Gå til innhold

Alene med tre under ti år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjenner ei som er alene med tre og jobber fullt som lærer. De to minste er 4 og 6 og eldste er 13. Det går kjempefint. Noen dager er såklart slitsomme og spesielt nå når hun har to som skal på aktiviteter etc. Men hun er Flink å planlegge. Alt av klær (inkludert hennes egne) legges frem kvelden før, matpakker lages kvelden før og hun har middag ut fra fryseren før hun drar på jobb. Har vel aldri hørt henne klage :) 

Anonymkode: ae707...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger på 4 år og ei på snart 2 år. Jeg jobber 100% som jordmor på poliklinikk (kun dagtid). Barnefar har barna annenhver helg og en dag i uken. Dette fordi han reiser svært mye med jobben, så vi kom frem til at denne ble den beste løsningen. Han får selvfølgelig ha dem mer om han ønsker. 

Det er tidvis svært kaotisk, men jeg har funnet mine rutiner. Hver kveld ordner jeg matpakker, legger frem klær, pakker barnehagesekk slik at alt er klart på morgenen. På morgenen vekker jeg dem en etter en, slik at jeg får litt tid med hver. Da blir det mindre krangling, f.eks. om plass på badet, velge pålegg på frokost osv. Dette gjør at jeg må stå opp mye tidligere, men det er verdt det for vår del!
Jeg er så heldig at jobb og bhg og er 3 min å gå unna her vi bor, så levering tar ikke alt for mye tid. Vi går kl. 07.30, så har jeg god tid til å rekke jobb 08.00.

Jeg er ferdig på jobb kl. 15.30, men drar gjerne å handler like etter jobb hvis det er behov for det. Hvis ikke, drar jeg ofte hjem og forbereder middag til barna blir hentet rundt 16.30. Jeg henter dem bevisst sent, fordi dem er svært grinete og trette og jeg får det mye mer hektisk og maten blir enda senere hvis jeg skal ha dem hengende rundt meg. Så spiser vi rundt kl. 17.00. 

Etter det går vi som regel ut. Enten går vi på en trilletur, ellers drar vi på en lekeplass eller på besøk til andre. For oss skaper dette minst konflikter på ettermiddagene, de kommer ofte i krangel og det blir mye grining hvis vi er inne. 


Så er vi hjemme igjen rundt kl. 19.00, og da bærer det rett i badekaret. Der sitter de mens de spiser kveldsmat også leser vi ei bok eller to. Dette blir vår kvalitetsstund på kvelden hvor jeg får tid til å gjøre noe hyggelig og rolig med alle barna. Blir alt for sent hvis jeg skal lese på sengekanten. 

Så er barna i seng mellom 19.30 og 20.00. Kan bli noe senere. 

Etter dem er i seng rydder jeg opp etter middagen og forbereder til neste dag. Også er jeg selv i seng mellom 21 og 22, alt etter dagsformen. 

Jeg får svært lite egentid i ukedagene, men prøver å gjøre hyggelige ting og hente meg inn i helgene barna er borte og når de er hos faren.

 

For min egen del tar jeg med barna ut på ettermiddagen, da jeg har en svært stillesittende jobb. For at jeg skal få luft og litt mosjon må jeg ut  etter jobb. Hvis jeg blir sittende inne på ettermiddagene, blir jeg svært sliten og trett. 

Anonymkode: 9d444...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tusen takk for svar og duverden så flink du er.. Du er flink til å gjøre det som er bra for deg. Ut på ettermiddagen og legge deg tidlig f.eks. Står stor respekt i hva du klarer med så små barn. Min største er 10 år og sykler selv til trening. Jeg jobber bare 80% og er sliten.. men jeg tror barna har det ganske bra. Bare synd barnefaren har signalisert at han vil flytte lenger unna og da vil se barna mindre.. 

Anonymkode: 57d0c...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært alenemor, men jeg har en mann som er veldig mye borte i jobb så jeg har jo i praksis vært alene med barna siden han ikke er hjemme.

4 barn, 7,5 år mellom eldte og yngste.

Det går fint her, men det er veldig viktig med struktur, planlegging og faste rutiner.

Noen tips:

-En stor whiteboardtavle inndelt som en kalender med en kolonne for hvert barn, fyller ut hver søndag og får inn ukens treninger, bursdager, tannlegetimer, foreldremøter osv osv.

-Planlegge middager. Lag gjerne doble porsjoner og frys ned halvparten så har du enkel middag en dag du har liten tid. Handle to ganger i uken.

-Vær på tilbudssiden når du har mulighet, da er det veldig mye enklere å få tjenester tilbake når din logistikk ikke går opp. Helt vanlige meldinger fra meg er: "Skal Tuva i bursdagen i morgen? Hun kan godt sitte på med oss" eller "Heisann, tenkte på den fotballkampen på torsdag, jeg kan godt ta med Truls i bilen og kjøre, så kan heller dere kjøre neste gang" eller "Hei, skal vi samkjøre til bursdagen til fredag? Er det mulig for dere å hente siden det blir litt sent for lillesøster her, så kan jeg kjøre til?"

-Gjør mest mulig klart kvelden før, sekker, klær osv, så dere slipper stress om morgenen.

-Legg deg tidlig så du får nok søvn, alt er lettere med nok søvn. 

-Be om hjelp av og til, få tak i en barnevakt så du får litt tid til deg selv. Vi trenger alle å besøke en venninne eller bare gå en tur i skogen og høre på fuglekvitteret av og til

-Vit at det er en ganske kort fase av livet ungene trenger tilsyn hele tiden. Nå er mine barn fra 8 til 16 år, og trenger ikke passes på 24/7 lenger. De kan fint være hjemme mens jeg reiser på butikken og storhandler, eller tar en tur til en venninne et par timer.

Anonymkode: d05ca...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...