Gå til innhold

Tenåringer som er asosiale og ikke ønsker å være med andre.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har ei datter på 14. Jenta er like gammel som min datter og de går i samme klasse. Denne jenta er veldig stille, og sier sjelden noe ifølge min datter. Jeg vet at noen av klassekameratene hennes, kan være ekle mot noen av jentene i klassen. Og jeg spør om de er sånn overfor denne jenta. Nei, svarer hun, for hun gjør liksom ikke noe. Det er ingen som merker at hun er der.

Hun var tidligere mye sammen med min datter, men de er nå blitt veldig forskjellige. Min datter har prøvd å ta kontakt, men hun sier at når hun er på besøk, så virker det bare som om hun vil jeg skal gå igjen. For hun svarer bare ja,nei og vet ikke på alt. Det har gjort til at min datter stort sett ikke er der lenger.

Forleden snakket jeg med moren til jenta. Jeg lurte på hva de hadde gjort i sommer og sånn. Så sier hun at de hadde vært litt på tur, men ellers bare vært hjemme. Og ******* (jenta) synes det er greit. Hun trenger ikke ha besøk eller dra på besøk. Hun er fornøyd med å være hjemme. Så spør jeg om hun ikke har truffet noen av de gamle venninne i hele ferien, eller om noen har vært innom. Nei, ingen. Og det tror jeg ***** synes er helt greit. Altså INGEN har tatt kontakt hele sommeren. Jeg synes det er så snodig at hun tenker dette er helt ok, for jeg vet jo hva min datter har sagt. Og hun mener at jenta ikke er interessert i å menge seg. Det er nok helt sant da, men likevel så synes jeg det er litt trist.

Hva tenker dere? Og hva hadde dere tenkt om det var deres fjortenåring som hadde den innstillingen?

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dette er en normal tenåring... Noen blir sosiale i tenårene, noen blir asosiale. Ingen av delene er noe mer normalt en andre.
Så lenge hun har en trygg og god familie så kommer hun nok ut av det etterhvert :)

Jeg var av den hypersosiale typen i den perioden, mannen min satt hjemme i egen kjeller og spilte dataspill alene i 5år -Det ble nogenlunde folk av oss begge to :P;)

Fint at man bryr seg, men alt trenger ikke å sykeliggjøres bestandig... 

Anonymkode: 09fea...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dette er en normal tenåring... Noen blir sosiale i tenårene, noen blir asosiale. Ingen av delene er noe mer normalt en andre.
Så lenge hun har en trygg og god familie så kommer hun nok ut av det etterhvert :)

Jeg var av den hypersosiale typen i den perioden, mannen min satt hjemme i egen kjeller og spilte dataspill alene i 5år -Det ble nogenlunde folk av oss begge to :P;)

Fint at man bryr seg, men alt trenger ikke å sykeliggjøres bestandig...

Anonymkode: 09fea...c56

Det er ikke meningen å sykeliggjøre henne. Men jeg tenker det er litt trist. For hun blir liksom ikke regnet med, hvis du skjønner. De andre treffes og er på besøk og drar på shopping o.l. Jeg skjønner jo at hun sikkert ikke har behov for det. Men synes det er litt rart at moren tenker dette er helt normalt. At det er blitt en vane at ingen kommer innom eller tar kontakt.

HI

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på 14 år, han har heller ikke vært sammen med noen hele sommerferien.  Han ville ikke. Han liker bedre å sitte her hjemme. Men han har jo venner da, og er populær.  Ikke noe problem det.  De MÅ ikke konstant henge med haugevis av venner for å ha det bra.  Vil de ikke så vil de ikke. 😊  Trenger absolutt ikke være noe "farlig" 

Anonymkode: b8392...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt på 14 år, han har heller ikke vært sammen med noen hele sommerferien.  Han ville ikke. Han liker bedre å sitte her hjemme. Men han har jo venner da, og er populær.  Ikke noe problem det.  De MÅ ikke konstant henge med haugevis av venner for å ha det bra.  Vil de ikke så vil de ikke. 😊  Trenger absolutt ikke være noe "farlig"

Anonymkode: b8392...a57

Neida, de må ikke konstant henge med haugevis av venner. Men å ikke ha kontakt med NOEN i 2 hele måneder er jo litt lang tid da. Mulig det er meg som er rar, og min datter er ikke heller den som må finne på noe hele tiden. Hun elsker også å slappe av og være hjemme. Noe av det beste hun vet. Men å ikke prate med noen av vennene sine på så mange uker, tenker jeg hadde vært litt trist.

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at det trist. Jeg syns det sosiale er viktig. Trenger ikke være mye, men litt. Selvfølgelig er det barnet selv som bestemmer. Jeg syns det er unormalt å si så lite som denne jenta. For meg høres det ut som hun har et eller annet som er vanskelig. Kan hende hun er ei trygg jente og har det bra. For meg høres dette ut til å være en sjelden situasjon. Har aldri hørt om noe lignende.

Anonymkode: 5c002...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er hun "seg selv" hjemme eller er hun like apatisk og usynlig der og? For da tenker jeg depresjon.

Og selv om noen liker seg hjemme klarer de jo å snakke med andre folk på skolen osv, hun høres mer utrygg og nedfor ut enn en vanlig sunn ungdom som liker seg hjemme

Anonymkode: f61fb...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan hun er hjemme, antagelig er hun trygg der og de ser henne annerledes på den måten. På skolen er hun nok veldig usikker, og min datter sier at hun kan telle på en hånd det hun sier på ei uke......

Da min venninne sa at datteren ikke hadde behov for noe sosialisering, og at datteren syntes dette var helt greit, så spurte jeg om hun trodde det var sant eller om datteren bare sa det fordi hun ikke ønsket noe mas om det. Det var hun ikke sikker på da. Men selvsagt så kjenner jo hun datteren sin best, og hun er en oppegående dame, så hun gjør nok det hun kan for å pushe henne også.

HI

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo vant til at det er sånn, så de tenker nok ikke at det "unormalt". Jeg må være enig i at det er trist at en 14-åring ikke treffer noen venner i løpet av så mange uker ja. At ingen har tatt kontakt eller vært på besøk. Men foreldrene vet antagelig ikke annet enn nettopp denne situasjonen når det gjelder henne. Det er hverdagen, og derfor vanlig.

Blir hun invitert i bursdager og sånt da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kari Mari skrev:

De er jo vant til at det er sånn, så de tenker nok ikke at det "unormalt". Jeg må være enig i at det er trist at en 14-åring ikke treffer noen venner i løpet av så mange uker ja. At ingen har tatt kontakt eller vært på besøk. Men foreldrene vet antagelig ikke annet enn nettopp denne situasjonen når det gjelder henne. Det er hverdagen, og derfor vanlig.

Blir hun invitert i bursdager og sånt da?

 

Tror hun var i en bursdag i løpet av skoleåret ja. De har vel kanskje ikke så mye feiringer lenger. Men jeg vet min datter var i flere og også invitert i flere.

HI

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stedatter som er akkurat slik. Hun tar absolutt ikke noe plass. De få gangene hun er med venner (vrieklig få, type noen ganger i året), så er det mye "ja, nei, vet ikke"-svar. Gjerne alle tre som svar på ett spm. Jeg skjønner at andre synes det blir kjedelig og at de blir usikre. Jeg selv (og pappaen til jenta) føler oss også usikre på hva jenta egentlig mener og vil. Hun er akkurat like stille her hjemme som på skolen. Og det virker som hun er helt lik hos moren også. Jeg synes det er utrolig merkelig at moren og faren til stedatteren min mener at dette bare er helt vanlig og ok. Det er en jente som ikke tør å si fra at hun vil ha en brødskive engang, i noen av hjemmene sine. Det er jo forferdelig. Men jeg tror ikke de reflekterer noe over det. Høres veldig ut som den moren du traff. 

Stedatteren sier selvsagt at hun liker seg hjemme og vil være sammen med noen, men det er kun for å beskytte seg selv. Naturligvis ville hun helst hatt venner hun også, som de fleste andre. Men hun har ikke det, og da er det best å si at det er et eget valg. Det er mindre sårt. 

Anonymkode: 0f5c0...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun på fritidsaktivitet? Hvis ikke så hadde det kanskje vært en glimrende mulighet til å introdusere henne for en litt mer avslappet sosial arena enn det skole er?:) 

Tenker også litt i retning av en form for selektiv mutisme selv om det blir feil å strø om seg med diagnoser her. 

Anonymkode: a9c94...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går hun på fritidsaktivitet? Hvis ikke så hadde det kanskje vært en glimrende mulighet til å introdusere henne for en litt mer avslappet sosial arena enn det skole er?:)

Tenker også litt i retning av en form for selektiv mutisme selv om det blir feil å strø om seg med diagnoser her.

Anonymkode: a9c94...1ee

Ja hun har en aktivitet en gang i uken, men jeg tror ikke hun treffer noen av disse utenom.

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en stedatter som er akkurat slik. Hun tar absolutt ikke noe plass. De få gangene hun er med venner (vrieklig få, type noen ganger i året), så er det mye "ja, nei, vet ikke"-svar. Gjerne alle tre som svar på ett spm. Jeg skjønner at andre synes det blir kjedelig og at de blir usikre. Jeg selv (og pappaen til jenta) føler oss også usikre på hva jenta egentlig mener og vil. Hun er akkurat like stille her hjemme som på skolen. Og det virker som hun er helt lik hos moren også. Jeg synes det er utrolig merkelig at moren og faren til stedatteren min mener at dette bare er helt vanlig og ok. Det er en jente som ikke tør å si fra at hun vil ha en brødskive engang, i noen av hjemmene sine. Det er jo forferdelig. Men jeg tror ikke de reflekterer noe over det. Høres veldig ut som den moren du traff.

Stedatteren sier selvsagt at hun liker seg hjemme og vil være sammen med noen, men det er kun for å beskytte seg selv. Naturligvis ville hun helst hatt venner hun også, som de fleste andre. Men hun har ikke det, og da er det best å si at det er et eget valg. Det er mindre sårt.

Anonymkode: 0f5c0...002

Ja, det er det jeg også tenker. At hun sier hun ikke vil være sammen med noen, fordi hun egentlig ikke har noen venner..Altså, jeg tror jo hun har det på skolen, min datter sier at hun har noen å gå sammen med, men de fleste blir jo lei av å ha henne som en usynlig skygge også.

HI

Anonymkode: 0f866...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...