Gå til innhold

Normal adferd hos en på 6 1/2 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt målløs...

Gutt (6) har bæsjet ute på søsters (4) klær, og samtidig gnidd inn sykkel og sykkelhjelm. 

Far, som ikke var til stede, sier at gutten pleier å slå/skrike/knuffe/kjefte når han er sint på søster, så han tror det var gjort som en spøk?! 

Mine unger har aldri gjort noe i nærheten mot hverandre, så jeg vet ikke om dette kan forklares med frustrasjon eller spøk, men jeg kan ikke skjønne at det er for moro. I mine øyne er gutten, som er veldig intelligent men utagerende, alt for stor til å gjøre dette. 

Mors respons er å poste bilder på Facebook av en gråtende gutt foran gjenstander som er bæsjet ut. 

Ingen av de aner egentlig hvordan de skal håndtere det... 

Anonymkode: 59bae...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke normalt! Men herregud for en oppførsel av mor da! Kan jo skjønne hvor han har det fra.

Anonymkode: 6eb58...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min og noen venninner i barnehagen gjemte seg bak en busk og tisset i noen bøtter som hørte til i sandkassen en gang i barnehagen, de var vel 4 år gamle og syntes det var veldig spennende og morsomt. Det er det nærmeste jeg har vært en opplevelse som du beskriver, og det skjedde bare den ene gangen for å si det sånn....

Har fire barn som alle har gjort sine hyss, kranglet har de også gjort, men ingen har noen gang bæsjet andre steder enn bleie, potte og do.

Reaksjonen til mor er jo ganske spesiell da, man deler da ikke sånt på facebook!

Anonymkode: 1a1cc...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt målløs...

Gutt (6) har bæsjet ute på søsters (4) klær, og samtidig gnidd inn sykkel og sykkelhjelm. 

Far, som ikke var til stede, sier at gutten pleier å slå/skrike/knuffe/kjefte når han er sint på søster, så han tror det var gjort som en spøk?! 

Mine unger har aldri gjort noe i nærheten mot hverandre, så jeg vet ikke om dette kan forklares med frustrasjon eller spøk, men jeg kan ikke skjønne at det er for moro. I mine øyne er gutten, som er veldig intelligent men utagerende, alt for stor til å gjøre dette. 

Mors respons er å poste bilder på Facebook av en gråtende gutt foran gjenstander som er bæsjet ut. 

Ingen av de aner egentlig hvordan de skal håndtere det... 

Anonymkode: 59bae...c50

What?! 

Gutten gnir avføring på sin søsters ting og mor poster bilder av seansen på Facebook?!

Bekymkringsmelding til barnervernet!

Anonymkode: 7beec...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

What?! 

Gutten gnir avføring på sin søsters ting og mor poster bilder av seansen på Facebook?!

Bekymkringsmelding til barnervernet!

Anonymkode: 7beec...557

Gutten står gråtende ved siden av i etterkant, men de ler jo av gutten og "peket" hans i kommentarfeltet. Synes det er rystende. Har klaget det inn som krenkende til FB, bedt henne og far om å fjerne det. 

Anonymkode: 59bae...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av det høres normalt ut. Og særlig ikke "Mors respons er å poste bilder på Facebook av en gråtende gutt foran gjenstander som er bæsjet ut" HVA??? 

Anonymkode: c34a6...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare ikke fatte at det er noe annet en stor frustrasjon som utløste det. Får helt vondt. 

Far ville straffe med å frata ungen allerede opptjente penger, og sperre ham på rommet for å tenke på det han har gjort. I ettertid (han var jo ikke der da det skjedde). 

Jeg foreslo en rolig, men alvorlig prat for å finne årsak, og at han må være med å vaske opp etter seg.

 

hi 

Anonymkode: 59bae...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare ikke fatte at det er noe annet en stor frustrasjon som utløste det. Får helt vondt. 

Far ville straffe med å frata ungen allerede opptjente penger, og sperre ham på rommet for å tenke på det han har gjort. I ettertid (han var jo ikke der da det skjedde). 

Jeg foreslo en rolig, men alvorlig prat for å finne årsak, og at han må være med å vaske opp etter seg.

 

hi 

Anonymkode: 59bae...c50

Går ut fra at han mente at han måtte gå på rommet, og ikke at han skulle sperres inne der?

Samtale for å finne årsak tror jeg ikke har noe for seg, men en samtale behøves. Tenker at atferden er så ekstrem at det kan være en diagnose hos gutten og det er ille at moren latterliggjør gutten.

 

Anonymkode: 7beec...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går ut fra at han mente at han måtte gå på rommet, og ikke at han skulle sperres inne der?

Samtale for å finne årsak tror jeg ikke har noe for seg, men en samtale behøves. Tenker at atferden er så ekstrem at det kan være en diagnose hos gutten og det er ille at moren latterliggjør gutten.

 

Anonymkode: 7beec...557

Han skulle sendes på rommet av far, da han kom hjem fra jobb, lenge etter hendelsen skjedde. Ikke låses inne, men heller ikke med lov til å gå ut. 

Tror ikke det er diagnose, men elendig oppdragelse i grunn. Han har mye sinne og er utagerende ved konflikter. 

Ja, det er ille det mor gjør, men hun skjønner ikke konsekvensen av det, tror jeg... 

Hi

 

Anonymkode: 59bae...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke normalt! Men herregud for en oppførsel av mor da! Kan jo skjønne hvor han har det fra.

Anonymkode: 6eb58...77a

Ja, en sykelig oppmerksomhetstrang som går helt, helt av hengslene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Ja, en sykelig oppmerksomhetstrang som går helt, helt av hengslene? 

Bildet har heldigvis blitt fjernet etter at far kom hjem i går (jeg ga ham bedkjed om hva hun hadde gjort, da han ikke er på Facebook). 

Far er mye borte og hans oppdragelse er svært kompromissløs. Mor kobler helt ut, og blir oppgitt og klarer ikke håndtere at søsknene er utagerende og slår/skriker hele tiden. 

Og som jeg sa, så skjønner hun virkelig ikke konsekvensen av handlingene sine. 

Hvordan tar man slik videre med bv, når det vil være tydelig st det kommer fra meg som er i nær slekt? Har prøvd å gi råd og veilede i mange år, men de er fastlåst i hverandre ende. 

Anonymkode: 59bae...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bildet har heldigvis blitt fjernet etter at far kom hjem i går (jeg ga ham bedkjed om hva hun hadde gjort, da han ikke er på Facebook). 

Far er mye borte og hans oppdragelse er svært kompromissløs. Mor kobler helt ut, og blir oppgitt og klarer ikke håndtere at søsknene er utagerende og slår/skriker hele tiden. 

Og som jeg sa, så skjønner hun virkelig ikke konsekvensen av handlingene sine. 

Hvordan tar man slik videre med bv, når det vil være tydelig st det kommer fra meg som er i nær slekt? Har prøvd å gi råd og veilede i mange år, men de er fastlåst i hverandre ende. 

Anonymkode: 59bae...c50

Ta det til BV likevel. Selv om det er dine slektninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bildet har heldigvis blitt fjernet etter at far kom hjem i går (jeg ga ham bedkjed om hva hun hadde gjort, da han ikke er på Facebook). 

Far er mye borte og hans oppdragelse er svært kompromissløs. Mor kobler helt ut, og blir oppgitt og klarer ikke håndtere at søsknene er utagerende og slår/skriker hele tiden. 

Og som jeg sa, så skjønner hun virkelig ikke konsekvensen av handlingene sine. 

Hvordan tar man slik videre med bv, når det vil være tydelig st det kommer fra meg som er i nær slekt? Har prøvd å gi råd og veilede i mange år, men de er fastlåst i hverandre ende. 

Anonymkode: 59bae...c50

Ta kontakt med bv og beskriv veldig nøye barnas fungering og mor/fars reaksjoner. Viktig å få frem varighet av problemene også. 

Om bv har en ok foreldreveiledning, kan de få hjelp der. Mange får god hjelp av slike kurs eventuelt individuelt opplegg for foreldrene. 

Det er ikke så lett å ta i mot veiledning fra nære slektninger. 

Anonymkode: 6e281...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pashla skrev:

Ta det til BV likevel. Selv om det er dine slektninger. 

Det er faktisk enklere sagt enn gjort.  Dette er mennesker jeg skal omgås.  De vil skjønne at det kommer fra meg. Flere i familien kommer til å bebreide meg. Bv har vært i bildet for noe helt annet, og da frykter jeg reaksjonen de kommer til å ha. Leser jo om barn som har vært i bv-systemet og som ikke fungerer i voksen alder, og er denne saken da graverende nok til å lage bråk? 

Anonymkode: 59bae...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde anonymt, hvem som helst på mammaens venneliste som så bildet før det ble fjernet og som kjenner litt til dem kan ha meldt. Du trenger ikke si det er deg om du tror det vil få de til å støte deg bort istedenfor å få hjelpe og støtte som du gjør nå 

Denne familien trenger jo veiledning, ikke bare pga denne saken, men pga hvordan de fungerer 

Anonymkode: 1a1cc...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk enklere sagt enn gjort.  Dette er mennesker jeg skal omgås.  De vil skjønne at det kommer fra meg. Flere i familien kommer til å bebreide meg. Bv har vært i bildet for noe helt annet, og da frykter jeg reaksjonen de kommer til å ha. Leser jo om barn som har vært i bv-systemet og som ikke fungerer i voksen alder, og er denne saken da graverende nok til å lage bråk? 

Anonymkode: 59bae...c50

Altså, den episoden står jo ikke alene.

Syns du hjemmeforholdene til barna er ok? Syns du ungene driver aldersadekvat atferd? Syns du mor reagerer på en adekvat måte i møte med barnas utagering? Syns du de barna er omgitt av trygge og forutsigbare voksne?

Med det lille du har fortalt, så tror jeg nok du egentlig mener at svaret på disse spørsmålene er nei. 

Vil du kunne leve med at ungene om 12 år spør deg "hvorfor hjalp ingen oss, når så mange visste at mor og far ikke taklet dette?"

At barn ikke fungerer i voksen alder kommer jo av at barnevernet ofte (nesten alltid) kommer for seint på banen. Fordi venner og slektninger lar det skure og gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...