Gå til innhold

HPV vaksine igjen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi må nok innrømme vi har vært litt for raske her. Vi har ikke lest noe særlig om vaksiner etter babytiden. Den gang da, fant vi ut at vi følger programmet, enkelt og greit. Jenta vår har nettopp tatt HPV vaksine, så finner jeg ut nå at det finnes flere typer, og at hun har fått den som gir minst beskyttelse. Ikke greit! Nå vil vi gjerne betale, slik at hun kan få den beste vaksinen, men så leser jeg på felleskatalogen at når en er begynt å vaksinere med en sort, så må en fortsette med samme sort. Har vi tabbet oss skikkelig ut nå? Kan vi ikke vaksinere med den beste? 

Hvorfor er det ingen som informerer om slikt. Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt. 

Anonymkode: 2eec8...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig kjipt. Men i og med at du skriver hpv vaksine igjen i overskriften. Så har du lest de andre trådene? 

Anonymkode: c3bf0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi må nok innrømme vi har vært litt for raske her. Vi har ikke lest noe særlig om vaksiner etter babytiden. Den gang da, fant vi ut at vi følger programmet, enkelt og greit. Jenta vår har nettopp tatt HPV vaksine, så finner jeg ut nå at det finnes flere typer, og at hun har fått den som gir minst beskyttelse. Ikke greit! Nå vil vi gjerne betale, slik at hun kan få den beste vaksinen, men så leser jeg på felleskatalogen at når en er begynt å vaksinere med en sort, så må en fortsette med samme sort. Har vi tabbet oss skikkelig ut nå? Kan vi ikke vaksinere med den beste? 

Hvorfor er det ingen som informerer om slikt. Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt. 

Anonymkode: 2eec8...f52

kan du ikke høre med fastlegen hva som blir mulig, her? 

Anonymkode: fd2e2...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke blande de to vaksinene nei.

Men den som er i vaksinasjonsprogrammet skal gi god nok beskyttelse for de fleste altså. Den gir bare beskyttelse mot to vorte-virus, men det er de to virusene som står for de aller flreste tilfellene av kjønnsvorter. De som den dyre vaksinen i tillegg beskytter mot er ganske sjeldne.

Anonymkode: a7eb2...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke blande de to vaksinene nei.

Men den som er i vaksinasjonsprogrammet skal gi god nok beskyttelse for de fleste altså. Den gir bare beskyttelse mot to vorte-virus, men det er de to virusene som står for de aller flreste tilfellene av kjønnsvorter. De som den dyre vaksinen i tillegg beskytter mot er ganske sjeldne.

Anonymkode: a7eb2...36c

At det er mulig å skrive noe sånt? Har du peiling på hva skriver?

Anonymkode: c3bf0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det er mulig å skrive noe sånt? Har du peiling på hva skriver?

Anonymkode: c3bf0...f36

 Minst 12 HPV-typer kan gi livmorhalskreft. De to vanligste er HPV 16 og HPV 18. I Norge er disse to virustypene årsak til ca. 70 prosent av alle tilfeller av livmorhalskreft.

https://www.fhi.no/nettpub/barnevaksiner/vaksinene/alder-12-ar-7.-trinn-vaksine-mot-livmorhalskreft-hpv-vaksine/

Jeg uttrykte meg kanskje klønete, men helt på jordet var jeg ikke.

Anonymkode: a7eb2...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest de andre tråden ja. Ser at noen fortsatt tror at den vaksinen som er i vaksinasjonsprogrammet beskytter mot kjønnsvorter. Det gjør den ikke. De har byttet vaksine. Den de brukte tidligere beskyttet mot 4 hpv virus, og gav en viss grad beskyttelse mot vorter. Den barna nå får dekker kun 2 hpv virus, og gir ikke beskyttelse mot kjønnsvorter og kun 70% mot livmorhalskreft. Om en er villig til å betale, så kan en få den nyeste hpv vaksinen som beskytte mot hele 9 forskjellige virus og gir 90% beskyttelse mot livmorhalskreft, den beskytter også mot kjønnsvorter. For vår del ser det ut som det er for sent. Men om ikke annet, så kan kanskje noen lese denne tråden, og slippe å gjøre samme tabben. Utrolig kipt :(

Anonymkode: 2eec8...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest de andre tråden ja. Ser at noen fortsatt tror at den vaksinen som er i vaksinasjonsprogrammet beskytter mot kjønnsvorter. Det gjør den ikke. De har byttet vaksine. Den de brukte tidligere beskyttet mot 4 hpv virus, og gav en viss grad beskyttelse mot vorter. Den barna nå får dekker kun 2 hpv virus, og gir ikke beskyttelse mot kjønnsvorter og kun 70% mot livmorhalskreft. Om en er villig til å betale, så kan en få den nyeste hpv vaksinen som beskytte mot hele 9 forskjellige virus og gir 90% beskyttelse mot livmorhalskreft, den beskytter også mot kjønnsvorter. For vår del ser det ut som det er for sent. Men om ikke annet, så kan kanskje noen lese denne tråden, og slippe å gjøre samme tabben. Utrolig kipt :(

Anonymkode: 2eec8...f52

Riktig !

Jeg selv har celleforandringer pga virus nr 31

Anonymkode: c3bf0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kontakt fastlege. Det er mulig å endre regime og gå for den andre typen HPV vaksine med 3 vaksinedoser! Hilsen helsesøster

Anonymkode: d3f51...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Kontakt fastlege. Det er mulig å endre regime og gå for den andre typen HPV vaksine med 3 vaksinedoser! Hilsen helsesøster

Anonymkode: d3f51...ec0

Når de er under 14 skal de ha 2 doser. Hilsen mamma

Anonymkode: c3bf0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnevaksinasjonsprogrammet ja! I fjor ble der gitt 3 :) er ikke uheldig å betale for å få den andre typen.

Anonymkode: d3f51...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke noe jeg nå. Min datter skal ta denne i neste uke. 

Jeg var ikke klar over at det var noe man kunne velge. ...den dyre og gode eller den som er billig og dårlig......

Det valget har ikke jeg fått.......

Anonymkode: 1a322...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke noe jeg nå. Min datter skal ta denne i neste uke. 

Jeg var ikke klar over at det var noe man kunne velge. ...den dyre og gode eller den som er billig og dårlig......

Det valget har ikke jeg fått.......

Anonymkode: 1a322...591

De aller fleste blir lurt, eller følger ikke med i timen. Alle har valg, Du har valget nå som du ikke har begynt vaksineringen. Det er bare til å takke nei til hpv vaksinen du blir tilbudt i vaksinasjonsprogrammet. Så tar du kontakt med fastlegen, og ordner vaksineringen med Gardasil 9 der. Ulempen er at du må betale for vaksinen selv. 

 

Jeg selv skal snakke med legen, og høre om det er mulig å bytte vaksinetype.

Hilsen HI 

Anonymkode: 2eec8...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken pris har den andre vaksinen da? Gjelder dette alle skoler over hele landet? Eller har forskjellige kommuner forskjellig vaksine? Min skal få den neste uke, burde jeg takke nei da?

Anonymkode: bbb3d...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken pris har den andre vaksinen da? Gjelder dette alle skoler over hele landet? Eller har forskjellige kommuner forskjellig vaksine? Min skal få den neste uke, burde jeg takke nei da?

Anonymkode: bbb3d...d5c

Det koster ca 1500 per dose. Barn mellom 9 og 14 år trenger 2 doser. Om du bør takke ja eller nei er helt opp til deg, men jeg er ikke i tvil. Tenk om barnet mitt får kreft for jeg skulle spare noe tusenlapper. Dette er en vaksine som beskytter mot en reell sykdom som mange dør av i Norge.

Problemet mitt er at jeg ikke oppdaget dett før første dose var allerede tatt. Etter informasjonen jeg finner i felleskatalogen, så kan en ikke fullføre med annen vaksinen en den en allerede er begynt med. Men skal kontakte legen og høre om det finnes en mulighet. 

Anonymkode: 2eec8...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke noe jeg nå. Min datter skal ta denne i neste uke. 

Jeg var ikke klar over at det var noe man kunne velge. ...den dyre og gode eller den som er billig og dårlig......

Det valget har ikke jeg fått.......

Anonymkode: 1a322...591

Det er ikke flere valg i vaksinasjonsprogrammet, der har myndighetene valgt den vaksinen de mener gir god nok beskyttelse innenfor det budsjettet de har. 

Men om man leser seg opp finnes det en vaksine på markedet som gir bedre beskyttelse. Du kan selvfølgelig velge å ikke ta imot den barnet blir tilbudt gratis i programmet og heller betale for den andre, den koster da 3.000 kr 

Anonymkode: a7eb2...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke noe jeg nå. Min datter skal ta denne i neste uke. 

Jeg var ikke klar over at det var noe man kunne velge. ...den dyre og gode eller den som er billig og dårlig......

Det valget har ikke jeg fått.......

Anonymkode: 1a322...591

Den er forresten ikke dårlig, men gir beskyttelse for færre virus 

Det finnes 12 forskjellige virus, den som gis på skolen gir beskyttelse bare mot de mest vanlige. Den du må betale for selv gir vel beskyttelse mot 9 virus, så du blir bedre beskyttet. 

Anonymkode: a7eb2...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er forresten ikke dårlig, men gir beskyttelse for færre virus 

Det finnes 12 forskjellige virus, den som gis på skolen gir beskyttelse bare mot de mest vanlige. Den du må betale for selv gir vel beskyttelse mot 9 virus, så du blir bedre beskyttet. 

Anonymkode: a7eb2...36c

Først en nevner tall, så er det verdt å nevne at den vaksinen en blir tilbudt i vaksinasjonsprogrammet beskytter bare mot 2 av de 12 virusene, selv om det er de 2 mest aktuelle, syns ikke jeg det er godt nok. 

Anonymkode: 2eec8...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Først en nevner tall, så er det verdt å nevne at den vaksinen en blir tilbudt i vaksinasjonsprogrammet beskytter bare mot 2 av de 12 virusene, selv om det er de 2 mest aktuelle, syns ikke jeg det er godt nok. 

Anonymkode: 2eec8...f52

Den du får gratis heter: Cervarix og beskytter mot 2.

Den du må betale 3000 for heter: Gardasil 9. Må ta kontakt med fastlegen.

 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/04/25/folkehelseinstituttets-valg-av-hpv-vaksine-omstridt/

Litt gammel link. Gardasil 9 er tilgjengelig i Norge 

Anonymkode: c3bf0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere som faktisk har visst om dette i forkant, valgt den som vaksinasjonsprogrammet tilbyr? Tørr dere det?

Anonymkode: 2eec8...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har noen av dere som faktisk har visst om dette i forkant, valgt den som vaksinasjonsprogrammet tilbyr? Tørr dere det?

Anonymkode: 2eec8...f52

Velger nok den vi må betale selv 

Anonymkode: c3bf0...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten vaksine så har en. 300 krefttilfeller hvert år. 3000 forstadier til kreft hvert år. ???

Det er jo ikke mange, når en tenker seg at nesten hele befolkningen er smittebærere.

Det mest effektive tiltaket vi har til nå er screeningundersøkelser! 

Om alle tar myndighetene sin vaksine. Så vil en ha 100 krefttilfeller og 1000 forstadier???

Det er jo ikke en veldig stor reduksjon. 

Det beste en kan gjøre er å ta hyppige celleprøver. En må ikke vente til hvert 5 år. En kan faktisk gå årlig. Det er lite sannsynlig at en får kreft, skulle en derimot hvere så uheldig å få kreft av denne smitten, så er det sannsynlig at ting går helt fint, om man oppdager det tidlig. 

Om dette var høy risiko for å utvikle sykdom, og det var høy risiko for alvorlig utfall, da hadde nok vaksinasjonen blitt utformet annerledes. 

Anonymkode: 0a6f3...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...