Gå til innhold

Sykefravær når man har mulighet for hjemmekontor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite "problem" og det er at jeg i min jobb har mye fleksibilitet, mulighet for å jobbe hjemmefra så mye jeg vil, som er fint siden jeg er småbarnsmor, men litt vanskelig å få lagt fra seg jobben. Siden det er slik at jeg kan jobbe når som helst og hvor som helst, altså ikke avhengig av de andre på jobben hele tiden, så mener sjefen min at jeg ikke bør ta ut sykedager. For jeg kan jo bare tilpasse jobben om jeg er syk. Vi skriver timer over når og hvor mye vi faktisk jobber, så om jeg skal tilpasse dager jeg er syk vil jeg komme i minus på timer, om jeg trenger slappe mye av pga feber osv. Og stresset er alltid der, det at man føler man må jobbe litt om "man ikke har noe annet å gjøre".

Er det virkelig slik at pga mulighet for hjemmekontor så bør jeg ikke ta sykedager? Andre er jo hjemme og i senga om de har høy feber, om de har diare, migrene, har skadet foten så de ikke kan kjøre bil inn til kontoret osv. Men jeg skal altså måtte jobbe uasett, tilpasse til hvor mye jeg greier jobbe, og sitte igjen med minustimer, være utslitt, og bruke lenger tid på å komme meg? Har ikke jeg også rett til sykedager om jeg trenger det? Eller bør jeg kunne jobbe om jeg feks har operert foten og trenger sitte med den høyt? De som må inn til kontoret hadde ikke kunnet gjøre det. Jeg kan kanskje greie å sette meg til med foten høyt i sofaen og lap top på fanget, men kvaliteten på arbeidet kan bli dårligere, og jeg ender jo opp med for lite timer siden jeg sikkert da ikke greier jobbe 8 timer hver dag, om jeg da ikke sprer de 8 timene ut over hele dagen og kvelden, men det er vel ikke meningen at jeg må? Bare fordi jeg har hjemmekontor?

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en lignende "leder" som mente at "hjemme med sykt barn" var det samme som å ha hjemmekontor, for man kunne jo gjøre litt....han fikk klar beskjed fra sin leder og de tillitsvalgte at det nok ikke var slik det fungerte.

Er du syk, så er du syk. 

Anonymkode: 906fe...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å være syk selv v hjemmekontor 😊 Og ta ut sykedager, som enhver annen som har opparbeidet seg slike rettigheter 👍🏼

Anonymkode: 86477...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nesten ikke ut sykedager på meg selv helt i starten jeg jobbet i dette firmaet. Jeg tok ut innimellom når jeg hadde sykt barn, men jeg hadde ordentlig dårlig samvittighet når jeg egentlig kunne ha jobbet hjemme. Men det har slitt mer enn det har gagnet, er man syk, så er man syk. Så nå kvir jeg meg ikke på å ta ut egenmelding.

Nå er jeg gravid og sliter voldsomt med kvalme/uvel/oppkast og har gått hjem for å ha hjemmekontor flere dager fordi det er enklere for meg å sitte med huet ned i toalettet hjemme, enn det er på jobb. Også mer komfortabelt for både meg og medarbeidere.. De verste dagene har jeg tatt ut egenmeldig, for da har jeg ikke klart å gjøre annet enn å ligge i et mørkt rom i full stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da straffes du for å prøve å jobbe litt hjemme med minustimer? Nei, ærlig talt! Snakk med tillitsvalgte, for slik kan det ikke være.

Anonymkode: 83ab2...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du syk så er du syk selv om du har mulighet til å jobbe hjemmefra.  

Jeg tenker at man skal gi og ta, fleksitid og hjemmekontor gjør livet mitt mye enklere.  Jeg gir dermed litt ekstra, og jobber hjemme om jeg har litt vondt i hodet, er litt forkjølt eller har barn som er for syke for skolen men friske nok til å ligge på sofaen og se på film.  

Om jeg er virkelig syk (med feber, oppkast osv) så jobber jeg IKKE.  Samme gjelder dersom ungene er skikkelig syke - våkner flere ganger om natten pga oppkast osv.  

Lederen din kan ikke kreve at du jobber når du er syk.  Lederen din kan heller ikke forvente at du jobber når du har syke barn.  Jeg foreslår et møte mellom deg og leder der dere kan bli enige om noen kjøreregler.  Bli for eksempel enige om at hvis du er syk er du syk.  Er du litt uvel kan du f.eks. melde fra til lederen din på begynnelsen av dagen om at du jobber hjemmefra pga sykdom, og det innebærer at du jobber mindre effektivt enn vanlig.  

 

Anonymkode: cbc06...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er for syk til å jobbe i det hele tatt skal du melde deg syk. Om du derimot klarer å gjøre jobben din fra hjemmekontoret skal du selvfølgelig gjøre det. Om du klarer bare 50% skriver du 50% timer og 50% sykefravær. Du plikter å gjøre ditt for å unne jobbe og leder plikter å forsøke å tilrettelegge for at du kan jobbe mest mulig. Hjemmekontor kan ofte være en god løsning.

Anonymkode: e1491...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er for syk til å jobbe i det hele tatt skal du melde deg syk. Om du derimot klarer å gjøre jobben din fra hjemmekontoret skal du selvfølgelig gjøre det. Om du klarer bare 50% skriver du 50% timer og 50% sykefravær. Du plikter å gjøre ditt for å unne jobbe og leder plikter å forsøke å tilrettelegge for at du kan jobbe mest mulig. Hjemmekontor kan ofte være en god løsning.

Anonymkode: e1491...e5d

Det er ingen mulighet for 50% på våre egenmeldinger. Og da burde jo alle gjøre dette? De aller fleste kan jo jobbe litt hjemmefra? Men de som ikke har hjemmekontor til vanlig slipper å måtte jobbe når de er syke?

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du syk så er du syk. Jeg var borte i første svangerskap på grunn av kvalme, og da lå jeg nesten hele døgnet i sengen med vinduet åpent og alt tildekket så det skulle være helt mørkt og stille. Hvis jeg ikke gjorde dette kastet jeg opp uten stopp. Hjemmekontor var uaktuelt. 

Anonymkode: ad9bd...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mulighet for hjemmekontor. Har det nå siden jeg har vært avgårde med ene barnet. Jeg kan fint jobbe hjemme om en av ungene er syke, men friske nok til å underholde seg selv. Jeg jobber ikke nødvendigvis 7.5 time da, men det gjør jeg jo sjeldent på jobb og. Jeg er tilgjengelig og kan pusle med litt oppgaver når jeg har tid. 

Jeg skriver ikke fravær for idag, selvom jeg ikke satt meg ned for å jobbe før nå. Jeg har vært tilgjengelig i hele dag selvom ingen har benyttet seg av den muligheten. Riktignok er jeg ganske fleksibel og jobber mye på kvelden, og jobber og for mye når jeg er syk, men er jeg sengeliggende så er jeg syk. Jobber ikke det inn. Jeg har 25 dager egenmelding og 52 uker sykemelding jeg som alle andre, og jeg forbeholder meg retten til å bruke det om jeg må.

Anonymkode: c15cc...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen mulighet for 50% på våre egenmeldinger. Og da burde jo alle gjøre dette? De aller fleste kan jo jobbe litt hjemmefra? Men de som ikke har hjemmekontor til vanlig slipper å måtte jobbe når de er syke?

Anonymkode: 06924...0d3

Du kan vel sende inn egenmelding for 1/2 dag hvis det er det som er nødvendig, AKKURAT SOM at du kan få 50% sykmelding av legen.

Anonymkode: e1491...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan vel sende inn egenmelding for 1/2 dag hvis det er det som er nødvendig, AKKURAT SOM at du kan få 50% sykmelding av legen.

Anonymkode: e1491...e5d

Beklager store bokstaver. Vet ikke hvor de kom fra.

Anonymkode: e1491...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan vel sende inn egenmelding for 1/2 dag hvis det er det som er nødvendig, AKKURAT SOM at du kan få 50% sykmelding av legen.

Anonymkode: e1491...e5d

Nei, vi har ikke lov til det? Vi kan ta halve dager for sykt barn, men ikke egen sykdom. Er man syk så er man syk. Skal man jobbe 50% må man evt ha 50% sykemelding fra legen.

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid jobbet hjemme ved sykt barn, men kun tatt hastesaker ved egen sykdom. Det er da virkelig ikke noe problem? Jeg tenker at fleksibilitet skal gå to veier. 

Anonymkode: fdbe3...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi har ikke lov til det? Vi kan ta halve dager for sykt barn, men ikke egen sykdom. Er man syk så er man syk. Skal man jobbe 50% må man evt ha 50% sykemelding fra legen.

Anonymkode: 06924...0d3

Ja, når jeg tenker meg om så er det jo sjelden man blir akutt syk slik at man må bruke egenmelding, men kan jobbe 50%. Som regel er jeg helt utslått da og da er det uaktuelt å jobbe. Eksempelet med vond for for eksempel vil jo være etter legebesøk og da blir det jo uansett sykmelding om det er nødvendig.

Anonymkode: e1491...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid jobbet hjemme ved sykt barn, men kun tatt hastesaker ved egen sykdom. Det er da virkelig ikke noe problem? Jeg tenker at fleksibilitet skal gå to veier. 

Anonymkode: fdbe3...799

Det er så og si umulig å få gjort noe fornuftig med sykt barn hjemme, hvertfall når de er små. Kan jo ikke late som ikkenoe å bare gå hjemme da? Må jo ta sykt barn dag. Og hastesaker ved egen sykdom? Du skriver 8 timers jobb for 1 times jobb istedenfor egenmelding?

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er så og si umulig å få gjort noe fornuftig med sykt barn hjemme, hvertfall når de er små. Kan jo ikke late som ikkenoe å bare gå hjemme da? Må jo ta sykt barn dag. Og hastesaker ved egen sykdom? Du skriver 8 timers jobb for 1 times jobb istedenfor egenmelding?

Anonymkode: 06924...0d3

De fleste jeg kjenner skriver sykmelding, men jobber litt likevel hvis de kan. Da skriver de selvfølgelig ikke timer.

Anonymkode: e1491...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så og si umulig å få gjort noe fornuftig med sykt barn hjemme, hvertfall når de er små. Kan jo ikke late som ikkenoe å bare gå hjemme da? Må jo ta sykt barn dag. Og hastesaker ved egen sykdom? Du skriver 8 timers jobb for 1 times jobb istedenfor egenmelding?

Anonymkode: 06924...0d3

Noen er bare problemorienterte... 

Jeg skriver selvsagt ikke arbeidsdag for 1 times jobbing, hvor får du sånne idiotiske ideer fra?

Anonymkode: fdbe3...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste jeg kjenner skriver sykmelding, men jobber litt likevel hvis de kan. Da skriver de selvfølgelig ikke timer.

Anonymkode: e1491...e5d

Men hvorfor jobber de hvis de er syke og det ikke er "registrert" jobb? 

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen er bare problemorienterte... 

Jeg skriver selvsagt ikke arbeidsdag for 1 times jobbing, hvor får du sånne idiotiske ideer fra?

Anonymkode: fdbe3...799

Såpass ja. Du er jo tydeligvis som min sjef som mener man skal jobbe døgnet rundt og helst gratis? Man jobber jo ikke gratis, man jobber jo for å tjene penger. 

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såpass ja. Du er jo tydeligvis som min sjef som mener man skal jobbe døgnet rundt og helst gratis? Man jobber jo ikke gratis, man jobber jo for å tjene penger. 

Anonymkode: 06924...0d3

Mulig du bare tenker på penger. Jeg er opptatt av arbeidsmoral og å være løsningsorientert. 

Jeg er løsningsorientert mot arbeidsgiver og da er de fleksible og rause overfor meg. Det handler om tillit. I motsetning til penger. 

Anonymkode: fdbe3...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan vel sende inn egenmelding for 1/2 dag hvis det er det som er nødvendig, AKKURAT SOM at du kan få 50% sykmelding av legen.

Anonymkode: e1491...e5d

Nei, det har du i følge loven ikke lov til faktisk. Gradert sykefravær SKAL dokumenteres med sykemelding fra lege. Egenmelding er kun for hele dager. (For vanlige bedrifter, mulig det er andre regler for IA-bedrifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du bare tenker på penger. Jeg er opptatt av arbeidsmoral og å være løsningsorientert. 

Jeg er løsningsorientert mot arbeidsgiver og da er de fleksible og rause overfor meg. Det handler om tillit. I motsetning til penger. 

Anonymkode: fdbe3...799

Arbeidsmoral er dårlig om man er syk og ikke jobber mener du? Har ikke noe med løsningsorientering å gjøre. Må da være lov å være syk? De fleste gjør en dårligere jobb med 39 i feber. Jeg jobber "døgnet" rundt og er tilgjengelig hele tiden. Men det å strekke seg gjelder bare en vei eller? 

Anonymkode: 06924...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stå opp for deg selv, hi. Er du syk så er du syk. Du har egenmeldingsdager som alle andre. Bruk dem ved behov. Jeg har også svært fleksibel jobb og mulighet for hjemmekontor, men er jeg syk så er jeg syk. Jeg er fleksibel og arbeidsgiver er fleksibel, men jeg jobber ikke når jeg er syk.

Anonymkode: 70271...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...