Gå til innhold

Finnes det noen studie mellom IQ og hva man stemmer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest de forskjellige politiske trådene her inne de siste dagene, er det en ting jeg sitter igjen med. Folk som stemmer FrP er mindre smarte. Og da lurer jeg på; finnes det noen studie mellom iq og hva folk stemmer? Altså, ikke en tullestudie, men en et seriøst forskningsprosjekt?

Anonymkode: 51157...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet om et Mensa medlem med ekstremt høy IQ som stemmer FRP.... 

Uten at det trenger være representativt.

En jeg gikk i grunnskolen med, ekstremt flink på skolen, tross laber innsats, sitter i kommunestyre for FrP her vi bor. Hun var passe blåst, og er det sikkert enda. Tror derimot at IQen er høyere enn hos de fleste.

Jeg tenker at det er en god del liberalister med høy IQ, og FrP er eneste gode alternativ politisk sett. 

Jeg selv derimot, også høy IQ stemmer ikke FrP. 

Anonymkode: 11963...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et minefelt du beveger deg inn på nå, men klart; du "kaller en spade for en spade", "tør å si det som det er" og "snakker rett fra levra", akkurat slik FrPerne liker det, så mulig du slipper unna med det😁

Anonymkode: 48332...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov å mene hva du vil.. Bare vit at du stigmatiserer, i dag, 14% av velgerne på bakgrunn av politisk ideologi.

Blir litt som å si at ikke alle Frpere er dumme rasister, men alle dumme rasister er Frpere. Samtidig som at du sikkert ikke har sansen for mennesker som sier følgende: Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer. 

Forstår du ikke at du er prikk lik slik du mener en FrP velger er? Fordomsfull og nedlatende. Bare på motsatt side. 

Diskriminering er det samme som usaklig forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle vil si å behandle en part dårligere enn en annen på grunn av personens religion, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, seksuell legning, leveform eller politisk orientering.

Du stiller bare et spørsmål, men du er nærme diskriminering.

Videre kan vi ta jødetesten for å se om du er en rasist. Vi bytter ut FrP-velgere med jøder, tester budskapet ditt og ser om du høres ut som en rasist eller nazist:

Etter å ha lest de forskjellige politiske trådene her inne de siste dagene, er det en ting jeg sitter igjen med. Jøder er mindre smarte. Og da lurer jeg på; finnes det noen studie mellom iq og jøder? Altså, ikke en tullestudie, men en et seriøst forskningsprosjekt?

På bakgrunn av dette kan du anses som en stigmatiserende, nedlatende, diskriminerende rasist. Jeg foreslår at du bruker litt mer tid på ditt neste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør faktisk det. Og fordommene om lav intelligens og rasistisk stemmegivning, de henger godt sammen de, altså. Men sier man det høyt blir man halshugd. "Jeg stemmer ikke FrP fordi jeg er dum, det er du som er en landssviker og kommunistjævel!"

Anonymkode: 6cf1c...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet om et Mensa medlem med ekstremt høy IQ som stemmer FRP.... 

Uten at det trenger være representativt.

En jeg gikk i grunnskolen med, ekstremt flink på skolen, tross laber innsats, sitter i kommunestyre for FrP her vi bor. Hun var passe blåst, og er det sikkert enda. Tror derimot at IQen er høyere enn hos de fleste.

Jeg tenker at det er en god del liberalister med høy IQ, og FrP er eneste gode alternativ politisk sett. 

Jeg selv derimot, også høy IQ stemmer ikke FrP. 

Anonymkode: 11963...555

Det er gjort noen studier på dette, og Rødt og Venstre- velgere har høyest IQ, FrP- velgere litt under. 

Anonymkode: 09a59...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mipsmaster skrev:

Du har lov å mene hva du vil.. Bare vit at du stigmatiserer, i dag, 14% av velgerne på bakgrunn av politisk ideologi.

Blir litt som å si at ikke alle Frpere er dumme rasister, men alle dumme rasister er Frpere. Samtidig som at du sikkert ikke har sansen for mennesker som sier følgende: Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer. 

Forstår du ikke at du er prikk lik slik du mener en FrP velger er? Fordomsfull og nedlatende. Bare på motsatt side. 

Diskriminering er det samme som usaklig forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle vil si å behandle en part dårligere enn en annen på grunn av personens religion, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, seksuell legning, leveform eller politisk orientering.

Du stiller bare et spørsmål, men du er nærme diskriminering.

Videre kan vi ta jødetesten for å se om du er en rasist. Vi bytter ut FrP-velgere med jøder, tester budskapet ditt og ser om du høres ut som en rasist eller nazist:

Etter å ha lest de forskjellige politiske trådene her inne de siste dagene, er det en ting jeg sitter igjen med. Jøder er mindre smarte. Og da lurer jeg på; finnes det noen studie mellom iq og jøder? Altså, ikke en tullestudie, men en et seriøst forskningsprosjekt?

På bakgrunn av dette kan du anses som en stigmatiserende, nedlatende, diskriminerende rasist. Jeg foreslår at du bruker litt mer tid på ditt neste innlegg.

Det finnes faktisk seriøs forskning på jøder og IQ fra USA, gruppen skårer over gjennomsnittet.

Anonymkode: 09a59...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter å ha lest de forskjellige politiske trådene her inne de siste dagene, er det en ting jeg sitter igjen med. Folk som stemmer FrP er mindre smarte. Og da lurer jeg på; finnes det noen studie mellom iq og hva folk stemmer? Altså, ikke en tullestudie, men en et seriøst forskningsprosjekt?

Anonymkode: 51157...26a

Bare fordi du ikke er enig, gjør ikke dem mindre smarte? Her virker det som det er DU som har lav IQ. Jeg synes alle på venstresiden har merkelige meninger, og jeg føler de ikke er veldig godt informert om ting, litt lite helheltlige, men de trenger jo ikke ha lav IQ for det?

Anonymkode: b637f...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes faktisk seriøs forskning på jøder og IQ fra USA, gruppen skårer over gjennomsnittet.

Anonymkode: 09a59...9c3

Jødetesten henviser til diskriminering av minoriteter og andre grupper og kan brukes til å poengtere Hi sitt syn på en gruppe uten å ha belegg for det. Jødetesten besvarer ikke Hi sitt spørsmål. Den har ingenting med Jøder eller FrP-velgere og IQ å gjøre. 

Rasister sortert på land. Vi har ikke et problem med dette i Norge. Landene norsk innvandringer kommer fra er dokumentert mye mer rasistiske enn nordmenn.

rasism-karta-460x198_ny.jpg.81d2267d11d21415fcae6914ae8049ac.jpg

IQ sortert på land

 

IQcountry23105639.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Ja, jeg vet jeg beveger meg inn på et touchy tema, men jeg lurer faktisk litt på det. Tror vel egentlig ikke at det finnes, for det er altfor vanskelig å måle. Jeg vet også at det er tusen forskjellige faktorer å ta hensyn til ved en slik studie, så den er vel i praksis ikke gjennomførbar. 

Jeg bare føler at de som så høyt proklamerer for FrP er litt mer... hva skal jeg si... enkle. Sikkert veldig generaliserende, jeg vet, og akkurat i tråd med hva en frp'er ville gjort selv, men det er jo litt sant?

Anonymkode: 51157...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her.

Ja, jeg vet jeg beveger meg inn på et touchy tema, men jeg lurer faktisk litt på det. Tror vel egentlig ikke at det finnes, for det er altfor vanskelig å måle. Jeg vet også at det er tusen forskjellige faktorer å ta hensyn til ved en slik studie, så den er vel i praksis ikke gjennomførbar. 

Jeg bare føler at de som så høyt proklamerer for FrP er litt mer... hva skal jeg si... enkle. Sikkert veldig generaliserende, jeg vet, og akkurat i tråd med hva en frp'er ville gjort selv, men det er jo litt sant?

Anonymkode: 51157...26a

Hadde nok vært veldig vanskelig å utføre en slik studie ja. Veldig mye jobb.  Jeg tror ikke man er dum pga man velger å stemme frp! Jeg tror alle mennesker har sin egen grunn til å stemme det de stemmer.  Hvorfor tror du frp velgere er dumme HI?  (Personlig syntes jeg AP velgere er dumme, for å være ærlig 😶 pga hva Jeg bryr meg om og hva Jeg syntes er viktig)   

Anonymkode: 1fcc4...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke gjort slike seriøse studier, det er også vanskelig å gjennomføre da valget er hemmelig. Men det som er bevist, er at mennesker som tror de er mye smartere enn alle andre, og skriker om det overalt, har IQ under gjennomsnittet. Virkelig smarte folk er som regel ydmyke og har ikke behov for å flashe sitt intellekt. En av de store hjernene i historien, Aristoteles, sa (oversatt til engelsk): "The more you know, the more you know you don't know". Einstein sa: "The more I learn, the more I realize how much I don't know". Man har sett mange flere eksempler av svært smarte folk som ikke mener at de er mye smartere enn alle andre. Mange av de store hjernene var også dypt religiøse - selv om religion er jo det motsatte av vitenskap. Så man kan faktisk tro på eventyrbok/stemme et parti som mange ikke liker og samtidig ha høy IQ. Hvis man mener at man har mye høyere IQ enn alle som stemmer et annet parti enn deg, så er det indikasjon på at den med lav IQ er nettopp deg.

Anonymkode: 2f0b5...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i hvert fall gjort studie på at den typiske SV velger er høyt utdannede mennesker som personlig vil få det dårligere økonomisk ved et sosialistisk styre mens det motsatte er tilfelle med den typiske FrP velger. De er ofte lavere utdannet og har lavere økonomisk status og vil få det dårligere med en regjering som legger opp til den sterkestes rett og ansvar for eget liv. 

Noen smarte mennesker stemmer nok FrP fordi de ser kynisk på at de selv personlig får det bedre økonomisk og mulighet til å kjøpe alt de måtte trenge av helsehjelp osv, mens den typiske FrP velger bare leser de store overskriftene om alle de fæle innvandrerne som stjeler jobbene våre, banker konene og tvinger barn til å gå med hijab.

Kan noen legge frem ett bevis på at de fattige/gamle/syke har fått det bedre etter fire år med FrP i regjering?  

Anonymkode: 618ae...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel i hvert fall gjort studie på at den typiske SV velger er høyt utdannede mennesker som personlig vil få det dårligere økonomisk ved et sosialistisk styre mens det motsatte er tilfelle med den typiske FrP velger. De er ofte lavere utdannet og har lavere økonomisk status og vil få det dårligere med en regjering som legger opp til den sterkestes rett og ansvar for eget liv. 

Noen smarte mennesker stemmer nok FrP fordi de ser kynisk på at de selv personlig får det bedre økonomisk og mulighet til å kjøpe alt de måtte trenge av helsehjelp osv, mens den typiske FrP velger bare leser de store overskriftene om alle de fæle innvandrerne som stjeler jobbene våre, banker konene og tvinger barn til å gå med hijab.

Kan noen legge frem ett bevis på at de fattige/gamle/syke har fått det bedre etter fire år med FrP i regjering?  

Anonymkode: 618ae...b59

Og den typiske AP-velger tror at verdiene som Gro Harlem Brundtland proklamerte fortsatt gjelder for DAGENS AP? Alt er ikke så svart-hvitt som du vil ha det til. Problemet med mange som stemmer AP er at de mener KUN de har rett, og alle andre er dumme, ureflekterte, rasistiske og egoistiske. Det må være deilig å sitte med fasiten for sannheten og godheten.

Anonymkode: 2f0b5...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg har også sett undersøkelsen hun over viser til, men ellers må man eventuelt se på andre faktorer. Det som er helt sikkert, er at det er langt flere uten høyere utdanning og med lavlønnsyrker som stemmer FRP enn noen av de andre store partiene i Norge. Om det betyr at disse også har lavere IQ er ikke gitt, men det er i hvert fall sikkert at de med høyere grad innen høyere utdanning i gjennomsnitt har en IQ som ligger i øvre del av normalområdet eller litt over dette, og at disse sjeldent stemmer FRP. Dette er tall man enkelt finner ved å lese litt om hvem den typiske velgeren er. 

Uavhengig av dette, så synes jeg det er ugreit med stigmatisering på denne måten. Hele demokratiet vårt er forankret i at alle skal få lov å ha sin mening og fritt stemme deretter. Om man begynner å sette opp regler for hvem som kan eller ikke kan stemme, eller går for langt i harseleringen av enkelte grupper, blir det fort farlig. Alle er uansett mennesker, mennesker med akkurat samme behov og rettigheter uavhengig av IQ, utdanning, jobb, sykdommer osv. , mennesker med verdi. Begynner man å tulle med denne tanken, begynner man å lefle med skumle idéer, og man begynner å bidra aktivt til polarisering. Er det noe som skremmer meg, så er det nettopp det. Blir polariseringen for stor, som vi ser i bl.a. USA nå, mister også opposisjonen fullstendig tillit til de som styrer på en slik måte at hele demokratiet blir rystet i sine grunnvoller. Jeg er kanskje uenig med det en del partier står for, men jeg er for retten til at andre skal få mene noe annet enn meg og innrette meg etter det majoriteten bestemmer at skal være lover og regler i vårt samfunn. 

Anonymkode: 86412...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet. Jeg har høyere utdanning, IQ målt til 138 og stemmer frp

Anonymkode: a1139...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...