Gå til innhold

Jeg kjenner at mannens barnslige matvaner irriterer meg (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hater å handle, men han gjør mye annet jeg hater, så handlingen er mitt ansvar. Jeg prøver å handle for mange dager i slengen sånn at jeg skal slippe å gjøre det så ofte. Det jeg har oppdaget i den forbindelse, er hvor utrolig barnslig han er i matveien. Det er umulig å beregne hvor mye jeg skal kjøpe av hva, for han er jo helt sær. Ikke nytter det å snakke til han heller. 

Han drikker glass etter glass med melk, for eksempel. Melk tenker jo jeg at er til barna, og evt. til matlaging. Nå vet jeg at mange voksne også drikker melk, og det er jo greit, men det er da ikke normalt å drikke mengder hver dag?!

Så spiser han av frokostblandingen som jeg har tenkt at skal være til barna. En stor voksen mann trenger mye frokostblanding for å spise seg mett, så da blir jo hele pakken borte på et blunk.

Så spiser han av nugattien, som jeg også har tenkt at barna kan få en gang i ny og ne. Men når han spiser 3-5 brødskiver for å bli mett, er selvsagt boksen tom på 1-2-3.

Han kan også spise en hel, stor brunost på kort tid hvis han bare finner det for godt. Det har gått opp for meg at han ALDRI spiser salt pålegg, bare nugatti, brunost og syltetøy. Som om brødskiver er en dessert eller godteri, liksom.

Til middag spiser han mest mulig kjøtt, og minst mulig tilbehør. Jeg husker at jeg måtte si fra til han etter at vi hadde vært sammen en stund, jeg måtte be han om å begynne å ta grønnsaker og potet også. Dette var da før vi fikk barn. "Men jeg er egentlig ikke så glad i det", svarte han da. "Nei, men man kan liksom ikke bare spise seg mett på kjøtt heller? Blir litt dyrt kanskje? Pluss at man trenger vitaminer?" Han spiser fortsatt minst mulig tilbehør, akkurat som en unge. 

Han har også lagt seg til en vane at han skal ha brus til alt mulig - frokost, lunsj og middag. Jeg har selvfølgelig sagt at brusen er kun til helg, men det driter han i et par dager senere. Så blir han grinete hvis jeg minner om det eller kommenterer det, for "han liker brus". 

...Nå er jeg litt ekstra irritabel om dagen, men søren å det her irriterer meg. Hva gjør man når han ikke hører etter? Er det jeg som er sær? 

Anonymkode: 4a5cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å kjøp inn disse tingene da.

Så får han heller handle det inn av egne penger.

Anonymkode: 3939d...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en voksen mann! Melk, Nugatti og brunost er faktisk vanlig pålegg! 

 

Her syns jeg du må skjerpe deg!

Nekte en voksen mann å drikke brus?

Virker som om du behandler han som ett barn!

Anonymkode: 66d80...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, enig med deg hi. Unormal å ikke tenke på resten. Han kan ikke spise opp et pålegg fordi han vil. Å heller ikke drikke mange glass melk om han ser det ikke er tre-fire liter igjen for resten av dere et par dager. Altså.. middag og bare spise kjøtt?! Ikke normalt! Hvilket forbilde er han for barna?

Anonymkode: 946ab...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn spiser mer enn kvinner.. 

Jeg hadde blitt dritsur om mannen min dikterte hva jeg skulle spise og drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt,  han kan vel spise hva han vil så lenge han bidrar med penger?? Hvem er du til å avgjøre at slik og slik pålegg er barnslig og bare til barna?

For et naziregime, slik hadde ikke jeg taklet.

Anonymkode: faba5...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er en voksen mann som tar egne valg. Du kan ikke bestemme hva han skal ha på brødskiva eller i glasset sitt. 

Men siden det er du som handler kan du kjøpe havregryn i stedet for frokostblanding, leverpostei i stedet for nugatti, to flasker brus hver fredag osv. Sunne valg for både store og små.

Lage lapskaus, supper, ovnsretter og gryteretter hvor kjøttet er i små biter iblandet masse grønnsaker og annet. Sunt og godt, og muligheten til å spise seg mett på kjøtt forsvinner. 

Men det aller viktigste er at dere snakker sammen som to voksne mennesker om hva slags matvaner dere i fellesskap vil ha i familien og hvilke vaner og holdninger dere ønsket å videreføre til barna deres. 

Anonymkode: 9a936...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hAdde aldri kjøpt inn litervis med brus for noen altså. Det er virkelig unødvendig å drikke.

Han er et elendig forbilde for barna deres. Men pålegg etc er nok deres minste problem 

Kjøp heller melk i stedet for brus 

Anonymkode: fc994...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler også, og jeg kjøper ikke nugatti, brus eller mengder med kjøtt. Her har mannen samme preferanser, men han spiser maten jeg lager, mye wok og gryter, og er pent nødt til å spise grønnsaker hvis han vil bli mett 😈

Anonymkode: db488...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha her er både jeg og mannen ganske like mannen din. :P Jeg vil anbefale at du velger dine kamper. Vi har f.eks. blitt enige om at brus på hverdager bare drikkes når barna er lagt eller ikke er hjemme. Samme med søtt pålegg og annet usunt. Og vi spiser grønnsaker til middagen for å lære barna å gjøre det samme. Om vi spiser uten barna dropper vi det. ;)

Vi er altså litt strenge med oss selv og hverandre på de tingene som påvirker barna, og anser dette som aller viktigst. Så prøver vi i tillegg å ta oss litt sammen for egen del innimellom med ujevne mellomrom og varierende hell.

Anonymkode: 2ca35...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sluttet å kjøpe Nugatti, brunost og syltetøy, erstattet frokostblandingen med havregryn og laget vegetariske middager med bønner eller linser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bare slutte å kjøpe inn disse tingene nei, for vi andre vil jo ha (i normale mengder)! 

Synes heller ikke det skal være nødvendig å lage middager der alt er blandet, jeg synes faktisk han kan høre etter og innse at det ikke er normalt med slike matvaner når man er voksen. 

Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd. 

HI 

Anonymkode: 4a5cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke etter i matboden hver gang jeg skal handle, så det har blitt noen fredager med vann til tacoen. Jeg visste vi hadde igjen Cola fra forrige helg, men det visste visst mannen også. Etter et par sånne heldelser skjønte han at oppdrukket brus må erstattes.

Nugattiboksen er også et sånt punkt. Jeg visste det var igjen rikelig fra forrige lørdagsfrokost, men det hadde vært «mus» der. Da fikk han høre det fra unga altså.

For min del kan han forsøple kroppen så mye han vil, MEN jeg forutsetter at han kan a ) kjøpe nytt, eller b ) skrive opp på lista.

Når det gjelder middag må voksne ved bordet være et godt eksempel og følge reglene unga må følge. Altså tilbehør forholdsmessig til hoveddel. Ingen flere kjøttkaker før grønnsakene og poteten er spist. Og vann i glasset unntatt på fredag og lørdag.

Anonymkode: f51f7...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En voksen mann bør kunne spise hva han vil, men når det han vil er å kun gafle i seg kjøtt, eter opp en brunost iløpet av kort tid, drikker opp all melken, tømmer skapet for frokostblanding og nugatti så er det jaggu lov å si fra! Det mener jeg. Han kan i det minste ta hensyn til at de andre i familien kanskje også vi ha og at hans vaner kanskje går utover familiens økonomi

Anonymkode: ab6a5...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5 andre

Ingen bestemmer hva voksne spiser, men i en familie så er det noe som kalles å ta hensyn til de andre medlemmene, slik at alle kan nyte godene. Hvis det han spiser går ut over de andre, får han kjøpe inn til seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det sikkert ikke er så lenge før mannen din har spist på seg en diabetes, Hi - da slipper du problemet lenger...

Ellers er han en stor egoist som ikke tar hensyn til hverken deg eller barna. Veldig lite mandig og lite ansvarlig av ham!

Anonymkode: a88ec...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt hi, du er jo like sær som behandler han som et av barna, og skal bestemme hva han kan og ikke kan spise og drikke. Jeg hadde blitt lynforbanna hvis samboeren min hadde prøvd seg på å bestemme hva jeg skal spise og drikke og når jeg skal gjøre det.. Hvem er du til å bestemme at det bare skal drikkes brus i helegene, for det er vel ikke noe dere har blitt enige om regner jeg ned? Ikke glem at han og er et voksent menneske. Du høres veldig kontrollerende ut

Anonymkode: fafae...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noe i veien med noen av delene i moderate mengder? 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Nei, og jo. Det er ingen grunn til å lære barna å spise frokostblanding, nugatti, brus og annet. Heller ikke i moderate mengder. 

Du presenterer et problem med mannens matvaner. Du får mange gode tips til hvordan du kan løse det, både med å kommunisere som voksne mennesker og sammen ta grep for å være gode rollemodeller, og ved å endre på handleliste og matvaner hjemme, men har ikke lyst til noe av dette. Da har du vel ikke så lyst til å få til en endring da?

Anonymkode: 9a936...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg kjenner at du irriterer meg!! Hvem er du til å bestemme at melk,nugatti og frokostblanding bare er til barna?? Er da helt normalt at voksne også drikker melk flere ganger for dagen. Kjenner også flere som ofte spiser frokostblanding til frokost selv om de er voksne,er ikke noe galt i det!  Her i huset liker ikke sønnen min nugatti så jeg kjøper den kun til meg! Hvor crazy er ikke jeg.. Å hvor mye brus han drikker har du ingenting med! Det eneste du kan bestemme er at han ikke får drikke brus så ungene ser det. Bortsett fra det så er han er voksen mann som selvsagt må få spise hva han vil,uansett hva sin kontrollfrike kone mener om det! 

Anonymkode: 1f1b9...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, er det ikke matpreferansene hans som er problemet, men det at han tømmer for alt uten å tenke på at resten av familien også liker samme type mat. Fyren må rett og slett øve seg på å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må sette hardt mot hardt her Hi. Gi klar beskjed om at enten så spiser han opp alle potetene og grønnsakene sine før han går fra bordet eller så tar du ut skilsmisse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å jeg kjenner at du irriterer meg!! Hvem er du til å bestemme at melk,nugatti og frokostblanding bare er til barna?? Er da helt normalt at voksne også drikker melk flere ganger for dagen. Kjenner også flere som ofte spiser frokostblanding til frokost selv om de er voksne,er ikke noe galt i det!  Her i huset liker ikke sønnen min nugatti så jeg kjøper den kun til meg! Hvor crazy er ikke jeg.. Å hvor mye brus han drikker har du ingenting med! Det eneste du kan bestemme er at han ikke får drikke brus så ungene ser det. Bortsett fra det så er han er voksen mann som selvsagt må få spise hva han vil,uansett hva sin kontrollfrike kone mener om det! 

Anonymkode: 1f1b9...f70

Hun kan da ikke bestemme at han ikke skal drikke brus så ungene ser det!?! Han er vel far og har like stor rett til å bestemme over reglene i huset som hun har!

Til hi, du kan da ikke mene at du skal bestemme hva og hvor mye han skal spise? Kjøp inn to pakker frokostblanding da vel. Og to nugatti, eller hvor mye som trengs. 

Når det gjelder brus, som både er dyrt og tungt å drasse på, hadde jeg kjøpt det til helga, så fikk han skaffe det selv om han vil ha det. 

Jeg hadde blitt trassig og olm om mannen hadde lagt føringer på mine matvaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noe i veien med noen av delene i moderate mengder? 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Naturlig lett syltetøy er det eneste av de tingene vi har i dette huset. Kjøper en brus til barna på fredager. Vi voksne drikker ikke brus. 

Anonymkode: a4241...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...