og jeg har så mye smerter. Visse ganger vil jeg ikke si til sykepleiere at jeg trenger morfin. For jeg vil ikke mase på dem. Men mine nærmeste ser på meg at jeg har behov for smertestillende. Og de vet at jeg ikke sier så mye til pleierne, derfor ber dem om medisin av og til.

Forskjellen her er at du ikke tør å spørre etter mofrin, men i hi så sier pasienten "nei" til morfin. Hvorfor i alle dager skal ha få morfin bare fordi pårørende ønsker det? Forstår du ikke hvor feil, og ulovlig, det er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evablaum skrev:

Forskjellen her er at du ikke tør å spørre etter mofrin, men i hi så sier pasienten "nei" til morfin. Hvorfor i alle dager skal ha få morfin bare fordi pårørende ønsker det? Forstår du ikke hvor feil, og ulovlig, det er? 

Nå er vel ikke du den som er kjent for å forstå veldig mye, og det beviser du jo her ettertrykkelig.

Forstår ikke du at Hilde viser at det kan være mange grunner til å si nei eller ikke tørre å spørre om smertelindring? En annen grunn kan jo også være at pasienten ikke liker rusen eller døsigheten smertelindringen gir og derfor bevisst velger å ikke ta smertestillende, for å få flere klare øyeblikk sammen med familien.

Anonymkode: dfa9e...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...