Gå til innhold

Syreskader på melketenner, blir man meldt til bv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En bekjent har et barn med syreskader på tennene øverst i munnen. Hun sier hun tannlegen meldte henne til barnevernet bare på grunn av det. Kan det stemme at man blir meldt til barnevernet på det grunnlaget eller kan det være mer som ligger bak?

Anonymkode: cb5fc...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan nok stemme, mener tannleger (og annet medisinsk personell m.fl.) har meldeplikt i slike tilfeller. Så er det jo opp til barnevernet hva de gjør med meldingen, om de åpner undersøkelse eller henlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med en tannlege som gjør jobben sin.

Emaljeskader kan i verste fall være tegn på overgrep. Men det kan også være tegn på annen omsorgssvikt som må tas tak i, gi foreldre veiledning f.eks. i vedlikehold av tenner med ofte nok tannpuss, men også kostholdsveiledning.

Anonymkode: 6a8ce...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger melder til BV de også, men det er nok flere indikasjoner enn bare syreskadene da. F eks skal jo tannlege/tannpleier veilede foreldre og hjelpe dem å forebygge skader. Jeg kan se for meg at den situasjonen ofte forteller mye om en familie.

Anonymkode: 75a89...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert av tannlegen 😃 Bv tar ikke barna ut av hjemmet, de hjelper familien med kunnskap 

Anonymkode: 2e3fe...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare pga det, da er det noe i kommunikasjonen med foreldrene som gjør at de mistenker omsorgssvikt.

Ene datteren min fikk syreskader og hull foran på fortennene sine, pga eplejuice i tutekopp. Bare vår skyld selvfølgelig, men hun var mye syk som liten, mange besøk på sykehus osv og det var veldig vanskelig å få pusset tennene hennes godt nok fordi vi måtte holde henne fast og bruke makt. Det var en vanskelig tid både for henne og for oss og hun fikk hull foran på begge fortennene.

Men vi fulgte jo opp, hun ble eldre og tannpuss ble ikke lenger en maktkamp. Vi avvente med den trøstekoppen med juice selvfølgelig og hadde en god dialog med tannlegen hele tiden. Nå er hun 10 år, melketenner felt og hun har hvite pene tenner og har aldri fått noen flere hull enn de hun fikk før hun var 2 år gammel.

Ingen har noengang nevnt barnevernet.

Jeg spurte faktisk tannlegen en gang, om de ville se oss oftere og følge oss tettere opp siden hun hadde fått disse skadene og da sa tannlegen at når de ser at ungen blir fulgt skikkelig opp så er ikke det nødvendig. Hadde vil ikke fulgt opp, ikke tatt imot råd, ikke pusset tennene på ungen osv så ville de tatt oss inn kanskje 2-4 ganger i året for å se utviklingen, men hun følte ikke det var nødvendig her.

Så jeg fikk inntrykk av at de uansett ikke melder sånn med en gang, får et barn skader på tennene følger de litt ekstra med, og følger inne foreldrene opp da så går de videre med det.

Anonymkode: c362c...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tannlege. Jeg melder ikke på grunn av syreskader, hull etc alene, men dersom foreldre ikke evner å følge opp, eller ikke endrer atferden som førte til skaden i utgangspunktet, tenker jeg at det kan være godt med veiledning. Det er en helhetsvurdering. Det er sterkt fokus på samarbeid mellom tannhelsetjeneste og barnevern gjennom tannlegeutdannelsen. Vi er i unik posisjon når det gjelder å fange opp overgrep og omsorgssvikt, da vi ser barna regelmessig og i flombelysning gjennom hele oppveksten. 

Anonymkode: a2804...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall får nok vi bv på døren om ikke mange dagene. Tok med eldste til tannlegen nå nylig fordi han av og til sier det gjør vondt i tennene når han drikker. Han hadde slitt emalje på 4 tenner. Vi er ikke sløve med tannpuss, verken morgen eller kveld, men han har gått i 4 år med refluks og spiserørsbetennelse uten at vi visste om det. Jeg takker høyere makter for at det går an å oppsøke hjelp fra riktig instans uten at man skal være redd for barnevernet. Tror nok tannlegen ser litt helhetlig rundt barnet og situasjonen, ikke at de trekker en konklusjon kun basert på tennenes tilstand. Vi hadde en fin dialog og skulle ta kontakt dersom det ble verre for ham. Jeg er ikke redd bv skal dukke opp uten videre, og gjør de det, er vi foreldre begge oppegående nok til å se at bv ønsker en sjekk/gi oss veiledning på noe vi selv ikke ser. Skjønner helt ærlig ikke dette barnevernhysteriet som er. Folk er jo redde for alt?!

Anonymkode: a441b...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste har hatt to hull i melketennene. Ifølge tannlegen har hun veldig dårlige melketenner. Ved første hullet ba jeg om årlig oppfølging fremfor annethvert år, noe tannlegen synes var greit.

Jeg har aldri tenkt at noen kommer til å melde oss til barnevernet pga dette. Sånn sett tror jeg at det må mer til en et hull eller to.

Anonymkode: 52e9a...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fru Banderas skrev:

Det kan nok stemme, mener tannleger (og annet medisinsk personell m.fl.) har meldeplikt i slike tilfeller. Så er det jo opp til barnevernet hva de gjør med meldingen, om de åpner undersøkelse eller henlegger.

Melder tannleger så skal ikke barnevernet vurdere om de skal åpne undersøkelse eller ikke. Ved melding fra offentlige ansatte SKAL barnevernet åpne undersøkelse. 

Anonymkode: 5ea4e...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke helt, hvordan kan tannskader vitne om overgrep? 

Anonymkode: 8a08b...10c

Sæd gir vel syreskader på tennene?

Anonymkode: c362c...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke helt, hvordan kan tannskader vitne om overgrep? 

Anonymkode: 8a08b...10c

https://www.aftenposten.no/norge/i/zbWv/Tannlegene-melder-fra-om-500-overgrep-arlig

Voldsskader, intraorale bløtvevsskader som tegn på seksuelle overgrep, skader i ansikts-, hode- og halsregionen som kommer godt tilsyne under tannlegens arbeidslampe. Noen ganger kan det sees sviskader etter sigaretter eller slag (ørefiker) mot kinn som etterlater fingermerker. Enkelte skader er veldig karakteristiske.

Vi ser også barnets atferd under behandlingen. Blant annet er det grunn til mistanke når barnet ligger helt rolig og gaper mens tårene triller stille. Vi ser om barnet får pusset tennene, om foreldre følger opp nødvendig behandling. Dersom baret kommer alene i møkkete, tynne klær og våte tøysko uten sokker i november er det også et dårlig tegn. Og så videre, og så videre.

Anonymkode: a2804...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...