Gå til innhold

Leirskole og ekstremt kresent barn i matveien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Nå får du gi deg. Kan hende opplevelsen av et felles måltid med venner blir positiv? Kanskje spille på at det er litt flaut å ha med egen mat? 

Det er ikke et urimelig krav å forvente at et normalt fungerende barn spiser vanlig mat. 

Minner om at det er mange barn på leirskole ... lurer fælt på hvordan det hadde blitt om alle barna skal ha med ekstra mat og fikse egen mat på rommene sine? Hvem rydder opp?

Hvorfor er det så krise at en barn må spise mat det ikke liker i 4-5 dager?

Så lenge barnet ikke er sykelig undervektig eller autist ser jeg ikke problemet. 

Dette er kroneksempelet på å være curling-foreldre. 

Så JEG er kroneksempel?

Håper jeg misforstår deg no. For JEG sier ikke at det er krise. Jeg vet han overlever. 

Men jeg tror leirskoleopplevelsen hadde vert bedre dersom de hadde fått mulighet til evt å smøre en liten matpakke etter middagen. 

Og jeg får inntrykk av at en del tror greia er at han griner på nesa og ikke vil ha det og det men heller vil ha noe annet. Men det er jo faktisk slik at enkelte ting liker man ikke. Jeg liker ikke lutefisk, ei heller sushi, eller fiskeboller. Eller noe som helst med parmesan.  Det er jo ikke slik at jeg dermed er unormal. De færreste liker alt. 

 

I hverdagen er måltidshyppigheten slik at om man ikke spiser middag er det ikke lenge til kvelds. 

Jeg er ikke tilhenger av å tvinge i barn mat de ikke liker. Ei heller gjøre dette til en stor greie. 

Anonymkode: a41ae...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, prekæs skrev:

Jeg syns du skal slappe helt av jeg. La han erfare selv. Er han sulten når han legger seg, spiser han sikkert til frokost. Har aldri hørt om unger som sulter i hjel på leir, så la han klare seg selv. Dette går bra :)

Jeg VET det. Men det er jo det mammahjertet da vettu.... 

Men det er muligens ett større "problem" inni hodet mitt enn på leirskole. Jeg ser det altså.... :)

Anonymkode: a41ae...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å slippe 11 åringen løs. Du burde virkelig ikke bruke energi på å bekymre deg for at han kanskje må legge seg småsulten. Han er ikke et nyfødt skjørt spebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klarer seg helt fint. Leirskole er full av opplevelser og aktiviteter som gjør gutten ekstra sulten. Selvfølgelig kommer han til å spise 

Anonymkode: d3b94...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Dette må være den første generasjonen i historien som vurderer å sende med gullungene boller og kjeks av frykt for at de skal være nødt til å legge seg sultne. 

Anonymkode: 12405...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo ikke at gutten er kresen. Problemet her er jo at ungene ikke får kveldsmat! 

Dette går jo ikke. Jeg har alt ertende barn. De spiser middag sånn i 6 tida, men de er sultne til sengetid og får kveldsmat. 

Tenk på diabetes barn, de kan ikke ha sa få måltider. De kan heller ikke proppes full av sukker mat og karbohydrater på kvelden pga manko på måltider.

Her må jo skolen sette krav til arrangsjøren. Dette er bare ikke godt nok.

 

Anonymkode: 4e453...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sende med boller og kjeks er i hvert fall en dårlig løsning. Da spiser han ikke det som er halvgodt heller, fordi han vet at det venter noe godt på rommet. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så JEG er kroneksempel?

Håper jeg misforstår deg no. For JEG sier ikke at det er krise. Jeg vet han overlever. 

Men jeg tror leirskoleopplevelsen hadde vert bedre dersom de hadde fått mulighet til evt å smøre en liten matpakke etter middagen. 

Og jeg får inntrykk av at en del tror greia er at han griner på nesa og ikke vil ha det og det men heller vil ha noe annet. Men det er jo faktisk slik at enkelte ting liker man ikke. Jeg liker ikke lutefisk, ei heller sushi, eller fiskeboller. Eller noe som helst med parmesan.  Det er jo ikke slik at jeg dermed er unormal. De færreste liker alt. 

 

I hverdagen er måltidshyppigheten slik at om man ikke spiser middag er det ikke lenge til kvelds. 

Jeg er ikke tilhenger av å tvinge i barn mat de ikke liker. Ei heller gjøre dette til en stor greie. 

Anonymkode: a41ae...e06

Det er jo faktisk ikke slik at det er vanlig at enkelte ting liker man ikke. Er enig i at de færreste liker alt, men de fleste klarer å spise det aller meste hvis de bestemmer seg for det. Å bli stor innebærer for de aller fleste av oss å kunne sette egne likes og dislikes til side, og oppføre oss. Da spiser man fiskeboller selv om det ikke er favoritten. Eller man spiser poteter, gulrøtter og hvit saus uten å lage noe nummer av det. 

Du står i fare for å gjøre dette til en stor greie, du ser det? Jeg er heller ikke tilhenger av å tvinge i barn mat de ikke liker, men jeg er heller ikke tilhenger av å la barn slippe, eller av å forvente at verden tilpasser seg barnet langt mer enn barnet tilpasser seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bare leser igjennom her og tenker at jeg tror ikke i min villeste fantasi at min mor ofret denne problemstillingen en tanke engang når vi skulle på leir 😂 (Men nå smurte vel hun aldri en matpakke så lenge jeg gikk på skolen heller da 🤔)  Det er jo veldig bra at vi som dagens foreldre er mer opptatt av våre barns behov, og er flinkere til å "se" barna, men herlighet da. 

Jeg skal se etter overskriften i VG om "11åringer sultet på skoleleir, fikk bare "husmannskost" uten kveldsmat etter kl 18...😱" 

Men spøk til alvor. De skulle få alternativet brødskive hvis ikke de likte middagen, ikke sant?!(ref HIs svar tidligere) Så send med en matboks da, så kan han smøre seg kveldsmat enten ved middagen eller send med ferdigsmurte knekkebrød -Og liker han ikke pålegget, nei da blir det brødskive med smør til middag og kvelds. De blir ikke feilernærte på det i en uke. (Evt send med vitaminbjørnene da :) ) 

Anonymkode: edf23...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå tolv timer uten mat synes jeg ikke er greit, uansett om man liker maten eller ikke. Kveldsmat burde være en selvfølge. I min datters klasse går en med diabetes  og er helt avhengig av mat jevnlig, i tillegg til både raske og langsomme karbohydrater om natten. Jeg ville sendt med ferdigsmurte knekkebrød fra Wasa og kornmo havrekjeks. Blir muligens noe søl, men det får leirskolen ta på seg ansvaret for, når de velger å droppe kveldsmaten.

Anonymkode: e1920...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse belærende damene her inne TS!   Hadde akkurat det samme "problemet" da min dro på leir☺   De hadde lov til å  ha med seg  Pringles,  lefse, sjokolader, boller, knekkebrød.  Så sendte med alt det.  Han spiste brødskiver i løpet av dagen,  det gikk HELT  fint 😊   Min nekter å drikke vann, så han fikk med seg en flaske fun saft så han kunne blande seg det.   Han koste seg på leir 👍  Så alle mine bekymringer var for ingenting.   Heldigvis ☺   Han kommer til å Klare seg  helt flott!      Ikke hør på dumme kommentarer,  selvfølgelig vil vi at ungene våre skal få mat i kroppen. Spesielt når de er borte fra oss😊

Anonymkode: d52a4...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hør på disse belærende damene her inne TS!   Hadde akkurat det samme "problemet" da min dro på leir☺   De hadde lov til å  ha med seg  Pringles,  lefse, sjokolader, boller, knekkebrød.  Så sendte med alt det.  Han spiste brødskiver i løpet av dagen,  det gikk HELT  fint 😊   Min nekter å drikke vann, så han fikk med seg en flaske fun saft så han kunne blande seg det.   Han koste seg på leir 👍  Så alle mine bekymringer var for ingenting.   Heldigvis ☺   Han kommer til å Klare seg  helt flott!      Ikke hør på dumme kommentarer,  selvfølgelig vil vi at ungene våre skal få mat i kroppen. Spesielt når de er borte fra oss😊

Anonymkode: d52a4...7bc

Jeg har også en som skal på leirskole neste uke, og det er heldigvis ikke lov å ha med eg sjokolade, boller og kjeks. Å ikke drikke vann er så fjernt at jeg føler meg ganske sikker på at du og jeg ikke kan bli enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å drikke vann så må ha med saft?! 😳😅🤔 

Føler meg som den natzi moren som ikke tilrettelegger så mye som mye av det jeg leser om her. ...på en annen side så har jeg ikke kresent barn heller da, det er sikkert tøft for de som har det. Eller jo, litt kresen er han...vil ikke ha brus i bursdager (henter seg vann), og nekter poteter (tar heller mer grønnsaker).

Anonymkode: edf23...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å gå tolv timer uten mat synes jeg ikke er greit, uansett om man liker maten eller ikke. Kveldsmat burde være en selvfølge. I min datters klasse går en med diabetes  og er helt avhengig av mat jevnlig, i tillegg til både raske og langsomme karbohydrater om natten. Jeg ville sendt med ferdigsmurte knekkebrød fra Wasa og kornmo havrekjeks. Blir muligens noe søl, men det får leirskolen ta på seg ansvaret for, når de velger å droppe kveldsmaten.

Anonymkode: e1920...fd5

Sønnen min har også ei med diabetes i klassen, det løste leirskolen ved å gi læreren nøkkelen til kjøkkenet så hun kunne komme inn der døgnet rundt.

Men ellers var kjøkkenet stengt etter klokken seks, da dro de ansatte der hjem for dagen. De bor jo ikke på leirskolen de som jobber der, så da ble det sånn. 

Anonymkode: 36c67...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av alle de som argumenterer for at dette er for ille pga de med diabetes. Hvor mange barn har det? Og dersom ett barn på leirskolen har det, så er jeg HELT sikker på at de tilrettelegger for dette ene barnet. 

Og til de som har unger som smaker, men egentlig ikke liker? Ungene er 11 år, det er på tide å fjerne putene. Alle KAN drikke vann. Hvis ikke får de gå tørste da (jeg tipper de drikker vann før de blir så dehydrerte at de svimer av liksom). Og ingen normale unger sulter seg til døde fordi de ikke liker maten (så godt..). Og nei, du bør ikke sende med ungen din boller og kjeks som erstatning for at han kanskje ikke liker middagen. Send heller med noe sunt da i det minste.. 

Jeg skjønner plutselig hvorfor det er så mye sære unger innom på besøk. Så lenge de har et valg, velger man jo det man har lyst på. Det er (dessverre) også gjennomgående at de ungene som er sære i matveien har nykker på mange andre ting også. Tviler på at det er tilfeldig gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn må spise det vi har til middag og den maten vi har ellers.Vi har mye grønnsaker og frukt og sunn mat.Hadde ikke orket å gjøre mine barn til "kresne".De skal ut i verden.Hva gjør dere hvis dere er ute å spiser eller er på besøk?

Anonymkode: c89dc...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke mitt barn spesielt kresent, men ene kompisen hans som var på leiskole samtidig som han spiste det han likte til middagen og fikk skivemat i tillegg, så det funket greit. Reagerte mer på at siste måltid for kvelden er såpass tidlig. De er jo ganske aktive på leirskole, så rart å skulle gå så lenge uten mat igjen. Hos oss hadde de heldigvis kveldsmat og i tillegg kiosk hvor ungene kunne kjøpe snacks ol (men fikk begrenset med penger å bruke på dette) eller så fikk de ha med seg en brus, en pose chips og noe godteri - sånn at det ikke ble for mye og at de spredte det utover siden de visste at de ikke fikk mer ;-) Det funket veldig greit.

Grove kjeks, polarbrød, spruteflaske med syltetøy, frukt, nøtter og müslibarer er jo supre ting å ha med seg og ha på rommet hvis de blir sultne på kvelden da. Dette hadde sønnen min med seg på Norway cup i sommer da siste fellesmåltid som regel var tidlig

Anonymkode: 61e16...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på brennabu leirskole i våres, da var det noe av det samme opplegget, men barn ble oppfordret til å lage seg matpakke under morgenmøte, under frokosten og de ble påminnet om det seinere da det rett og slett ikke var noe mulighet for å få brødmat til andre måltider. Der ble det kun servert frokost og middag. Lunsj og kvelds var opp til barna selv, og de ble purret på det stadig flere ganger i løpet av måltidet. Og i løpet av den uken var det ingen barn som sa de var sultne. Enten hadde de nok mat, i verste fall kjøpte de snacks i kiosken på kvelden. Og de få som valgte å lage seg enn eller to skiver til lunsj og kvelds første dagen lagde seg en hel del neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iiiiik skrev:

Jeg har også en som skal på leirskole neste uke, og det er heldigvis ikke lov å ha med eg sjokolade, boller og kjeks. Å ikke drikke vann er så fjernt at jeg føler meg ganske sikker på at du og jeg ikke kan bli enige. 

Men hvem har sagt at jeg bryr meg det minste om hva du syntes☺

Anonymkode: d52a4...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hør på disse belærende damene her inne TS!   Hadde akkurat det samme "problemet" da min dro på leir☺   De hadde lov til å  ha med seg  Pringles,  lefse, sjokolader, boller, knekkebrød.  Så sendte med alt det.  Han spiste brødskiver i løpet av dagen,  det gikk HELT  fint 😊   Min nekter å drikke vann, så han fikk med seg en flaske fun saft så han kunne blande seg det.   Han koste seg på leir 👍  Så alle mine bekymringer var for ingenting.   Heldigvis ☺   Han kommer til å Klare seg  helt flott!      Ikke hør på dumme kommentarer,  selvfølgelig vil vi at ungene våre skal få mat i kroppen. Spesielt når de er borte fra oss😊

Anonymkode: d52a4...7bc

 

Mødre som deg fascinerer og skremmer meg. Nekter å drikke vann, så han drikker Fun Light? 

Oh honey....

Anonymkode: d3b94...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn må spise det vi har til middag og den maten vi har ellers.Vi har mye grønnsaker og frukt og sunn mat.Hadde ikke orket å gjøre mine barn til "kresne".De skal ut i verden.Hva gjør dere hvis dere er ute å spiser eller er på besøk?

Anonymkode: c89dc...f82

Altså du mener det eneste  man kan få ute eller på besøk hos noen er grønnsaker og vann? 🤔    Vanlige mennesker  har brødskiver og melk.  

Anonymkode: d52a4...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Mødre som deg fascinerer og skremmer meg. Nekter å drikke vann, så han drikker Fun Light? 

Oh honey....

Anonymkode: d3b94...4d8

Ja han kommner sikkert til å få kreft av den fun light saften altså... 😲

Anonymkode: d52a4...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja han kommner sikkert til å få kreft av den fun light saften altså... 😲

Anonymkode: d52a4...7bc

Du må jo gjerne le av det, men det forskes på om lettvarianter kan føre til diabetes. Det er jo uansett udiskutabelt at vann er best for både kropp og tenner. 

Du gjør barnet ditt en bjørnetjeneste, og det tror jeg du kanskje vet innerst inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin. Må bare føye meg til i hoderisterklubben. De får med seg boller? Polarbrød? Fun Light? Helt vanlige oppegående friske barn? Med helt vanlige oppegående foreldre? Ser dere ikke at dere produserer utfordringer på løpende bånd for ungene deres? Er det ikke deres ansvar som foreldre å lære dem å fungere som normale mennesker? Men neida, lille Ole som ikke liker vann og helst vil ha boller, han blir sikkert en fryd som student og som voksen arbeidstaker. Som ikke kan komme på jobb om morgenen fordi mamma sier at han kan få sove lenge når han vil, eller som klager på eksamenskarakteren sin fordi mamma synes oppgaven han har levert er så god, og det er jo ingen som har fortalt ham at han må lese?

Lille Ole med den snille mammaen som kjøper boller og  saft så lille Ole ikke skal være sulten og trist, han kommer til å møte Den Store Verden med et brak. Forhåpentligvis. For da blir det kanskje folk av ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...