Gå til innhold

Kreftforeningen mener Folkehelseinstituttets valg av HPV-vaksine omstridt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg låg ut linken på dib før i uken 

Anonymkode: d4100...691

Har ikke fått den med meg jeg. Må si jeg ikke trodde at noen sånt kunne skje i Norge. Har hørt flere vaksine-skeptikere snakke om at alt bare handler penger, men jeg har hele tiden tenkt at de tar feil. Men i dette tilfelle, så er det faktisk pengene som avgjør at vi ikke blir tilbudt den beste vaksinen. Gjelder dette for noen andre vaksiner i vaksinasjonsprogrammet også?

Anonymkode: f38f7...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet vi om bivirkningene på de to vaksinene da? Det står hele tiden av Gardasil 9 er en ny vaksine, men er det egentlig den gamle gardasil som bare er tilsatt litt flere døde virus eller er det andre endringer som kan gi andre bivirkninger?

Anonymkode: 9ccbc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet vi om bivirkningene på de to vaksinene da? Det står hele tiden av Gardasil 9 er en ny vaksine, men er det egentlig den gamle gardasil som bare er tilsatt litt flere døde virus eller er det andre endringer som kan gi andre bivirkninger?

Anonymkode: 9ccbc...790

Lurer på det samme 

Anonymkode: d4100...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når får barna denne vaksinen da?? og er det mulig å kjøpe den beste til sitt barn?

Anonymkode: b2e50...7af

På ungdomskolen tror jeg, usikker på alder. Du kan kjøpe den beste vaksinen, tror den koster 1500kr (en som skrev her inne før) pr dose og det trengs 2 doser. Du må bestille den hos fastlegen. 

Ser ikke noe vits i å ta den dårlige, tenk om de avslutter screeningprogrammet også er det den dårlige vaksinen de fleste hviler seg på! Det er en tragedie, den vil ikke beskytte nok og vi vil få flere som tror de er trygge men som ikke er det. Min datter skal iallefall ha den gode. 

 

Anonymkode: 79401...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler alltid om penger i legemiddelindustrien. Alltid! Det er ikke noe å lure på engang. Samme om det gjelder livreddende vaksiner til små barn. 

Jeg var veldig veldig skeptisk til HPV vaksinen (jeg er ikke vaksinemotstander bare så det er sagt), og jeg er skeptisk til alt av "hastevaksiner" sånn som svineinfluensaen. Jeg snakket med 3 leger da svineinfluensaen kom, som alle sa at de måtte jo ta den, fordi de måtte anbefale pasientene sine å ta den. "det er bare sånn det er". Ingen av de mente at den nødvendigvis var bra, men de tok den likevel og de anbefalte den til alle og enhver...

Anonymkode: e2cf0...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke første gang - Norge har allerede spart penger på vaksine da de kjøpte den billige dritten Pandemrix i stedet for dyrere og tryggere vaksinen som USA og Tyskland har kjøpt inn. Alt handler om penger, dessverre. Og nei, jeg er ingen vaksinemotstander - mine barn følger vaksinasjonsprogrammet slavisk. Men når et land begynner å kutte ut en god vaksine og erstatte med en annen som er dårligere, blir jeg skeptisk til hele greia. Man kan faktisk spare penger på andre ting enn vaksine mot kreft!

Anonymkode: 62e2a...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad for at Staten tenker økonomi i akkurat denne saken. 

Anonymkode: 76dfa...bff

Hvorfor?

Anonymkode: d4100...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når får barna denne vaksinen da?? og er det mulig å kjøpe den beste til sitt barn?

Anonymkode: b2e50...7af

7.klasse, og du kan bestille den andre via fastlegen. Koster 3.000 kr 

Anonymkode: 9ccbc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: d4100...691

Fordi det nok er snakk om millioner i forskjell fra den ene til den andre vaksinen. Jeg tror også at veldig mange nå vil betale for den beste vaksinen selv. Bedre at foreldrene tar regningen, enn Staten. Hvem tør å la være å betale 3000kr, for å gi barnet sitt det beste alternativet. Det hadde ikke jeg våget. Tenk om barnet faktisk får kreft fordi man skulle spare usle 3000kr? Heldigvis slipper jeg den kostnaden, da jeg kun har gutter. 

Anonymkode: 76dfa...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det nok er snakk om millioner i forskjell fra den ene til den andre vaksinen. Jeg tror også at veldig mange nå vil betale for den beste vaksinen selv. Bedre at foreldrene tar regningen, enn Staten. Hvem tør å la være å betale 3000kr, for å gi barnet sitt det beste alternativet. Det hadde ikke jeg våget. Tenk om barnet faktisk får kreft fordi man skulle spare usle 3000kr? Heldigvis slipper jeg den kostnaden, da jeg kun har gutter. 

Anonymkode: 76dfa...bff

Du vet at gutter også kan få kreft pga hpv? Utrolig dustete tenkning av deg!

 

 

Anonymkode: d4100...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at gutter også kan få kreft pga hpv? Utrolig dustete tenkning av deg!

 

 

Anonymkode: d4100...691

Ja, den risikoen er høy du

Anonymkode: 76dfa...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i tillegg vil faren faren for at mine gutter får kreft synke, når dere har vaksinert deres jenter. Og nei, mine gutter er ikke bifile. 

Anonymkode: 76dfa...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det nok er snakk om millioner i forskjell fra den ene til den andre vaksinen. Jeg tror også at veldig mange nå vil betale for den beste vaksinen selv. Bedre at foreldrene tar regningen, enn Staten. Hvem tør å la være å betale 3000kr, for å gi barnet sitt det beste alternativet. Det hadde ikke jeg våget. Tenk om barnet faktisk får kreft fordi man skulle spare usle 3000kr? Heldigvis slipper jeg den kostnaden, da jeg kun har gutter. 

Anonymkode: 76dfa...bff

Det er nok folk som er så lite opplyste at de ikke vet om den gode vaksinen engang. De aller færreste setter spørsmålstegn til det de blir servert, det er min oppfattning. Jeg håper selvsagt at jeg tar feil. Dette blir jo et klasseskille. De skal avslutte screeningen, dette programmet koster 1 milliard årlig.  Men de fleste er ikke beskyttet tilstrekkelig så det er ikke sikkert de da kan avslutte dette programmet. Så snakk om å spare seg til fant!

Så du slipper absolutt ikke den kostnaden, den blir fordelt på oss alle ;)  

Anonymkode: 79401...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

...i tillegg vil faren faren for at mine gutter får kreft synke, når dere har vaksinert deres jenter. Og nei, mine gutter er ikke bifile. 

Anonymkode: 76dfa...bff

gutter blir tilbud HPV vaksine i vaksinasjonsprogrammet fom 2018.  Bilfi har så lite med saken å gjøre at nå synes jeg synd på dine gutter som har et nepeskrell til mor. Snakk om å være ignorant!

Anonymkode: 06690...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

gutter blir tilbud HPV vaksine i vaksinasjonsprogrammet fom 2018.  Bilfi har så lite med saken å gjøre at nå synes jeg synd på dine gutter som har et nepeskrell til mor. Snakk om å være ignorant!

Anonymkode: 06690...590

Enig med deg

Anonymkode: d4100...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...