Gå til innhold

Hvis jeg ber fastlegen om henvisning til gynekolog


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min venninne gikk kun til vanlig lege og tok celleprøve. Kreft i eggstokkene oppdager man kun ved ultralyd. Siden legen ikke brukte ultralyd døde hun i fjor 44 år gammel. Da de oppdaget kreften i eggstokkene var det for sent og hun levde kun et halvt år etter de fant det. Hun nådde ikke å se sistemann begynne i første klasse. Nå tar jeg skikkelig undersøkelse hver gang. 

Anonymkode: 31881...6fb

De kvinner som har økt risiko for bryst- og eggstokkreft anbefales å fjerne eggstokkene. Dette fordi ultralydundersøkelser hvert år IKKE bedrer overlevelsen for disse kvinnene. Ultralyd av eggstokker gir falsk trygghet. Om du vil bruke egne penger på det, helt greit, men offentlige penger bør brukes på tiltak som har dokumentert effekt.

Anonymkode: 2430b...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kvinner som har økt risiko for bryst- og eggstokkreft anbefales å fjerne eggstokkene. Dette fordi ultralydundersøkelser hvert år IKKE bedrer overlevelsen for disse kvinnene. Ultralyd av eggstokker gir falsk trygghet. Om du vil bruke egne penger på det, helt greit, men offentlige penger bør brukes på tiltak som har dokumentert effekt.

Anonymkode: 2430b...6f9

Du vet ofte ikke du har økt risiko før det er for sent. 

Anonymkode: 31881...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så rart at mange andre land praktiserer all romstering i underlivet utført av gynekolog og ikke fastlege. Norge er et av få land det fastlegen skal gjøre alt. Hver 10. kvinne i Norge har opplevd seksuelle overgrep. Det tilsier at man bør ta hensyn til dette ved å henvise til gynekolog.

Anonymkode: 153d3...841

Det er ikke rart i det hele tatt. Den type tjenester er i veldig mange land styrt av økonomi fordi tilgangen til helsetjeneste styres og betales av hvilke forsikringer pasienten har, ikke offentlige tjenester som her. (Nei, jeg sier ikke at det er slik i alle land, før noen skulle få lyst til å si det.)

 

Anonymkode: b07a5...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...