Gå til innhold

Oppsagt fra jobb - men prøver å bli gravid...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble nettopp sagt opp, ikke fordi jeg er gravid da.

 

MEN vi har prøvd nå i noen mnd å bli gravide men har ikke skjedd. Jeg har vært ansatt i samme bedrift i MANGE MANGE år, men NÅ når jeg endelig skal bli gravid så mister jeg jobben.

Det jeg lurer på er hvis jeg nå denne mnd (oktober) blir gravid og er da 3mnd gravid når jeg går ut fra jobb..(desember)

Går jeg da rett over på dagpenger ? tar jeg med meg dagpenge satsen inn i en permisjon? Eller blir jeg vurdert ut i fra de årene jeg har jobbet med inntekt? Om det ga noen mening?

 

Og hva om jeg IKKE har klart å bli gravid innen desember, innen jeg er ferdig på jobb. om jeg blir gravid i januar osv osv..

Har noen vært borti dette?

Jeg er klar over at jeg ikke har noen inntekt enn dagpenger og komme tilbake til, men innen den tid kan ting ha forandret seg og jeg har fått jobbtilbud tenker jeg. Jeg tror ikke jeg ønsker å avbryte prøvingen for det har vært et såre psykisk dilemma hvor jeg har tatt abort tidligere pga psyken og nå endelig føler meg klar.

Anonymkode: dc46e...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Permisjonspenger blir i hvert fall regnet ut av inntekten fra 6 av de 10 siste/beste månedene før permisjonsstart/fødsel (dette ble jeg litt usikker på)
Det vil jo da si at om du blir gravid nå, så har du de 4 siste månedene av jobbperioden din som et godt grunnlag.

Akkurat dette med dagpenger må du nesten ta med nav, men det synes jeg at høres rimelig ut at du bør få dagpenger fra første dag når du er oppsagt, men ta en telefon til dem, evt gå inn på chat med dem. Så får du svar innen kort tid, du trenger jo ikke si til dem at du planlegger graviditet.

Jeg regner uansett med at du har begynt å søke på ny jobb nå, og er du riktig heldig, så har du fått nytt jobbtilbud innen du er ferdig i nåværende jobb, og dermed trenger du ikke forholde deg til nav overhodet.

Anonymkode: ee41a...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar :)

Ja men skrives det ikke at de regner 6 av de 10 siste mnd  OG/ELLER gjennomsnittet av de 3 siste årene?

Det jeg mener her er at jeg har vært ansatt i samme bedrift nå i 11år og på en måte syns jeg det er "urettferdig" er at jeg er så uheldig å miste jobben mens vi prøver  så skal jeg istedenfor å bli vurdert med jobblønn grunnlaget i permisjonen så er det fare for at jeg får grunnlaget til dagpenger i permisjonen.. Eller tenker jeg feil?

Altså at jeg skal få utbetalt det samme som om jeg var arbeidssøkende  i permisjonstiden min?

Jeg får nok dagpenger regnet dagen etter jeg ikke har jobb mere så det er jeg ikke redd for. Det er mere hva slags grunnlag legger de til å beregne under permisjonstida mi... 

Ja dessverre er det SVÆRT lite jobber å få tak på nå. Vi er MANGE mange mange som har mistet jobbene de siste 3årene så må kanskje heller vurdere å flytte etterhvert.

Endret av susy123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, susy123 skrev:

 

Takk for svar :)

Ja men skrives det ikke at de regner 6 av de 10 siste mnd  OG/ELLER gjennomsnittet av de 3 siste årene?

Det jeg mener her er at jeg har vært ansatt i samme bedrift nå i 11år og på en måte syns jeg det er "urettferdig" er at jeg er så uheldig å miste jobben mens vi prøver  så skal jeg istedenfor å bli vurdert med jobblønn grunnlaget i permisjonen så er det fare for at jeg får grunnlaget til dagpenger i permisjonen.. Eller tenker jeg feil?

Altså at jeg skal få utbetalt det samme som om jeg var arbeidssøkende  i permisjonstiden min?

Jeg får nok dagpenger regnet dagen etter jeg ikke har jobb mere så det er jeg ikke redd for. Det er mere hva slags grunnlag legger de til å beregne under permisjonstida mi... 

Ja dessverre er det SVÆRT lite jobber å få tak på nå. Vi er MANGE mange mange som har mistet jobbene de siste 3årene så må kanskje heller vurdere å flytte etterhvert.

Du må ha vært i lønnet arbeid i 6 av de siste 10 måneder før fødselen, men beregning kan skje på basis av gjennomsnittet av de 3 siste årene.

Anonymkode: 303ab...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke helt klokere her kjenner jeg :)

hehe..  så da kan det se ut som om jeg ville få beregninger fra lønna jeg har hatt på jobb og ikke dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Permisjonspenger blir i hvert fall regnet ut av inntekten fra 6 av de 10 siste/beste månedene før permisjonsstart/fødsel (dette ble jeg litt usikker på)
Det vil jo da si at om du blir gravid nå, så har du de 4 siste månedene av jobbperioden din som et godt grunnlag.

Akkurat dette med dagpenger må du nesten ta med nav, men det synes jeg at høres rimelig ut at du bør få dagpenger fra første dag når du er oppsagt, men ta en telefon til dem, evt gå inn på chat med dem. Så får du svar innen kort tid, du trenger jo ikke si til dem at du planlegger graviditet.

Jeg regner uansett med at du har begynt å søke på ny jobb nå, og er du riktig heldig, så har du fått nytt jobbtilbud innen du er ferdig i nåværende jobb, og dermed trenger du ikke forholde deg til nav overhodet.

Anonymkode: ee41a...993

Selv fikk jeg bare grunnlag av dagpengene, selv om jeg var arbeidsledig bare i tre mnd.

Anonymkode: 3b08b...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, susy123 skrev:

Jeg ble ikke helt klokere her kjenner jeg :)

hehe..  så da kan det se ut som om jeg ville få beregninger fra lønna jeg har hatt på jobb og ikke dagpenger?

Vent med å prøve videre til du har fast jobb igjen, og er ferdig med prøveperioden (ved ansettelse). Med mindre dere har spart såpass at du har en god buffer til permisjonen din. De regner ut fra de siste mnd før fødsel...har ei i barselgruppen min som sliter nå siden hun gikk på aap de siste 4mnd død fødsel. (Mulig aap er anderledes en dagpenger i forhold til permisjon, det vet jeg ikke.)

Evt ring nav og spør da vel, Evt chatten de har ang foreldrepenger.

Anonymkode: 569e0...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv fikk jeg bare grunnlag av dagpengene, selv om jeg var arbeidsledig bare i tre mnd.

Anonymkode: 3b08b...51f

Åj såpass..Så du var gravid i 6mnd og ble oppsagt og de beregnet 3mnd av dagpenger og 3mnd av lønn og gjennomsnittet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vent med å prøve videre til du har fast jobb igjen, og er ferdig med prøveperioden (ved ansettelse). Med mindre dere har spart såpass at du har en god buffer til permisjonen din. De regner ut fra de siste mnd før fødsel...har ei i barselgruppen min som sliter nå siden hun gikk på aap de siste 4mnd død fødsel. (Mulig aap er anderledes en dagpenger i forhold til permisjon, det vet jeg ikke.)

Evt ring nav og spør da vel, Evt chatten de har ang foreldrepenger.

Anonymkode: 569e0...aad

Da er det vel som jeg fryktet da! Hvorfor kunne jeg ikke vært klar i løpet av de siste 11 årene istedenfor rett før jeg blir sagt opp..

Jeg vet ikke helt hva AAP er, men nav er vel nav.. Så da jobbet hun opp til 5mnd gravid og aap de siste 4 og fikk da gjennomsnittet av dette i permisjonspenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et annet spørsmål er jo da.. Slik det ser ut nå så er det dagpengene de vil beregen ut ifra.. Og det er jo 60% av lønna...

Hvis jeg da faktisk er en av de tusnene som er arbeidsledige nå og får meg en jobb, hvor moralsk er det å faktisk "ops jeg er gravid" rett etter prøveperioden...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, susy123 skrev:

Men et annet spørsmål er jo da.. Slik det ser ut nå så er det dagpengene de vil beregen ut ifra.. Og det er jo 60% av lønna...

Hvis jeg da faktisk er en av de tusnene som er arbeidsledige nå og får meg en jobb, hvor moralsk er det å faktisk "ops jeg er gravid" rett etter prøveperioden...?

Det regnes med lønnen/inntekten du har når du ut i permisjon. Hvis den varierer mer en 25% fra det som har vært lønnen før, KAN de regne et gjennomsnitt de siste tre årene. Men det kommer helt an på saksbehandleren din. Jeg er nemlig i AKKURAT samme situasjon! Ble gravid da bedriften gikk konkurs. Jeg jobber nå som frilans, og de jeg har snakket med i NAV sier alle forskjellig, og at det er opp til saksbehandler. Så vi vet ikke helt hvordan det blir før om en stund, rett og slett.

Angående å prøve når du er i ny jobb. Det kan jo ha vært et uhell. Du kan jo lyve å si det, og vente så lenge du kan med å si det! :-) Bare ikke lenger enn 3 mnd før perm.

Anonymkode: 23cf8...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidsledig når du går ut i permisjon skal det regnes de 6 beste av de 10 siste mnd. Da kan du være heldig å få med noen av mnd med vanlig lønn i utregningsgrunnlaget om du blir kjapt gravid.

Bare ikke velg 80% lønn og den lengste permisjonen. Det gjorde jeg med første og sto uten jobb etter permisjonen. Da ble dagpengegrunnlaget mitt 63% av 80% lønn. Det var ikke mye å leve av.

Anonymkode: fa815...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennomsnittslønnen bruker de vel bare om du har veldig variabel inntekt, om du f.eks ikke har fast jobb, men tar løse vakter og jobber forskjellig fra måned til måned?

Ellers er det den inntekten du har på tidspunktet permisjonen starter som blir grunnlaget, for det er den lønnen du mister ved å ha permisjon.

Anonymkode: 24dc5...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som arbeidsledig når du går ut i permisjon skal det regnes de 6 beste av de 10 siste mnd. Da kan du være heldig å få med noen av mnd med vanlig lønn i utregningsgrunnlaget om du blir kjapt gravid.

Bare ikke velg 80% lønn og den lengste permisjonen. Det gjorde jeg med første og sto uten jobb etter permisjonen. Da ble dagpengegrunnlaget mitt 63% av 80% lønn. Det var ikke mye å leve av.

Anonymkode: fa815...b51

Det er ikke sant at det er de 6 beste av de 10 siste månedene. Ingen på nav som sier det! Tvert i mot. Har du fast inntekt er det lønnen du har når du går ut i permisjon som gjelder.

Anonymkode: 23cf8...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje vurdere å utsette graviditet? Jeg ville i hvert fall tenkt det - at nå må jeg få meg ny jobb, og deretter etablere meg der før jeg blir gravid. Hvis du er arbeidsledig når du blir gravid, vil du jo uansett ikke få beløpet over 6G betalt av det offentlige. Det er jo mange arbeidsgiver som betaler ut full lønn selv om de bare får en del av det refundert fra NAV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en jobb - hvilken som helst jobb - før du blir gravid, det blir så mye enklere for dere økonomisk, mange bekymringer mindre. Du trenger ikke gå på p-piller, men bruk kondom noen måneder slik at du ikke tuller med hormonene dine.

Har dere spart mye penger slik at dere kan kompensere med det på din tapte inntekt så er det enklere, men da risikerer dere jo å stå med barn og uten noe i bakhånd.

Anonymkode: 145c5...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mot strømmen og sier kjør på. Om du vil ha barn så passer ikke noe tidspunkt helt perfekt. Du vil uansett få dagpengegrunnlaget som er 60% av lønn nå og blir du gravid fort så får du med noen av månedene med full lønn også. 

Så kan du søke deg ny jobb mens du er i permisjon. Tror ikke du så lett vil lande en ny jobb nå om alt du ønsker er å få baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant at det er de 6 beste av de 10 siste månedene. Ingen på nav som sier det! Tvert i mot. Har du fast inntekt er det lønnen du har når du går ut i permisjon som gjelder.

Anonymkode: 23cf8...7c7

På dagpenger brukes de beste av. 

Anonymkode: 31358...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.babyverden.no/okonomi-rettigheter-og-stonader/nav-svarer/

"Beregningsgrunnlaget for foreldrepenger:


– Hvordan beregnes foreldrepengene?
– For arbeidstakere tar NAV som hovedregel utgangspunkt i den inntekten søkeren du har på tidspunktet permisjonen starter (eventuelt sykemeldingstidspunktet). Det er dinarbeidsgiver som må opplyse om inntekten dinpå et inntektsopplysningsskjema som sendes til NAV.

– Hva kan tas med i beregningen når en jobber som ringevikar, kvelder og helger?
– Utgangspunktet for beregningen er som hovedregel inntekten du har når permisjonen din starter (eventuelt på sykmeldingstidspunktet).
– Dersom du har variert inntekt/arbeidstid så kan et lengre og mer representativt gjennomsnitt legges til grunn. Det er ingen fasit på hva et representativt gjennomsnitt er, men det skal være tilnærmet den inntekten du vanligvis har. Tillegg for kveld og helger tas med i beregningen av foreldrepenger. 
– Det er arbeidsgiveren din som oppgir denne gjennomsnittsinntekten på skjemaet de skal fylle ut og som sendes til NAV. Du skal ikke legge ved lønnslipper.

– Mange tror at når man har varierende inntekt, får man beregnet etter inntekten av de 6 beste av de 10 siste månedene før permisjonen starter. Dette stemmer altså ikke."

 

"– Hva om man blir permittert eller mister jobben mer enn fire måneder før termin?"
– Da bør du melde deg arbeidsledig og søke om dagpenger. Det er en egen regel for gravide kvinner som mottar dagpenger når permisjonen starter, som sier at du kan få beregnet foreldrepengene etter de seks beste av de siste ti månedene. Det gjelder ikke fedrene."

 

 

 

 

Anonymkode: e4f7a...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på dagpenger 1,5 måned før fødsel. Jeg fikk beregnet foreldrepenger ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene, altså 6 måneder med lønn. Fikk maksbeløpet. Dette var for 3 år siden.

Anonymkode: 969ac...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sant at det er de 6 beste av de 10 siste månedene. Ingen på nav som sier det! Tvert i mot. Har du fast inntekt er det lønnen du har når du går ut i permisjon som gjelder.

Anonymkode: 23cf8...7c7

Fint om du faktisk vet hva du snakker om før du sier andre tar feil. Eller leser det du svarer på.

 

Folketrygdloven

§ 14-7.Beregning av foreldrepenger

For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49, kan beregningsgrunnlaget pr. uke fastsettes ut fra inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og annet ledd.

Anonymkode: fa815...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint om du faktisk vet hva du snakker om før du sier andre tar feil. Eller leser det du svarer på.

 

Folketrygdloven

§ 14-7.Beregning av foreldrepenger

For en kvinne som mottar dagpenger under arbeidsløshet eller sykepenger etter § 8-49, kan beregningsgrunnlaget pr. uke fastsettes ut fra inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før hennes uttak tar til, se § 14-10 første og annet ledd.

Anonymkode: fa815...b51

Som du ser, snakker jeg om lønn. Ikke dagpenger eller sykepenger! Det var flere over som snakket om at man beregner de beste 6 av de siste 10 mnd, uansett. Men det gjelder ikke når det er lønnet arbeid.

Når det gjelder dagpenger og sykepenger så er det et KAN der, når det kommer til 6 beste av de siste 10. Bare man er bevisst på at det ikke er et krav.

Anonymkode: 23cf8...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Som du ser, snakker jeg om lønn. Ikke dagpenger eller sykepenger! Det var flere over som snakket om at man beregner de beste 6 av de siste 10 mnd, uansett. Men det gjelder ikke når det er lønnet arbeid.

Når det gjelder dagpenger og sykepenger så er det et KAN der, når det kommer til 6 beste av de siste 10. Bare man er bevisst på at det ikke er et krav.

Anonymkode: 23cf8...7c7

Det var mitt innlegg du svarte på og jeg skrev om hun(HI) hadde dagpenger når hun går ut i permisjon.

Da får du svare på rette innlegg.

Anonymkode: fa815...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var mitt innlegg du svarte på og jeg skrev om hun(HI) hadde dagpenger når hun går ut i permisjon.

Da får du svare på rette innlegg.

Anonymkode: fa815...b51

Ja, jeg får vel det tante Sofie.

Nå prøvde jo jeg bare å være hjelpsom. Med tanke på at det er mange som tror det er de 6 beste månedene uansett. Det er også noe NAV er veldig opptatt av å rydde opp i. Skal sørge for at det blir riktig, så du slipper å hisse deg opp neste gang.

Anonymkode: 23cf8...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...