Gå til innhold

Hvorfor velger noen å være vegetarianere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Samvittighet og smak. De ønsker det beste for dyr og miljø. Miljømessig er det svært dårlig å spise kjøtt, og senest sist uke(?) kom det nye skrekkbilder fra dyretransport. Vi er ikke vegetarianere, men spiser kjøtt maks 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: c20a8...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født og oppvokst vegetarianer! Prøvd å venne meg til kjøtt, men det går ikke. Tenker det er sunnere, mer miljøvennlig og rettferdig (overfor resten av verdens befolkning og fordeling av goder). 

Anonymkode: 5e647...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra for miljøet er det Iallefall ikke. Pga veganere og vegetarianere importerer vi mer enn noensinne av bønner, linser, og andre veganske greier. En del mer utslipp enn før mao.

Anonymkode: c1791...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen som har bedre helse hvis de lever som vegetarianere, for de er det fornuftig å ha et slikt kosthold.

Hvor miljøvennlig et slikt kosthold egentlig er, det kan diskuteres. Det kan være mer miljøvennlig å spise fåre- eller lammekjøtt eller vilt som kun har levd på beite i inn eller utmark uten kraftfor i Norge enn å være vegetarianer som bruker mye soya, ris, nøtter og  langreiste grønnsaker. Det vil også være forskjeller mellom økologiske grønnsaker eller de som det er brukt mye sprøytemidler på.

Tror dessverre ikke det er de fleste vegetarianere som er det for helsens skyld eller miljøet. Jeg har kjent mange vegetarianere, mitt inntrykk er at mange i dag blir det "for jeg vil ikke spise dyr og det er så mye fælt innen dyrevelferd". Velferden til de som produserer de billigste grønnsakene, soyaen, risen, nøttene i utlandet... det er visst ikke så farlig. Jeg har også inntrykk av at mange heller ikke har nok kunnskaper når de legger om kostholdet så mye som enkelte gjør og derfor endre med div. mangler.

Anonymkode: 4a8bb...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp på en gård med kjøttdyr og burde egentlig vært en stor kjøttspiser, men jeg klarer ikke konsistensen. Uansett hvilke kjøtt jeg har spist så vokser maten bare i munnen og jeg sliter med å svelge det. Har tvingt meg til å spise kjøtt i 25 år, men når jeg var 26 år og fortsatt ikke fant noen matglede i å spise kjøtt bestemte jeg meg for å bli vegetarianer og har ikke angret en dag. 

Anonymkode: 9c8aa...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spist kjøtt på 21 år.Dyrene blir behandlet stygt hvorfor skal jeg støtte den industrien. Dyr er ikke en ting uten følelser,de er som oss .Kjenner smerte, frykt glede. Hvorfor blir de behandlet så stygt.?

Jeg mener det ikke er noe i veien med å spise kjøtt men problemet her er hvordan dyr blir behandlet.

For meg er det ingen problem å ikke spise kjøtt ,det er helt unaturlig for meg .Klarer ikke smaken av kjøtt da brekker jeg meg.

Anonymkode: d9c93...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man får bedre helse av å bytte ut kjøttet med såkalte kjøtterstatningsprodukter. Skikkelig vegetarmat smaker også mye mer og bedre enn de fleste kjøttretter. I en vegetarrett må man kompensere for mangel på kjøtt med spennende og gode smaker.

Anonymkode: b8d7e...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljø, opp til 51 % av drivhusgassutslippene stammer fra kjøtt og meieriproduksjonen. Etikk og medmenneskelighet, det produseres nok mat i verden men fordi husdyra i vesten spiser opp store mengder av maten så blir det en skjev fordeling. Helse, kjøtt er kreftfremkallende og det er det også mye forskning på så mange har nok dette i tankene, et pluss er at du holder deg slank også.  Vannmangel, det krever mye vann å produsere kjøtt pga dyrene drikker mye pluss det brukes også mye vann på å produsere maten til disse dyrene. Regnskogen, opp til 91% av avskogingen av regnskogen er pga kjøtt og melkeproduksjon. Med tanke på hva som skjer når regnskogen er borte så må jeg spørre meg om det er verdt det...?

Så spørsmålet er vel egentlig: Hvorfor spiser folk kjøtt? Svaret er dessverre uvitenhet og manglende ønske om å ta til seg ny informasjon. 

Anonymkode: ad8a3...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo noen som har bedre helse hvis de lever som vegetarianere, for de er det fornuftig å ha et slikt kosthold.

Hvor miljøvennlig et slikt kosthold egentlig er, det kan diskuteres. Det kan være mer miljøvennlig å spise fåre- eller lammekjøtt eller vilt som kun har levd på beite i inn eller utmark uten kraftfor i Norge enn å være vegetarianer som bruker mye soya, ris, nøtter og  langreiste grønnsaker. Det vil også være forskjeller mellom økologiske grønnsaker eller de som det er brukt mye sprøytemidler på.

Tror dessverre ikke det er de fleste vegetarianere som er det for helsens skyld eller miljøet. Jeg har kjent mange vegetarianere, mitt inntrykk er at mange i dag blir det "for jeg vil ikke spise dyr og det er så mye fælt innen dyrevelferd". Velferden til de som produserer de billigste grønnsakene, soyaen, risen, nøttene i utlandet... det er visst ikke så farlig. Jeg har også inntrykk av at mange heller ikke har nok kunnskaper når de legger om kostholdet så mye som enkelte gjør og derfor endre med div. mangler.

Anonymkode: 4a8bb...d25

Tuller nå? Det er kjøttspisere som spiser mest soya. Det er dyrene i kjøttproduksjonen som spiser mest soya, kun 6% av soyaen produsert går til menneskelig føde og de resterende går til dyrefor! 

Langreiste grønnsaker , ris, nøtter osv?? Du vet at felleskjøpet importerer store mengder mat til dyrefor? Så om du skal tenke miljø så bør du ikke filtrere næringstoffene igjennom et dyr. Bedre for miljøet å spise næringen selv. En gård med 500 melkekyr forurenser like mye som en by med 82200 mennesker ifølge EPA. 

Det er en overdreven redsel for å kutte ut noe som er veldig lett å erstatte. Mangelsykdommer er nok mer utbredt blant kjøttetere, men et større problem er nok det dem får alt for mye av: Kolesterol, fett og protein. Er nok heller redd for kreften, hjerte og karsykdommene som kommer av å spise kjøtt, for det faktisk er høyt oppe på lista til sykdommer man dør av. Manglsykdommer er lett å unngå og ikke så utbredt som du skal ha det til. 

Anonymkode: ad8a3...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo noen som har bedre helse hvis de lever som vegetarianere, for de er det fornuftig å ha et slikt kosthold.

Hvor miljøvennlig et slikt kosthold egentlig er, det kan diskuteres. Det kan være mer miljøvennlig å spise fåre- eller lammekjøtt eller vilt som kun har levd på beite i inn eller utmark uten kraftfor i Norge enn å være vegetarianer som bruker mye soya, ris, nøtter og  langreiste grønnsaker. Det vil også være forskjeller mellom økologiske grønnsaker eller de som det er brukt mye sprøytemidler på.

Tror dessverre ikke det er de fleste vegetarianere som er det for helsens skyld eller miljøet. Jeg har kjent mange vegetarianere, mitt inntrykk er at mange i dag blir det "for jeg vil ikke spise dyr og det er så mye fælt innen dyrevelferd". Velferden til de som produserer de billigste grønnsakene, soyaen, risen, nøttene i utlandet... det er visst ikke så farlig. Jeg har også inntrykk av at mange heller ikke har nok kunnskaper når de legger om kostholdet så mye som enkelte gjør og derfor endre med div. mangler.

Anonymkode: 4a8bb...d25

Økologisk grønnsakproduksjon krever dyrehold. Det er det de får gjødsla fra. Hvis de økologiske produsentene skulle vært selvforsynte med gjødsel måtte vi spise mer økologisk kjøtt og drikke mer økologisk melk. I dag må de kjøpe gjødsel fra ikkeøkologiske produsenter for å få nok til planteproduksjonen.

Anonymkode: 524a7...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Økologisk grønnsakproduksjon krever dyrehold. Det er det de får gjødsla fra. Hvis de økologiske produsentene skulle vært selvforsynte med gjødsel måtte vi spise mer økologisk kjøtt og drikke mer økologisk melk. I dag må de kjøpe gjødsel fra ikkeøkologiske produsenter for å få nok til planteproduksjonen.

Anonymkode: 524a7...87b

De kan fint få møkk fra melkekyr.

Anonymkode: 5750b...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Økologisk grønnsakproduksjon krever dyrehold. Det er det de får gjødsla fra. Hvis de økologiske produsentene skulle vært selvforsynte med gjødsel måtte vi spise mer økologisk kjøtt og drikke mer økologisk melk. I dag må de kjøpe gjødsel fra ikkeøkologiske produsenter for å få nok til planteproduksjonen.

Anonymkode: 524a7...87b

Det finnes gjødsel som er produsert på alger, dette er også økologisk. Man kan også gjødsle med kompost. Så det finnes faktisk flere alternativer :) Har selv økologisk gjødsel (ikke fra dyr) og det fungerer veldig fint ;) 

Anonymkode: ad8a3...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes gjødsel som er produsert på alger, dette er også økologisk. Man kan også gjødsle med kompost. Så det finnes faktisk flere alternativer :) Har selv økologisk gjødsel (ikke fra dyr) og det fungerer veldig fint ;) 

Anonymkode: ad8a3...1c3

Det finnes alternativer, ja, men svert lite som i praksis fungerer i store produksjoner. Du kan gjødsle med kompost det er helt riktig, men vet du hvor mye plantemateriale du trenger for å få kompost nok til kommersiell produksjon av et mål korn for eksempel? Kompost er svert dyrt og ressurskrevende å produsere. Det samme gjelder for gjødsel utvunnet fra alger.

Anonymkode: 524a7...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det finnes alternativer, ja, men svert lite som i praksis fungerer i store produksjoner. Du kan gjødsle med kompost det er helt riktig, men vet du hvor mye plantemateriale du trenger for å få kompost nok til kommersiell produksjon av et mål korn for eksempel? Kompost er svert dyrt og ressurskrevende å produsere. Det samme gjelder for gjødsel utvunnet fra alger.

Anonymkode: 524a7...87b

Det er ingen problemer med å få opp produksjonen på dette, det utvikles hele tiden nye metoder. Det jeg mener er at man trenger ikke være redd for at vi ikke skulle få gjødsel da det finnes andre metoder, dette er det minste problemet. Vitenskapen har kommet ganske langt og tror vi kommer til å se mye spennende her i de neste årene. Prisen på produksjonen vil gå ned når produksjonen går opp. Men slik det er i dag så er det viktig å bruke dyregjødsel, pga gjenbruk og miljø. Dyregjødsel er ikke miljøgunstig i seg selv, men det er bedre å utnytte de resursene det skaper.  

Anonymkode: ad8a3...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes alternativer, ja, men svert lite som i praksis fungerer i store produksjoner. Du kan gjødsle med kompost det er helt riktig, men vet du hvor mye plantemateriale du trenger for å få kompost nok til kommersiell produksjon av et mål korn for eksempel? Kompost er svert dyrt og ressurskrevende å produsere. Det samme gjelder for gjødsel utvunnet fra alger.

Anonymkode: 524a7...87b

Da er det vel bedre at vi mennesker spiser kornet direkte enn at det brukes til å fôre stor dyr som spiser 100 kg mat om dagen?

Anonymkode: 70dbd...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lett vært vegetarianer. Jeg synes kjøtt kan være godt, men hvis jeg får velge selv så lager jeg heller kjøttfrie retter. Fordi det smaker best ganske enkelt. Allerede fra jeg var liten har jeg vært en kjøttskeptiker, basert på smak og ikke følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det vel bedre at vi mennesker spiser kornet direkte enn at det brukes til å fôre stor dyr som spiser 100 kg mat om dagen?

Anonymkode: 70dbd...c3f

For miljøets del er svaret sansynlig vis ja. Det vil likevel komme med en del konsekvenser hvis vi slutter med alt dyrehold.

Svaret mitt gikk på om det var bedre å spise økologisk mat. Det er ingen selvfølge at det er bedre å spise økologisk mat enn den som er konvensjonelt dyrket. Begge produksjonsformene har sine utfordringer.

Anonymkode: 524a7...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "delvis vegetarianer" nå provoserer jeg kanskje de ekte vegetarianeren. Jeg spiser lite kjøtt, fordi jeg mener konsumet må ned. Derfor lever jeg delvis som dette, i perioder helt vegetarisk fordi jeg får hang up på en type mat. 

Delvis er det pga dyrevelferd. Jeg spiser ikke svin fordi jeg mener oppriktig at griser er utrolig smarte dyr. Vokst opp med gris og den var som en hund. Så derfor spiser jeg ikke gris, på lik linje som at folk ikke vil spise hund. Jeg spiser heller ikke kylling, måten de fostres opp på og avlives er uhuman. Jeg spiser egg, men de er fra egne høner (bor på småbruk)

Jeg er ikke veldig glad i rødt kjøtt men spiser det om det blir servert. Om mannen lager middag så legger jeg ingen føring på han hva han lager. Han vet at han alltid må ha rikelig med grønnsaker (jeg har forvellet og frosset ned blandinger så det er enkelt å ta opp en pose og bake i ovnen)

Jeg spiser fisk. 

Allergisk mot melk men spiser ost, Handler ofte fra en lokal bonde der jeg selv opplever dyrevelferden som god. Jeg kan kjøpe vanlig ost men kjøper helst den lokale . Synes også det er fint å støtte opp om lokale bedrifter.

Ungene får spise det de vil, ønsker de pølser så kjøper jeg til de selvom jeg ikke spiser det. Samme med skinke i matpakka. De får selv velge eget standpunkt når de er voksne. 

Anonymkode: 129da...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Miljø, opp til 51 % av drivhusgassutslippene stammer fra kjøtt og meieriproduksjonen. Etikk og medmenneskelighet, det produseres nok mat i verden men fordi husdyra i vesten spiser opp store mengder av maten så blir det en skjev fordeling. Helse, kjøtt er kreftfremkallende og det er det også mye forskning på så mange har nok dette i tankene, et pluss er at du holder deg slank også.  Vannmangel, det krever mye vann å produsere kjøtt pga dyrene drikker mye pluss det brukes også mye vann på å produsere maten til disse dyrene. Regnskogen, opp til 91% av avskogingen av regnskogen er pga kjøtt og melkeproduksjon. Med tanke på hva som skjer når regnskogen er borte så må jeg spørre meg om det er verdt det...?

Så spørsmålet er vel egentlig: Hvorfor spiser folk kjøtt? Svaret er dessverre uvitenhet og manglende ønske om å ta til seg ny informasjon. 

Anonymkode: ad8a3...1c3

For kjøtt produsert i Norge faller jo de fleste av argumentene dine bort? Vi har ikke særlig vannmangel, dyr går på beite halve året og lever på høy og kraftfor resten. 

Anonymkode: a3fe6...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For kjøtt produsert i Norge faller jo de fleste av argumentene dine bort? Vi har ikke særlig vannmangel, dyr går på beite halve året og lever på høy og kraftfor resten. 

Anonymkode: a3fe6...894

Det som er synd er at vi må importere en så stor andel av foret. Vi har ikke jordarealer nok til å produsere det kraftforet som må til for å produsere det kjøttet nordmenn vil ha, til dagens pris.

 

Anonymkode: 524a7...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...