Gå til innhold

Bare jeg som reagerer litt på denne leksen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk ukeplanen til datteren min nå, søndag kveld. Viser seg at leksen i morgen er bl.a. å lage en fruktsalat etter oppskrift de vil få utdelt i morgen. Dvs. at de regner med at vi har ingredienser til sånt hjemme, pluss at jeg må følge opp en åtteåring som skal skjære opp frukt i morgen ettermiddag, da har to av de andre barna fritidsaktiviteter jeg må kjøre og hente til også. 

En annen dag hadde hun i lekse å lage pannekaker. Alt skal dokumenteres ved å sende bilder til læreren på e-post samme dag. 

Er ikke det litt unødvendig? Skal de ikke gjøre sånt i mat og helse- timene på skolen og heller oppfordre oss til å la dem delta i matlaging evt. gi det som ukelekse og ikke til en bestemt dag (typisk mandag...)

Anonymkode: edd65...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg, hi. Jeg ville gjort det hvis det passer, men ellers bare sendt en epost og forklart hvorfor det ikke passer. 

Anonymkode: 3f4de...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leksene er greie nok, det som absolutt ikke er greit med dem, er tidsfristene. Sånne lekser må ha et visst tidsrom hvis vanlige mennesker i vanlige jobber, og med vanlige unger med fritidsaktiviter skal rekke å følge dem opp. Sier jeg, læreren, som altså hadde respondert omtrent som dette i mail til barnets lærer - hvis dette altså hadde vært mitt barn. 

Anonymkode: c6053...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike lekser har vi fått også. Hoppet glatt over dem og hørte aldri noe fra læreren ang det. Forklarte barnet at dette kunne vi font lage en annen gang når vi hadde bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske fjernt ut ja. Hvis det padser dårlig i morgen hadde jeg skrevet en mail om at dere gjør den leksen tirsdag e.l. Og samtidig sagt fra generelt at sånne lekser må dere får mer tid på/fleksibilitet på hvilken dag den gjøres.

Anonymkode: 69ebf...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en lekse de ikke har lov til å gi ettersom det koster såpass mye i ingredienser. 

Anonymkode: e3f35...a5f

Det tenkte jeg og på

Anonymkode: 46ec9...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekse til i morgen: lær ungene dine å lage mat. Skolen har ikke råd. 

Da kan skolen late som de har oppfylt sitt ansvar om å lære ungene å lage mat. 

Anonymkode: 4a02e...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på, er at DERE må sende e-post til lærer hvor dere dokumenterer at dette blir fulgt opp. Det hadde jeg ikke gått med på! Jeg kunne signert på en lapp eller noe i den duren, men det er det. 
 

I grunn reagerer jeg ikke så mye på den leksa, men ser at det kan bli problematisk for mange familier. Særlig at det koster penger, og frukt er DYRT! Mange har ikke disse kronene til å følge det opp. 

Anonymkode: 5fff0...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får læreren sende med utstyret som trengs for leksen. Og jeg hadde ikke sendt bilde fra vært hjem.

Jeg som allerede reagerer på at eldste hadde i lekse å måle hele soverommet sitt og tengne inn alle møblene som er i rommet. Hva er dette for overvåking og invadering av privatlivet. Kunne nesten trodd at læreren var pedofil og tenkte å bryte seg inn.

Anonymkode: a8868...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg latt ungen få være med på å lage et måltid vi hadde planlagt selv, uavhengig av hva læreren mente de skulle lage. Hun kunne gjerne få øveseg på å følge oppskrift, men hvis jeg f.eks. hadde tenkt å lage lapskaus, hadde jeg funnet en lapskausoppskrift hun kunne følge. Så hadde jeg sendt en mail til læreren der jeg hadde forklart at jeg forstår at tanken bak er god, men at jeg forbeholder meg retten til selv å bestemme hvilke mat som kjøpes inn, lages og spises her hjemme. Jeg mener lærer gjerne kan gi i lekse at ungene skal lage en rett/et måltid til familien, men lærer kan ikke bestemme hva slags rett det er snakk om. 

Anonymkode: 4e2aa...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt må jo barn ha uansett, på samme måte somat de må ha klær, matpakke og gymsko. Så det rokker ikke akkurat ved gratisprinsippet. Og det er ikke tidkrevende å lage fruktsalat.

Angående dokumentasjon forstod jeg det slik at barnet skal sende mail til læreren med bilde, også kunnskap barnet trenger.

Det eneste jeg reagerer på er kort frist.

Anonymkode: 3e6c5...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne nesten trodd at læreren var pedofil og tenkte å bryte seg inn.

Det var da litt voldsom krisemaksimering

Anonymkode: 46ec9...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Frukt må jo barn ha uansett, på samme måte somat de må ha klær, matpakke og gymsko. Så det rokker ikke akkurat ved gratisprinsippet. Og det er ikke tidkrevende å lage fruktsalat.

Angående dokumentasjon forstod jeg det slik at barnet skal sende mail til læreren med bilde, også kunnskap barnet trenger.

Det eneste jeg reagerer på er kort frist.

Anonymkode: 3e6c5...8cc

Men frukt er dyrt. Kanskje en ikke har råd til å kjøpe masse frukt, som bare kan brukes i en fruktsalat. Eller kanskje ikke har råd til å kjøpe masse frukt neste dag

Anonymkode: 46ec9...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men frukt er dyrt. Kanskje en ikke har råd til å kjøpe masse frukt, som bare kan brukes i en fruktsalat. Eller kanskje ikke har råd til å kjøpe masse frukt neste dag

Anonymkode: 46ec9...405

Jeg har jo allerede sagt at jeg synes fristen var kort.

Og hva mener du med frukt som bare kan brukes i en fruktsalat?

Anonymkode: 3e6c5...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da litt voldsom krisemaksimering

Anonymkode: 46ec9...405

Ja det var satt på spissen, men det er utrolig mye rare lekser lærere får seg til å gi.

Som at alle ungen må ha sykkel og hjelm for å komme seg på svømming. Om ikke må foreldrene kjøre eller gå sammen med ungen sin og det er 1 time hver vei. Heldigvis har mine sykkler, men vet at flere i klassen ikke har dette og foreldrene har heller ikke bil. Så mye for gratis skole.

Eller på vinteren når alle må ha ski og skøyter og har de ikke dette må foreldrene selv få lånt det til ski/skøyte dagene. 

Anonymkode: a8868...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frukt må jo barn ha uansett, på samme måte somat de må ha klær, matpakke og gymsko. Så det rokker ikke akkurat ved gratisprinsippet. Og det er ikke tidkrevende å lage fruktsalat.

Angående dokumentasjon forstod jeg det slik at barnet skal sende mail til læreren med bilde, også kunnskap barnet trenger.

Det eneste jeg reagerer på er kort frist.

Anonymkode: 3e6c5...8cc

Nei frukt er ikke noe alle kjøper uansett. Når det står mellom å ha råd til det mest nødvendige og frukt,så blir det selvsagt frukt vi kutter ut. Det er ikke barnet MÅ ha for å leve.

Anonymkode: 7aba7...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg brukt kunstnerisk frihet. Barna skal uansett ha fem om dagen, som oss voksne. Hadde jeg ikke hatt frukt hjemme (noe vi alltid har) ville jeg bedt barnet lage en vanlig salat i stedet. Hvis åtteåringen ennå ikke kan håndtere en kniv uten tilsyn er det på høy tid uansett. 

Anonymkode: eae43...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og en slik lekse ville jeg aldri gitt. Leksen kunne vært å lage mat en gang i løpet av uka, og så skrive og fortelle om hva de laget og hvordan de gjorde det. Ville ikke ha krevd at de laget en bestemt rett, og ville ikke bedt foreldre dokumentere med annet enn en underskrift.

Anonymkode: 3ca6b...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det var en kjekk lekse. Da må de både lese og forstå og også gjøre noe praktisk. Men oppskriften burde inneholde billig frukt! Eks pære og eplesalat. Men tidsfristen burde vært i løpet av uken og ikke hver uke. 

Endret av Jojo x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den leksen hadde jeg ignorert. Kunne til nøds sendt en lapp der jeg bekreftet at barnet hadde vært med å lage middag. 

Anonymkode: 228ad...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert på den leksa, vi har alltid forskjellig frukt i kjøleskapet uansett. 

Dokumentere på Mail er også helt greit. 

Nå i 6. Kl skal min datter lage mat hjemme , vet jeg.  Men har ikke fått konkret lekse enda. 

De har hatt mat og helse i 4 kl og nå 6. 

forsåvidt ugrei lekse på en mandag , heller i løpet av uka . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...