Gå til innhold

Ull i bhg nå? .. Hjelp :p


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Guttungen er så voldsomt varm av seg. Han har vært sånn siden han var født - på barselavdelingen kunne han ikke ha både bomullstøy og tynt helseteppe, da fikk han feber med en gang. Og mens andre har lag på lag om vinteren, har vi måttet begrense oss (til tross for at mammainstinktet mitt hyler etter å ta på gutten mer klær), ellers får han fortsatt bare feber. 

Dette med bhg er nytt for oss, jeg er vandt til at vi prøver og feiler for hver dag som går :P blir noe for varmt eller kaldt går vi bare inn og skifter og så ut igjen, men de i bhg har selvsagt ikke tid til å skifte klær fra topp til tå på han 3 ganger om dagen. 

Det er 12-15 grader ute og mye regn, men overraskende lite av den sure vinden vi bruker ha. Han må ha godt regntøy med de vannmengdene som er nå, men det puster jo også veldig dårlig (de bruker parkdress i bhg hvis mulig men går ikke an nå, selv med 12000mm vannsøyle).. Resultatet ble klam, varm og sutrete unge sendt hjem med "feber" idag. Tempen er normal igjen nå for å si det sånn :P

Så noen som har prøvd å bruke ullundertøy på denne årstiden, enda det ikke er kaldt? Tenker da kun ullundertøy inne, og regntøy utenpå når de skal ut, uten noe mellomlag..? Tenker kanskje ullet er bedre mtp å bli klam og varm inni regntøyet? 

Anonymkode: 71528...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du med personalet i bhg ang dette, så de er klar over problemet? Greit nok at de ikke kan skifte klær på alle før de går ut, men de må kunne tilpasse litt også.

Har selv en gutt som er veldig varm av seg og med ull inne nå så hadde han kokt over, de har det varmt inne i bhg.

Jeg syns også det er greit med ull innerst når det er vått ute, men det må vente litt når det er såpass mildt ute som nå, 12-15 gr midt på dag her.

Anonymkode: 6c80f...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få feber av å være for varm altså, jeg trodde det var en myte.

Jeg regner med at dette er på småbarnsavdeling og at han derfor ikke sier i fra selv. Hva hadde han under regntøyet i dag da? Gi beskjed til barnehagen om at de holder et ekstra øye på han og sjekker han inni mellom, det er fort gjort å kle de aller minste for mye. Kan være at det blir for varmt inne med ulltøy enda, kommer an på barnehagene, men hvis det ikke er det, så er det jo forsøket verdt. Her brukes det stort sett bare et lag bomull under regntøyet foreløpig. Han har vel ikke foret regntøy håper jeg?

Anonymkode: f7723...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bambus?

Det blir ikke så varmt, eller superundertøy.

Ull kan ikke mine barn ha nå altså, det blir for svett så de begynner klø, huden blir rødflammet og det blir ubehagelig.

https://www.stormberg.com/no/tronebu-bambuslongs-barn-1-7.html?io_source=google|cpc&io_utm=350418780|44977344379|pla-297735635665||||1o1|100813&gclid=EAIaIQobChMIwKHR0dOi1gIVXYGyCh1weA3jEAYYASABEgI9LfD_BwE#10245220024

Anonymkode: 57340...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært sånn siden han var født iallefall, sutrer og får feber ved for mye klær.. Han har som regel mindre klær på enn meg, og jeg stresser fortsatt med å ha på han så lite, men han er aldri syk så tror ikke han går rundt og fryser :P

Sendte han i bukse, kortermet body og tynn genser idag (bomull).  Utenpå der hadde de fleecegenser, og så regntøy. Bomull puster jo ikke så mye, og regntøyet er jo helt tett.. 

Har kjøpt inn noen sett med bambusklær nå som vi skal prøve :) ungen er garantert ikke syk iallefall, makan til energinivå og humør i ettermiddag altså.. :P

Anonymkode: 71528...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han har vært sånn siden han var født iallefall, sutrer og får feber ved for mye klær.. Han har som regel mindre klær på enn meg, og jeg stresser fortsatt med å ha på han så lite, men han er aldri syk så tror ikke han går rundt og fryser :P

Sendte han i bukse, kortermet body og tynn genser idag (bomull).  Utenpå der hadde de fleecegenser, og så regntøy. Bomull puster jo ikke så mye, og regntøyet er jo helt tett.. 

Har kjøpt inn noen sett med bambusklær nå som vi skal prøve :) ungen er garantert ikke syk iallefall, makan til energinivå og humør i ettermiddag altså.. :P

Anonymkode: 71528...ec1

Er han liten, er han i mye aktivitet ute? For hvis han er det, så kan det vel ikke være nødvendig å fleecegenser under regntøy, tynn bomullsgenser burde være mer enn nok.. Men gi beskjed til barnehagen om at han er veldig varm av seg, det er veldig greit for de ansatte å vite, så vet de at han ikke trenger å kles i samme malen som de andre barna

Anonymkode: f7723...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er han liten, er han i mye aktivitet ute? For hvis han er det, så kan det vel ikke være nødvendig å fleecegenser under regntøy, tynn bomullsgenser burde være mer enn nok.. Men gi beskjed til barnehagen om at han er veldig varm av seg, det er veldig greit for de ansatte å vite, så vet de at han ikke trenger å kles i samme malen som de andre barna

Anonymkode: f7723...a4a

Han er 1.5 år og har nettopp funnet ut at han kan løpe, så her hjemme er han iallefall aktiv :P men han er lang og tynn som en spiker, så jeg iallefall føler at han "må" fryse lett, han som har så lite fett på kroppen :P

 

Klandrer ikke bhg altså, de kjenner han ikke godt nok enda., jeg har hatt han siden han var født og likevel føler jeg at jeg gambler hver gang jeg kler på han yttertøy. Har voldsomt værskifte hele året, og hver gang jeg har knekt koden til riktig bekledning, blir det mye varmere eller kaldere. :P og han klarer ikke gi beskjed eller ta av seg selv, men blir heller sutrete (noe som for bhg ikke er lett å tolke. Kan likegjerne være sutring for at han er for kald, eller nettopp at han føler seg dårlig). 

Nå er det notert ned at han er veldig varm, slik at alle (og ikke bare kontakten hans) vet det 😊

Anonymkode: 71528...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var også sånn da han var mindre, og han ble for varm med ull når det ikke var kaldt nok ute, uansett hvor lite han hadde utenpå. Satt han f.eks. i bare ullundertøy i bilen ble han våt på ryggen av svette fordi ryggen var inntil seteryggen hele tiden, selv om vi hadde normal temperatur i bilen. Mens t-skjorte eller tynn genser i bomull gikk fint. Så her måtte vi holde oss til ull kun når det var virkelig kaldt.

Men det trenger jo ikke være sånn for ditt barn. Jeg ville prøvd ullundertøy under regntøy hjemme først for å sjekke om det funker. :)

Anonymkode: bc542...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan man få feber av å være for varm altså, jeg trodde det var en myte.

Jeg regner med at dette er på småbarnsavdeling og at han derfor ikke sier i fra selv. Hva hadde han under regntøyet i dag da? Gi beskjed til barnehagen om at de holder et ekstra øye på han og sjekker han inni mellom, det er fort gjort å kle de aller minste for mye. Kan være at det blir for varmt inne med ulltøy enda, kommer an på barnehagene, men hvis det ikke er det, så er det jo forsøket verdt. Her brukes det stort sett bare et lag bomull under regntøyet foreløpig. Han har vel ikke foret regntøy håper jeg?

Anonymkode: f7723...a4a

Temperaturen stiger ved overoppheting. I vår barnehage bruker de pannetermoneter. De er svært ustabilt når ungene har vært aktive. Dette skal brukes når man har vært i normal temperatur i 30 minutter og helst så rolig som mulig. 

Mitt barn er også utrolig varm, hun kan ha pannetemp på 39,5 i opptil én time etter hun har blitt "avkjølt" 

Anonymkode: 47410...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...