Gå til innhold

Leirskole og ekstremt kresent barn i matveien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett barn som er veldig kresent og er undervektig i følge Hs. Men det var ikke i mine tanker en gang at han skulle ha med seg noe ekstra utover en ekstra proteinkilde som legen har foreskrevet og den var det læreren som passet på slik at han fikk den dosen han skal ha hverdag. Utover det fikk han spise det som ble servert eller la vær. Lærer og legen var helt enig i det. Han hadde spist mer den uka der enn han gjør hjemme i løpet av en mnd. De måtte også smøre seg matpakker og etter dag to fant han ut at det var veldig lurt å gjøre etter dag tre fant han ut at ett knekkebrød ble for lite. Han fikk virkelig kjent på det å være sulten på ordentlig

Anonymkode: 56dd6...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja han kommner sikkert til å få kreft av den fun light saften altså... 😲

Anonymkode: d52a4...7bc

 

Det er jo ikke sunt? Du kan jo ikke akkurat krangle på det? 

Og det er jo liksom ditt ansvar. 

Anonymkode: d3b94...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bake et lite utvalg av forskjellige godsaker, fryse ned og sende med han en egen liten fryseboks?  

Anonymkode: 309c7...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, denne leirskulen har hatt ungar på besøk før. Også av typen «mammas lille englebarn». Dei kan dette. Slapp av. Du skal sjå guten din kjem frå det ganske greit. Om han svelt litt første kvelden forstår han dette med å smøre med seg nokre brødskiver til neste kveld. Kanskje han til og med smakar litt middag 

Eg sat på bord med ein gut som ikkje kunne bruke kniv og gaffel då eg var på leirskule, mora kutta opp all mat for han og gav han ei skei heime. Første dagen fekk han hjelp av læraren, allereie dag to forstod han nytta i å utvide ferdighetene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å bake et lite utvalg av forskjellige godsaker, fryse ned og sende med han en egen liten fryseboks?  

Anonymkode: 309c7...bce

Sånn bakerst i semitraileren som bringer bagasjen hans på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra, tenker jeg. Her har jeg til tider en noe kresen jente, men hun spiser det hun blir servert hos andre. På leirskolen sendte jeg ikke med ekstra mat, tror jeg. Hun koste seg og spiste godt med mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Sånn bakerst i semitraileren som bringer bagasjen hans på plass?

Ække sikkert uv-dressen får plass om han skal ha med så mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Sammen med armputene og uv-dressen, ja.

Armputene er forresten laget av tempur (samme som madrassen som er med) som gjør at putene følger kroppen. Vet selv ubehaget med skeiv pute under arma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Herremin. Må bare føye meg til i hoderisterklubben. De får med seg boller? Polarbrød? Fun Light? Helt vanlige oppegående friske barn? Med helt vanlige oppegående foreldre? Ser dere ikke at dere produserer utfordringer på løpende bånd for ungene deres? Er det ikke deres ansvar som foreldre å lære dem å fungere som normale mennesker? Men neida, lille Ole som ikke liker vann og helst vil ha boller, han blir sikkert en fryd som student og som voksen arbeidstaker. Som ikke kan komme på jobb om morgenen fordi mamma sier at han kan få sove lenge når han vil, eller som klager på eksamenskarakteren sin fordi mamma synes oppgaven han har levert er så god, og det er jo ingen som har fortalt ham at han må lese?

Lille Ole med den snille mammaen som kjøper boller og  saft så lille Ole ikke skal være sulten og trist, han kommer til å møte Den Store Verden med et brak. Forhåpentligvis. For da blir det kanskje folk av ham også.

Ole treffer den virkelige verden med et smell ja, og går rett i bakken, for han aner ikke hvordan man takler motgang. Sier de ikke at en av grunnene til at det er så mye psykisk sykdom hos unge voksne i dag er at de overhodet aner hvordan man håndterer motgang?

Anonymkode: 36c67...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange svar med "puter under armene, puter under armene!!" "e'kke plass til uv-dressen, høhø!" er det mulig å skrive etter hverandre uten å fremstå som tilbakestående? Vi tok poenget deres for ti innlegg siden.

Anonymkode: 24937...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså du mener det eneste  man kan få ute eller på besøk hos noen er grønnsaker og vann? 🤔    Vanlige mennesker  har brødskiver og melk.  

Anonymkode: d52a4...7bc

Ikke bare grønnsaker og vann,men normalt Sundt kosthold.Jeg hadde langskjems hvis vi hadde vært på besøk og jeg måtte spørre etter egen mat til barnet forde det var "kresen".Hva skulle jeg sagt?mitt barn liker ikke maten du lager,kan det få skive og melk?

Anonymkode: c89dc...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem har sagt at jeg bryr meg det minste om hva du syntes☺

Anonymkode: d52a4...7bc

Det trenger du ikke. Det hjelper lite med et smilefjes etter at du har vært kontant avvisende. Når sant skal sies, så bryr ikke jeg meg all verdens om hva du synes heller. Heldigvis kommer verken du eller barnet ditt på besøk hit, for barn som ikke liker vann har jeg til gode å møte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange svar med "puter under armene, puter under armene!!" "e'kke plass til uv-dressen, høhø!" er det mulig å skrive etter hverandre uten å fremstå som tilbakestående? Vi tok poenget deres for ti innlegg siden.

Anonymkode: 24937...eaf

Å mene det samme som andre utløser neppe noen diagnose i retning av psykisk utviklingshemmet. Om det er morsomt, er en annen sak, men tilbakestående er man neppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det ble mye tull, det var ikke meningen å lage vitsetråd av det. 

Men, det sagt, det er påfallende at de som virkelig trenger tilrettelegging mtp mat hører du aldri klage. De fikser biffen på vegne av og sammen med sine barn uten å fremstå som hverken kravstore eller pute- syende.  De som faktisk trenger det, de med allergi eller diabetes eller whatever,  de vet at de må lære ungene sine å manøvrere selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke krsene barn, men må alltid sende med ungene ekstra mat. Hun eldste har alltid med seg knekkebrød og noen barer av ulike slag. Pålegg varierer om hun har med seg, hun kan spise tørr knekkebrød. Hun er vant til kveldsmat rett før hun legger seg, så hun må ha noe mat på kvelden. 

Hun andre skal snart på leir, hun er jeg usikker på hva jeg kan sende med. Hun liker ikke knekkebrød eller barer, så det det blir muligens polarbrød og skinkeost og litt cherios som hun spiser tørt. Hun er nemlig veldig småspist, men spis mange ganger hver dag. Nistematen på skolen deler hun opp til alle friminutt bla. Så hun vil nok slit litt med så lite mat der. 

Anonymkode: 16fc0...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer veldig på.....Hvorfor får ikke ungene kveldsmat når de er på leirskole? 

Jeg var intet anende om denne problemstilling frem til dette ble sagt her inne. Det er tydeligvis vanlig over det ganske land, at ungene ikke får kveldsmat når de er på leirskole. 

De får kjenne på hvordan det er å være sulten, ser jeg gå igjen her i kommentarene. Er det del av pensum eller? 

 

Jeg er sikkert rar, men jeg ser for meg leirskole med felles frokost. Og så spiser de en eller annen form for mat, enten ute eller inne. Bål, stormkjøkken eller sånt. Så har en middag sånn i fire tida, og kvelds før åtte. Gjerne grøt eller noe sånt.

Jeg har i alle fall ikke sett for meg at kveldsmat blir skippet og erstattes med fråtsing i medbrakt Pringles, kjeks og Vestlandslefsa. 

Anonymkode: 4e453...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han er så stor,ville jeg rådet ham til å spise det ham får servert. Mine barn spiser vanligvis siste måltid kl18 hjemme men de spiser alt så de vil ikke ha mat senere. 

Det er en veldig fin anledning for 12 åringen å lære at særhet lønner seg ikke. 

Anonymkode: 2ba70...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting jeg lurer veldig på.....Hvorfor får ikke ungene kveldsmat når de er på leirskole? 

Jeg var intet anende om denne problemstilling frem til dette ble sagt her inne. Det er tydeligvis vanlig over det ganske land, at ungene ikke får kveldsmat når de er på leirskole. 

De får kjenne på hvordan det er å være sulten, ser jeg gå igjen her i kommentarene. Er det del av pensum eller? 

 

Jeg er sikkert rar, men jeg ser for meg leirskole med felles frokost. Og så spiser de en eller annen form for mat, enten ute eller inne. Bål, stormkjøkken eller sånt. Så har en middag sånn i fire tida, og kvelds før åtte. Gjerne grøt eller noe sånt.

Jeg har i alle fall ikke sett for meg at kveldsmat blir skippet og erstattes med fråtsing i medbrakt Pringles, kjeks og Vestlandslefsa. 

Anonymkode: 4e453...ce4

På de fleste leirskoler får de smøre seg kvelds. 9 av 10 av ungen spiste kveldsmat på eget inistiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting jeg lurer veldig på.....Hvorfor får ikke ungene kveldsmat når de er på leirskole? 

Jeg var intet anende om denne problemstilling frem til dette ble sagt her inne. Det er tydeligvis vanlig over det ganske land, at ungene ikke får kveldsmat når de er på leirskole. 

De får kjenne på hvordan det er å være sulten, ser jeg gå igjen her i kommentarene. Er det del av pensum eller? 

Anonymkode: 4e453...ce4

"De får kjenne på hvordan det er å være sulten"-kommentarene handler ikke om at folk sitter og fryder seg over at ungene ikke får kveldsmat. Det handler om at såpass store unger må forventes å prøve å putte i seg litt av det som blir servert, uten å måtte ha med seg en ekstra koffert med kjeks, boller, nudler og polarbrød. Og saft, så de skal slippe å drikke vann.

Leirskolene i dette landet serverer ikke rarest mulig for  å oppnå at ungene spiser minst mulig. De vil at barna skal få i seg mat, så de orker å henge med på alle aktivitetene og det sosiale. Derfor serverer de helt vanlig, norsk mat. Og jeg, som flere andre, synes det blir i overkant sært å dulle så voldsomt som det foreslås i denne tråden. Med å fylle opp bagasjen med usunn mat for at ungene skal slippe å måtte smake på en kjøttkake til middag. 

Grunnen til at de ikke får kveldsmat er vel fordi leirskolens kjøkken stenger, som flere også har påpekt. De ansatte der avslutter arbeidsdagen og går hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange svar med "puter under armene, puter under armene!!" "e'kke plass til uv-dressen, høhø!" er det mulig å skrive etter hverandre uten å fremstå som tilbakestående? Vi tok poenget deres for ti innlegg siden.

Anonymkode: 24937...eaf

Det er jo den "morsomme" poppisgjengen som hyller hverandre og mer av hverandres "morsomheter". Ingen andre ler av det, vel å merke. Mennesker som ikke klarer å føre en eneste samtale uten spydigheter mangler noe grunnleggende...

Anonymkode: 2caab...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo den "morsomme" poppisgjengen som hyller hverandre og mer av hverandres "morsomheter". Ingen andre ler av det, vel å merke. Mennesker som ikke klarer å føre en eneste samtale uten spydigheter mangler noe grunnleggende...

Anonymkode: 2caab...60a

Det er i hvert fall ikke humor. Heller ikke barn med oppdragelse. Snodig, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de fleste leirskoler lar barna smøre seg en matpakke til kvelds, til å bli fortært rundtomkring på rom og fellesareal, i stedet for å dekke til kveldsmat? 

Det er jo også litt snodig i mine øyne. Greit nok, men litt rart. 

Når det gjelder menyen så legger jeg meg ikke opp i den, de får spise det som skolen legger opp til. At barna får servert mat/mulighet å tilberede selv, slik at de får alle måltider når de er bortreist, det ser jeg på som en selvfølge. 

Det hadde ikke falt meg inn å stacke opp med junk å sende med. Tror ikke jeg hadde kommet på det engang. 

Anonymkode: 4e453...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...