Gå til innhold

Bytte skolekrets?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

(Advarsel, dette ble langt...)

 

Eldste har begynt på ungdomsskolen og mistrives så til de grader. Det har skura og gått på barneskolen, men i sommerferien grua hun seg så fælt til oppstart. Hun hadde ingen å dra med første skoledag, men jeg tenkte hun får gi det litt tid. De er fra to skoler, så hun kjenner jo halvparten av de på trinnet, og halvparten ikke. Det går ikke opp med antall jenter i klassen så hun blir plassert som nr 3 eller 5 når de skal danne par eller grupper. Hun har ingen å være med i friminuttene, men må henge seg på noen. 

Jeg har forsøkt gjennom hele barneskolen og få hjelp til å unngå dette da jeg tidlig så at dette kunne bli utfallet. Hun har strevd en del med sosiale koder og alltid vært litt utenfor. Nå har hun endel andre utfordringer og, så dette med å føle seg så ensom på skolen topper det bare. Mye "regler" på den nye skolen, 8.klasse kan ikke henge med de eldre, de kan ikke sitte på den benken, stå på den banen, etc etc  

Saken er at hun før sommeren traff ei jente som bor på andre siden av byen. Via henne har hun blitt kjent med helt ekstremt mange andre som genuint virker som flott ungdom som bryr seg om og tar vare på. Har møtt noen av de tilfeldig og de hilser, snakker og er så fine! De ser datteren min og setter pris på henne! Hun kom gående med de istad, og hun var for første gang ikke på utsiden av gjengen, men i! I alle år tidligere har hun måtte presse seg inn, alltid stått litt på siden, forsøkt å late som om hun er med i samtalen... Nå skinner hele ungen! Hun er så lykkelig når hun er med de, og jeg er ikke i tvil et sekund på at hun ville fått det helt strålende med de. Hver kveld nå er hun trist og lei, og vil virkelig ikke på skolen...

Men! Er det lov!? Bytte skole sånn på den måten? Pga mistrivsel på skolen hun går på? Mitt ønske for barna mine (som jeg ikke fikk selv) var at de skal gå på samme skole og finne sin gjeng. Ikke bytte skole her og der, som jeg måtte. Men nå er hun på sitt 8.år og har enda ikke funnet sin gjeng...

Anonymkode: d7546...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik du fremstiller det ville jeg gjort alt for å få ungen over på den skolen. Kan dere flytte til skolekretsen så er jo det enkleste løsningen. Men husk at du har ingen garantier for hva disse "nye" vennene kan finne på, kanskje flytter noen av dem om et halvt år.

Ungdomsskolen er en tøff tid for mange og gode venner er gull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ungdomsskole utenfor min skolekrets i Oslo men nå er dette mange år siden. Vi fikk først nei men klagde. Vi var flere som byttet da pga dårlig miljø.

Anonymkode: 43624...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Slik du fremstiller det ville jeg gjort alt for å få ungen over på den skolen. Kan dere flytte til skolekretsen så er jo det enkleste løsningen. Men husk at du har ingen garantier for hva disse "nye" vennene kan finne på, kanskje flytter noen av dem om et halvt år.

Ungdomsskolen er en tøff tid for mange og gode venner er gull

Vi har selvsagt tematisert det, hva som kan gå galt der og. Selv sier hun at hun kjenner så mange der at det sikkert ikke blir et problem. Bare i den ene gjengen jeg traff var de 12 stk, så skal jo godt gjøres at alle de flytter samtidig 

vi kan ikke flytte, men det er ikke så langt at det ikke er overkommelig. 30 min på sykkel eller 2x8 min med buss

takk for svar begge to :)

Anonymkode: d7546...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se jeg ikke er helt på viddene i tankegangen min. Men som vi har snakket med henne om, hva om de nye vennene ditcher henne (selvom ikke det har vært en eneste antydning til noe intriger eller konflikter der, som var dagligdags på barneskolen og fortsatt er i klassen hennes på ungdomsskolen), eller at hun blir uvenn med hun som introduserte henne for disse ungdommene og de tar avstand fra min datter pga det, eller eller eller. Det er jo ikke bare bare å bytte tilbake da heller. Men hun sier at der kjenner hun så mange, at det vil ikke bli et problem. Jeg tenker umiddelbart at vi bytter skole asap, samtidig er jeg redd for disse hva hvis kanskje...

Hvem kontaker jeg isåfall for å høre om muligheten? Skolen direkte, eller kommunen?

Anonymkode: d7546...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som intet våger intet vinner... det virker jo ikke til å bli noe bedre der hun er nå, så selv om det er en risiko å ta så er det fortsatt en god sjanse for at hun får en fin tid på den andre skolen, tenker jeg. Lykke til :) 

(jeg aner ikke hvordan man går frem)

Anonymkode: af7d3...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den som intet våger intet vinner... det virker jo ikke til å bli noe bedre der hun er nå, så selv om det er en risiko å ta så er det fortsatt en god sjanse for at hun får en fin tid på den andre skolen, tenker jeg. Lykke til :) 

(jeg aner ikke hvordan man går frem)

Anonymkode: af7d3...773

Takk! 

Ja jeg tror og hun vil få det fint der. Hun maser ikke om å bytte, men hun har ytret et sterkt ønske om det flere ganger. Sier selv at der har hun mange venner og kan slippe å føle seg utenfor. Jeg får ta det opp med læreren hennes i første omgang. 

Anonymkode: d7546...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fritt skolevalg - du bestemmer hvilken skole ditt barn skal gå 

Anonymkode: de0df...787

Er det?? Nå ble jeg glad! :) Da kan det jo hende det blir en kjapp løsning!

Anonymkode: d7546...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det?? Nå ble jeg glad! :) Da kan det jo hende det blir en kjapp løsning!

Anonymkode: d7546...077

Jepp! Har nettopp benyttet meg av det selv. Vi flyttet, men gutten ville fortsette på skolen. Måtte bare melde fra skriftlig til skolen at han ville fortsette. Veldig enkelt. Du bare kontakter den nye skolen og sier at du vil bytte. 

Anonymkode: de0df...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp! Har nettopp benyttet meg av det selv. Vi flyttet, men gutten ville fortsette på skolen. Måtte bare melde fra skriftlig til skolen at han ville fortsette. Veldig enkelt. Du bare kontakter den nye skolen og sier at du vil bytte. 

Anonymkode: de0df...787

Dette gjelder jo kun hvis skolen har ledig plass. Mange steder i Oslo er skolene helt fulle og da for man nei på søknad om skolebytte. 

Vil anbefale deg å ringe skolekontoret i kommunen så får du raskt svar om skolen har kapasitet og hvordan dere skal gå frem for bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tipp topp skrev:

Dette gjelder jo kun hvis skolen har ledig plass. Mange steder i Oslo er skolene helt fulle og da for man nei på søknad om skolebytte. 

Vil anbefale deg å ringe skolekontoret i kommunen så får du raskt svar om skolen har kapasitet og hvordan dere skal gå frem for bytte. 

Heldigvis bor vi ikke i en storby. Men da skal jeg ringe skolekontoret, takk :)

Anonymkode: d7546...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...