Gå til innhold

Leirskole og ekstremt kresent barn i matveien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som så mange tusen barn rundt om i norske skoler skal min sønn på 11 år på leirskole om ett par uker. 

Problemet er mat. Han liker ikke mye mat, og iallefall ikke den husmanskosten som det er signalisert at de får servert. ...fiskegrateng, kjøttkaker, osv. Liker heller ikke ting som taco, pizza, eller lasagne.

Problemet løses ved at det er sagt at de som ikke liker middagen kan få en brødskive i steden. 

Middag er kl 17.45. Og det er siste måltid. Det er ikke anledning til å få mat etter dette da kjøkken er stengt. Det er 8kke mulighet å oppbevare yoghurt ol på rommet. De har jo ikke kjøleskap.

Det er vannkoker der så nudler ol var fint å ta med sier noen som har vert der. 

Flere som har vert der sier at mange blir veldig sultne og sånn på kvelden forde de ikke spiste nok til middag. 

Tips til "tørr-mat" han kan ha i baggen på rommet??

Kjeks?? 

Anonymkode: a41ae...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare gi beskjed til han at han må spise godt med skiver til siste måltid?

 

de har vel regler i forhold til om det er liv å ha med mat på rommet evt kjeks/godteri osv. Dette må du nesten sjekke med skolen hva som er lov.

Anonymkode: ec71a...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter som har vært på leirskole, riktignok ikke spesielt kresne, men likevel sultne mellom klokken 18 og leggetid når de har vært aktive hele dagen.

De hadde en pakke husman knekkebrød i baggen sin, og en flaske med sprutesyltetøy. Ikke det sunneste pålegget akkurat, men det krever ikke kjøleskap

Anonymkode: 36c67...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har to gutter som har vært på leirskole, riktignok ikke spesielt kresne, men likevel sultne mellom klokken 18 og leggetid når de har vært aktive hele dagen.

De hadde en pakke husman knekkebrød i baggen sin, og en flaske med sprutesyltetøy. Ikke det sunneste pålegget akkurat, men det krever ikke kjøleskap

Anonymkode: 36c67...9b4

Kjeks og snop hadde de forresten begrensninger på, de fikk ha med en sjokolade (kvikklunsj) pr dag som de hadde med i tursekken og 100 kr som de kunne kjøpe snop og brus dfor den ene kvelden som de hadde en "kiosk" i lokalene der på diskokvelden. Men dette er nok forskjellig fra sted til sted.

Anonymkode: 36c67...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da veldig tidlig med dagens siste måltid før kl 18? Du er sikker på at det ikke blir servert en form for kvelds? Å være uten mat i 10-12 timer i den verste voksenperioden er ikke greit. 

Om det er så, så hadde jeg sendt med polarbrød, knekkebrød (det blir det jo potensielt mye gris med) og sånne små energibarer. Rosiner og nøtter er også ting som metter godt. 

Anonymkode: 2d3f7...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ferdigsmurte Wasa knekkebrød. De er beregnet på romtepmperatur, smaker greit nok og metter. Om det er vannkoker der så kan rett i koppen funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja drt far feldigvtidlig med siste måltid rett før kl 18. Trodde det var kveldsmat også, men nei. 

En farvsom nettopp hadde vert med som forelder i sitt barns klasse har sagt at det var vanskelig å få tak i brødskive på kvelden. Og for noen, som ikke liker middagen så godt, og som derfor spiser lite, kan det bli ett problem utover kvelden. 

Mange gode forslag her. Knekkebrød er greit, smuler mye da, men polarbrød, tja, de mugler så fort dersom de ligger i dagesvis i romtempratur. 

Begrensninger ifht hva de kan ha med på rommet er det kanskje. Men nudler og rett i koppen er ok, og han min lijer ikje sånt, da må det være rom for kjeks/boller/knekkebrød eller noe. 

 

 

Anonymkode: a41ae...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Er ikke dette en super mulighet til å få ham til å spise vanlig mat?

Normalt fungerende barn sulter ikke frivillig. 

Til å være pedagog, så må jeg si at du virker å ha skremmende lite kunnskaper om barn

Anonymkode: 40426...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til å være pedagog, så må jeg si at du virker å ha skremmende lite kunnskaper om barn

Anonymkode: 40426...71a

Nå får du gi deg. Kan hende opplevelsen av et felles måltid med venner blir positiv? Kanskje spille på at det er litt flaut å ha med egen mat? 

Det er ikke et urimelig krav å forvente at et normalt fungerende barn spiser vanlig mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn ble så sultne at de til og med spiste matpakke med svett ost når de var på leirskole😊 Ofte får de smøre seg matpakker når det er frokost, sånn at de har både lunch og kvelds.

Jeg var også litt bekymret på forhånd, men det viste seg faktisk å være fin lærdom for barna. Endelig fikk de kjenne på hvordan det er å være skikkelig sulten. Og når man er skikkelig sulten, da spiser man mye man ellers ikke er særlig begeistret for👍 

Du ska se det går fint med barnet ditt også😊 Det kan bli litt tøft, men man overlever helt fint uten yndlingsmat noen dager👍

Anonymkode: 4be10...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er og så sær i matveien og var på leirskole i våres. Hun kom stolt hjem og hadde prøvesmakt all middagen og likt mye som hun trodde hun ikke likte. Men her fikk de tilbud om kveldsmat kl 20 ☺ i tillegg var det kiosk de handlet seg potetgull, godteri, kjeks o.l. å hadde liggende på rommet. 

Anonymkode: 03992...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var superkresen som barn, og leirskole ble min gateway til mer variert kost. Jeg hadde en mor som ikke presset meg til å spise noe, og jeg fikk derfor ikke utfordret kresenheten.

Men på leirskole var det andre boller! Og det ble en super opplevelse! Det samholdet rundt bordet etter en dag full av opplevelser gav en helt annen matlyst enn eget spisebord hjemme i stuen.

Anonymkode: d3b94...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ... Jeg synes dere skal gripe denne gode muligheten til å klippe vekk et par av silkeputene barnet har fått påsydd under armene, og også få klippet navlestrengen på ordentlig. 

Unger sulter ikke ihjel frivillig. Ikke rekker de å sulte ihjel i løpet av fem små dager, heller. Enten får han spise det som blir servert, eller så får han la være. Vil tro han bare har godt av å få kjenne på følelsen av å bli sulten. Han spiser nok alminnelig mat bare han blir sulten. 

Anonymkode: f3289...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si han må smøre seg noen ekstra skiver til kvelds under middagen. Send med en matboks. 

Evnt. polarbrød, knekkebrød og skvisesyltetøy. Da bør han klare seg bra! :) 

Anonymkode: 745a7...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at fra synsvinkel til en som var et veldig kresent barn, så er tanken på å la ungen få velge mellom å spise det de andre spiser eller gå sulten hårreisende. Det er faktisk ikke sånn at man plutselig begynner å like noe fordi man blir tvunget til det. Det akkurat sånne ting som gjorde jeg utviklet angst som jeg fremdeles plages med i voksen alder. Send da virkelig med den stakkars ungen noe mat han liker! 

 

 

Anonymkode: e7c6d...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja drt far feldigvtidlig med siste måltid rett før kl 18. Trodde det var kveldsmat også, men nei. 

En farvsom nettopp hadde vert med som forelder i sitt barns klasse har sagt at det var vanskelig å få tak i brødskive på kvelden. Og for noen, som ikke liker middagen så godt, og som derfor spiser lite, kan det bli ett problem utover kvelden. 

Mange gode forslag her. Knekkebrød er greit, smuler mye da, men polarbrød, tja, de mugler så fort dersom de ligger i dagesvis i romtempratur. 

Begrensninger ifht hva de kan ha med på rommet er det kanskje. Men nudler og rett i koppen er ok, og han min lijer ikje sånt, da må det være rom for kjeks/boller/knekkebrød eller noe. 

 

 

Anonymkode: a41ae...e06

Kjeks og boller er jo ikke mat. Om han er vant med loff med nugatti, kjeks ogboller så bør han faktisk bruke uka til å lære å spise vanlig mat.

 

kjøp frosne polarbrød og send med. Evt grove knekkebrød. Syltetøy eller små bokser med leverpostei til pålegg.

Anonymkode: ec71a...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til å være pedagog, så må jeg si at du virker å ha skremmende lite kunnskaper om barn

Anonymkode: 40426...71a

Nå får du gi deg. Kan hende opplevelsen av et felles måltid med venner blir positiv? Kanskje spille på at det er litt flaut å ha med egen mat? 

Det er ikke et urimelig krav å forvente at et normalt fungerende barn spiser vanlig mat. 

Minner om at det er mange barn på leirskole ... lurer fælt på hvordan det hadde blitt om alle barna skal ha med ekstra mat og fikse egen mat på rommene sine? Hvem rydder opp?

Hvorfor er det så krise at en barn må spise mat det ikke liker i 4-5 dager?

Så lenge barnet ikke er sykelig undervektig eller autist ser jeg ikke problemet. 

Dette er kroneksempelet på å være curling-foreldre. 

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Nå får du gi deg. Kan hende opplevelsen av et felles måltid med venner blir positiv? Kanskje spille på at det er litt flaut å ha med egen mat? 

Det er ikke et urimelig krav å forvente at et normalt fungerende barn spiser vanlig mat. 

Minner om at det er mange barn på leirskole ... lurer fælt på hvordan det hadde blitt om alle barna skal ha med ekstra mat og fikse egen mat på rommene sine? Hvem rydder opp?

Hvorfor er det så krise at en barn må spise mat det ikke liker i 4-5 dager?

Så lenge barnet ikke er sykelig undervektig eller autist ser jeg ikke problemet. 

Dette er kroneksempelet på å være curling-foreldre. 

Fullstendig enig, selv med kresen unge som var på leirskole i våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå VET jeg at kjeks og boller ikke er mat. Han får ikke det til vanlig. Til vanlig spiser han mitt hjemmebaķte grov brød. Og leverpostei med agurk, syltetøy, gildes go og mager salami, og prim er eneste han liker.

Til middag liker han fiskekaker, spagetti med posesaus, pannekaker, meksikansk gryterett, risengrynsgrøt osv. 

Han er ganske flink å smake, men det har sjelden vert sånn at jan har likt. 

Vi syr ikke puter under armene hans. Det er en temmelig frekk anntagelse føler jeg. 

Han er med på div og har da sittet i sosiale sammenhenger å spist før. 

Jeg hadde overhodet ikke vert bekymret for dette dersom de hadde fått tilbud om kveldsmat. Men når middagen er 17.45 og er siste måltid. Da er det litt lenge til frokost dersom man får servert mat man ikke liker.

Nei Da, han DØR ikke, Jeg vet det. Men jeg ønsker at han skal få mat. 

 

Anonymkode: a41ae...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjeks og boller er jo ikke mat. Om han er vant med loff med nugatti, kjeks ogboller så bør han faktisk bruke uka til å lære å spise vanlig mat.

 

kjøp frosne polarbrød og send med. Evt grove knekkebrød. Syltetøy eller små bokser med leverpostei til pålegg.

Anonymkode: ec71a...abf

Kjeks og boller på rommet.... Eh... NEI!!! De aller fleste barn velger da bort annen mat til fordel for snadder som boller og kjeks! Ikke rart at barna ikke spiser mat når alternativet er snop... 

De fleste leirskoler ønsker ikke at barna har med godteri av noe slag. Det synes jeg er veldig forståelig. Da ender de fort opp med en gjeng unger som spiser lite mat og mye snop. Og DET er selvfølgelig uheldig for både det sosiale miljøet og læringsmiljøet.

La barna få utfordringen om å spise det som blir servert. Det går sannsynligvis veldig bra noen få dager. Bonusen er at man får hjem et barn som synes det er VELDIG godt å komme hjem og som har lært at man kan fungere greit uten yndlingsmaten noen dager.

Det kan så fort gå godt, dette!😊

Anonymkode: 4be10...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå VET jeg at kjeks og boller ikke er mat. Han får ikke det til vanlig. Til vanlig spiser han mitt hjemmebaķte grov brød. Og leverpostei med agurk, syltetøy, gildes go og mager salami, og prim er eneste han liker.

Til middag liker han fiskekaker, spagetti med posesaus, pannekaker, meksikansk gryterett, risengrynsgrøt osv. 

Han er ganske flink å smake, men det har sjelden vert sånn at jan har likt. 

Vi syr ikke puter under armene hans. Det er en temmelig frekk anntagelse føler jeg. 

Han er med på div og har da sittet i sosiale sammenhenger å spist før. 

Jeg hadde overhodet ikke vert bekymret for dette dersom de hadde fått tilbud om kveldsmat. Men når middagen er 17.45 og er siste måltid. Da er det litt lenge til frokost dersom man får servert mat man ikke liker.

Nei Da, han DØR ikke, Jeg vet det. Men jeg ønsker at han skal få mat. 

 

Anonymkode: a41ae...e06

Jeg syns du skal slappe helt av jeg. La han erfare selv. Er han sulten når han legger seg, spiser han sikkert til frokost. Har aldri hørt om unger som sulter i hjel på leir, så la han klare seg selv. Dette går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...