Gå til innhold

Mann som nekter at barnet blir meldt opp til ppt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange barnehager som likevel ikke sender bekymringsmelding selv om de tror det kan være pga foreldrene. Vi hadde en ekstremt utagerende gutt som var stygg med både voksne og barn å da ser pedagogisk leder flere ganger til oss " han må jo ha sett den oppførselen ett sted og hørt det stygge språkbruket ett sted". Var helt tydlig at hun beskyldte oss for oppførselen til sønnen vår men hun sendte aldri bekymringsmelding å når går han på skole.

Anonymkode: 12ccf...2dd

Helt enig. Men i følge HI var ikke hennes sønn sånn. Derfor følte jeg hun ga opp litt for lett og at barnehage var litt vel vanskelige!

Anonymkode: 4dd30...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, 3 i april skrev:

Nå kan vel faktisk skole / barnehagen melde barn opp til ppt, selv om foreldrene blånekter. Mener det er komt nye regler. 

Ta en telefon til ppt for å forhøre deg.

Nei, det kan de ikke. Det kreves samtykke til henvisning til ppt

Anonymkode: 3e3a7...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er jo at vi ikke kommer noen vei når far nekter. 

Vi har dessverre dårlig erfaring med at ppt nærmest konstruerte problemer med et eldre barn, noe som rant ut i sanden da vi stoppet oppfølgingen. Det viser seg i ettertid at det barnet hadde evner som kan få han langt (han er 21 år nå), men som ble sett på som bekymringsfullt fordi han ikke helt fulgte A4 malen. 

Det er dette som er skrekken til far, og litt min bekymring også, men jeg ser at dette barnet faktisk kan komme til å slite med sine utfordringer mtp konsentrasjonen og språk. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Jeg forstår deg veldig godt, men jeg føler at de muligens vil forsøke det samme. Om ikke sønnen din hadde noe godt av den erfaringen så er det din oppgave å finne andre muligheter. Prøv å kontakt andre instanser først er mitt råd. Dere har hatt dårlige erfaringer med de før og far forsøker å stoppe samme utvikling igjen. Han er 5 år bare. Prøv å sett opp et opplegg for han selv. Språket må dere jo finne noen som kan hjelpe til med. Men om dere blander inn ppt nå så vil det også følge han inn i skolen og han vil bli sett som annerledes uansett. Hjelp han med språket nå. Begynn nå er mitt råd. Det blir litt direkte sikkert for deg men jeg har opplevd mange med dårlig erfaringer med de så forsøker egentlig bare å få deg til å tenke andre baner denne gangen. 

Anonymkode: 4dd30...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt, men jeg føler at de muligens vil forsøke det samme. Om ikke sønnen din hadde noe godt av den erfaringen så er det din oppgave å finne andre muligheter. Prøv å kontakt andre instanser først er mitt råd. Dere har hatt dårlige erfaringer med de før og far forsøker å stoppe samme utvikling igjen. Han er 5 år bare. Prøv å sett opp et opplegg for han selv. Språket må dere jo finne noen som kan hjelpe til med. Men om dere blander inn ppt nå så vil det også følge han inn i skolen og han vil bli sett som annerledes uansett. Hjelp han med språket nå. Begynn nå er mitt råd. Det blir litt direkte sikkert for deg men jeg har opplevd mange med dårlig erfaringer med de så forsøker egentlig bare å få deg til å tenke andre baner denne gangen. 

Anonymkode: 4dd30...7cf

Jeg håper ikke du tar innover deg disse rådene, hi. Denne damen er helt på jordet.

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper ikke du tar innover deg disse rådene, hi. Denne damen er helt på jordet.

Anonymkode: 2fedd...c70

Neida, jeg gjør ikke det 😊jeg er ute etter gode råd, ikke fra folk som er opphengt i konspirasjonsteorier om at ppt og bv samarbeider for å få kloa i barna våre. 

Men jeg tar fremdeles imot konstruktive tips om hvordan jeg kan overtale mannen. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Også unnskyld meg men barnehagen vil ha mere ressurser så de bruker din sønn som en målskive. Er det bare jeg som reagerer på dette? Sønnen din høres ut som en typisk gutt på hans alder. Hjelpes. Han kan ikke sitte i ro eller jo om han får en bok. Så han kan sitte i ro om noen leser for han. Men det orker de vel ikke. Nei hadde blitt forbanna på den barnehagen. Språket må øves på. Vi fikk henvisning til en spesialist på dette og vips hun kan nå si r osv... dette er vikitg å ta tidlig men synes barnehagen er raske her. Ressurs mangel!! Jaja

Anonymkode: 4dd30...7cf

Sånn var de sønnen min sin barnehage, de hadde for store utfordringer med selve gruppen i barnehagen og de ansatte hadde ikke kompetanse nok, derfor mente de at VI skulle skrive under på noen papirer om at han skulle meldes opp til ppt, vi nektet (heldigvis har jeg en svigermor som er spes ped som har jobbet innen ppt før som hjalp oss) 3år maste de på oss ppt

Vi meldte han aldri opp til noe ppt og nå har han begynt på skolen heldigvis

Anonymkode: 38066...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida, jeg gjør ikke det 😊jeg er ute etter gode råd, ikke fra folk som er opphengt i konspirasjonsteorier om at ppt og bv samarbeider for å få kloa i barna våre. 

Men jeg tar fremdeles imot konstruktive tips om hvordan jeg kan overtale mannen. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Du er helt på jordet.. Tips om hvordan du kan overtale mannen.. Tragisk 

Anonymkode: 4dd30...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2017 den 22.05, Anonym bruker skrev:

Utfordringene er nok ikke så store at bv vil bli innblandet. Vi er en stabil og ressurssterk familie og dette er vårt yngste barn. Problemene er ikke store - enda! Men både barnehagen og jeg tenker at det er best å ta tak tidlig  

Jeg tror det bunner i frykt for stigmatisering av gutten, at de andre barna skal merke at han trenger ekstra hjelp. Det er jo bare tull, ev tiltak vil jo bli satt inn i grupper og på en måte som blir umulig for barna å oppdage at det er han som får ekstra fokus. 

Vi er innkalt til foreldresamtale og jeg gruer meg for at han avviser all bekymring fordi vi skal ordne opp i dette selv. Han er ikke typen man trumfer noe gjennom med. Han er ufattelig sta iblant. 

Anonymkode: 4b3e3...908

Det er ikke dét vi sier! 

Å motsette seg at barnet får hjelp fra ppt kan utløse bekymringsmelding til barnevernet, uavhengig av hvor ressurssterke dere er. 

Anonymkode: a74fb...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle verdens dager er dette? 

Hva var det som var problemet med 5 åringen? 

Han hadde ikke interesse for den pedagogiske stunden til forskolepedagogen?

I stedet for å endre litt på sitt opplegg, så vil barnehagen ha ha PPT til å hjelpe vesle "Jonas". Utrede, finne ut hva som feiler denne gutten, slik at de kan hjelpe han. 

Dessuten er han jo blitt fem år, og kan ikke si "R".

Så er det bare sånn da, at i dette tilfellet har vesle "Jonas" en pappa, som mener han vet bedre. En pappa som sier han trenger ikke PPT, han hører ikke hjemme der.

Jeg støtter far! 

Anonymkode: 03bf9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei dette kan dere få via fastlege det fikk vi. Barnehager er så raske med å peke ut barn som skiller seg litt ut. Ja han tar vi også blusser vi opp litt også får vi ekstra ressurser. Så havner dere i et system som ikke vil hjelpe det store. Nei uff ta en samtale med den barnehagen. De får komme opp med sine ressurser for å tilrettelegge for deres "utagerende" sønn. Også tar dere først kontakt med logoped via fastlege også jobber selv med gutten hjemme og sammen med barnehagen. 

Anonymkode: 4dd30...7cf

Herregud, lær deg tegnsetting!!! 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: a74fb...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er snakk om tid😊ppt er jo barnevernet sin høyre hånd det.

Anonymkode: 4dd30...7cf

Herrefred, du er jo helt kokeliko! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle verdens dager er dette? 

Hva var det som var problemet med 5 åringen? 

Han hadde ikke interesse for den pedagogiske stunden til forskolepedagogen?

I stedet for å endre litt på sitt opplegg, så vil barnehagen ha ha PPT til å hjelpe vesle "Jonas". Utrede, finne ut hva som feiler denne gutten, slik at de kan hjelpe han. 

Dessuten er han jo blitt fem år, og kan ikke si "R".

Så er det bare sånn da, at i dette tilfellet har vesle "Jonas" en pappa, som mener han vet bedre. En pappa som sier han trenger ikke PPT, han hører ikke hjemme der.

Jeg støtter far! 

Anonymkode: 03bf9...d50

Jeg ser jo at han er den som alltid er den som er mest urolig og som må hankes inn på andre arenaer også, det er ikke kun barnehagen som observerer dette. Han mister lett tråden og glemmer seg ut og kan fort få negativ tilbakemelding på dette. 

Det er mindre enn ett år til skolestart, tenker du ikke at det er greit å prøve å hjelpe han til å ha fokus over tid? Det er ikke greit at han ødelegger for de andre i samlingsstunden og ved måltidene?

Ang språket vet jeg jo at det kommer etterhvert, det er få tiåringer som ikke sier r og g, men jeg merker allerede at vennene kommenterer det. Er det ikke lurt å ta tak tidlig, FØR det oppleves som et problem for han? 

Jeg er ikke skråsikker i min sak, derfor er det greit å lufte tanker her inne. Med mannen er det ikke så lett å diskutere da han går rett i forsvar. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne gutten på 5 får fort negativetilbakemeldinger, på at han lett glemmer? 

Han får nok også lett negative bemerkninger i samlingsstunden også. Og negative tilbakemeldinger ved bordet.

Og nå så har han begynt å få negative tilbakemeldinger fra barn også.

Så nå må han endres fort, slik at de andre barna ikke blir enda styggere mot han. 

Og så må han hjelpes av PPT, ikke av deg eller barnehagen, men noen som ikke er sammen med gutten? 

Ødelegger han virkelig for andre barn? Hvem som sier det?

Barnehagen sier nok det. "Du ødelegger for de andre nå". "Om du ikke setter deg ned nå, så må du gå ut, du har ødelagt nok for de andre nå!" 

Ikke rart han spreller, det er sunt. 

Reflekter litt. 

Anonymkode: 03bf9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser jo at han er den som alltid er den som er mest urolig og som må hankes inn på andre arenaer også, det er ikke kun barnehagen som observerer dette. Han mister lett tråden og glemmer seg ut og kan fort få negativ tilbakemelding på dette. 

Det er mindre enn ett år til skolestart, tenker du ikke at det er greit å prøve å hjelpe han til å ha fokus over tid? Det er ikke greit at han ødelegger for de andre i samlingsstunden og ved måltidene?

Ang språket vet jeg jo at det kommer etterhvert, det er få tiåringer som ikke sier r og g, men jeg merker allerede at vennene kommenterer det. Er det ikke lurt å ta tak tidlig, FØR det oppleves som et problem for han? 

Jeg er ikke skråsikker i min sak, derfor er det greit å lufte tanker her inne. Med mannen er det ikke så lett å diskutere da han går rett i forsvar. 

Hi

Anonymkode: 4b3e3...908

Jeg er lærer og dess raskere og tidligere man får en vurdering av barnet, dess bedre kan man gjøre skolestarten. Der er også et godt samarbeid og en god overgang barnehage/ skole viktig.  En ev diagnose er ikke formålet, men å ta tak i det som oppleves utfordrende. Og spesielt med tanke på at barn i denne alederen utvikler seg fort. Dersom man (i dette tilfellet barnehagen) kommer tidlig i gang med forebygging, kan en hindre negativ utvikling. Barn kan oppleve å bli stigmatisert - de blir stemplet som syndebukker og bråkmakere. Det er ikke noen ønsker. Jeg ser av og til at foreldre motsetter seg tiltak eller henvisning og at problemene da kan bli mye større mens man venter på at foreldrene skal komme til den erkjennelsen om at mitt barn trenger hjelp. Kan du finne noen artikler om dette temaet som far kan lese? Han deltar på foreldresamtalen i barnehagen? Lykke til! 

Anonymkode: 31993...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke dét vi sier! 

Å motsette seg at barnet får hjelp fra ppt kan utløse bekymringsmelding til barnevernet, uavhengig av hvor ressurssterke dere er. 

Anonymkode: a74fb...9f1

Men da må barnehagen opplyse om at ppt er tvungent og ikke frivillig. For hvis man blir meldt til barnevernet fordi man ikke ønsker ppt, er det ikke lenger frivillig, men et absolutt krav. Jeg er egentlig imot alle disse kartleggingene og forsøkene på å presse alle barn i en fasit. Alle barn er ikke like. Jeg har selv 4 barn, og alle hadde forskjellig utvikling i barnehagealder. Det at man hele tiden skal lete etter avvik fra fasiten, er ikke sunt. Verken for barna eller foreldrene.

Anonymkode: b5d43...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og dess raskere og tidligere man får en vurdering av barnet, dess bedre kan man gjøre skolestarten. Det er vel et bedre utgangspunkt om PPT går inn å vurderer den/de voksne sin håndtering av barnet? Der er også et godt samarbeid og en god overgang barnehage/ skole viktig.  En ev diagnose er ikke formålet, men å ta tak i det som oppleves utfordrende. Hva oppleves utfordrende for hvem? Det er det/den/de som oppleves som utfordrende for en 5 åring som må endre seg. Utgangspunktet må ikke være at barnet må endres, for å oppleves mindre utfordrende for den voksne. Og spesielt med tanke på at barn i denne alederen utvikler seg fort. Dersom man (i dette tilfellet barnehagen) kommer tidlig i gang med forebygging, kan en hindre negativ utvikling. Forebygging av hva? Barn kan oppleve å bli stigmatisert - de blir stemplet som syndebukker og bråkmakere. Da må barnehagen jobbe med seg selv, og hvilke signaler de gir de øvrige barna, på hvilken måte de voksne kan hindre stigmatisering av et barn, i sin egen omgang med barnet. De må være et godt eksempel. Da skal det nok vanskelig vokse frem en slik motvilje. Det er ikke noen ønsker. Jeg ser av og til at foreldre motsetter seg tiltak eller henvisning og at problemene da kan bli mye større mens man venter på at foreldrene skal komme til den erkjennelsen om at mitt barn trenger hjelp. Barnet lever ikke i et vakuum, men har utfordringer knyttet til en barnehage/skole kontekst. På hvilken måte har skolen i disse tilfellene endret sin oppfølging av barna? Kan du finne noen artikler om dette temaet som far kan lese? Jeg vet ulikt jeg kan anbefale. Han deltar på foreldresamtalen i barnehagen? Lykke til! 

Anonymkode: 31993...7e1

PPT er bra for veldig mange, og PPT er bra i noen kommuner, og elendig i andre. PPT er ikke en samkjørt nasjonal standard. Der er store nasjonale forskjeller.

Det er desverre også sånn at mange lære institusjoner kaller inn PPT for å finne ut hvilke problem et barn har, når barnet ikke har andre problemet enn at de reagerer uønsket på en situasjon skapt av voksne som kunne ha gjort en bedre jobb.

Anonymkode: 03bf9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke noe i det HI som forteller som tilsier at bekymringen er så stor at barneverntjenesten bør involveres fordi far ikke ønsker utredning. En 5-åring som synes det er vanskelig å sitte stille, og som har noen uttalefeil er innenfor normalen slik jeg kjenner barnebefolkningen. Det er faktisk sånn at en skal være den som er mest urolig, og det er faktisk sånn at skolen skal takle også urolige småtasser. Hvis det settes inn spesialpedagogisk hjelp til dette, synes jeg barnehagen ikke er god nok. Såpass må de klare å takle innenfor normalrammen. 

Hvis det skulle vise seg etter hvert at gutten ikke er innenfor normalen, så får barnehagen synliggjøre det på et vis som far forstår, og som får han til å tenke annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skremmende hvor lite kritiske, foreldre er til at PPT skal kobles inn for det minste "avvik". At folk i hopetall tenker problemet er hos et barn. At barnehager og skoler ikke kan være årsaken til at et barn er urolig i samlingsstunden, eller skole. At en ikke har større forventninger til kompetansen til de som faktisk har oppgaven med å ta seg av barna i dagen. 

Hvorfor i alle verdens dager skal de trenge eksternhjelp til det minste? 

Hører jo ingen steds hjemme. Vi kan ikke godta sånt. 

Bare før jeg blir "mistenkt" for noe. Jeg har ikke selv barn med spesialpedagogiske behov. Jeg har skoleflinke, rolige, og velfungerende barn, med venner og med gode tilbakemeldinger. 

Jeg ser derimot hvordan skolen melder opp deres små venner og venninner. Foreldre som fortviler. Unger jeg har kjent siden barnehagen, som jeg ser på som flotte små mennesker. 

Jeg hører hvordan lærere, skoleledelse snakker i generelle foreldremøter og jeg holder på å steile. 

Jeg leser disse innleggene her, om å koble inn den ene eller den andre. 

Hvor tillit man må ha til skole og barnehage. Til lærer og pedlærere. Som om det er en ens gruppe? De er jo ikke det. Det finnes selvsagt flinke folk, men det finnes også veldig mye dårlig. 

Er en lærer her inne som liker å uttale seg, husker ikke hvilket navn hun bruker. Jeg drar hver gang hun skriver et lettelsens sukk, over at hun ikke er lærer til noen av mine barn. 

En må se på hva disse stedene faktisk gjør, og hvordan de snakker om seg selv, og hvilket syn de har på barna. 

Anonymkode: 03bf9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

PPT er bra for veldig mange, og PPT er bra i noen kommuner, og elendig i andre. PPT er ikke en samkjørt nasjonal standard. Der er store nasjonale forskjeller.

Det er desverre også sånn at mange lære institusjoner kaller inn PPT for å finne ut hvilke problem et barn har, når barnet ikke har andre problemet enn at de reagerer uønsket på en situasjon skapt av voksne som kunne ha gjort en bedre jobb.

Anonymkode: 03bf9...d50

 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

PPT er bra for veldig mange, og PPT er bra i noen kommuner, og elendig i andre. PPT er ikke en samkjørt nasjonal standard. Der er store nasjonale forskjeller.

Det er desverre også sånn at mange lære institusjoner kaller inn PPT for å finne ut hvilke problem et barn har, når barnet ikke har andre problemet enn at de reagerer uønsket på en situasjon skapt av voksne som kunne ha gjort en bedre jobb.

Anonymkode: 03bf9...d50

Jeg har opplevd PPT som meget nyttig. Jeg har fått gode råd for hvordan jeg som lærer kan takle ulike utfordringer og stoff jeg kan bruke i undervisningen. Jeg blir også oberservert når barnet blir observert. Hvis jeg kan gjøre noe annerledes så tar jeg imot råd med takk. 

Anonymkode: 31993...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er skremmende hvor lite kritiske, foreldre er til at PPT skal kobles inn for det minste "avvik". At folk i hopetall tenker problemet er hos et barn. At barnehager og skoler ikke kan være årsaken til at et barn er urolig i samlingsstunden, eller skole. At en ikke har større forventninger til kompetansen til de som faktisk har oppgaven med å ta seg av barna i dagen. 

Hvorfor i alle verdens dager skal de trenge eksternhjelp til det minste? 

Hører jo ingen steds hjemme. Vi kan ikke godta sånt. 

Bare før jeg blir "mistenkt" for noe. Jeg har ikke selv barn med spesialpedagogiske behov. Jeg har skoleflinke, rolige, og velfungerende barn, med venner og med gode tilbakemeldinger. 

Jeg ser derimot hvordan skolen melder opp deres små venner og venninner. Foreldre som fortviler. Unger jeg har kjent siden barnehagen, som jeg ser på som flotte små mennesker. 

Jeg hører hvordan lærere, skoleledelse snakker i generelle foreldremøter og jeg holder på å steile. 

Jeg leser disse innleggene her, om å koble inn den ene eller den andre. 

Hvor tillit man må ha til skole og barnehage. Til lærer og pedlærere. Som om det er en ens gruppe? De er jo ikke det. Det finnes selvsagt flinke folk, men det finnes også veldig mye dårlig. 

Er en lærer her inne som liker å uttale seg, husker ikke hvilket navn hun bruker. Jeg drar hver gang hun skriver et lettelsens sukk, over at hun ikke er lærer til noen av mine barn. 

En må se på hva disse stedene faktisk gjør, og hvordan de snakker om seg selv, og hvilket syn de har på barna. 

Anonymkode: 03bf9...d50

Det er vanligvis ikke de små "avvikene" som meldes til ppt. Barnehage og skole er stort sett flinke til undersøke og prøve ut tiltak for hjelpe barn som strever. Det du opplever som flotte små mennesker, er jo også det. Det betyr ikke at de ikke har utfordringer som krever tilrettelegging utover skolen eller barnehagens rammer. Skal ikke disse barna få det? Har de et behov, har de også en rettighet. Skal vi nekte dem denne retten? 

Vi må huske at barnehage og skole har et større sammenligningsgrunnlag enn det vi foreldre har. Om de ikke opplever at det fungerer så bør de kunne få hjelp fra ppt som har større kompetanse på det spesialpedagogiske området. Tidlig innsats er viktig for disse barna. Barnehager og skoler har pedagoger som er rustet til å håndtere det allmennpedagogiske, men når tilrettelegging innenfor dette tilbudet ikke fungerer så trenger de veiledning. Det ligger store forventninger i offentlige styringsdokumenter og lovverk til det allmennpedagogiske tilbudet skole og barnehage skal gi. Ingen kan alt, ikke barnehage og skole heller. 

 

Anonymkode: 2fedd...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...