Gå til innhold

Tar jeg eller arbeidsgiver feil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i 80% stilling. nå er jeg 50% sykmeldt. Neste uke har jeg permisjon uten lønn en dag,som jeg søkte om før sommeren.

Jeg mener da jeg skal jobbe 12 timer neste uke. Arbeidsgiver mener av en eller annen grunn 18 timer.

Jeg synes arbeidsgiver er både håpløs og vanskelig. Jeg er jo ikke sykmeldt for moroskyld. 

Anonymkode: 92de9...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal jobbe det som tilsvarer 40% minus den dagen du har permisjon. Hvor mange timer det blir aner jeg virkelig ikke.

Anonymkode: b936c...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jobber 80% og er 50% sykemeldt skal du jo jobbe 40% på en vanlig uke.

Neste uke har du søkt om permisjon en dag, og jeg mener det da må bli av jobbedagene dine og ikke av sykemeldingsdagene dine. Så neste uke skal du jobbe 40% minus en arbeidsdag. Hvor mange timer det er kommer an på hva slags jobb du har, om full til er 37,5 time eller 35 timer.

Anonymkode: b26cf...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om du jobber 80% og er 50% sykemeldt skal du jo jobbe 40% på en vanlig uke.

Neste uke har du søkt om permisjon en dag, og jeg mener det da må bli av jobbedagene dine og ikke av sykemeldingsdagene dine. Så neste uke skal du jobbe 40% minus en arbeidsdag. Hvor mange timer det er kommer an på hva slags jobb du har, om full til er 37,5 time eller 35 timer.

Anonymkode: b26cf...ff7

Da er vi enige. Har 37,5t uke i 100%.

Fatter ikke at en arbeidsgiver kan gjøre seg så dum!

Anonymkode: 92de9...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er snakk om permisjon uten lønn ville nok de fleste arbeidstakere ønske å legge den dagen til en dag de ikke jobber siden det lønner seg økonomisk.

De fleste i gradert sykmelding jobber faste dager. Hvis det er avtalt fri på en dag som normalt er din fridag nå som du er sykmeldt skal du selvfølgelig ikke ha fri en annen dag i steden. Spørsmålet blir om du må jobbe en annen dag i steden hvis åermisjonsdagen faller på din arbeidsdag. Jeg tror arbeidsgiver kan kreve det, men jeg er ikke sikker.

Anonymkode: abaeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Siden det er snakk om permisjon uten lønn ville nok de fleste arbeidstakere ønske å legge den dagen til en dag de ikke jobber siden det lønner seg økonomisk.

De fleste i gradert sykmelding jobber faste dager. Hvis det er avtalt fri på en dag som normalt er din fridag nå som du er sykmeldt skal du selvfølgelig ikke ha fri en annen dag i steden. Spørsmålet blir om du må jobbe en annen dag i steden hvis åermisjonsdagen faller på din arbeidsdag. Jeg tror arbeidsgiver kan kreve det, men jeg er ikke sikker.

Anonymkode: abaeb...108

Men jeg skal "jobbe" på permisjonsdagen, bare ikke hos min arbeidsgiver. Og det vet arbeidsgiveren. Jeg er meddommer i Tingretten. Hva arbeidsgiver ønsker er helt uvesentlig. Da må de betale meg sykepenger, ikke trekke meg i lønn og tjene på det.

Anonymkode: 92de9...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg skal "jobbe" på permisjonsdagen, bare ikke hos min arbeidsgiver. Og det vet arbeidsgiveren. Jeg er meddommer i Tingretten. Hva arbeidsgiver ønsker er helt uvesentlig. Da må de betale meg sykepenger, ikke trekke meg i lønn og tjene på det.

Anonymkode: 92de9...bf6

Det er en veldig spesiell situasjon. Jeg aner ikke hvordan reglene er for kombinasjonen av gradert sykmelding og pålagt arbeid i tingretten. Der må du sjekke med noen eksperter hva som utgår først når du blir sykmeldt, arbeidet i tingretten eller arbeidet hos egen arbeidsgiver.

Anonymkode: abaeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg skal "jobbe" på permisjonsdagen, bare ikke hos min arbeidsgiver. Og det vet arbeidsgiveren. Jeg er meddommer i Tingretten. Hva arbeidsgiver ønsker er helt uvesentlig. Da må de betale meg sykepenger, ikke trekke meg i lønn og tjene på det.

Anonymkode: 92de9...bf6

Så du mener at arbeidsgiver skal betale for at du jobber som meddommer? Det er jo heller ikke rettferdig. Og ut fra linken nedenfor vil du få tapt lønn dekket dersom arbeidsgiver trekker deg i lønn, så ser virkelig ikke problemet...? 

https://www.domstol.no/no/Straffesak/Lekdommer/meddommervalg/ofte-stilte-sporsmal/

 

Anonymkode: 2d85d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at arbeidsgiver skal betale for at du jobber som meddommer? Det er jo heller ikke rettferdig. Og ut fra linken nedenfor vil du få tapt lønn dekket dersom arbeidsgiver trekker deg i lønn, så ser virkelig ikke problemet...? 

https://www.domstol.no/no/Straffesak/Lekdommer/meddommervalg/ofte-stilte-sporsmal/

 

Anonymkode: 2d85d...eec

Spørsmålet her blir jo om hun skal regnes som sykmeldt fra arbeidsgiver eller fra lagretten denne dagen. 

Anonymkode: abaeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig spiller det ingen rolle hva jeg skal. Jeg søkte permisjon om den ene dagen før sommeren. Jeg fikk innvilget permisjon fra arbeidsgiver uten lønn. Den dagen har jeg da altså ikke arbeisdag hos min arbeidsgiver(de har jo ikke lønnsplikt) hvilket betyr at man må regne 40% sykemelding av de gjenstående 4 dagene av uka. 

Anonymkode: 92de9...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av fridagen, så skal du jobbe 15 timer pr. Uke. 

100% tilsvarer 37,5 timer og du jobber 80% som da blir 30 timer. Du er 50% sykemeldt og skal da jobbe halvparten av dine vanlige 30 timer - altså 15 timer pr uke. Du har jo ikke økt stillingsprosenten din ved å be om ulønnet fri så jeg skjønner ikke hva arbeidsgiveren din mener. Ikke skjønner jeg din utregning med 12 timer heller. 

Anonymkode: 54b0a...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uavhengig av fridagen, så skal du jobbe 15 timer pr. Uke. 

100% tilsvarer 37,5 timer og du jobber 80% som da blir 30 timer. Du er 50% sykemeldt og skal da jobbe halvparten av dine vanlige 30 timer - altså 15 timer pr uke. Du har jo ikke økt stillingsprosenten din ved å be om ulønnet fri så jeg skjønner ikke hva arbeidsgiveren din mener. Ikke skjønner jeg din utregning med 12 timer heller. 

Anonymkode: 54b0a...c02

Jeg forstår ikke helt deg heller. Om jeg hadde 4 dager med ulønnet perm den uka, skulle jeg jobbet 15 timer på kun 1 dag da?

15 timer på 5 dager = 3 timer pr dag. 4 dager x 3 timer = 12 timer.

 

Anonymkode: 92de9...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egentlig spiller det ingen rolle hva jeg skal. Jeg søkte permisjon om den ene dagen før sommeren. Jeg fikk innvilget permisjon fra arbeidsgiver uten lønn. Den dagen har jeg da altså ikke arbeisdag hos min arbeidsgiver(de har jo ikke lønnsplikt) hvilket betyr at man må regne 40% sykemelding av de gjenstående 4 dagene av uka. 

Anonymkode: 92de9...bf6

Nei, jeg tror ikke det er helt sånn. Hvis du er 50% sykmeldt fra en 80% jobb sitter du igjen med 40% arbeid. Det vil vanligvis si to dager.

Det jeg er usikker på er om du da må gå på jobb disse to dagene og gi beskjedtil lagmannsretten om at du er sykmeldt og derfor ikke kan gå dit, eller om du må gå til oppgaven i lagmannsretten med begrunnelse til arbeidsgiver om at du er i retten. Det er ganske strengt hvordan man kan gjøre slike ting ved gradert sykmelding. Jeg vet ikke hvordan det er i dette tilfellet. Sansynlig vis går du best svar om du ringer dem som kalte deg inn til lagmannsretten og spør dem.

Anonymkode: abaeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har ei 80% stilling av f.eks 37,5 t lang  (100%) uke så skal du jobbe 30 timer per uke. Dersom du er 50 % sykemeld av de 80% tilsvarer det at du skal jobbe ca 15 timer per uke. Dette tilsvarer da 2 dager per uke. Dersom du i tillegg har permisjon 1 dag av de 15 timene du skal jobbe tilsvarer det at du skal jobbe 7,5 time, altså en dag. Dersom jeg ikke har misforstått noe kraftig her..

På generell basis så lenge du har sykemelding, skal du iaf jobbe 15 timer i uke med bakgrunn i en 80% stilling :) 

Hvis du regner 50% av ei 100% stilling skal du jobbe 18,87 timer i uka. Men da tar du utgangspunkt i at du opprinnelig har ei 100% stilling. Ser ut til at hun regnet utfra en 100% stilling. 

Anonymkode: 5ee1b...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har ei 80% stilling av f.eks 37,5 t lang  (100%) uke så skal du jobbe 30 timer per uke. Dersom du er 50 % sykemeld av de 80% tilsvarer det at du skal jobbe ca 15 timer per uke. Dette tilsvarer da 2 dager per uke. Dersom du i tillegg har permisjon 1 dag av de 15 timene du skal jobbe tilsvarer det at du skal jobbe 7,5 time, altså en dag. Dersom jeg ikke har misforstått noe kraftig her..

På generell basis så lenge du har sykemelding, skal du iaf jobbe 15 timer i uke med bakgrunn i en 80% stilling :) 

Hvis du regner 50% av ei 100% stilling skal du jobbe 18,87 timer i uka. Men da tar du utgangspunkt i at du opprinnelig har ei 100% stilling. Ser ut til at hun regnet utfra en 100% stilling. 

Anonymkode: 5ee1b...4b4

Jeg er enig i denne. 80% stilling er fire fulle arbeidsdager pr. uke, á 7,5 timer. 

50% sykemelding vil si at du skal jobbe halvparten så mye, altså to dager i uka, totalt 15 timer.

Med en dag ulønnet permisjon gjenstår kun en arbeidsdag den uka, altså 7,5 timer. Det er også kun de 7,5 timene arbeidsgiver skal betale deg for den uka.

To dager lønn dekker nav, enten direkte eller indirekte, og tingretten kompenserer den ene arbeidsdagen du er der. Da ender du opp med betalt for fire dager i uka, slik du også ville hatt hvis du ikke var sykemeldt og ikke i tingretten.

 

Anonymkode: 659df...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ansatt i 80% stilling. nå er jeg 50% sykmeldt. Neste uke har jeg permisjon uten lønn en dag,som jeg søkte om før sommeren.

Jeg mener da jeg skal jobbe 12 timer neste uke. Arbeidsgiver mener av en eller annen grunn 18 timer.

Jeg synes arbeidsgiver er både håpløs og vanskelig. Jeg er jo ikke sykmeldt for moroskyld. 

Anonymkode: 92de9...bf6

Ingen av dere har rett.

50% sykemeldt fra en 80% stilling er 15 timer i uka, det er det du skal jobbe nå som sykemeldt.

Neste uke skal du ha en dag fri, da skal du jobbe 7,5 time.

Anonymkode: b26cf...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i denne. 80% stilling er fire fulle arbeidsdager pr. uke, á 7,5 timer. 

50% sykemelding vil si at du skal jobbe halvparten så mye, altså to dager i uka, totalt 15 timer.

Med en dag ulønnet permisjon gjenstår kun en arbeidsdag den uka, altså 7,5 timer. Det er også kun de 7,5 timene arbeidsgiver skal betale deg for den uka.

To dager lønn dekker nav, enten direkte eller indirekte, og tingretten kompenserer den ene arbeidsdagen du er der. Da ender du opp med betalt for fire dager i uka, slik du også ville hatt hvis du ikke var sykemeldt og ikke i tingretten.

 

Anonymkode: 659df...1de

Men er det sikkert at det er arbeidet i tingretten og ikke arbeidet hos arbeidsgiver som skal prioriteres når hun har gradert sykmelding?

Anonymkode: abaeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det sikkert at det er arbeidet i tingretten og ikke arbeidet hos arbeidsgiver som skal prioriteres når hun har gradert sykmelding?

Anonymkode: abaeb...108

Ja, når arbeidsgiver har innvilget ulønnet permisjon den dagen så er den innvilget uavhengig av sykemelding, og siden HI skal jobbe og motta lønn den dagen så kan hun ikke gjøre det på en sykemeldingsdag, da ville hun "svindlet" til seg sykepenger og lønn på en og samme dag.

HI har i følge legen sin en restarbeidsevne på to dager i uka. Den gjeldende uka jobber HI en dag på jobben sin og en dag i tingretten. 

Anonymkode: 659df...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jobbe 7,5 timer neste uke hos din arbeidsgiver. Du må da på del D fører opp at du har ulønnet permisjon slik det ikke vil bli utbetalt sykepenger for denne dagen. Din arbeidsgiver vil da trekke deg 7,5 timer i lønn for permisjonsdagen.

 

 

Anonymkode: f54d9...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, når arbeidsgiver har innvilget ulønnet permisjon den dagen så er den innvilget uavhengig av sykemelding, og siden HI skal jobbe og motta lønn den dagen så kan hun ikke gjøre det på en sykemeldingsdag, da ville hun "svindlet" til seg sykepenger og lønn på en og samme dag.

HI har i følge legen sin en restarbeidsevne på to dager i uka. Den gjeldende uka jobber HI en dag på jobben sin og en dag i tingretten. 

Anonymkode: 659df...1de

Jeg er stort sett enig med deg. Jeg mener bare jeg har lest et sted at ved gradert sykmelding vil slike tidligere avtaler falle bort fordi det er arbeid hos vanlig arbeidsgiver som skal prioriteres ved gradert sykmelding når man ikke har kapasitet til begge deler. Jeg bille derfor ikke være så skråsikker på at arbeidsgiver må godta at hun jobber bare 1 dag den uka, uten å ha sjekket veldig godt med noen som har god greie på akkurat dette.

Anonymkode: abaeb...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...