Gå til innhold

Forsøk på æresdrap i Oppegård


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilket land denne familien kom fra? Siden det var forsøk på æresdrap regner jeg med at de ikke var norske.... 

Anonymkode: 38f33...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper hele familien får forvaringsdommer. Har lest mange saker hvor ingen av de involverte har angret på utført æresdrap, men har ment at det de gjorde var riktig. Helt forferdelig. 

Anonymkode: 38f33...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen som vet hvilket land denne familien kom fra? Siden det var forsøk på æresdrap regner jeg med at de ikke var norske.... 

Anonymkode: 38f33...bcd

Familien er fra Afghanistan. 

Anonymkode: a4c87...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har noen en link? Sjekker NRK nå, og finner ikke saken. Når skjedde dette? 

Anonymkode: e0135...212

Sjekk VG. Første saken nå :)

Anonymkode: 3ff54...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant det øverst på VG.no

Det fremstår jo veldig æresdrap aktig. Uff og uff. Det er helt jævlig med sånt, og disse syreangrepene.

I familien der en skal være trygg, akseptert, respektert og elsket. Helt jævlig med slik vold i nære relasjoner. Enkelte mennesker burde aldri ha fått barn! 

Det er vel neppe første gangen de grunnleggende emosjonelle behov ikke har blitt møtt, mellom denne jenta, sine foreldre og sine brødre. Kan jo ikke se bort fra at vold, eller trussel/visshet  om vold har vist seg. 

Tenk for en hårreisende oppvekst denne unge dame har hatt. Helt uten kjærlighet. 

Hvor har barnevernet vært? Ingen i det offentlige hjelpe apparatet som har plukket opp noen signal? Klokkene burde ha begynt å ring for temmelig mange år siden! 

18 år! Stakkars unge dame. Vondt å forestille seg hvordan livet hennes må ha vært.

Anonymkode: e0135...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men vil vi ikke ha slike folk i Norge, da? Vil vi ikke importere slik kultur i store kvanta? 

Anonymkode: 41f18...1d4

Hva snakker du om?

Anonymkode: 56160...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette dreier seg om et forsøk på æresdrap synes jeg det er skummelt. Dette er jo en familie som anses som godt integrert, snakker godt norsk, bodd i Norge i mange år. Det er skremmende at de selv etter mange år her i landet holder på slike bestialske tradisjoner som det såkalte æresdrap er. "Æresdrap" viser jo kun én ting - at de som utfører drapene ikke en gang har et snev av ære!

Anonymkode: 73a14...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva snakker du om?

Anonymkode: 56160...318

Tror hun forsøker å hinte til asylsøkerne vi tar i mot, og at hver og en av dem er tikkende bomber og drapsmenn.

Heldigvis er det veldig, veldig få av dem. Og de finnes blant etnisk norske og. 

Anonymkode: 3ff54...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dette ha passert? Hvorfor har det ikke blitt fanget opp? 

Eller har hun hatt en god og kjærlig oppvekst, men så plutselig klikka seks familiemedlemmer på henne samtidig? 

Disse yngre brødrene, SIKTET for forsøk på drap. De er barn! 

Hvilken oppvekst har disse hatt, hvilke verdier har de fått? Hvilken godhet og kjærlighet har de lært? 

Så mange barn, fem barn? Og ingen varselbjeller har ringt hos de offentlige omsorgspersoner? Hvorfor har disse foreldrene barn boende hos seg? 

Hvordan kan slikt passere? 

Anonymkode: e0135...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragisk,  jeg er rystet. Kjørte forbi der i går. Masse politi skjønte at noe forferdelig hadde hendt. 

 Jeg tenker at de burde bli  fratatt  Evt Norske statsborgerskap og sendt til  et land hvor de ønsker å leve. Det er tydeligvis ikke her i Norge hvor det er trygt og fritt.  

Anonymkode: 73772...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan dette ha passert? Hvorfor har det ikke blitt fanget opp? 

Eller har hun hatt en god og kjærlig oppvekst, men så plutselig klikka seks familiemedlemmer på henne samtidig? 

Disse yngre brødrene, SIKTET for forsøk på drap. De er barn! 

Hvilken oppvekst har disse hatt, hvilke verdier har de fått? Hvilken godhet og kjærlighet har de lært? 

Så mange barn, fem barn? Og ingen varselbjeller har ringt hos de offentlige omsorgspersoner? Hvorfor har disse foreldrene barn boende hos seg? 

Hvordan kan slikt passere? 

Anonymkode: e0135...212

Vil tro slikt kan "passere" fordi alt virker normalt frem til datteren gjør noe foreldrene ikke godkjenner. Da kan de snu med det samme. Det + mye snakk om "ære" med guttene slik at de blir litt hjernevasket på det området + en oppdragelse som har vært over normalt streng mtp. å adlyde eldre... og plutselig har foreldrene gjort barna til drapsmenn. Utad kan dette ha vært en tilsynelatende godt integrert familien.

Det som er skremmende er at det trenger ikke ha vært noe å reagere på tidligere.

Anonymkode: 73a14...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er tragisk,  jeg er rystet. Kjørte forbi der i går. Masse politi skjønte at noe forferdelig hadde hendt. 

 Jeg tenker at de burde bli  fratatt  Evt Norske statsborgerskap og sendt til  et land hvor de ønsker å leve. Det er tydeligvis ikke her i Norge hvor det er trygt og fritt.  

Anonymkode: 73772...232

Hadde det ikke skjedd her så hadde ikke jenta blitt reddet av en forbipasserende, og familien ikke straffet da men levd videre fritt. Så sikkert like greit at de er her og får oppleve konsekvens. 

Anonymkode: a4d47...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil tro slikt kan "passere" fordi alt virker normalt frem til datteren gjør noe foreldrene ikke godkjenner. Da kan de snu med det samme. Det + mye snakk om "ære" med guttene slik at de blir litt hjernevasket på det området + en oppdragelse som har vært over normalt streng mtp. å adlyde eldre... og plutselig har foreldrene gjort barna til drapsmenn. Utad kan dette ha vært en tilsynelatende godt integrert familien.

Det som er skremmende er at det trenger ikke ha vært noe å reagere på tidligere.

Anonymkode: 73a14...f18

Men hva er normalt? 

Dette er da ikke noe som kommer som lyn fra klar himmel? Det kan umulig ha vært kjærlighet, respekt og aksept tilstede før en slik handling. 

Det MÅ ha vært undertrykkelse, manglende frihet, tvang, frykt som har preget det hjemmet. 

Har svært vanskelig for å se for meg noe annet. 

Hvilket menneskesyn, hvilket syn på seg selv har disse barna lært. Verktøy en absolutt trenger for å bli ansvarlige voksne mennesker.

Evnen til selvstendige valg, selvstendig tenkning, 

 

Hvilken empati har respekt for sin søster har de lært. Hvilken kjærlighet har de hatt rundt middagsbordet, med spøk, humor, kos og godhet? 

Slikt er ikke en handling sv godhet og varme. Barn skal ikke vokse opp med kulde og forakt! 

Nekter å tro at det som ligger bak ikke har kommet til uttrykk gjennom oppveksten av 4-5 barn. Det er ikke noe som vare oppstår, uten at den forakten som ligger bak, har vært tilstede alltid. 

 

Ingen som har plukket opp på alvorlige mangler ved omsorgen? Ingen som har sett kuethet? Ingen som har sett underdanighet? Ingen som har sett frykt? Ingen som har sett manglende frihet? 

Det tviler jeg svært sterkt på! 

 

Anonymkode: e0135...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er normalt? 

Dette er da ikke noe som kommer som lyn fra klar himmel? Det kan umulig ha vært kjærlighet, respekt og aksept tilstede før en slik handling. 

Det MÅ ha vært undertrykkelse, manglende frihet, tvang, frykt som har preget det hjemmet. 

Har svært vanskelig for å se for meg noe annet. 

Hvilket menneskesyn, hvilket syn på seg selv har disse barna lært. Verktøy en absolutt trenger for å bli ansvarlige voksne mennesker.

Evnen til selvstendige valg, selvstendig tenkning,

Hvilken empati har respekt for sin søster har de lært. Hvilken kjærlighet har de hatt rundt middagsbordet, med spøk, humor, kos og godhet? 

Slikt er ikke en handling sv godhet og varme. Barn skal ikke vokse opp med kulde og forakt! 

Nekter å tro at det som ligger bak ikke har kommet til uttrykk gjennom oppveksten av 4-5 barn. Det er ikke noe som vare oppstår, uten at den forakten som ligger bak, har vært tilstede alltid.

Ingen som har plukket opp på alvorlige mangler ved omsorgen? Ingen som har sett kuethet? Ingen som har sett underdanighet? Ingen som har sett frykt? Ingen som har sett manglende frihet? 

Det tviler jeg svært sterkt på! 

 

Anonymkode: e0135...212

Bare så det er sagt - at noen kan forsøke eller utføre æresdrap er meg komplett ubegripelig.

Men hvor går grensene, mener du? Det er jo kjent at mange andre kulturer har en langt strengere oppdragelse enn den generelle oppdragelsen av barn i Norge. I så fall vil også definisjonene av kjærlighet, respekt, hva som er akseptabelt og ikke være anderledes enn "våre". Det betyr ikke at det er noe bekymringsfullt ved det, men at det er anderledes enn det vi er vant med. Kanskje også mer og mindre uakseptabelt, uten at det likevel trenger å være noe man må ta til barnevernet. Hvis man har lært at kjærlighet betyr å sette strenge grenser, at det å sette strenge grenser er å bry seg, da vil man ha en helt annen toleranse for hva man godtar og ikke - fordi man vet, eller tror, at kontroll er en måte å vise kjærlighet på.

Det jeg tror du overser er at det ikke trenger ha vært et hjem med "kulde og forakt", det kan ha vært tilsynelatende kjærlighet og aksept - så lenge barna holder seg innenfor de grensene foreldrene har satt. Husk at disse foreldrene mest trolig er oppvokst med en kultur som gir foreldre (spesielt far) all makt i familien, at familien på mange måter skal fungere som et diktatur. De er vokst opp med holdninger som sier at mannen er kvinnen overlegen. Om dette er holdningene de har så endres ikke noe bare fordi de kommer til Norge. Dette er veldig grunnleggende holdninger hos de som har dem. Helt uforståelig for oss, men naturlig for dem.

Ofte kommer ikke uenigheter og kontroll og ev. frykt frem før barna er nesten voksne og begynner å tenke selv og ta valg selv. Fordi barn lettere adlyder foreldrene. Jo mer barn begynner å tenke selv, jo større blir risikoen for at foreldrenes grunnholdninger kommer frem. Så det trenger ikke vært mange tegn. Nå vet vi jo ikke hva som har skjedd her, og bør ikke spekulere. Men det er ikke vanskelig å se for seg en lignende situasjon hvor en ung jente plutselig gjør opprør, flytter ut av foreldrehjemmet og begynner å ta egne livsvalg. Gjør hun i løsrivelsesprosessen noe som foreldrene mener er veldig feil og ikke vil innrette seg etter deres regler, da kan det smelle. Men for henne er jo ikke barnevernet heller aktuelt hvis det er slik at foreldrenes holdninger har kommet sterkere til uttrykk først etter at hun ble 18 år og har flyttet fra familien.

I min logiske tankegang "burde" det ha vært tegn tidligere, jeg er enig med deg i det. Men de kommer altså fra en kultur som gjør at vi ikke kan se på det som skjer ut fra egne referanser, men deres referanser. Og jeg sliter veldig med å si sikkert når en streng oppdragelse bikker over i bekymringsverdig. Mye av kustusen skjer innenfor husets fire vegger, og dermed så ses det heller ikke ute.

Anonymkode: 73a14...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vil vi ikke ha slike folk i Norge, da? Vil vi ikke importere slik kultur i store kvanta? 

Anonymkode: 41f18...1d4

Sier som i FrP-brosjyren: forby nikab nå!

Det vil nok fikse problemet.

Anonymkode: b1758...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde jenta fått bli igjen i morge mens de andre burde blitt sendt tilbake til landet de kom fra og aldri fått komme tilbake hit.

Anonymkode: 49ea7...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror hun forsøker å hinte til asylsøkerne vi tar i mot, og at hver og en av dem er tikkende bomber og drapsmenn.

Heldigvis er det veldig, veldig få av dem. Og de finnes blant etnisk norske og. 

Anonymkode: 3ff54...215

Nope, det finnes ikke æresdrap blant etnisk norske. Kan du vise til rettspraksis der en etnisk norsk person er blitt dømt for æresdrap eller forsøk på det?

Og med det mener jeg ikke at hver asylsøker er tikkende bombe og drapsmann. Vi må likevel ha strengere kontroll med hva som kommer inn, og strengere krav til integrering. Holdningene som resulterte i forsøk på æresdrap i denne saken har jo ikke akkurat kommet som julekvelden på kjerringa...

Anonymkode: 8bc21...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er normalt? 

Dette er da ikke noe som kommer som lyn fra klar himmel? Det kan umulig ha vært kjærlighet, respekt og aksept tilstede før en slik handling. 

Det MÅ ha vært undertrykkelse, manglende frihet, tvang, frykt som har preget det hjemmet. 

Har svært vanskelig for å se for meg noe annet. 

Hvilket menneskesyn, hvilket syn på seg selv har disse barna lært. Verktøy en absolutt trenger for å bli ansvarlige voksne mennesker.

Evnen til selvstendige valg, selvstendig tenkning, 

 

Hvilken empati har respekt for sin søster har de lært. Hvilken kjærlighet har de hatt rundt middagsbordet, med spøk, humor, kos og godhet? 

Slikt er ikke en handling sv godhet og varme. Barn skal ikke vokse opp med kulde og forakt! 

Nekter å tro at det som ligger bak ikke har kommet til uttrykk gjennom oppveksten av 4-5 barn. Det er ikke noe som vare oppstår, uten at den forakten som ligger bak, har vært tilstede alltid. 

 

Ingen som har plukket opp på alvorlige mangler ved omsorgen? Ingen som har sett kuethet? Ingen som har sett underdanighet? Ingen som har sett frykt? Ingen som har sett manglende frihet? 

Det tviler jeg svært sterkt på! 

 

Anonymkode: e0135...212

Men i hærrans navn: Det er jo dette vi "rasister" snakker om når vi gang på gang forsøker å få frem de kolossale kulturforskjellene og kulturkræsj vi står overfor her i landet! Det er jo DETTE vi i lange tider nå har snakket om. Dette - og mye annet mht menneskesyn og kriminalitet som vi her i Norge MÅ ta avstand fra og gi konsekvenser! Og det er faktisk vanlig - og akseptert - og påkrevd - at som "god" muslim, så lever du etter de regler som er satt. Uansett hvor "norsk" du utad virker, og uansett hvor godt integrert det ser ut som at familien er: Det er kun utad!! Vi greier ALDRI å fjerne islamske leveregler - uansett om vi "integrerer" til vi blir blå!! Jeg kan ikke fatte og begripe at det er så vanskelig å forstå - og erkjenne dette! Straks vi "rasister" sier noe ang levemåten til innvandrere, blir vi klubber ned som RASISTER! Og så - når slike ting som dette skjer, blir naive, blåøyde, stokk dumme nordmenn, sååå forferdet!!?! Hvor dum er det lov å være??????????

Anonymkode: 19535...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men i hærrans navn: Det er jo dette vi "rasister" snakker om når vi gang på gang forsøker å få frem de kolossale kulturforskjellene og kulturkræsj vi står overfor her i landet! Det er jo DETTE vi i lange tider nå har snakket om. Dette - og mye annet mht menneskesyn og kriminalitet som vi her i Norge MÅ ta avstand fra og gi konsekvenser! Og det er faktisk vanlig - og akseptert - og påkrevd - at som "god" muslim, så lever du etter de regler som er satt. Uansett hvor "norsk" du utad virker, og uansett hvor godt integrert det ser ut som at familien er: Det er kun utad!! Vi greier ALDRI å fjerne islamske leveregler - uansett om vi "integrerer" til vi blir blå!! Jeg kan ikke fatte og begripe at det er så vanskelig å forstå - og erkjenne dette! Straks vi "rasister" sier noe ang levemåten til innvandrere, blir vi klubber ned som RASISTER! Og så - når slike ting som dette skjer, blir naive, blåøyde, stokk dumme nordmenn, sååå forferdet!!?! Hvor dum er det lov å være??????????

Anonymkode: 19535...09f

Synes de som har gjort dette forsøket på æresdrap bør kastes ut av landet på dagen for å statuere et eksempel. Det er ikke synd på at de kanskje blir torturert i hjemlandet når de har prøvd å ta livet av datteren/søsteren. Da hadde det kanskje vært mindre lukrativt å praktisere sharialover i Norge, hvis det betydde at de ble kastet ut av landet med en gang.

Anonymkode: 8bc21...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er æresdrap værre enn andre drap?

Anonymkode: 25b78...c42

Jeg tenderer til å svare Ja! I familien skal man føle seg trygg (iflg mine NORSKE verdier). Derfor blir drap av barn/søsken verre enn et drap der gjerningsmann og offer ikke har samme relasjon. Det aller verste i mine øyne, er foreldre som skader eller dreper sine barn. Det er bestialsk!

Anonymkode: 19535...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...