Gå til innhold

Noen der ute med gode tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt første svangerskap, og jeg lurer på en del ting.. Håper noen der ute har noen tips og triks, eller egne erfaringer :) 

Først litt generell info; Jeg er gravid 11+2. Hadde en blødning for en drøy uke siden, men stoppet dagen etter. Dette var visstnok normalt, og jeg har vært hos lege og sjekket hcg i blodet nylig og alt var normalt. 

Første spm: Når begynte dere å handle inn ting til den lille? (Jeg syns jo fortsatt det er litt tidlig, og ting kan skje...)

2. spm: Hørt litt ymse ang viltkjøtt... Skal på middag snart hos noen som enda ikke vet at jeg er gravid, og da skal vi få servert hjortestek. Er det innafor? Bør jeg si ifra om at jeg må ha kjøttet godt stekt?

Og siste spm: Er det vanlig med tidlig ultralyd? Er dette noe dere anbefaler, hvis ja, hvilken uke?

På forhånd, tusen takk for svar :) Settes stor pris på!

Anonymkode: f99c1...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) jeg begynte å handle inn etter uke 30, men var muligens litt treg. 😉Ungen kom i uke 42 da, så null stress.. 

2) viltkjøtt er ikke verre enn annet kjøtt, bare få det gjennomstekt. Hval og sel er ikke anbefalt. Les myndighetenes retningslinjer istedenfor å stole på folk her inne, så får full, riktig og oppdatert oversikt. 

3) tidlig ul er ikke nødvendig, da hadde det vært en del av den offentlige svangerskapsomsorgen. MEN mange finner ro og trøst i å se den lille på en skjerm og få bekreftet at det virkelig er liv derinne, for det er ikke alltid så lett å tro når man ikke har mage og ikke kjenner liv. Har du lyst til å bruke 1000-1500 kr på det, er fullt lov, men du er ikke en dårlig mor om du lar være heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. september 2017 den 20.07, MilleMarmelade skrev:

1) jeg begynte å handle inn etter uke 30, men var muligens litt treg. 😉Ungen kom i uke 42 da, så null stress.. 

2) viltkjøtt er ikke verre enn annet kjøtt, bare få det gjennomstekt. Hval og sel er ikke anbefalt. Les myndighetenes retningslinjer istedenfor å stole på folk her inne, så får full, riktig og oppdatert oversikt. 

3) tidlig ul er ikke nødvendig, da hadde det vært en del av den offentlige svangerskapsomsorgen. MEN mange finner ro og trøst i å se den lille på en skjerm og få bekreftet at det virkelig er liv derinne, for det er ikke alltid så lett å tro når man ikke har mage og ikke kjenner liv. Har du lyst til å bruke 1000-1500 kr på det, er fullt lov, men du er ikke en dårlig mor om du lar være heller!

Takk for svar. 

Er veldig glad jeg var på ultralyd, da det ble oppdaget noe som kunne se ut som unormale forhold..  Så ble henvist videre til sykehus! Og dette er jo ikke noe jeg har merket på noen måte, men ei heller jeg får gjort noe med da. Men godt å være forberedt om noe skulle skje, og risikoen kanskje er litt høyere.

Jeg kommer nok ikke til å klare å holde meg helt til uke 30 om alt går som det skal :P Men er jo så absolutt god nok tid!

Igjen - takk for svar! :) 

Anonymkode: f99c1...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. september 2017 den 11.16, MilleMarmelade skrev:

Godt du ble henvist videre da, og håper de ikke finner noe alvorlig galt. Lykke til videre!

Helt supert! Nå fikk jeg igjen tlf fra sykehuset, og de vil ha ny sjekk og mulig henvise meg videre til rikshospitalet... Skummelt, ingen tvil om dette. Men blir likevel samtidig veldig imponert over helsesystemet, og at jeg blir tatt slik på alvor. Har hørt så mye rart, og når jeg ikke er igjennom 1. trimester engang. Får krysse fingrene for at alt går bra. Og prise meg lykkelig for god oppfølging. :)  

Anonymkode: f99c1...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...