Gå til innhold

Forsøk på æresdrap i Oppegård


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nope, det finnes ikke æresdrap blant etnisk norske. Kan du vise til rettspraksis der en etnisk norsk person er blitt dømt for æresdrap eller forsøk på det?

Og med det mener jeg ikke at hver asylsøker er tikkende bombe og drapsmann. Vi må likevel ha strengere kontroll med hva som kommer inn, og strengere krav til integrering. Holdningene som resulterte i forsøk på æresdrap i denne saken har jo ikke akkurat kommet som julekvelden på kjerringa...

Anonymkode: 8bc21...e37

Ikke æresdrap, men det er jo f.eks et sjarmtroll i Finnmark som nylig er dømt for å ha drept sin partner og hennes sønn med hagle. Ikke æresdrap, men like bestialsk og kvinnefiendtlig. Han er norsk som få. 

 

Anonymkode: 0d3b3...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke æresdrap, men det er jo f.eks et sjarmtroll i Finnmark som nylig er dømt for å ha drept sin partner og hennes sønn med hagle. Ikke æresdrap, men like bestialsk og kvinnefiendtlig. Han er norsk som få. 

 

Anonymkode: 0d3b3...396

Selvfølgelig finnes det psykopater i alle land, og partnerdrap er vel det som er mest utbredt blant drap i hele verden. Men konseptet "æresdrap" finnes ikke blant etniske nordmenn. Det som er farlig med slike konsepter, at ikke-psykopater kan bli truet og tvunget av familien til å delta i æresdrap. Æresdrap er ikke basert på sinnsbevegelse, det er basert på indoktrinering og hjernevasking. Det er for øvrig ikke mange saker i Norge der foreldre dreper sine barn på grunn av barnas ulydighet, samtidig som dette er utbredt i land som Afghanistan, Iran osv.

Anonymkode: 8bc21...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er æresdrap værre enn andre drap?

Anonymkode: 25b78...c42

Nei og ja . 

Æresdrap  gjøres av   famile som ikke skjønner at vi lever i et demokrati, et fritt land,  et land hvor jenter /damer har like mye verdi som en mann. 

Send pakket  til sitt muslimske land få de ut av vårt flotte  land. 

Anonymkode: 73772...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenderer til å svare Ja! I familien skal man føle seg trygg (iflg mine NORSKE verdier). Derfor blir drap av barn/søsken verre enn et drap der gjerningsmann og offer ikke har samme relasjon. Det aller verste i mine øyne, er foreldre som skader eller dreper sine barn. Det er bestialsk!

Anonymkode: 19535...09f

Så hun som ble drept av sin etnisk NORSKE partner i Finnmark for ca ett år siden (etter først å ha sett ham drepe hennes sønn), det var mindre bestialsk fordi det ikke var snakk om ære? 

Jeg er enig i at æresdrap og æreskodeks er fullstendig uakseptabelt, men å tro at det bare er drit, faenskap og æreskodeks blant muslimer er jo en grov forenkling.

Anonymkode: 0d3b3...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror hun forsøker å hinte til asylsøkerne vi tar i mot, og at hver og en av dem er tikkende bomber og drapsmenn.

Heldigvis er det veldig, veldig få av dem. Og de finnes blant etnisk norske og. 

Anonymkode: 3ff54...215

Gi meg en sak som har omhandlet æresdrap og etniske nordmenn de siste 10-20-30 åra? 

Det eneste man kan tenkte seg til av noe som kan ligne på æresdrap utført av nordmenn, må isåfall være blodhevn. 

Anonymkode: ac030...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er æresdrap værre enn andre drap?

Anonymkode: 25b78...c42

Ja. Som jeg skrev i et annet svar, æresdrap er noe som er basert på en teori/religion/indoktrinering, og ikke på personlige motiver. Det oppstilles plikt i enkelte kulturer til å ta livet av barna/partner/andre slektninger hvis disse har brakt vanære over familien ved å kysse person av samme kjønn, ligge med noen før man er gift, være utro, gå med kort skjørt, høre på vestlig musikk og så videre. Til og med jenter som trosser sine foreldre og går på skolen (!) kan bli utsatt for æresdrap, for jenter i disse landene skal ikke på skole. De fleste drapene utført av etniske nordmenn er utført enten fordi drapsmannen er psykopat eller av personlige grunner som for eksempel hevn. Det er grusomt i seg selv, men disse drapene er ikke satt i system, slik æresdrap er. Jeg har også til gode å høre om norske foreldre som dreper sine barn fordi de ligger med noen før de er gift, blir sammen med en av samme kjønn eller går i litt for utfordrende klær. Tanken på å drepe sitt avkom er for meg helt uvirkelig. Å drepe sitt eget barn fordi en bok sier at du må det, tyder på at folk har så fjerne holdninger at de ikke bør få slippe inn i Norge.

Anonymkode: 8bc21...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hun som ble drept av sin etnisk NORSKE partner i Finnmark for ca ett år siden (etter først å ha sett ham drepe hennes sønn), det var mindre bestialsk fordi det ikke var snakk om ære? 

Jeg er enig i at æresdrap og æreskodeks er fullstendig uakseptabelt, men å tro at det bare er drit, faenskap og æreskodeks blant muslimer er jo en grov forenkling.

Anonymkode: 0d3b3...396

Det var ikke mindre bestialsk, men mannen er mest sannsynlig syk i hodet. Han har jo før drapet vært truende mot partneren og hennes barn, hun var jo hos politiet og ønsket å få bistand. Men han har ikke gjort det fordi Bibelen eller en annen eventyrbok sa at han måtte gjøre det.

Jeg skriver heller ikke at det kun er drit, faenskap og æreskodeks blant muslimer, du putter dine ord i min munn her. Det jeg skriver at folk som har slike holdninger bør sendes ut av landet. Muslimske borgere som IKKE har slike holdninger, bør gjerne bli. Men vi trenger ikke folk med slik kultur i Norge. Og jeg er for øvrig innvandrer selv.

Anonymkode: 8bc21...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenderer til å svare Ja! I familien skal man føle seg trygg (iflg mine NORSKE verdier). Derfor blir drap av barn/søsken verre enn et drap der gjerningsmann og offer ikke har samme relasjon. Det aller verste i mine øyne, er foreldre som skader eller dreper sine barn. Det er bestialsk!

Anonymkode: 19535...09f

Jeg tenker mest at for den som. Blir drept er det indre vesentlig hvem drapsmannen er. Du er like død uansett om den skyldige er din mor eller en tilfeldig fyllekjører.

Av de relativt få dråpene som skjer i Norge utgjør partnerdrap en stor andel i Norge. En del av disse har utenlandsk oppe i nesle, men i denne gruppen finner vi også mange med lang norsk bakgrunn. Av en eller annen grunn kalles det ikke æresdrap når en mann dreper kona når hun vil skilles.

Vi må helt klart ta problemet med æresdrap, slik begrepet brukes i media, seriøst, men det er ikke noe vanlig fenomen og de som utfører dem er ikke så forskjellige fra alle andre som dreper innen nære relasjoner.

http://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Anonymkode: 25b78...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva snakker du om?

Anonymkode: 56160...318

Jeg snakker om at innvandrere er overrepresenterte i kriminalstatistikken. Hvorfor det, tro? Fordi Islam er ondt, og oppfordrer til ondskap, kanskje? Hmm.. la meg tenke... Ja! Det er derfor! Forby Islam, og alt ordner seg igjen. Bare se på Danmark, etter at de strammet inn veldig, så har kriminalstatistikken gått ned

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror hun forsøker å hinte til asylsøkerne vi tar i mot, og at hver og en av dem er tikkende bomber og drapsmenn.

Heldigvis er det veldig, veldig få av dem. Og de finnes blant etnisk norske og. 

Anonymkode: 3ff54...215

Selvfølgelig er de det; det står i Koranen at de skal drepe, voldta og gjøre mest mulig faenskap mot alt og alle. 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sier som i FrP-brosjyren: forby nikab nå!

Det vil nok fikse problemet.

Anonymkode: b1758...d8f

Hehe. FrP er tullinger, unnskyld at jeg sier det.

Anonymkode: 41f18...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker mest at for den som. Blir drept er det indre vesentlig hvem drapsmannen er. Du er like død uansett om den skyldige er din mor eller en tilfeldig fyllekjører.

Av de relativt få dråpene som skjer i Norge utgjør partnerdrap en stor andel i Norge. En del av disse har utenlandsk oppe i nesle, men i denne gruppen finner vi også mange med lang norsk bakgrunn. Av en eller annen grunn kalles det ikke æresdrap når en mann dreper kona når hun vil skilles.

Vi må helt klart ta problemet med æresdrap, slik begrepet brukes i media, seriøst, men det er ikke noe vanlig fenomen og de som utfører dem er ikke så forskjellige fra alle andre som dreper innen nære relasjoner.

http://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Anonymkode: 25b78...c42

Nei, for den som blir drept spiller det ingen rolle. Men for dem som lever i samme kultur og har foreldre med samme syn, innebærer at de må leve i frykt for at det samme skjer dem. At en psykopat dreper sin partner betyr ikke at alle kvinner i Norge vil leve i frykt for å bli drept på samme måte.

Anonymkode: 8bc21...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare så det er sagt - at noen kan forsøke eller utføre æresdrap er meg komplett ubegripelig.

Men hvor går grensene, mener du? Det er jo kjent at mange andre kulturer har en langt strengere oppdragelse enn den generelle oppdragelsen av barn i Norge. I så fall vil også definisjonene av kjærlighet, respekt, hva som er akseptabelt og ikke være anderledes enn "våre". Det betyr ikke at det er noe bekymringsfullt ved det, men at det er anderledes enn det vi er vant med. Kanskje også mer og mindre uakseptabelt, uten at det likevel trenger å være noe man må ta til barnevernet. Hvis man har lært at kjærlighet betyr å sette strenge grenser, at det å sette strenge grenser er å bry seg, da vil man ha en helt annen toleranse for hva man godtar og ikke - fordi man vet, eller tror, at kontroll er en måte å vise kjærlighet på.

Det jeg tror du overser er at det ikke trenger ha vært et hjem med "kulde og forakt", det kan ha vært tilsynelatende kjærlighet og aksept - så lenge barna holder seg innenfor de grensene foreldrene har satt. Husk at disse foreldrene mest trolig er oppvokst med en kultur som gir foreldre (spesielt far) all makt i familien, at familien på mange måter skal fungere som et diktatur. De er vokst opp med holdninger som sier at mannen er kvinnen overlegen. Om dette er holdningene de har så endres ikke noe bare fordi de kommer til Norge. Dette er veldig grunnleggende holdninger hos de som har dem. Helt uforståelig for oss, men naturlig for dem.

Ofte kommer ikke uenigheter og kontroll og ev. frykt frem før barna er nesten voksne og begynner å tenke selv og ta valg selv. Fordi barn lettere adlyder foreldrene. Jo mer barn begynner å tenke selv, jo større blir risikoen for at foreldrenes grunnholdninger kommer frem. Så det trenger ikke vært mange tegn. Nå vet vi jo ikke hva som har skjedd her, og bør ikke spekulere. Men det er ikke vanskelig å se for seg en lignende situasjon hvor en ung jente plutselig gjør opprør, flytter ut av foreldrehjemmet og begynner å ta egne livsvalg. Gjør hun i løsrivelsesprosessen noe som foreldrene mener er veldig feil og ikke vil innrette seg etter deres regler, da kan det smelle. Men for henne er jo ikke barnevernet heller aktuelt hvis det er slik at foreldrenes holdninger har kommet sterkere til uttrykk først etter at hun ble 18 år og har flyttet fra familien.

I min logiske tankegang "burde" det ha vært tegn tidligere, jeg er enig med deg i det. Men de kommer altså fra en kultur som gjør at vi ikke kan se på det som skjer ut fra egne referanser, men deres referanser. Og jeg sliter veldig med å si sikkert når en streng oppdragelse bikker over i bekymringsverdig. Mye av kustusen skjer innenfor husets fire vegger, og dermed så ses det heller ikke ute.

Anonymkode: 73a14...f18

Mulig dette er en forklaring, og kanskje det er så enkelt? 

Men da blir individet fratatt ansvaret, for en god barne oppdragelse, og ansvaret for at det er helseskadelig blir plassert hos kulturen. 

Løsrivning fra foreldre er en "kamp" som begynner når barnet er født. Hele oppveksten opponerer barna, strekker grenser, og gjør opprør. De skal finne selvet. Det er ikke noe som først skjer i tenårene. Barn skal løsrive seg, det er naturlig og sunt. Barn som hele oppveksten innordner seg, følger ikke naturlig utvikling. 

Nekter å tro at det noe som må ha vært hele oppveksten, for å gi seg sånn et ekstremt utslag når jenta bikket 18, har vært helt skjult for andre hele oppveksten.

Om derimot de spm har plikt til å se, plikt til å melde fra, har et slikt tankesett, som du presenterer her, et sett av hva som aksepteres for utlendinger, og et sett av hva som aksepteres for norske barn, for de er så annerledes enn oss, da er man ute å kjører. 

Hvor grensene går, for når alt for streng oppdragelse blir skadelig? 

Den er i alle fall tråkket grundig over, når det blir slik at en forsøker å drepe barn som ikke innordner seg. Da er det ingen ubetinget kjærlighet, som ligger i bunn. 

Signalet om at i denne familien har vi ingen ubetinget kjærlighet, har tydelig kommet frem til de yngre brødre også. 

Aldri om dette er noe lyn fra klar himmel. En så grunnleggende mangel, kommer ikke plutselig. 

Anonymkode: e0135...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Som jeg skrev i et annet svar, æresdrap er noe som er basert på en teori/religion/indoktrinering, og ikke på personlige motiver. Det oppstilles plikt i enkelte kulturer til å ta livet av barna/partner/andre slektninger hvis disse har brakt vanære over familien ved å kysse person av samme kjønn, ligge med noen før man er gift, være utro, gå med kort skjørt, høre på vestlig musikk og så videre. Til og med jenter som trosser sine foreldre og går på skolen (!) kan bli utsatt for æresdrap, for jenter i disse landene skal ikke på skole. De fleste drapene utført av etniske nordmenn er utført enten fordi drapsmannen er psykopat eller av personlige grunner som for eksempel hevn. Det er grusomt i seg selv, men disse drapene er ikke satt i system, slik æresdrap er. Jeg har også til gode å høre om norske foreldre som dreper sine barn fordi de ligger med noen før de er gift, blir sammen med en av samme kjønn eller går i litt for utfordrende klær. Tanken på å drepe sitt avkom er for meg helt uvirkelig. Å drepe sitt eget barn fordi en bok sier at du må det, tyder på at folk har så fjerne holdninger at de ikke bør få slippe inn i Norge.

Anonymkode: 8bc21...e37

Partnerdrap er også æresdrap. Det kommer jo fra at mannen ikke holder ut å se kona komme videre etter en separasjon eller skilsmisse. Eller de er fortsatt gift, men han holder ikke ut å ikke ha kontroll over henne. Samme sak selv om det ikke begrunnes i religion.

Og jo, barn drepes også av fedre av tilsvarende årsaker. Men i Skandinavia er det ikke som straff for utsvevende liv; her forekommer det mest som straff for morens utsvevende liv (hun har f eks skilt seg fra faren, eller ektemannen føler tap av kontroll). Gutten i saken fra Finnmark er jo eksempel på det. Logikken hos drapsmannen er imidlertid den samme. 

Syns du skal lese denne:

https://agendamagasin.no/artikler/femicide-folkemord-pa-kvinner/

 

Anonymkode: b1758...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mulig dette er en forklaring, og kanskje det er så enkelt? 

Men da blir individet fratatt ansvaret, for en god barne oppdragelse, og ansvaret for at det er helseskadelig blir plassert hos kulturen. 

Løsrivning fra foreldre er en "kamp" som begynner når barnet er født. Hele oppveksten opponerer barna, strekker grenser, og gjør opprør. De skal finne selvet. Det er ikke noe som først skjer i tenårene. Barn skal løsrive seg, det er naturlig og sunt. Barn som hele oppveksten innordner seg, følger ikke naturlig utvikling. 

Nekter å tro at det noe som må ha vært hele oppveksten, for å gi seg sånn et ekstremt utslag når jenta bikket 18, har vært helt skjult for andre hele oppveksten.

Om derimot de spm har plikt til å se, plikt til å melde fra, har et slikt tankesett, som du presenterer her, et sett av hva som aksepteres for utlendinger, og et sett av hva som aksepteres for norske barn, for de er så annerledes enn oss, da er man ute å kjører. 

Hvor grensene går, for når alt for streng oppdragelse blir skadelig? 

Den er i alle fall tråkket grundig over, når det blir slik at en forsøker å drepe barn som ikke innordner seg. Da er det ingen ubetinget kjærlighet, som ligger i bunn. 

Signalet om at i denne familien har vi ingen ubetinget kjærlighet, har tydelig kommet frem til de yngre brødre også. 

Aldri om dette er noe lyn fra klar himmel. En så grunnleggende mangel, kommer ikke plutselig. 

Anonymkode: e0135...212

Jeg har kursivert en del av det du skrev. Jeg vil gjerne belyse hvorfor du tar feil i din konklusjon. Det kursiverte avsnittet viser det premisset der feilen sniker seg inn. 

Du tar det nemlig for gitt at barn i alle kulturer møtes med samme type grensesetting fra starten som våre barn gjør, og at de derfor opponerer, går i trassfaser osv. Men se for deg at de voksne nettopp IKKE setter grenser for småunger. At man i mange, mange land ikke bruker autoritet overfor barn under skolealder. Mødrene duller med dem og fedrene tøyser og leker. De anser det ikke som nødvendig med disiplin hos de minste, de er jo så små. De skal kjæles med, beskyttes, elskes og skjemmes bort. Men langsomt strammes nettet til, og man skjerper reglene ettersom barna blir større. Fra å løpe bekymringsfritt rundt kommer pliktene og forventningene gradvis. De går fra frihet til begrensning og ansvar. De skal ta sin plass i en storfamilie og må kjenne reglene i den. De blir pålagt arbeid og en posisjon som passer til hvem de er i samfunnet. Man venter at de skal gifte seg og bli boende i en storfamilie. Dette er nødvendig i mange land.

Selv opererer vi motsatt: lar små barn få lov til lite, avgrenser dem fra de voksne, eget rom, tidlig i seng, time-outs og skammekrok, rett på rommet hvis de opponerer. Men når de blir eldre slipper vi tak. De får velge venner selv, de får stadig seinere innetider, de får ansvar for egen skolegang og for avtaler med andre; for aktiviteter og turer de selv planlegger. Vi stoler på at det vi har lært dem av disiplin vil holde dem gående lenge nok til å gjøre egne erfaringer, bli selvhjulpne og modige. Deres plass er å skulle "ut i verden". Våre forventninger er knytta til at de skal flytte ut, forsvinne fra familien, ta utdannelse, selv velge jobb, bosted og partner. Vi ville bli skuffa om de var uselvstendige. Vi regner det som et tragisk nederlag om voksne bor hjemme hos mor og far.

Så din antagelse om at barna "må" gå gjennom den ene og den andre fasen av opponering, er feil. For en del er det første gangen de opponerer, fordi det aldri har vært behov for det før. Mor og far har båret dem fram på hendene - men med en klar forventning likevel. At du deretter trekker konklusjonen om at da er det ikke kjærlighet, forteller jo bare om din egen horisont. Disse foreldrene ville jo si det samme: elsker du ikke din far og mor, siden du gjør dem slik sorg og svikter dem?

Anonymkode: b1758...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes de som har gjort dette forsøket på æresdrap bør kastes ut av landet på dagen for å statuere et eksempel. Det er ikke synd på at de kanskje blir torturert i hjemlandet når de har prøvd å ta livet av datteren/søsteren. Da hadde det kanskje vært mindre lukrativt å praktisere sharialover i Norge, hvis det betydde at de ble kastet ut av landet med en gang.

Anonymkode: 8bc21...e37

Sannheten er at de ikke kommer til å bli torturert i hjemlandet for slik atferd, men applaudert! "Du/ dere gjorde en god jobb med å forsøke å opprettholde æren til vår klan/familie/kaste." Det er nettopp etter stort press fra storfamilien, som også gjerne er igjen i hjemlandet, at familiemedlemmer føler seg nødt til å ta affære for å gjenvinne æren. Om de må tilbringe 20 år i fengsel, spiller det ingen rolle. Det som må gjøres, må gjøres. Hjertet til slike mennesker er rett og slett svart. Nordmenn er SVÆRT naive, og myndighetene såvel. Bare tenk at terroristen Krekar fortsatt er i Norge, og blir sluppet ut av fengsel i tide og utide. Det er rart at folk ikke skjønner hvor farlig enkelte kulturer (og spes de muslimske) kan være. At noen blir overrasket over dette, er jo nesten latterlig naivt. 

Anonymkode: 38f33...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nurenbergprosessene ble det argumentert med, og ender opp på naturrettstanker.

Tanker som er fundamentet bak våre rettsregler, under normale omstendigheter, regler som var tilsidesatt under regimet. Fordi om en handler etter ordre og i tråd med regimets idealer, så er en ikke fritatt. 

Det spiller ingen rolle hva som er årsaken, det er feil på alle plan. Slike tankesett, slike forklaringer må aldri få aksept. 

Disse barna må få vern, de har samme rett på vern av sitt liv og legeme som alle andre. 

Om din mor eller far sammen med din far springer etter deg med kniv, ser frykten i øynene dine, hatet, forakten, så er det IKKE kjærlighet! 

Det er ondskap! 

Anonymkode: e0135...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...