Gå til innhold

Dere med 17 åringer i hus


Gjest elissa2

Anbefalte innlegg

Hvilke regler setter dere på deres 17 år gamle sønn/ datter, i forhold til når de skal komme hjem på helg? Hverdager? 

Vår 17 år gamle sønn, har da altså fått seg kjæreste ! Og denne jenta får vi hverken hilse på, vi vet ikke engang navnet! Så nå har vår ellers så rolige sønn begynt å flakse ute på kveld og natt! Sier ikke hvor han skal, og overholder ikke lenger klokkeslett han skal komme hjem på! Han tror rett og slett han kan komme og gå som han vil! Og jeg har hatt mange søvnløse netter hvor jeg har ventet til både 3 og 4 om natta før han omsider kommer hjem! 

Noen råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, høres ut som dere har kommet inn i en vond sirkel. Her har vi flere ganger vært bortreist hele helger fra sønnen da han var 17 år, det bekymret meg ikke. Men han har hatt fast følge i 4 år, og gav meg alltid svar dersom jeg spurte hvor han skulle. Følte meg trygg på at han var i gode hender, og tok vare på seg selv.

Har du noen mulighet for å forsøke snakke med ham prøve forklare at du ikke ønsker å overvåke, men er bekymret når du ikke vet hvor han er? At sålenge han bor hjemme, og er under 18 år, så må han forholde seg til noen regler i hjemmet?

Jeg inndro mobilabonnementet (sperret det midlertidig) dersom sønnen ikke gjorde pliktene sine, da ble trappa raskt vasket, skal vite:-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her får det konsekvenser om 17-åringen kommer for seint hjem.  Hun er 3. i rekka, så føler meg som erfaren tenåringsmor. Har også en på 19 . Han er i teorien voksen , har fast følge på 3. året, men jeg får vite hvor han er. Så lenge de går på skolen, så skal de være hjemme seinest 10 i uka, litt seinere i helga.  Men jeg SKAL vite hvor de er. og om de kommer hjem. Har en liten på 8 som skal opp tidlig, så sitter ikke oppe på natta og venter.  Kommer de ikke, så hentes de!

Konsekvenser er at je endrer koden på Wi-Fi, nekter å kjøre de rundt, ingen ukepenger og at de får ei sur mamma noen dager. Det liker de ikke 😂 

Her har de fått være hjemme alene i helger fra de har vist ansvar nok.  altså fra forskjellig tid for hver enkelt. Kan hende det hjelper at vi har naboer de veit ringer meg om noe skulle skjedd hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 17 har ingen innetider, vi klarer uansett ikke å overholde dem, da vi ofte legger oss i 21.30-22.00 tiden også i helger. Jeg hører uansett stortsett når han er hjemme, og det er somregel senest 23 i ukedager og 00-01 i helger.

Han sier alltid hvor han skal når jeg spør, eller han sier uoppfordret hvor han drar. Om jeg ikke har hørt når han kom hjem på kvelden, så sier han det til meg, har testet han et par ganger når jeg har hørt når han kom hjem, men likevel spurt han dagen etter.

Noen ting er likevel ikke greit (selv om kua også har vært kalv), og det er alkohol. Fikk en telefon fra ei venninne av han for 2 helger siden om at jeg måtte komme å hente han fordi han ikke klarte å ta vare på seg selv. Snakket om dette i ettertid og fortalte han hva jeg mente om det. Han har som konsekvens av dette blitt nektet å være alene hjemme, både denne helga hvor vi har vært på hytta, og han måtte være med, og neste helg hvor vi skal reise bort.

Han har vært hjemme alene flere ganger, både helger og et par uker de 2 siste sommerene uten at det har vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...