Gå til innhold

Blir litt skuffet over at ikke fadderne til barnet stiller opp.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Neste søndag skal min fireåring få kirkeboka. I den forbindelse nevnte jeg det for de som var faddere til datteren min. Jeg har alltid tenkt at det er faddernes oppgave å følge opp på den måten. Men de var ikke så interessert i det. Den ene fadderen sa at det hadde aldri de hatt til sine barn, de hadde aldri tenkt over at det var slik. Men selv om ikke de ser sånn på det, så kan de vel likevel stille opp for sine fadderbarn? Spesielt når jeg nevner det for dem? Nå spurte jeg ikke direkte, siden jeg følte ikke de var så interessert. Men hva tenker dere? Er det ikke fadderne som skal følge dem når det er merkedager i kirka?

Anonymkode: 69387...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du valgt kristne faddere? Isåfall, synes jeg ikke det er for mye forlangt.

Har du valgt faddere som ikke er kristne, kan du overhodet ikke forvente det.

Anonymkode: 95331...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du valgt kristne faddere? Isåfall, synes jeg ikke det er for mye forlangt.

Har du valgt faddere som ikke er kristne, kan du overhodet ikke forvente det.

Anonymkode: 95331...8aa

Nei, de er vel ikke kristne. Men de påtok seg jo oppgaven å være faddere da. Det innebærer jo en viss oppfølgning mener jeg.

Anonymkode: 69387...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du valgt kristne faddere? Isåfall, synes jeg ikke det er for mye forlangt.

Har du valgt faddere som ikke er kristne, kan du overhodet ikke forvente det.

Anonymkode: 95331...8aa

Å være fadder innebærer å følge barnet opp i kristendommen og sørge for at barnet får en kristen oppvekst

Det er hovedoppgaven til en fadder 

Anonymkode: d28b7...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere kristne HI? Og har du eller din mann vært fadder for noen og gjort det på denne måten? For hvis det er slik at dere har fulgt opp slik du beskriver i hovedinnlegget ditt, så skjønner jeg jo at du blir skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kari Mari skrev:

Er dere kristne HI? Og har du eller din mann vært fadder for noen og gjort det på denne måten? For hvis det er slik at dere har fulgt opp slik du beskriver i hovedinnlegget ditt, så skjønner jeg jo at du blir skuffet.

Nei, hverken jeg eller min mann er kristne. Men vi har valgt å døpe barna våre i kirken for det om vi ikke vanligvis er kirkegjengere. Min mann har vært fadder og da til det ene barnet til den vi har som fadder. Han har ikke fulgt fadderbarnet sitt opp slik jeg mener det skal være. Og det er kanskje derfor fadderen til vårt barn ikke gidder det. Men det blir for barnslig synes jeg.

Anonymkode: 69387...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du legger for mye i oppgaven å være fadder. Følger du opp barna og de du forventer det samme tilbake av?! 

Hands down, det er kun min sønn det kunne vært muligens en smule gøy og sett få sin 4 årsbok, og da mener jeg utelukkende de ti sekundene det tar å gå opp og ned og hente den. Jeg ville heller sett mose gro bak en utedo enn å se andre barn få sin 4- års bok i kirken.

Du virker krevende, sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har ikke spurt dem? Jeg har aldri tenkt på det som en fadderoppgave, men det virker jo logisk nå når jeg tenker over det. Kanskje ikke de heller har tenkt over det, men stiller opp hvis du spør?

Anonymkode: 52610...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt opp mine fadderbarn på den måten du beskriver, frem til konfirmasjon. Men dette burde vel blitt snakket om da du spurte om vedkommende ville være fadder. 

Anonymkode: b1402...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne er ikke kristne. Dere er ikke kristne , bruker ikke gå i kirken. Har fadderbarn selv, men følger ikke opp på denne måten selv. 

Dere har ikke spurt fadderne om å bli med, da kan jo ikke de skjønne at du mener det er deres oppgave å bli med. 

Hadde ikke falt meg inn å ta med fadderne i kirken på slike ting.  Håper ikke foreldrene til de jeg er fadder på har forventet at jeg burde stilt på dette, da har jeg i så fall sviktet stort! 

Anonymkode: c3f9c...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fadderne er ikke kristne. Dere er ikke kristne , bruker ikke gå i kirken. Har fadderbarn selv, men følger ikke opp på denne måten selv.

Dere har ikke spurt fadderne om å bli med, da kan jo ikke de skjønne at du mener det er deres oppgave å bli med.

Hadde ikke falt meg inn å ta med fadderne i kirken på slike ting.  Håper ikke foreldrene til de jeg er fadder på har forventet at jeg burde stilt på dette, da har jeg i så fall sviktet stort!

Anonymkode: c3f9c...561

Det er mannen min som er fadder, og det er han som ikke har fulgt opp. Jeg hadde gjort det.

HI

Anonymkode: 69387...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Twintipp skrev:

Tror du legger for mye i oppgaven å være fadder. Følger du opp barna og de du forventer det samme tilbake av?! 

Hands down, det er kun min sønn det kunne vært muligens en smule gøy og sett få sin 4 årsbok, og da mener jeg utelukkende de ti sekundene det tar å gå opp og ned og hente den. Jeg ville heller sett mose gro bak en utedo enn å se andre barn få sin 4- års bok i kirken.

Du virker krevende, sorry!

Signerer denne! Helt enig!

Anonymkode: ef7b8...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nok bare litt skuffet og synes de kan bidra litt. De virker ikke videre interessert i barna våre. Hadde nok håpet på litt større interesse. De har såpass store barn, at jeg hadde håpet at de ville være barnevakter og synes det var litt stas med våre små. Det er de overhodet ikke. Så jeg tenker at de kan stille opp litt av og til.

HI

Anonymkode: 69387...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det hadde ikke falt meg inn engang, å verken forvente av fadrene til barnet mitt, eller å tro at de jeg er fadder til hadde forventet noe sånt. Hvorfor er det så viktig for deg om fadrene er til stede for dette da? Hvilken betydning har det egentlig? Å se på når barnet deres mottar en bok som fire-åring? Barnet ditt har nok neppe vondt av at de ikke er til stede.

Anonymkode: 0ea03...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrene som er med når ungene får 4-årsbok, til nød er besteforeldrene med. Aldri har jeg opplevd at faddere er til stede under denne gudstjenesten.

 

Nei, her bør du legge sårheten på hylla og heller innse at dere som foreldre har jobben med å være med på slike ting. Virker mer som du hadde et håp om å slippe unna gudstjenesten selv...

Anonymkode: ca441...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det slik at man ikke helt ser det der med barn og forventninger før man selv nettopp får barn. Du skriver at du gjerne hadde sett at de brydde seg mer. Men hvordan var du før du fikk egne barn? Stilte dere mye opp som barnevakter og viste at det var stas med deres barn? Kan du svare ja på det, så forstår jeg skuffelsen. Hvis ikke, så har du ingenting å reagere på. What comes around, goes around heter det jo.

Det å forvente at andre stiller som barnevakter, eller at deres barn skal gjøre det, er jo å forvente for mye. De har jo egne barn å følge opp, og for å være helt ærlig så synes ikke automatisk store barn heller (tenåringer??) at det er kjempegøy med små barn. De har andre ting de er opptatt av. Og det å passe småunger gjøres kun hvis det vanker penger stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var også en ting å forvente.. Noen blir utrolig selvsentrerte når de får barn. Hvis fadderne ikke selv er kristne, kan du virkelig ikke forvente at de skal bruke søndagen på kirkebesøk for at ditt barn skal få en bok altså.

Svigerinnen min er litt på samme måte, forventer at vi skal stille som barnevakt i hytt og pine for hennes små. Merkelig at hun selv stilte opp maks en gang i året da våre barn var på samme alder. Nå tror hun at hennes egne barn er midtpunktet i universet og at alle bare må elske å bruke tid på dem. Beklager, men å stå opp kl fem om morgenen i helgene i en ellers alt for travel hverdag, står ikke øverst på ønskelisten min altså.. Jeg hadde strukket meg lenger om hun hadde stilt opp mer da vi hadde små, men nå gidder jeg rett og slett ikke strekke meg noe særlig. 

Anonymkode: c2fe0...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt slekt til faddere og forventer ikke at de følger opp med ting som skjer i kirka. Dette fordi de vet at vi ikke er kristne. 

Er også fadder på 3 barn, og har sagt ifra at det blir ikke meg som tar de med i kirka av samme grunn som over. Stiller opp mye ellers.

Anonymkode: d4056...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er generelt ikke spesielt interessert i andres barn, og når dere ikke engang er aktivt kristne kan du ærlig talt ikke forvente noe som helst.

Og apropos det at dere ikke er kristne: Hva skal ungen deres med kirkebok i det hele tatt? For et merkelig opplegg.

Anonymkode: fac0f...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de er vel ikke kristne. Men de påtok seg jo oppgaven å være faddere da. Det innebærer jo en viss oppfølgning mener jeg.

Anonymkode: 69387...3ce

Dere er ikke kristne, og har valgt faddere som ikke er kristne, men forventer at de skal følge opp det kristne. det henger jo ikke på greip

Anonymkode: aa07e...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navlebeskuelse på høyt nivå. Slitsomt. Ingen er kristne, men faddere skal følge opp med opplæring i kristen tro. Du hører selv at dette ikke henger sammen...!

Anonymkode: 25cf7...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv fadder til tantebarn  å tanken på at jeg burde komme når 4 års boken ble delt ut,den har overhodet ikke slått meg. Føler uansett ikke at jeg har noe der å gjøre.

Anonymkode: 78fcd...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om begge mine er døpt har vi ikke giddet å ta i mot 4årsboka. Det er vel ikke akkurat en gjennomgripende livsseremoni. 

Anonymkode: c2f83...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at det er litt stas for barnet vårt. Det blir markert med sosialt samvær etterpå kirketid.

HI

Anonymkode: 69387...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare det at det er litt stas for barnet vårt. Det blir markert med sosialt samvær etterpå kirketid.

HI

Anonymkode: 69387...3ce

Det er nok kun stas for barnet ditt og dere foreldre. Stort sett er det ikke mange andre som deler den entusiasmen dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...