Gå til innhold

Norske verdier og norsk kultur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En del mennesker er redde for at vi skal miste norsk kultur og norske verdier, men hva er det egentlig dere snakker om? Kvikke verdier er dere redd skal bli borte og hvilke deler å kulturen tenker dere på?

Er det språket dere bekymrer dere for?

Matkulturen?

Kristendommen?

Brunosten?

Folkemusikken?

Anonymkode: b2a48...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En del mennesker er redde for at vi skal miste norsk kultur og norske verdier, men hva er det egentlig dere snakker om? Kvikke verdier er dere redd skal bli borte og hvilke deler å kulturen tenker dere på?

Er det språket dere bekymrer dere for?

Matkulturen?

Kristendommen?

Brunosten?

Folkemusikken?

Anonymkode: b2a48...272

Det man ofte tenker på, er nok:
Ytringsfrihet:
Trosfrihet
Likestilling
Frihet til å velge hvordan man ønsker å gå kledd
Frihet til å velge hvem man skal gifte seg med
Frihet til å ha hund
Nestekjærlighet

Hva man ser på som "idealer". Det Norge er bygget på, og det som har gjort Norge til en velferdsstat. Fjerner man disse elementene, blir Norge et uland. 

Anonymkode: e23fc...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det lurer jeg på også.Har vi virkelig noe som er spesielt for vårt land?Eller er det faktisk slik at stort sett alle verdier vi har finner vi i stort sett alle andre land og alle andre religioner.Hva er egentlig "typisk norsk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det man ofte tenker på, er nok:
Ytringsfrihet:
Trosfrihet
Likestilling
Frihet til å velge hvordan man ønsker å gå kledd
Frihet til å velge hvem man skal gifte seg med
Frihet til å ha hund
Nestekjærlighet

Hva man ser på som "idealer". Det Norge er bygget på, og det som har gjort Norge til en velferdsstat. Fjerner man disse elementene, blir Norge et uland. 

Anonymkode: e23fc...90a

Er dette noe du seriøst er redd for skal forsvinne fordi vi tar i mot flyktninger fra andre steder i verden? Frihet til å ha hund? Really? Hvordan er den truet? Er det innvandrere som prøver å tvinge deg til å gå kledt på en spesiell måte, eller gifte deg med noen du ikke vil gifte deg med (eller hindre deg). Nestekjærligheten ser jeg derimot mangler litt, men det er vel neppe innvandrerenes feil? *ristepåhodet*

Anonymkode: 0269e...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det man ofte tenker på, er nok:
Ytringsfrihet:
Trosfrihet
Likestilling
Frihet til å velge hvordan man ønsker å gå kledd
Frihet til å velge hvem man skal gifte seg med
Frihet til å ha hund
Nestekjærlighet

Hva man ser på som "idealer". Det Norge er bygget på, og det som har gjort Norge til en velferdsstat. Fjerner man disse elementene, blir Norge et uland. 

Anonymkode: e23fc...90a

Er ytringsfrihet å ikke godta andres meninger ved å kalle mennesker muslimhore og innvandrermadrass?

Er religionsfrihet å forsøke å forby islam?Presse muslimske mennesker til å ta av seg sin religiøse bekledning?

Likestilling å presse,trakkasere og true spesielt kvinner som er "vennlig innstilt" til flyktninger?

Frihet til å velge hva man skal kle seg i,ved å forby klær man ikke liker,slik som Hidjab?

Frihet til å ha hund?Hva i herrens navn vaser du om?

Nestekjærlighet, å respektere andre mennesker og andre religioner selv om man verken tror på det eller ønsker å leve etter troen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det man ofte tenker på, er nok:
Ytringsfrihet:
Trosfrihet
Likestilling
Frihet til å velge hvordan man ønsker å gå kledd
Frihet til å velge hvem man skal gifte seg med
Frihet til å ha hund
Nestekjærlighet

Hva man ser på som "idealer". Det Norge er bygget på, og det som har gjort Norge til en velferdsstat. Fjerner man disse elementene, blir Norge et uland. 

Anonymkode: e23fc...90a

I tillegg kan jeg nevne retten for alle til å gå på skole, ta gratis høyere utdanning og arbeide. Retten til å ha sex utenfor ekteskapet. Retten til å være sammen med en person av samme kjønn. Retten til å skifte kjønn. Retten til å gå rundt i gata uten mannlig følge. Retten til å bestemme over sitt eget liv.

Så du Østerdølen, det ER mye som er spesielt for Norge og Vesten, som ikke finnes i store deler av verden. Ikke alle norske verdier finnes i alle andre land og alle andre religioner. Flere land har lover som er kvinneundertrykkende, sedvane som for eksempel omskjæring av jenter (i både kristne og muslimske land) og andre horrible skikker.

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er dette noe du seriøst er redd for skal forsvinne fordi vi tar i mot flyktninger fra andre steder i verden? Frihet til å ha hund? Really? Hvordan er den truet? Er det innvandrere som prøver å tvinge deg til å gå kledt på en spesiell måte, eller gifte deg med noen du ikke vil gifte deg med (eller hindre deg). Nestekjærligheten ser jeg derimot mangler litt, men det er vel neppe innvandrerenes feil? *ristepåhodet*

Anonymkode: 0269e...598

Neida, vi bør ta imot flyktninger med beskyttelsesbehov, men stille krav til integrering og straffe hardt dem som ønsker å krenke menneskerettigheter til norske borgere. Her refererer jeg til saken der asylsøkere antastet småjenter ved et asylmottak, og det fikk ingen konsekvenser for dem overhode. I enkelte områder i Oslo blir jenter som går vestlig kledd hetset. Et homofilt par ble for en stund siden slått ned av en ikke-vestlig innvandrer fordi de holdt hånden i en gate som ble ansett "muslimsk" der slikt er forbudt. Jeg har selv opplevd å bli antastet av en ikke-vestlig innvandrer midt på lyse dagen i en butikk bare fordi jeg hadde skjørt over kneet.

Jeg har flere gode venner som er muslimer og som har klart å integrere seg i Norge. Flere av dem er praktiserende, men de forholder seg til norske lover og regler, norske verdier, og de tar hensyn til at andre ikke er som dem. De krever ikke spesialbehandling eller hetser meg fordi jeg ønsker å gå i skjørt og høye hæler, med utildekket hode. De lager fantastisk mat fra sine hjemland og inviterer meg på besøk for å dele sin kultur med meg. Men de er også generelt opptatt av norsk kultur og liker å smake på norsk mat og høre norske eventyr. Vi har til og med diskusjoner om religion uten å bli ufine eller fortelle hverandre at hverandres religioner er feil. De tar også avstand fra uttalelser a la "jenter må skylde seg selv hvis de blir voldtatt", omskjæring, kjønnsdelt svømmeundervisning og kontroll over kroppen til alle kvinner i familien. Det eneste jeg merker er at de ikke spiser svin, faster på bestemte tider og har andre høytider enn nordmenn. En av venninnene velger å dekke til hodet med hijab, men verken hennes tenåringsdatter eller fosterdatter gjør det, og hun krever heller ikke at de skal dekke seg til.

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, vi bør ta imot flyktninger med beskyttelsesbehov, men stille krav til integrering og straffe hardt dem som ønsker å krenke menneskerettigheter til norske borgere. Her refererer jeg til saken der asylsøkere antastet småjenter ved et asylmottak, og det fikk ingen konsekvenser for dem overhode. I enkelte områder i Oslo blir jenter som går vestlig kledd hetset. Et homofilt par ble for en stund siden slått ned av en ikke-vestlig innvandrer fordi de holdt hånden i en gate som ble ansett "muslimsk" der slikt er forbudt. Jeg har selv opplevd å bli antastet av en ikke-vestlig innvandrer midt på lyse dagen i en butikk bare fordi jeg hadde skjørt over kneet.

Jeg har flere gode venner som er muslimer og som har klart å integrere seg i Norge. Flere av dem er praktiserende, men de forholder seg til norske lover og regler, norske verdier, og de tar hensyn til at andre ikke er som dem. De krever ikke spesialbehandling eller hetser meg fordi jeg ønsker å gå i skjørt og høye hæler, med utildekket hode. De lager fantastisk mat fra sine hjemland og inviterer meg på besøk for å dele sin kultur med meg. Men de er også generelt opptatt av norsk kultur og liker å smake på norsk mat og høre norske eventyr. Vi har til og med diskusjoner om religion uten å bli ufine eller fortelle hverandre at hverandres religioner er feil. De tar også avstand fra uttalelser a la "jenter må skylde seg selv hvis de blir voldtatt", omskjæring, kjønnsdelt svømmeundervisning og kontroll over kroppen til alle kvinner i familien. Det eneste jeg merker er at de ikke spiser svin, faster på bestemte tider og har andre høytider enn nordmenn. En av venninnene velger å dekke til hodet med hijab, men verken hennes tenåringsdatter eller fosterdatter gjør det, og hun krever heller ikke at de skal dekke seg til.

Anonymkode: 2a76e...109

Men her er vi jo helt enige. Det er jo ingen som ønsker åpne grenser og at vi skal slippe inn hva som helst. Og selvfølgelig skal mennesker integreres og settes krav til. Men,det er HVORDAN dette skal gjøres. Blir folk mer integrert ved å føle at det er "oss mot dere"?At de skal presses til å kle seg på annet vis enn de selv ønsker?

Handlinger vi ikke ønsker må få konsekvenser,uansett religion.Og blir folk trakkasert pga at de er homofile eller at de kler seg vestlig,så selvfølgelig må dette tas tak i.Men er da rette måten å si at ALLE muslimer trakkaserer?At ALLE muslimer er kvinnerundertrykkende og INGEN muslimer ønsker å tilpasse seg?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Østerdølen skrev:

Men her er vi jo helt enige. Det er jo ingen som ønsker åpne grenser og at vi skal slippe inn hva som helst. Og selvfølgelig skal mennesker integreres og settes krav til. Men,det er HVORDAN dette skal gjøres. Blir folk mer integrert ved å føle at det er "oss mot dere"?At de skal presses til å kle seg på annet vis enn de selv ønsker?

Handlinger vi ikke ønsker må få konsekvenser,uansett religion.Og blir folk trakkasert pga at de er homofile eller at de kler seg vestlig,så selvfølgelig må dette tas tak i.Men er da rette måten å si at ALLE muslimer trakkaserer?At ALLE muslimer er kvinnerundertrykkende og INGEN muslimer ønsker å tilpasse seg?  

Det har vært saker om frifinnelse i norsk rett fordi gjerningsmannen er av annen kultur og ikke kunne vite at slikt er forbudt her. Gjelder saken om legelisens og voldtekt.

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Østerdølen skrev:

Men her er vi jo helt enige. Det er jo ingen som ønsker åpne grenser og at vi skal slippe inn hva som helst. Og selvfølgelig skal mennesker integreres og settes krav til. Men,det er HVORDAN dette skal gjøres. Blir folk mer integrert ved å føle at det er "oss mot dere"?At de skal presses til å kle seg på annet vis enn de selv ønsker?

Handlinger vi ikke ønsker må få konsekvenser,uansett religion.Og blir folk trakkasert pga at de er homofile eller at de kler seg vestlig,så selvfølgelig må dette tas tak i.Men er da rette måten å si at ALLE muslimer trakkaserer?At ALLE muslimer er kvinnerundertrykkende og INGEN muslimer ønsker å tilpasse seg?  

Det er det ingen som sier i denne tråden. Du tillegger oss meninger vi ikke har.

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vært saker om frifinnelse i norsk rett fordi gjerningsmannen er av annen kultur og ikke kunne vite at slikt er forbudt her. Gjelder saken om legelisens og voldtekt.

Anonymkode: 2a76e...109

Den saken kjenner jeg ikke. Jeg forstår derfor ikke hvordan du mener den er relevant for denne diskusjonen. Hva skjedde? Når? Hvor?

Anonymkode: b2a48...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den saken kjenner jeg ikke. Jeg forstår derfor ikke hvordan du mener den er relevant for denne diskusjonen. Hva skjedde? Når? Hvor?

Anonymkode: b2a48...272

https://www.nrk.no/rogaland/syriske-brodre-frifunnet-for-voldtekt-pa-13-aring-1.13577143

Frifunnet da de hadde begrenset kunnskap om norsk kultur, lovverk og manglende språkkunnskaper.

Og her er legesaken, der en lege "behandlet" alt fra halsbetennelse til vondt i knærne med gynekologisk undersøkelse.

https://www.dagbladet.no/nyheter/june-ble-undersokt-i-underlivet-da-hun-gikk-til-legen-med-vondt-i-halsen/61689672

 

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns denne oppsummerer det ganske godt. De som tror Norge er så fantastisk unikt og progressivt kan jo lese den. Og i tillegg gruble litt på hvorfor homofili var straffbart her i landet fram til 1972. På grunn av våre medfødte liberale verdier, kanskje...?

https://www.information.dk/debat/2016/11/virker-pudsigt-snakke-danske-vaerdier-naar-brugt-meste-liv-paa-kaempe-praecis-samme-syrien

Anonymkode: d5e23...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser på som typisk norsk er sosialdemokratiet, nøkternhet og måtehold. Jeg mener disse verdiene er truet, men ikke av innvandring, mer av tilværelsens uutholdelige letthet som rammer oss alle i oljetåka. Se bare på gårsdagens tråd om leirskole. 

Anonymkode: 3632e...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ser på som typisk norsk er sosialdemokratiet, nøkternhet og måtehold. Jeg mener disse verdiene er truet, men ikke av innvandring, mer av tilværelsens uutholdelige letthet som rammer oss alle i oljetåka. Se bare på gårsdagens tråd om leirskole. 

Anonymkode: 3632e...132

Enig. Grådighet, selvgodhet og opplevelsen av å være berettiget til noe unikt og spesielt, det truer våre grunnverdier. Husmannsånd er visst "ut".

Anonymkode: d5e23...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ser på som typisk norsk er sosialdemokratiet, nøkternhet og måtehold. Jeg mener disse verdiene er truet, men ikke av innvandring, mer av tilværelsens uutholdelige letthet som rammer oss alle i oljetåka. Se bare på gårsdagens tråd om leirskole. 

Anonymkode: 3632e...132

Jeg har oppvokst i Sovjetunionen på 1980-tallet. Rema 1000 sin snakk om at nordmenn må da virkelig ikke ha flere enn EN type ost og EN type skinke, gir meg dårlig smak i munnen. Da snakker jeg om denne "nøkternheten". Man skal ikke kjøpe noe fint og dyrt uten å bli dømt for det, og bør kun godta det første og beste man får. Man skal leve, ikke bare eksistere. Javisst går det an å klippe sitt eget hår, gå i second hand-joggebukser og ikke ha et eneste fint plagg (men bunad for 40 000 skal man ha), ikke feire bursdag og ikke gi julegaver til voksne og aldri ha det gøy, men lever man da? Og MÅ man leve sånn hvis man har råd til å gå til frisør to ganger i året, kjøpe gave til sin kjære til jul, gå ut og spise noen ganger i året og aldri ha unødvendige kjøp? Er det et fullverdig liv når man har 365 dager i året? Det fikk jeg høre fra min ekssvigers at det var - hvorfor spise godt stenovnsbakt brød hvis man kan spise kneip til 5 kroner? Hvorfor ha to skiver pålegg på brødskiva når man kan ha en? Hvorfor sminke seg, ha stilig frisyre eller fine klær når man kan handle på Fretex, klippe sitt eget hår og "godta sin naturlige utseende"? Det at man ønsker å leve godt er ikke grådighet. Grådighet er når man har høye inntekter, lever godt, men aldri er fornøyd og vil bare ha og ha.

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har oppvokst i Sovjetunionen på 1980-tallet. Rema 1000 sin snakk om at nordmenn må da virkelig ikke ha flere enn EN type ost og EN type skinke, gir meg dårlig smak i munnen. Da snakker jeg om denne "nøkternheten". Man skal ikke kjøpe noe fint og dyrt uten å bli dømt for det, og bør kun godta det første og beste man får. Man skal leve, ikke bare eksistere. Javisst går det an å klippe sitt eget hår, gå i second hand-joggebukser og ikke ha et eneste fint plagg (men bunad for 40 000 skal man ha), ikke feire bursdag og ikke gi julegaver til voksne og aldri ha det gøy, men lever man da? Og MÅ man leve sånn hvis man har råd til å gå til frisør to ganger i året, kjøpe gave til sin kjære til jul, gå ut og spise noen ganger i året og aldri ha unødvendige kjøp? Er det et fullverdig liv når man har 365 dager i året? Det fikk jeg høre fra min ekssvigers at det var - hvorfor spise godt stenovnsbakt brød hvis man kan spise kneip til 5 kroner? Hvorfor ha to skiver pålegg på brødskiva når man kan ha en? Hvorfor sminke seg, ha stilig frisyre eller fine klær når man kan handle på Fretex, klippe sitt eget hår og "godta sin naturlige utseende"? Det at man ønsker å leve godt er ikke grådighet. Grådighet er når man har høye inntekter, lever godt, men aldri er fornøyd og vil bare ha og ha.

Anonymkode: 2a76e...109

Jeg lurer virkelig på hvor du bør som har fått det inntrykket av norske verdier og hvor det finnes en remabutikk med bare en type ost. 

Anonymkode: b2a48...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer virkelig på hvor du bør som har fått det inntrykket av norske verdier og hvor det finnes en remabutikk med bare en type ost. 

Anonymkode: b2a48...272

Jeg refererer til REMA-skandalen der de gikk ut i media og sa noe sånt.

Anonymkode: 2a76e...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg refererer til REMA-skandalen der de gikk ut i media og sa noe sånt.

Anonymkode: 2a76e...109

Nå tror jeg du roter litt. Er det salen om at rema ikke fikk avtalen de ønsket med Synøve Finden og Tine  for noen år siden du tenker på?

Anonymkode: b2a48...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler er truet , er tilliten ! 

Det er ikke bare asylsøker men også arbeidsinnvandring som truer tilliten våres . 

Anonymkode: 17e7e...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg føler er truet , er tilliten ! 

Det er ikke bare asylsøker men også arbeidsinnvandring som truer tilliten våres . 

Anonymkode: 17e7e...972

Og hvordan skulle arbeidsinnvandring true vår tillit?Hvordan hadde samfunnet vært uten arbeidsinnvandring?Hvem er det som vasker på skoler,hoteller eller andre plasser i Norge?Hvem er det som tar alle "dritjobbene" vi nordmenn er for fine til å ta?Hvem er det som tar vare på de eldre på sykehjem,fordi de unge etniske nordmennene ikke vil "vaske gamle folk i ræva"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ser på som typisk norsk er sosialdemokratiet, nøkternhet og måtehold. Jeg mener disse verdiene er truet, men ikke av innvandring, mer av tilværelsens uutholdelige letthet som rammer oss alle i oljetåka. Se bare på gårsdagens tråd om leirskole. 

Anonymkode: 3632e...132

Å, jeg er så enig!!!

Og når folk sier at norsk kultur er truet, så mener de at den er truet av disse fæle muslimene. Hvor stor andel av Norges befolkning er muslimer? 3%? En kultur som er så skjøt at den kan ødelegges av et sånt mindretall er ikke verdt å ivareta.

Samtidig er det noe latterlig selvkastrerende med disse som benekter at det eksisterer en norsk kultur og norske verdier. Om det ikke finnes en norsk kultur, så finnes det heller ikke en italiensk kultur, en amerikansk kultur eller en arabisk kultur. Ingen, verken norske eller innvandrere, trenger å føle seg truet av at det eksisterer en norsk kultur. Nøyaktig hva denne kulturen innebærer varierer fra person til person (hvilket er naturlig når det er snakk om noe så lite konkret som "kultur"), men jeg føler sikker på at det eksisterer noe "norsk" som veldig mange kan enes om. På samme måte som mange, men ikke alle, fra Midtøsten kan enes om tradisjoner og verdisett som kan tilskrives kulturer fra Midtøsten spesielt.

Anonymkode: 40595...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Østerdølen skrev:

Og hvordan skulle arbeidsinnvandring true vår tillit?Hvordan hadde samfunnet vært uten arbeidsinnvandring?Hvem er det som vasker på skoler,hoteller eller andre plasser i Norge?Hvem er det som tar alle "dritjobbene" vi nordmenn er for fine til å ta?Hvem er det som tar vare på de eldre på sykehjem,fordi de unge etniske nordmennene ikke vil "vaske gamle folk i ræva"?

Tradisjonelt har vi i Norge hatt en kultur for at man må stå ved sitt ord og at e muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Det er ganske spesielt for Norden og var vist nok en viktig årsak til at for eksempel vikingene fikk til det de gjorde. I de første andre land står et mi årlig løfte mye svakere juridisk enn her. Når det kommer mange arbeid i vandrer, vi samhandler mye med andre land og vi sluker underholdning fra andre land påvirkes vi over tid av deres holdning om at det ikke er så viktig å snakke sant. P den måten vil økt innvandring og økt kontakt med mennesker fra andre land kunne svekke vår tillit til hverandre over tid. 

Anonymkode: b2a48...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tradisjonelt har vi i Norge hatt en kultur for at man må stå ved sitt ord og at e muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig. Det er ganske spesielt for Norden og var vist nok en viktig årsak til at for eksempel vikingene fikk til det de gjorde. I de første andre land står et mi årlig løfte mye svakere juridisk enn her. Når det kommer mange arbeid i vandrer, vi samhandler mye med andre land og vi sluker underholdning fra andre land påvirkes vi over tid av deres holdning om at det ikke er så viktig å snakke sant. P den måten vil økt innvandring og økt kontakt med mennesker fra andre land kunne svekke vår tillit til hverandre over tid. 

Anonymkode: b2a48...272

Det var vel allerede de gamle grekere som formulerte at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. 

Anonymkode: d5e23...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...