Gå til innhold

Mannen permittert - økonomisk krise.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Krise er kanskje å ta hardt i, men blir ganske fortvila. 

Når han ble permittert gikk vi ned tyve tusen i måneden. Vi sløser ikke, har lån og vanlige utgifter som alle. Vi har tre barn fra 10-15 år. Vi går aldri ut, er ikke på kino, ute å spiser osv...og med aldri mener jeg aldri. Klær er det kun ungene som får. Jeg går i en jakke som er ødelagt og ikke kan lukkes. Jeg fatter ikke hvor vi kan knipe inn mer. Ungene trener og kontigentene kommer nå. Vurderer å la dem slutte men syns det er dumt det skal gå ut over de. Hvordan kan vi spare mer?

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å si, høres ut som dere allerede har det trangt. Si opp alt av abonnementer, tv og internett. Evt har i kommunen om de har mulighet til å redusere kontigenten til deres barn, de har slike muligheter her i hvertfall. Kjøp den billigste maten og lag billig mat. First price er jo veldig billig. 

Anonymkode: 659a3...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde dere det så trangt før denne krisa?

Anonymkode: 659a3...96d

Hva mener du? Klart vi ikke hadde det siden vi da hadde tyve tusen mer utbetalt. Men så er det jo slik at man legger opp forbruk etter inntekt. Da kunne vi unne oss en helgetur eller en kino tur. Vi hadde en god slump på sparing som gikk med til konfirmasjon og endel uforutsette utgifter. Vi sparte til ungene som er stopp på nå. Tyve tusen mindre i måneden merkes for å si det slik. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å dele opp medlemskontigenten til ungene, i f.eks to eller fire. Det er bare å ringe dem og fortelle at siden mannen mistet jobben er det litt trangt nå, det ordner seg helt greit.

Ellers må jo mannen jobbe og få inn mer penger.

Da mannen min mistet jobben fikk alle høre at han var ledig for småjobber, naboer, venner og familie. Han malte garasjen til naboen, fikset båten til en kamerat, kjørte flere hengerlass på fyllingen for svigermor osv, han fikk inn flere tusen kroner i måneden på jobbingen sin. Du kan tjene inntil 6.000 kr skattefritt og lovlig fra hver arbeidsgiver som gir deg en småjobb.

I dag har vi jo småjobber på Finn også, masse jobber han kan ta der. 16-åringen min fant tre sommerjobber der, lufting av hund, ta inn post og klippe gress. Vet ikke hvor nevenyttig mannen din er, men der ligger det også små oppussingsprosjekter, vasking av vinduer, frakting av tunge ting osv.

Anonymkode: 175fb...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe problem å dele opp medlemskontigenten til ungene, i f.eks to eller fire. Det er bare å ringe dem og fortelle at siden mannen mistet jobben er det litt trangt nå, det ordner seg helt greit.

Ellers må jo mannen jobbe og få inn mer penger.

Da mannen min mistet jobben fikk alle høre at han var ledig for småjobber, naboer, venner og familie. Han malte garasjen til naboen, fikset båten til en kamerat, kjørte flere hengerlass på fyllingen for svigermor osv, han fikk inn flere tusen kroner i måneden på jobbingen sin. Du kan tjene inntil 6.000 kr skattefritt og lovlig fra hver arbeidsgiver som gir deg en småjobb.

I dag har vi jo småjobber på Finn også, masse jobber han kan ta der. 16-åringen min fant tre sommerjobber der, lufting av hund, ta inn post og klippe gress. Vet ikke hvor nevenyttig mannen din er, men der ligger det også små oppussingsprosjekter, vasking av vinduer, frakting av tunge ting osv.

Anonymkode: 175fb...fbf

Må signere denne. Man kan ikke bare sitte hjemme og sutre når man er permittert. Mister du inntekten, så hiver du deg rundt og tar alt av jobber fra vaskehjelp/sykehjem til maling av hus for naboer, snekring, leksehjelp og så videre. Her må mannen din ta seg sammen og bidra til økonomien.

Anonymkode: 18f29...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers sto i det i to år når mannen mistet jobben, og svigermor var ufør, med to barn. Ekstrem sparing på matbudsjettet , barna måtte selv ta små jobber for å fortsette fritidsaktiviteter, mor hjalp andre med barnepass, svigerfar tok alt av småjobber. -Hele familien måtte dra lasset, store som små. Barna forsto dette, og de føler selv at det førte til bedre samhold i familien. Så vri det til noe positivt, et felles prosjekt. 

Anonymkode: 9d607...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring i hvertfall idrettslagene og hør om det er mulig med redusert eller ingen kontingent før du tar ut ungene. Vi har ordna her for slike tilfeller, men det krever at vi får vite om det. For tiden har vi to ungdommer vi betaler alt for, til og med lommepenger på tur, men det er ikke noe vi snakker mye om. Noen av utgiftene vi har til dette får vi dekket av kommunen.

Anonymkode: b04a7...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svigers sto i det i to år når mannen mistet jobben, og svigermor var ufør, med to barn. Ekstrem sparing på matbudsjettet , barna måtte selv ta små jobber for å fortsette fritidsaktiviteter, mor hjalp andre med barnepass, svigerfar tok alt av småjobber. -Hele familien måtte dra lasset, store som små. Barna forsto dette, og de føler selv at det førte til bedre samhold i familien. Så vri det til noe positivt, et felles prosjekt. 

Anonymkode: 9d607...060

"Barna måtte ta småjobber"? 

Det er vel ingen plass for barnearbeid i Norge lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men han får vel dagpenger eller? 

Anonymkode: 1b2d0...ba9

Det er et øvre tak på dagpenger, tjente du 2 mill å året får du ikke det i dagpenger. Tror det er max 6G du får? 

Anonymkode: 175fb...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over, prøv å øke mannens inntekter samtidig som han søker andre jobber.

Er sjansen stor for at han får jobben tilbake? Hvis ikke, så forsøk å se andre muligheter ev flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et øvre tak på dagpenger, tjente du 2 mill å året får du ikke det i dagpenger. Tror det er max 6G du får? 

Anonymkode: 175fb...fbf

Ja, jeg vet det. Tenkte bare å tipse om det i tilfelle de ikke hadde søkt. Det hjelper jo litt i hvert fall.

Anonymkode: 1b2d0...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men han får vel dagpenger eller? 

Anonymkode: 1b2d0...ba9

Ja han gjør det. Men det er maks sum på det - derfor minus tyve i mnd. Vi bor desverre på et sted med ekstremt mye arbeidsledighet etter oljekrisen kom. Det siste året er arbeidsledigheten opp 48% her vi bor. Han søker på alt han kan men det er ikke lett når du er midt i førtiårene og har en spesifikk utdannelse / arbeidserfaring. Jeg jobber i et lavtlønnet yrke så hos meg er det ikke mer å hente. Men for all del..vi greier oss og vi er jo ikke alene i denne situasjonen det er bare litt tøft for tiden. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Klær kan kjøpes på kjøp/salg sider på facebook til både deg, mannen og barna.

- Lager du mat fra bunnen av behøver det ikke koste så mye, spesielt hvis man lager slik at man har mat for 2-3 dager. F.eks tomatsuppe, blomkålsuppe, kyllingsuppe, tacosuppe eller gryteretter (da blir et ikke så dyrt. F.eks Kylling-karrigryte, mexicans gryte osv).

- Også må dere se på løsniger for mannen... Er det andre jobber han kan ta mens han søker relevant jobb? Er det noe sjanse for at han får jobben tilbake osv. Har dere letet på finn.no, nav.no, gått til kommunen å spurt, spurt på bemanningsbyrå osv.

- Kontigenter kan deles opp og betale på ulike tidspunkt.

Alle kommer vel i en slik tøff situasjon en eller flere ganger i livet, det kommer til å orde seg, bare tenk positivt å jobb på for å endre situasjonen :) <3 

Anonymkode: 88293...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune har de noe som heter vikarformidlingen, mulig dette er noe som finnes i alle kommuner ? Her er det bare å melde seg opp som vikar. Da kan han få korte eller lengre perioder få jobbe i SFO, barnehage, sykehjem osv. Selv om dette sikkert ikke er drømmen til din mann, så kan det spe godt på inntekten deres til han får seg en jobb han vil ha😊 bare ta kontakt med kommunen og forhør dere. Jeg gjorde det selv for noen år siden og fikk flere tilbud samme dag som jeg meldte meg opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 3 i april skrev:

I vår kommune har de noe som heter vikarformidlingen, mulig dette er noe som finnes i alle kommuner ? Her er det bare å melde seg opp som vikar. Da kan han få korte eller lengre perioder få jobbe i SFO, barnehage, sykehjem osv. Selv om dette sikkert ikke er drømmen til din mann, så kan det spe godt på inntekten deres til han får seg en jobb han vil ha😊 bare ta kontakt med kommunen og forhør dere. Jeg gjorde det selv for noen år siden og fikk flere tilbud samme dag som jeg meldte meg opp 😊

Problemet med sånne jobber er at han går enda mer ned i inntekt. 

Har selv en bekjent som mistet jobben som ingeniør, og han får mer i dagpenger enn han vil tjene som assistent i barnehage/skole, og om du tar slike jobber mister du jo dagpengene, den lønnen kommer ikke på toppen av dagpengene..

Anonymkode: 175fb...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, mirakela skrev:

"Barna måtte ta småjobber"? 

Det er vel ingen plass for barnearbeid i Norge lenger?

Å klippe gress, passe nabobarn, male gjerder, jobbe som lagermedarbeider på Kiwi er da ikke barnearbeid. Hvor pinglete er dine barn da?! 🙄 Jeg var 12 når jeg måtte ut å jobbe i butikk, hvis jeg skulle få drive med hest som jeg ville. I tillegg så dro jeg i stallen to timer etter skolen hver dag på barne og ungdomsskolen hele uken og hjalp til med ridetimer og tok ut møkk, mot at jeg fikk bli med gratis nå og da på ridetimer. 

Og når valget for disse barna (som da var ca 10-12år) var at de må bidra hvis de skal fortsette på fritidsaktiviteten så valgte de det. Man samler flasker, vasker hos naboen, gjør det man må... Det er ikke alle som løper rett på nav ved minste motstand 

Anonymkode: 9d607...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan kanskje vurdere å flytte om arbeidsmarkedet er bedre andre steder, det spørs jo litt på mulighetene for at mannen din får tilbake jobben også.

Om du har et lavtlønnsyrke, så tenker jeg at du nesten kan få jobb hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om han tjente så bra før burde dere jo ha en solid buffer?

Anonymkode: 7b262...ab0

Det er jo ikke slik at selv om han tjente bra så hadde vi lave utgifter. Bolig er dyrt her vi bor så halvparten av det han får inn nå går rett i lån. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Dere kan kanskje vurdere å flytte om arbeidsmarkedet er bedre andre steder, det spørs jo litt på mulighetene for at mannen din får tilbake jobben også.

Om du har et lavtlønnsyrke, så tenker jeg at du nesten kan få jobb hvor som helst.

Vi håper jo han får tilbake jobben slik at vi slipper å dra tre barn opp fra livene sine. Det er i så fall aller siste mulighet. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja han gjør det. Men det er maks sum på det - derfor minus tyve i mnd. Vi bor desverre på et sted med ekstremt mye arbeidsledighet etter oljekrisen kom. Det siste året er arbeidsledigheten opp 48% her vi bor. Han søker på alt han kan men det er ikke lett når du er midt i førtiårene og har en spesifikk utdannelse / arbeidserfaring. Jeg jobber i et lavtlønnet yrke så hos meg er det ikke mer å hente. Men for all del..vi greier oss og vi er jo ikke alene i denne situasjonen det er bare litt tøft for tiden. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Men altså, dere har to lønninger. Det at han får maks sum stemplingspenger, betyr jo at han får lønn tilsvarende en grei inntekt. I tillegg er du i full jobb. Med to inntekter bør man ikke ha det så trangt at man må gå i ødelagt jakke og ikke ha råd til fritidsaktiviteter. Her må dere se på prioriteringene deres, noe er galt.

Anonymkode: 18f29...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet med sånne jobber er at han går enda mer ned i inntekt. 

Har selv en bekjent som mistet jobben som ingeniør, og han får mer i dagpenger enn han vil tjene som assistent i barnehage/skole, og om du tar slike jobber mister du jo dagpengene, den lønnen kommer ikke på toppen av dagpengene..

Anonymkode: 175fb...fbf

Det er et problem med dagens lovgivning. Etter min mening burde regøene endres slik at aløe måtte ta jobber de kunne utføre. Hvis lænnen da ble lavere enn dagpengene hadde vært burde nav betale mellomlegget i dagpengeperipden. Deretter måtte man klare seg på den nye lønnen.

Anonymkode: b04a7...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...