Gå til innhold

Jeg kjenner at mannens barnslige matvaner irriterer meg (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Stakkars - så slitsomt. Han er tydelig blitt bortskjemt som barn og du skjønte det ikke før det var for sent. Jeg hadde klikka i vinkel om mannen min holdt på sånn: Ikke så farlig med melken, men alt det andre. Puh.... . 

Anonymkode: e7e0e...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt forbanna jeg også, for vi har ikke RÅD til at en av oss skal dytte i seg noe som helst alene. Det er frekt og uhøflig. 

 

 

Anonymkode: 4560f...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Naturlig lett syltetøy er det eneste av de tingene vi har i dette huset. Kjøper en brus til barna på fredager. Vi voksne drikker ikke brus. 

Anonymkode: a4241...278

Hva inneholder naturlig lett syltetøy?

Anonymkode: fafae...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noe i veien med noen av delene i moderate mengder? 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Men mannen din oppfører seg jo som en junkie. Han er ikke i stand til å kun spise én skive med nugatti og resten med leverpostei. Da er det sikkert like greit å bare la være å kjøpe det, og la han dra og handle snacks til seg sjøl når han er fysen. For det er jo bare snacksing han driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva inneholder naturlig lett syltetøy?

Anonymkode: fafae...8d1

Bær

Anonymkode: a4241...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bær

Anonymkode: a4241...278

Og det kalles naturlig lett? Det var nytt for meg

Anonymkode: fafae...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke bare slutte å kjøpe inn disse tingene nei, for vi andre vil jo ha (i normale mengder)! 

Synes heller ikke det skal være nødvendig å lage middager der alt er blandet, jeg synes faktisk han kan høre etter og innse at det ikke er normalt med slike matvaner når man er voksen. 

Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd. 

HI 

Anonymkode: 4a5cc...541

Men har dere delt økonomi, eller er det du som kjøper dette av egne penger? Dersom det siste er tilfellet, er det dritfrekt. Dersom dere har delt økonomi, men det er du som handler inn, synes jeg faktisk ikke du har så mye å klage over. Det med å bare spise kjøtt og ikke tilbehør er jeg enig i, men det andre du nevner er jo forholdsvis sunne ting. Melk for eksempel, det er da bare å kjøpe mer melk. Samme med frokostblanding. Med tanke på hvor mange damer her inne som klager på late menn som bruker dagene på å spise junk og klø seg på ballene, så synes jeg din høres sunn og grei ut. Men hadde forlangt at han spiste tilbehør til middag som sagt.

Anonymkode: 8b83b...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Han er jo sukkeravhengig, og velger for det mest drittmat! De har unger, og han er far som bør gå foran med et godt eksempel. Hvis mor hadde gnofla i seg alt dette, så hadde det vært "hennes feil" at ungene ble feilernært, i dette tilfelle er det far som viser ungene at man bare kan ha i seg det man liker og droppe det sunne. Og dere lar far slippe unna? 

Anonymkode: b0d61...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Han er jo sukkeravhengig, og velger for det mest drittmat! De har unger, og han er far som bør gå foran med et godt eksempel. Hvis mor hadde gnofla i seg alt dette, så hadde det vært "hennes feil" at ungene ble feilernært, i dette tilfelle er det far som viser ungene at man bare kan ha i seg det man liker og droppe det sunne. Og dere lar far slippe unna? 

Anonymkode: b0d61...8ca

Hva med melk og frokostblanding da, skal han ikke få lov til å spise/drikke det heller? Hun er jo like hissig på det, og mener at det ikke er for voksne

Anonymkode: fafae...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sånn at han ikke kan spise disse tingene, men han eter jo til det er tomt. Selvfølgelig skal han spise brunost, nugatti og frokostblanding, men i normale posjoner! Og dele med resten av familien. Fikk han for lite snop som barn? Eller, han er vel helst bortskjemt med å spise bare det han liker. Ikke uvanlig blant unge menn.

Anonymkode: b0d61...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med melk og frokostblanding da, skal han ikke få lov til å spise/drikke det heller? Hun er jo like hissig på det, og mener at det ikke er for voksne

Anonymkode: fafae...8d1

Er du klar over hvor mye sukker det er i de aller fleste frokostblandinger? 

Anonymkode: b5c25...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er du klar over hvor mye sukker det er i de aller fleste frokostblandinger? 

Anonymkode: b5c25...147

Er du seriøs? Skal hun nekte mannen frokostblanding fordi det er for mye sukker i den?

Anonymkode: fafae...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du seriøs? Skal hun nekte mannen frokostblanding fordi det er for mye sukker i den?

Anonymkode: fafae...8d1

Er du ute av stand til å følge en tankerekke du selv har kommentert?? 

Anonymkode: b5c25...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du ute av stand til å følge en tankerekke du selv har kommentert?? 

Anonymkode: b5c25...147

Nei, ikke i det hele tatt.

Anonymkode: fafae...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke i det hele tatt.

Anonymkode: fafae...8d1

Det virker sånn, siden du ikke skjønte poenget med kommentaren min. 🙄

Anonymkode: b5c25...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper mannen din er sukkeravhengig. Reagerer på at så mange mener at du ikke skal legge deg opp i hva mannen spiser, men han spiser seg syk jo! Ingen har godt av et slikt kosthold og han er absolutt ikke et godt forbilde for barna. Hvordan er helsa hans? 

Anonymkode: 6a540...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper mannen din er sukkeravhengig. Reagerer på at så mange mener at du ikke skal legge deg opp i hva mannen spiser, men han spiser seg syk jo! Ingen har godt av et slikt kosthold og han er absolutt ikke et godt forbilde for barna. Hvordan er helsa hans? 

Anonymkode: 6a540...1d0

Hun mener jo at alt mannen liker er bare for barna. Så det er ikke så farlig at barna spiser seg syke, men mannen derimot - han får ikke lov til det. Menn liker ikke dietter og labkarbo. Så enkelt er det.  Husker at eksen min forlangte at jeg spiste kneipp til alle måltider utenom middag med bare en skive pålegg. Jeg er ikke norsk og spiser svært lite brød. Husker at jeg flippet ut av at eksen prøvde å diktere hva jeg skulle spise og kjøpe for egne penger.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener jo at alt mannen liker er bare for barna. Så det er ikke så farlig at barna spiser seg syke, men mannen derimot - han får ikke lov til det. Menn liker ikke dietter og labkarbo. Så enkelt er det.  Husker at eksen min forlangte at jeg spiste kneipp til alle måltider utenom middag med bare en skive pålegg. Jeg er ikke norsk og spiser svært lite brød. Husker at jeg flippet ut av at eksen prøvde å diktere hva jeg skulle spise og kjøpe for egne penger.

Anonymkode: 1009d...49b

Nå skriver hun jo at barna skal få litt av de forskjellige produktene mens mannen tømmer det som er. Her er det forskjell på mengdene. Hvis mannen også kunne holdt seg til litt av og til, ville saken vært en annen. 

Anonymkode: 6a540...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er sær og kontrollerende. En voksen man kan da drikke brus hvis han vil, uten at du skal kommentere og kontrollere. Samme med mengden han spiser. En voksen mann trenger en god del mat, så da får du heller kjøpe inn mer mat enn at han skal sulte fordi du ikke liker det. Og hvorfor gidder du å mene noe om hvilket pålegg han liker? Han liker det han liker, han er en voksen mann, og du er ikke moren hans.

Det eneste jeg reagerer på er at han spiser alt kjøttet til middag, det må man selvfølgelig dele på når man sitter til bords med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Pobie skrev:

Syns du er sær og kontrollerende. En voksen man kan da drikke brus hvis han vil, uten at du skal kommentere og kontrollere. Samme med mengden han spiser. En voksen mann trenger en god del mat, så da får du heller kjøpe inn mer mat enn at han skal sulte fordi du ikke liker det. Og hvorfor gidder du å mene noe om hvilket pålegg han liker? Han liker det han liker, han er en voksen mann, og du er ikke moren hans.

Det eneste jeg reagerer på er at han spiser alt kjøttet til middag, det må man selvfølgelig dele på når man sitter til bords med familien.

Så du hadde seriøst syntes det var greit at din mann var så sukkeravhengig at han spiser og drikker mengder av sukkerholdige varer hver dag? Det der er jobovethidet ikke normalt. Han er jo hakket før han karen som var med i "Hellstrøm rydder opp", som bare spiste brød med nugatti hele dagen. Bryr du deg verken om "voksne folks" helse? Eller mangel på evne til å dele på godene i en familie for den saks skyld? 

Anonymkode: b5c25...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er alle forskjellige. La vær å handle inn nugatti og brus da. Jeg hadde blitt kjempesur hvis jeg hadde en partner som måtte ha dette klisset i hus som en del av det daglige/vanlige kostholdet, spesielt med barn i huset. Ellers er det vel bra å drikke melk, lurest å gå for en lettvariant kanskje når man drikker så mye som mannen din. Ellers spiser som oftest en mann mer enn kvinner, så om han spiser mer av brunosten,( på flere brødskiver),frokostblandingen osv, så er det vel ok. Kanskje du bruker mer enn han av noe annet i husholdningen, såpe for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at han spiser litt ekstra på trass, bare for å vise at han kan :ler: 

Men spøk til side da, vil han ikke være et godt eksempel for barna?! Gi nå blanke i hva han vil utsette seg selv for, men spill på at barna får dårlige vaner før de er gamle nok til å velge de selv... Og eventuelt økonomien deres da. 
(vet ikke med dere, men når vi feks har biff til middag så steker jeg opp et visst antall kjøttstykker til hvert familiemedlem...blir han ikke mett på det så må han jo til slutt ta grønnsaker?) 

Et kompromiss er jo at brus osv intaes etter leggetid feks. Eventuelt drikk det fra en kaffekopp ;)
Skal sies at her drikkes ikke brus (ingen av oss liker det, hverken voksne eller barn), og spises ikke nugatti, men vi har da lørdagsgodt feks. Dette med lørdagsgodt syntes jeg er vanskelig, jeg vil jo snoke snop og kjeks hele tiden -hadde det ikke vært for barna :rolleyes: Men klarer å holde meg til de har lagt seg, så de kan leve i troen om at mamma er så sunn atte :P 

At han drikker mye melk og frokostblanding kan du nesten ikke holde i mot han da... Men hvis det går på økonomi så får du feks kjøpe inn to frokostblandinger, og skrive hans navn på den ene "Dette er det vi har råd til at du spiser denne uken, fordel det som du vil selv".  

Anonymkode: e005a...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du hadde seriøst syntes det var greit at din mann var så sukkeravhengig at han spiser og drikker mengder av sukkerholdige varer hver dag? Det der er jobovethidet ikke normalt. Han er jo hakket før han karen som var med i "Hellstrøm rydder opp", som bare spiste brød med nugatti hele dagen. Bryr du deg verken om "voksne folks" helse? Eller mangel på evne til å dele på godene i en familie for den saks skyld? 

Anonymkode: b5c25...147

Man kan jo bry seg og tilogmed oppfordre til sunnere kosthold, men man kan IKKE nekte en voksen mann å spise seg mett på mat han liker. 

Om han vil spise bare kjøtt til middag får han gjøre det da, men han må selvsagt passe på at det er nok igjen til de andre også. 

Ellers trenger man hverken nugatti eller syltetøy i huset hele tiden og om han spiser tomt på onsdag får alle vente til fredag før det kommer mer. Melk, brunost og frokostblanding får den som har ansvar for handlingen sørge for å ha nok av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg traff mannen min, drakk han brus og saft flere ganger om dagen, spise honning på skiven som eneste pålegg, "likte ikke" grønnsaker og spiste generelt sett mye søplemat. 

Jeg hadde problemer med å se hvordan han ødela både kropp og tenner. Så kom barna på rekke og rad. Da hadde vi en samtale om at jeg ikke var interessert i å ha barn som drikker brus hele dagen, at grønnsaker er en naturlig del av alle måltider og at de trenger å lære moderasjon. Fortalte også at det er fars kosthold som påvirker barnas kost mest. 

Nå drikker vi vann til lunsj og middag, melk eller te til frokost, juice har vi ca en helg i mnd. 

Vi spiser dobbelt så mye grønnnsaker som kjøtt, og har 1-2 kjøttfrie middager i uken. 

Han overrasket meg en dag vi var ute og spiste, og sa at han syntes det var for lite grønnsaker til biffen... 

Ingenting er tvunget gjennom, alt er samarbeid. Jeg spør hver uke om det er noe han ønsker seg til middag, eller om det er noe spesielt han ser at vi trenger, før jeg handler.

Men det måtte tålmodighet til, og hvis jeg hadde prøvd å tvinge det gjennom, vet jeg at han hadde blitt skikkelig trassig!! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...