Gå til innhold

Hva gjør man med store barn som ikke sover??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 år gammel og må ha meg der til hun sovner. Blir redd og engstelig viss ikke. Er helt utslitt av dette. Legen har ikke gjort så mye annet enn å snakke med henne, og skrevet ut melantonin. Jeg har selv tatt kontakt med bup slik at kanskje de kan finne ut hva som ligger bak dette. Dette har foregått alltid og nå er jeg helt utslitt. Beveger jeg meg ut av rommet spretter hun opp. Har aldri sovnet av seg selv.

Anonymkode: d6f59...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å sitte ute av syne? Rett utenfor døra til rommet hennes? Jeg ville tatt en kamp i neste ferie, da gjør det ikke noe at hun har noen netter med dårlig søvn.

Anonymkode: f26a8...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke så unormalt. Det går over. Du er ikke alene, meg og mange med meg gjør det samme. 

Anonymkode: 29dc7...5c4

Normalt til en viss grad for et barn i barnehagealder. Langt fra normalt når barnet er 11.

Jeg hadde snakket med barnet om dette på dagtid når det var opplagt. Snakket om det flere ganger uten å mase. Blitt enig om en dato hvor du skal begynne å sitte litt lengre unna, og sammen setter dere opp en rutine hvor du gradvis flytter deg lengre unna og dette sakte går over. Viktig med nøyaktig tidsskjema så barnet er forberedt. Og så avtaler dere en belønning som venter i enden.

Har gjort slik med et annet problem og det funket overraskende bra. 

Anonymkode: ede29...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke så unormalt. Det går over. Du er ikke alene, meg og mange med meg gjør det samme. 

Anonymkode: 29dc7...5c4

Det er ikke normalt når barnet er over 7- 8 år.

Anonymkode: 4417a...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dette har foregått alltid så er det nok dårlige rutiner fra hun var liten. Det er viktig å lære ungene gode søvnrutiner, det er foreldrene sin jobb.

 

prat med henne på dagtid. Lag et belønningsskjema. Øv på å ditte utfor først og så trekk deg unna etterhvert.

se på rommet hennes, liker hun seg der? Bør sengen flyttes og ting endres? Vil hun ha på litt nattlys? Døren oppe eller på gløtt osv.

Har hun nattbord med lys og klokke? Kanvære greit med klokke så hun kan se om det er lenge igjen om natta. Etterhvert kan du avtale at hun legger seg feks 20.45. Leser til kl 21 og da kommer du inn. Så kommer du inn igjen kl 21.15 osv. Hold tidspunktene du lover og øk etterhvert.

 

dette er noe du er nødt til å lære henne. Hun går jo glipp av overnattinger hos venner og skal kanskje på overnatting med skolen osv.

 

hvirdan er hun på overnatting hos andre? Feks besteforeldre når du ikke er med?

Anonymkode: 19d35...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...