Gå til innhold

Hva er fordelenmedbå være alenemamma?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann reiser offshore, så har begrenset erfaring, men det jeg setter pris på når han er borte er:

- Du styrer hverdagen helt selv, trenger ikke forholde deg til andre forslag enn de du kommer på selv, og du slipper å måtte forhøre deg med noen om hver minste ting, og takle misnøye for småting.

- Du slipper følelsen av at noen (voksne) er misfornøyd med innsatsen din, det kan være ganske befriende!!!

- Jeg opplever at mine venner og familie tar mer kontakt med meg når han er borte, og jeg er mye sosial med "mine" folk. Trenger ikke lure på om noen synes det blir for mye, eller passe på at andre skal være fornøyde i slike sosiale sammenkomster heller. (Og jeg har en hyggelig mann som både familie og venner liker)

- Ettersom jeg bruker en del energi på å tilpasse meg mannen i hverdagen, får jeg gjerne litt overskudd når jeg slipper.

- Jeg har mye bedre oversikt over hvor ting og klær til ungene osv er når han er borte, for da er det ingen andre som roter i mine "systemer" 

 

 

 

Anonymkode: fa383...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har så mange positive sider, så UENDELIG mange positive sider!!!
- Jeg får oppdra barna på min måte uten at BF konstant skal si imot, mens jeg prøver å sette barna på plass

- Jeg velger selv hvilke rutiner jeg skal ha i hjemmet

- Jeg har mer fritid når barna er hos far, enn det jeg hadde da vi bodde sammen og jeg alltid var den som måtte sitte hjemme

- Jeg har bedre økonomi (klarer oss med mindre bosted litt utpå bygda hvor jeg stortives, og ikke midt i Oslo hvor BF ønsket å bo)

- Mindre klesvask

- Jeg er forberedt på at jeg må ta støytet om hus og hage alene, og irriterer meg ikke over ett mannebein som aldri gjør noe og bare segler avgårde på mitt arbeid og forventer at alt ordner seg selv

- Barna er roligere (tror dem ble svært forvirret da jeg og barnefar alltid var uenige om beskjeder som ble gitt. Hvis jeg sa nei, kunne BF spørre hvorfor, og si at han ikke så problemet og ba barna fortsette med. f.eks. å tegne på bordet. Det kunne jo vaskes bort)

Anonymkode: df4b4...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen å irritere seg over mer. (Alle ekstra oppgaver jeg hadde da ifht nå, klesvask, matlaging, regninger ol). Så er mye mer harmonisk her nå med barne meg og barna.

Og får litt mer tilskudd økonomisk for å være alene. 

 

Anonymkode: a571c...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min fordel er at jeg fortsatt får  leve. Min eksmann var snill som et lam frem til vi ble gift, men da snudde alt. Han begynte med psykisk mishandling dagen etter bryllupet og det ble bare verre og verre. Jeg hadde en datter fra før (hennes far er død), og dagen hun nesten mistet meg også var hun heldigvis hos mine foreldre på besøk. Jeg har enda ikke forstått hva det var som gjorde at min eksmann ble totalt gal, men han denget løs på meg og det endte med at jeg ble liggende i koma i 6 dager med hjerneblødning, brukket nese, 5 brukne ribbein, to brukne fingre og utover det blå over hele meg. Min eksmann sitter i fengsel, og jeg fikk skilsmisse ved dom uten å måtte være separert i 1 år. Sannsynligheten for at jeg lar en ny mann komme inn i mitt og min datters liv er svimlende liten, og jeg bruker nå livet til å gi min datter en så trygg oppvekst som mulig.

Anonymkode: 777a5...38c

Jeg er mektig imponert av deg, det står mye respekt av at du klarte og komme deg ut og klare deg selv :)

Min historie blir mer bagatell, men jeg var heldig og så faretegnene under svangerskapet, så kom meg unna før det ble for sent ;) (Fikk fyrn utvist og, så en intern fleip i gjengen ble: "Cersei" slår ikke opp, hu utviser dem :nigo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mange fordeler, men det er positive sider med å være alenemamma/alenepappa :)

Nå er jeg heldig så økonomien er på plass og jeg har gode venner som ikke ekskluderer bare fordi jeg ikke har en mann. Det som jeg setter pris på er at jeg kan styre dagene selv. Jeg og barna kan styre. Jeg har færre frustrasjoner ang. økonomi, fordeling av husarbeid, handling og praktiske ting. Enten gjør jeg det selv eller så betaler jeg noen for å gjøre det. Kveldene etter ungene har lagt selv har jeg helt fri og tid til egen rådighet. Jeg kan se hva jeg vil på tv, surfe på nett, gjøre husarbeid osv. Jeg kan late meg på sofa, om jeg vil. Ingen som stiller krav verken til sosialisering eller aktivitet. Det er godt :)

Det jeg savner er en å dele interessen for barna med. En som syns at barna er like fantastiske som jeg syns. Og selvfølgelig er det sårt for barna at far aldri stiller opp :(

 

Anonymkode: e9130...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bedre å være i et GODT forhold enn å være alenemor.  Men jeg synes det er flott å være alenemor.  

Jeg merker ikke noe til dårlig økonomi.  Jeg har alltid tjent MER enn eks-mannen min.  Og siden jeg hadde større verdier med inn i ekteskapet fikk jeg større verdier med ut.  Siden jeg tjener OK er en ekstra barnetrygd eneste støtten jeg får.  Tydeligvis brukte eks-mannen min betydelig mer penger enn han bragte inn, jeg føler meg absolutt ikke fattigere nå enn jeg var da vi var gift. 

Jeg slipper evige krangler, løftebrudd og skuffelser.  Jeg har ansvar for ALT og fordelen er at alt blir gjort på en måte jeg synes er OK. 

Det er travelt, men jeg prioriterer tiden min som jeg vil.  

Jeg trives med å være alene på kveldene, men heldigvis har jeg venner som er venner med MEG og ikke diskriminerer meg fordi jeg er singel.  

Jeg opplevde mannen min som en byrde.  Ting er lettere nå.  

Mannen min var utro og han tok initiativ til skilsmisse.  Dermed har jeg gått ut av forholdet med æren i behold.  Jeg gjorde ingenting galt.  Selvfølgelig ville det vært bedre at han tok initiativ til skilsmisse uten å henge på utroskap, men sånn ble det ikke.  

Eks-mannen min har ikke samvær og driter i ungene.  Forferdelig trist og krevende for barna.  For meg betyr det at jeg slipper unna mange av problemene andre alenemødre har, de som må bli enig med en eks-mann de ikke liker.  

Største ulempe er at jeg blir litt mannevond i forhold til de som omtaler seg som alenemødre men ikke er det.  Jeg blir provosert over damer som omtaler seg som alenemødre fordi mannen pendler, eller mødre som er utslitt fordi de er alene med ungene sine annenhver uke.     

Anonymkode: 5138c...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel helt seriøst fra min side. Det kan være at barnefar flytter fra oss og jeg er bekymra. Prøver å fokusere positivt og lete etter fordelene med en slik situasjon.. 

 

Trenger motiverende svar her folkens! 

Anonymkode: 2e69e...afd

Jeg er alenemor, barnefar er helt fraværende, så jeg kjenner kun til hverdagen slik den er nå, men kan jo svare litt uansett for jeg stortrives som alenemor og kan liste opp ganske mange fordeler.

1. Jeg har et helt spesielt bånd med datteren min, da hun bare har meg. Venninner har sagt de misunner meg det forholdet vi har, så det vil jeg jo absolutt se på som en fordel.

2. Jeg slipper å forholde meg til en mann som har et annet syn på barneoppdragelse enn meg selv.

3. Lettere å holde orden på hverdagsting når jeg står med alt ansvar. F.eks: Når jeg henter i barnehagen vet jeg nøyaktig hva som blir tatt med hjem og dermed må tilbake i bhg. 

4. Slipper å rydde etter andre enn meg selv og datteren min.

5. Når ungen er lagt kan jeg slenge beina på bordet og se nøyaktig det jeg vil på TV, kose meg med god mat og legge meg kl ni

6. Jeg styrer økonomien helt selv og kjøper nøyaktig det jeg ser er nødvendig eller ønskelig til både meg og lille.

7. Vi tilbringer mye mer tid med min familie og reiser en del spontanturer til dem når det passer oss (de bor et stykke unna). 

8. Jeg har henne alle ferier, med andre ord får jeg feire både jul, nyttår og  påske sammen med det viktigste mennesket i livet mitt! <3

9. Slipper å forholde meg så mye til masete svigerforeldre.

10. Ingen risiko for at "mamma er den slemme og pappa lar meg gjøre det jeg vil". Jeg styrer skuta og er både den snille og den slemme. Dette er muligens litt av grunnen til punkt nummer 1, også. 

 

Tror du ikke skal bekymre deg så mye, HI. Å være alenemor er slitsomt til tider, men også veldig herlig. Dette greier du helt fint! 

Anonymkode: aa5c8...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Tror du ikke skal bekymre deg så mye, HI. Å være alenemor er slitsomt til tider, men også veldig herlig. Dette greier du helt fint! 

Anonymkode: aa5c8...602

Tusen takk for inspirasjon folkens! 

Ja når jeg klarte å velge feil mann til mine barn, og nå må ta av meg tre barn selv, så er det bedre enn det miserable ekteskapet jeg var i. Helt klart mange fordeler å være uten. Elsker barna mine og må kanskje jobbe enda hardere for å ha nok overskudd. 

Det er absolutt slitsomt med alt, men selvfølgelig så er det også helt herlig som du sier. 

Anonymkode: 2e69e...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alenemor i 10 år og jeg savnet det faktisk litt;-) vi klarte oss bra økonomisk, spesielt nært bånd til barnet, ingen å ta hensyn til. 

Anonymkode: 8e643...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok bedre å være i et GODT forhold enn å være alenemor.  Men jeg synes det er flott å være alenemor.  

Jeg merker ikke noe til dårlig økonomi.  Jeg har alltid tjent MER enn eks-mannen min.  Og siden jeg hadde større verdier med inn i ekteskapet fikk jeg større verdier med ut.  Siden jeg tjener OK er en ekstra barnetrygd eneste støtten jeg får.  Tydeligvis brukte eks-mannen min betydelig mer penger enn han bragte inn, jeg føler meg absolutt ikke fattigere nå enn jeg var da vi var gift. 

Jeg slipper evige krangler, løftebrudd og skuffelser.  Jeg har ansvar for ALT og fordelen er at alt blir gjort på en måte jeg synes er OK. 

Det er travelt, men jeg prioriterer tiden min som jeg vil.  

Jeg trives med å være alene på kveldene, men heldigvis har jeg venner som er venner med MEG og ikke diskriminerer meg fordi jeg er singel.  

Jeg opplevde mannen min som en byrde.  Ting er lettere nå.  

Mannen min var utro og han tok initiativ til skilsmisse.  Dermed har jeg gått ut av forholdet med æren i behold.  Jeg gjorde ingenting galt.  Selvfølgelig ville det vært bedre at han tok initiativ til skilsmisse uten å henge på utroskap, men sånn ble det ikke.  

Eks-mannen min har ikke samvær og driter i ungene.  Forferdelig trist og krevende for barna.  For meg betyr det at jeg slipper unna mange av problemene andre alenemødre har, de som må bli enig med en eks-mann de ikke liker.  

Største ulempe er at jeg blir litt mannevond i forhold til de som omtaler seg som alenemødre men ikke er det.  Jeg blir provosert over damer som omtaler seg som alenemødre fordi mannen pendler, eller mødre som er utslitt fordi de er alene med ungene sine annenhver uke.     

Anonymkode: 5138c...f10

Veldig enig i det siste. Blir så provosert over damer som er "alenemødre" fordi mannen er på jakt, guttetur eller what ever. Nei, det er ikke det samme.

Anonymkode: d0639...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
På 25.9.2017 den 22.16, Cersei Lannister skrev:

pøhh ingen fare, neste er jo på vei ;)

Siste hoppet ut av vinduet er ikke min feil  :nigo:

At det ikke er din feil at Tommen hoppet ut av vinduet er en sannhet med STORE modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 0.32, Cersei Lannister skrev:

Jeg er mektig imponert av deg, det står mye respekt av at du klarte og komme deg ut og klare deg selv :)

Min historie blir mer bagatell, men jeg var heldig og så faretegnene under svangerskapet, så kom meg unna før det ble for sent ;) (Fikk fyrn utvist og, så en intern fleip i gjengen ble: "Cersei" slår ikke opp, hu utviser dem :nigo:)

Hvordan fikk du han utvist da? Og har barnet kontakt med faren sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.9.2017 den 0.52, ღTyrkiskPepperღ skrev:

Hvordan fikk du han utvist da? Og har barnet kontakt med faren sin?

Ikke på noe verre måte enn jeg hadde en åpen dialog med politiet, og det ble lagt for mye juridisk press på han at han valgte og godta utvisningen. Han ville ikke melde seg som far (men skulle ha samvær), og ville ikke få orden på div. papirer og saker som sto på han, da var det lettere og reise fra alt. Hadde han virkelig hatt noe mellom ørene hadde han nok enda vært her på lovlig opphold.

Barnet har ikke noe kontakt med faren pga situasjonen vi kom i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært alenemor til 3 barn i ganske mange år, barne er nå tenåringer.

Aldri angret, største fordelen at du slipper fjerde barnet :) 

Aldri følt meg så sterk og fri, som den dagen jeg valgte å flytte ut. Eneste negative er at jeg måtte samarbeide med dusten i mange år hahaha ! 

Men nå var forholdet ganske slitsomt og dro meg ned til jeg nesten ikke kjente meg selv igjen. Er så glad for at jeg kom meg ut ! 

Slitsomt i perioder når barna var små, men mentalt stillte meg inn på at dette var en jobb som måtte gjøres og tok 1 dag om gangen når det var hektiske perioder. Dette klarer du helt fint ! 

Kan til og med trives med tilværelsen, alt handler om hvilken innstilling du har til det. 

Anonymkode: 04902...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 9.45, Anonym bruker skrev:

Jeg er alenemor, barnefar er helt fraværende, så jeg kjenner kun til hverdagen slik den er nå, men kan jo svare litt uansett for jeg stortrives som alenemor og kan liste opp ganske mange fordeler.

1. Jeg har et helt spesielt bånd med datteren min, da hun bare har meg. Venninner har sagt de misunner meg det forholdet vi har, så det vil jeg jo absolutt se på som en fordel.

2. Jeg slipper å forholde meg til en mann som har et annet syn på barneoppdragelse enn meg selv.

3. Lettere å holde orden på hverdagsting når jeg står med alt ansvar. F.eks: Når jeg henter i barnehagen vet jeg nøyaktig hva som blir tatt med hjem og dermed må tilbake i bhg. 

4. Slipper å rydde etter andre enn meg selv og datteren min.

5. Når ungen er lagt kan jeg slenge beina på bordet og se nøyaktig det jeg vil på TV, kose meg med god mat og legge meg kl ni

6. Jeg styrer økonomien helt selv og kjøper nøyaktig det jeg ser er nødvendig eller ønskelig til både meg og lille.

7. Vi tilbringer mye mer tid med min familie og reiser en del spontanturer til dem når det passer oss (de bor et stykke unna). 

8. Jeg har henne alle ferier, med andre ord får jeg feire både jul, nyttår og  påske sammen med det viktigste mennesket i livet mitt! <3

9. Slipper å forholde meg så mye til masete svigerforeldre.

10. Ingen risiko for at "mamma er den slemme og pappa lar meg gjøre det jeg vil". Jeg styrer skuta og er både den snille og den slemme. Dette er muligens litt av grunnen til punkt nummer 1, også. 

 

Tror du ikke skal bekymre deg så mye, HI. Å være alenemor er slitsomt til tider, men også veldig herlig. Dette greier du helt fint! 

Anonymkode: aa5c8...602

Dette 😄 Akkurat var det for meg også. Herlig :)

Anonymkode: 8e643...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper sexpress! Å Gud, så lei jeg var av det evige, allstedsnerværende sexpresset. Det var aldri ofte nok uansett, jeg kunne aldri legge meg uten å ha dårlig samvittighet over ikke å ha lyst på sex, og hvis jeg en sjelden gang avviste ham, var han muggen i dagevis etterpå, noe som gjorde at jeg "ga etter" oftere enn jeg orker å tenke på, bare for å slippe den elendige stemningen hjemme. Hvilket igjen gjorde at jeg fikk enda mindre lyst på ham, siden jeg hadde sex uten å ville det. 

Elsker å legge meg alene, etter nesten et år er jeg fremdeles oppriktig glad for det hver kveld. MIN seng:)

Trives utmerket som alenemor ellers også. Mitt hus, min økonomi, mine regler. Og som mange andre også skriver: Kveldene alene er gull verdt. 

Anonymkode: 23005...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noe særlig positivt ved å være alenemor. Alle barn trenger mor og far. Har vært helt alene med tre barn i ti år.

Men når situasjonen blir sånn så må man gjøre det beste ut av det. Man får sette sitt eget liv til siden endel år og gi barna den beste oppveksten man kan. Det er dobbelt så slitsomt men også dobbelt med gleder, klemmer og stolte øyeblikk ❤️

Anonymkode: f2272...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alenemamma, men har vokst opp med en. Det har til tider vært tøft økonomisk, men fy fillern så nær man blir mamma'n sin ❤️ Vi er bestevenner og har vært det siden jeg flyttet ut da jeg var 18!

Anonymkode: 03e92...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...