Gå til innhold

Hvis jeg ber fastlegen om henvisning til gynekolog


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan gå til hvem du vil så lenge gynekologen du velger jobber med driftstilskudd slik at du kan bruke henvisningen der.

Anonymkode: c9cbd...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan gå til hvem du vil så lenge gynekologen du velger jobber med driftstilskudd slik at du kan bruke henvisningen der.

Anonymkode: c9cbd...d5a

Hun kan da gå til hvem hun vil uansett. Hvis ikke gynekologen har driftstilskudd trenger hun ikke henvisning. Det er eneste forskjellen. 

Anonymkode: b07a5...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fastleger er litt gniene på henvisningene da.

Legen til en venninne nekter å henvise til spesialisttjenesten for noe han som fastlege kan gjøre, da blir belastningen og køene hos spesialistene for stor, så hun får ikke henvisning for celleprøve.

Jeg forstår det jo egentlig da, særlig om du bor et sted det er lang ventetid hos gynekolog.

Både jeg (som får henvisning og fastlege) og hun går til privat gynekolog hvert tredje år. Jeg synes det er verdt pengene, god service, hyggelige folk og en grundig sjekk av hele sulamitten (innvendig ul) gjør det verdt prisen.

Anonymkode: 40531...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen fastleger er litt gniene på henvisningene da.

Legen til en venninne nekter å henvise til spesialisttjenesten for noe han som fastlege kan gjøre, da blir belastningen og køene hos spesialistene for stor, så hun får ikke henvisning for celleprøve.

Jeg forstår det jo egentlig da, særlig om du bor et sted det er lang ventetid hos gynekolog.

Både jeg (som får henvisning og fastlege) og hun går til privat gynekolog hvert tredje år. Jeg synes det er verdt pengene, god service, hyggelige folk og en grundig sjekk av hele sulamitten (innvendig ul) gjør det verdt prisen.

Anonymkode: 40531...20a

Hvor mye betaler du hos privat gynekolog?

Anonymkode: 86916...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan da gå til hvem hun vil uansett. Hvis ikke gynekologen har driftstilskudd trenger hun ikke henvisning. Det er eneste forskjellen. 

Anonymkode: b07a5...a9f

Men da er det store prisforskjeller, er det ikke?

Anonymkode: 86916...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen fastleger er litt gniene på henvisningene da.

Legen til en venninne nekter å henvise til spesialisttjenesten for noe han som fastlege kan gjøre, da blir belastningen og køene hos spesialistene for stor, så hun får ikke henvisning for celleprøve.

Jeg forstår det jo egentlig da, særlig om du bor et sted det er lang ventetid hos gynekolog.

Både jeg (som får henvisning og fastlege) og hun går til privat gynekolog hvert tredje år. Jeg synes det er verdt pengene, god service, hyggelige folk og en grundig sjekk av hele sulamitten (innvendig ul) gjør det verdt prisen.

Anonymkode: 40531...20a

En fastlege som gjør jobben sin! Veldig bra!!!

Anonymkode: 2430b...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye betaler du hos privat gynekolog?

Anonymkode: 86916...4dd

Nå er det snart 3 år siden sist, jeg skal på nytt rett over jul. Mener jeg tok i januar eller februar for snart tre år siden, da betalte jeg en drøy tusenlapp, vet ikke om det har gått opp noe siden det.

Anonymkode: 40531...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det snart 3 år siden sist, jeg skal på nytt rett over jul. Mener jeg tok i januar eller februar for snart tre år siden, da betalte jeg en drøy tusenlapp, vet ikke om det har gått opp noe siden det.

Anonymkode: 40531...20a

Var det med henvisning?

Anonymkode: 86916...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Var det med henvisning?

Anonymkode: 86916...4dd

Nei, det var privat.

Mener å ha hørt at det koster ca 1.500 nå, men det tør jeg ikke si sikkert.

Ser når jeg googler at Oslo medisinske tar 1.200 for undersøkelse og ultralyd, pluss 200 for prøvene, så da koster det 1.400 der ihvertfall.

https://www.oslomedisinskesenter.no/priser#1460467066450-e0c3ddb4-4f89

Har du henvisning koster det 3-400 kroner.

Anonymkode: 40531...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det var privat.

Mener å ha hørt at det koster ca 1.500 nå, men det tør jeg ikke si sikkert.

Ser når jeg googler at Oslo medisinske tar 1.200 for undersøkelse og ultralyd, pluss 200 for prøvene, så da koster det 1.400 der ihvertfall.

https://www.oslomedisinskesenter.no/priser#1460467066450-e0c3ddb4-4f89

Har du henvisning koster det 3-400 kroner.

Anonymkode: 40531...20a

Takk :)

Anonymkode: 86916...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen fastleger er litt gniene på henvisningene da.

Legen til en venninne nekter å henvise til spesialisttjenesten for noe han som fastlege kan gjøre, da blir belastningen og køene hos spesialistene for stor, så hun får ikke henvisning for celleprøve.

Jeg forstår det jo egentlig da, særlig om du bor et sted det er lang ventetid hos gynekolog.

Både jeg (som får henvisning og fastlege) og hun går til privat gynekolog hvert tredje år. Jeg synes det er verdt pengene, god service, hyggelige folk og en grundig sjekk av hele sulamitten (innvendig ul) gjør det verdt prisen.

Anonymkode: 40531...20a

Det skjønner jeg celdig godt. Skaper mye lenger ventetid for de som faktisk trenger det! 

Anonymkode: 4e2ff...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg betalte 1300,- privat, uten henvisning i Tromsø

Anonymkode: e11e2...d30

Hvilken gynekolog var du hos? Var du fornøyd? Trodde man alltid måtte ha henvisning til gynekolog. 

Jeg spør siden jeg bor i Tromsø 😊

Anonymkode: 53d28...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som overtok etter Fareth  (tror jeg han het). Berit Aune heter hun. Har vært der flere ganget. Veldig flink og behagelig. Måtte vente på time ca 2 uker.

Anonymkode: e11e2...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/13/2017 den 8.45, Anonym bruker skrev:

Legen til en venninne nekter å henvise til spesialisttjenesten for noe han som fastlege kan gjøre, da blir belastningen og køene hos spesialistene for stor, så hun får ikke henvisning for celleprøve.

Men hvis hun hadde ønsket en kvinnelig lege til å ta prøvene, kan han nekte da?

Anonymkode: 86916...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis hun hadde ønsket en kvinnelig lege til å ta prøvene, kan han nekte da?

Anonymkode: 86916...4dd

Da hadde hun fått en time hos den kvinnelige legen på legesenteret hun bruker. Det er et legesenter med 6-7 leger tror jeg, og minst en av dem er kvinne.

Anonymkode: 40531...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at man ikke kan få henvisning til gynekolog. Jeg tener jo at det kan være kjekt med en  "full sjekk" nå og  da med ultralyd og det hele. Er jo f.eks noen som får tette eggstokker eller cyster el som kan være greit å vite om litt tidlig.

Min fastlege tar bare celleprøve sånn kjapt. Uansett synes jeg det er ekstremt ubehagelig når fastelegen (som er en mann jeg ikke er komfertabel med) tar celleprøve, for å være helt ærlig. Ikke vil jeg at han skal rote mer oppi der enn det som strengt tatt er nødvndig.

Er mer komfortabel med å gå til en gynekolog, og da har jeg aldri tenkt over om jeg har kommet til mann eller kvinne. Det er dette de holder på med.

Anonymkode: ba609...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun som overtok etter Fareth  (tror jeg han het). Berit Aune heter hun. Har vært der flere ganget. Veldig flink og behagelig. Måtte vente på time ca 2 uker.

Anonymkode: e11e2...d30

Håper jeg får hos Berit Aune da. Skrekken er at jeg er blitt henvist til en mannlig gynekolog . 

Anonymkode: 53d28...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis hun hadde ønsket en kvinnelig lege til å ta prøvene, kan han nekte da?

Anonymkode: 86916...4dd

Sikkert, hvis det ikke finnes kvinnelige leger på legesenteret. Gynekologisk undersøkelse er jo inngrep i kvinnens intimsfære, og bør foretas av en person som kvinnen stoler på og komfortabel med. Så jeg forstår ikke hvorfor henvisninger blir nektet.

Anonymkode: 153d3...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert, hvis det ikke finnes kvinnelige leger på legesenteret. Gynekologisk undersøkelse er jo inngrep i kvinnens intimsfære, og bør foretas av en person som kvinnen stoler på og komfortabel med. Så jeg forstår ikke hvorfor henvisninger blir nektet.

Anonymkode: 153d3...841

Hvis alle kvinner som skulle ta celleprøve ble henvist til gynekolog ville ventetiden bli enormt lang. Det ville medført at de pasientene der man har mistanke om alvorlig sykdom må vente lengre før de slipper til. Celleprøve er i de fleste tilfeller ukomplisert og kan fint tas av fastlegen.

Anonymkode: 2430b...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle kvinner som skulle ta celleprøve ble henvist til gynekolog ville ventetiden bli enormt lang. Det ville medført at de pasientene der man har mistanke om alvorlig sykdom må vente lengre før de slipper til. Celleprøve er i de fleste tilfeller ukomplisert og kan fint tas av fastlegen.

Anonymkode: 2430b...6f9

Så rart at mange andre land praktiserer all romstering i underlivet utført av gynekolog og ikke fastlege. Norge er et av få land det fastlegen skal gjøre alt. Hver 10. kvinne i Norge har opplevd seksuelle overgrep. Det tilsier at man bør ta hensyn til dette ved å henvise til gynekolog.

Anonymkode: 153d3...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så rart at mange andre land praktiserer all romstering i underlivet utført av gynekolog og ikke fastlege. Norge er et av få land det fastlegen skal gjøre alt. Hver 10. kvinne i Norge har opplevd seksuelle overgrep. Det tilsier at man bør ta hensyn til dette ved å henvise til gynekolog.

Anonymkode: 153d3...841

Har vi nok gynekologer i Norge da? Nei.

Er det korrekt ressursbruk å bruke spesialister til det selv en turnuslege klarer uten problemer? Er det snakk om overgrepshistorie kan man selvfølgelig henvise, men man kan ikke bruke høyt spesialiserte gynekologer til å ta enkle rutineprøver. Det er sløsing av samfunnsressurser. 

Anonymkode: 2430b...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne gikk kun til vanlig lege og tok celleprøve. Kreft i eggstokkene oppdager man kun ved ultralyd. Siden legen ikke brukte ultralyd døde hun i fjor 44 år gammel. Da de oppdaget kreften i eggstokkene var det for sent og hun levde kun et halvt år etter de fant det. Hun nådde ikke å se sistemann begynne i første klasse. Nå tar jeg skikkelig undersøkelse hver gang. 

Anonymkode: 31881...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...