Gå til innhold

Venninne som bare er opptatt av seg selv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har kjent henne i mange år. De siste årene er hun blitt så selvsentrert, snakker om seg selv hele tiden, ingen har det travlere enn henne og hun klarer ikke sette seg inn i andres liv. Vi var ute med vennegjengen og spiste i helga, en av oss går på aap etter alvorlig sykdom og rett etter hun nevnte det sier venninna mi: måtte vært deilig å sitte hjemme hele dagen og få penger mens andre jobber og sliter. Hvem sier sånt når hun vet at personen har vært alvorlig syk i flere år?? Hvordan forholde seg til sånne folk?

 

Anonymkode: 24255...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hun har jo et poeng? Skjønner du ikke henne da, som må jobbe og slite for pengene sine, da må det jo være deilig, i jevnførelse, å kunne sitte hjemme hele dagene og bare få en masse penger for å gjøre ingenting, når alle andre må jobbe?

Anonymkode: 212ed...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo et poeng? Skjønner du ikke henne da, som må jobbe og slite for pengene sine, da må det jo være deilig, i jevnførelse, å kunne sitte hjemme hele dagene og bare få en masse penger for å gjøre ingenting, når alle andre må jobbe?

Anonymkode: 212ed...7fe

Mener du at du heller vil være uføretrygdet enn å jobbe hardt?

Anonymkode: 24c37...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at du heller vil være uføretrygdet enn å jobbe hardt?

Anonymkode: 24c37...19e

Nei, jeg trenger å utvikles personlig og mentalt. Jeg hadde aldri klart det hjemmelivet hele tiden. Men for de som trives med det må det jo være godt, ikke sant?

Anonymkode: 212ed...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg trenger å utvikles personlig og mentalt. Jeg hadde aldri klart det hjemmelivet hele tiden. Men for de som trives med det må det jo være godt, ikke sant?

Anonymkode: 212ed...7fe

Nei, det må det ikke. Det der er så tankeløst ytret at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: f1168...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teit og tankeløs kommentar, hun er helt tydelig av den oppfatning at sykdom er "fri". Ser ofte den holdningen selv hos yngre mennesker som har vært velsignet med god helse. Den er tankeløs, jeg ville bare konkludert med at denne personen er uviten og mangler sosiale antenner. Kanskje også gjort henne oppmerksom på at hun såret denne personen.

Anonymkode: e6879...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som aldri har vært syke selv og ikke aner hvordan det er ser på det å være på aap eller uføretrygdet som en evig lang ferie og synes det høres deilig ut.

Det er rett og slett dumhet og mangel på livserfaring som får utløp i en teit kommentar.

Selv ble jeg alvorlig syk som 35-åring og er nå ufør. Jeg må innrømme at jeg ante heller ikke hvor ensomt det er å falle utenfor arbeidslivet, hvor trist livet blir når du går hjemme alene og suller mens resten av verden er ute og jobber, er sosiale og har et meningsfullt liv. Man føler seg ikke særlig mye verdt, og når det kan gå både en uke og to uten at du snakker med andre enn kjernefamilien og de to setningene med dama i kassa på rema føler du deg temmelig ensom etterhvert.

Men en person som er travelt opptatt, kanskje er litt sliten, og aldri har følt på den ensomheten er det nok vanskelig å sette seg inn i eller forstå sånn helt av seg selv.

Anonymkode: f4bf8...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg trenger å utvikles personlig og mentalt. Jeg hadde aldri klart det hjemmelivet hele tiden. Men for de som trives med det må det jo være godt, ikke sant?

Anonymkode: 212ed...7fe

Leser dere ikke hva Anonym over her skriver?  ".......for de som trives med det....."

For det er ikke til å stikke under en stol at det faktisk er de som trives med det. De fleste gjøre det nok ikke, men det er forskjell på plager. Dere må ikke sette alle i samme gruppe.

Anonymkode: c7e68...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er sliten og alltid føler man ligger på etterskudd med alt andre forventer du skal rekke kommer du til et punkt der du virkelig ønsker å få slippe strevet h er dag. Jeg har drømt om å bli satt inn på glattcelle med brev og besøksforbud og det hender jeg er skikkelig misunnelig på dem som er uføretrygdede og har masser av tid.

Det betyr jo ikke at jeg egentlig ønsker å komme i den situasjonen. Jeg er bare veldig sliten. Noen ganger må de som er uføretrygdede også være flinke til å se hvilke utfordringen andre har og hvolke goder de selv har. Det er ikke bestandog det er den uføre det er mest synd på.

Anonymkode: 5e20d...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo et poeng? Skjønner du ikke henne da, som må jobbe og slite for pengene sine, da må det jo være deilig, i jevnførelse, å kunne sitte hjemme hele dagene og bare få en masse penger for å gjøre ingenting, når alle andre må jobbe?

Anonymkode: 212ed...7fe

Hei hei hei.. Du vet jo ikke hva du snakker om! Kom hjem til meg etter jobb... Jeg får 12 000 kr i mnd, det er IKKE MASSE penger. Jeg har så vondt i kroppen at jeg ikke orker å gå i butikken. Jeg ligger i senga nå.oppvaska burde vært tatt.rot overalt. Ingen venner. Smerter hele døgnet.Dårlig selvtillit.  Ingen mestringsfølelse. Dårlig samvittighet.Kom å se hvor kjempegøy det er !

Faen heller.. noen ganger skulle jeg ønske at sånne som deg hadde blitt utsatt for noe fælt. Da hadde spist ordene dine. OG bedt om unnskyldning. Å rakke ned på folk som ligger nede, er lavmål.

Anonymkode: 20c35...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei hei hei.. Du vet jo ikke hva du snakker om! Kom hjem til meg etter jobb... Jeg får 12 000 kr i mnd, det er IKKE MASSE penger. Jeg har så vondt i kroppen at jeg ikke orker å gå i butikken. Jeg ligger i senga nå.oppvaska burde vært tatt.rot overalt. Ingen venner. Smerter hele døgnet.Dårlig selvtillit.  Ingen mestringsfølelse. Dårlig samvittighet.Kom å se hvor kjempegøy det er !

Faen heller.. noen ganger skulle jeg ønske at sånne som deg hadde blitt utsatt for noe fælt. Da hadde spist ordene dine. OG bedt om unnskyldning. Å rakke ned på folk som ligger nede, er lavmål.

Anonymkode: 20c35...f59

Du kan godt lage dette til en konkurranse i hvem som har det vært i hele verden. Kanskje du vinner, men du bør også ha sympati med andre som er slitne. De ser kanskje ikke du e utfordringer, men du ser ikke deres heller. 

Det er svert få som ønsker seg å bli syke, men innimellom kan man være så sliten at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg. Da kan man være ganske misunnelige på dem som slipper å jobbe og fortsatt får penger på konto.

Anonymkode: 5e20d...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger når jeg er dødssliten tenker jeg at det må være herlig å bare være hjemme. Har mye problemer med ryggen og enkelte dager på jobb er drepen. Disse dagene drømmer jeg om å gå tur i skogen. Det er kjipt å legge seg kl 21 puben fredag fordi man er sliten etter ei hektisk uke på jobb. Det er ikke bare uføre som sliter. Mange i jobb gjør også det. Det betyr ikke at jeg ikke har evnen til å sette meg inn i hvor jævelig  det må være å være ufør. 

Anonymkode: c4000...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du eller en av de andre sa noe til denne ubetenksomme venninnen, Hi?

Jeg ville sagt fra der og da!

Denne venninnen er i beste fall ubetenksom. Men trolig også kunnskapsløs. Og helt uten tvil har hun ganske store problemer med sin sosiale intelligens.

Anonymkode: 7b420...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på karma. Venninnen din skulle fått seg en runde med nav, sykemeldinger, alvorlig smertefull sykdom og en uføretrygd, med de ulemper det fører med seg økonomisk . Først da kunne det kanskje være at hun endelig forstod at det ikke er så festlig "å bare være hjemme" og ikke jobbe. 

Anonymkode: 1fbef...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo et poeng? Skjønner du ikke henne da, som må jobbe og slite for pengene sine, da må det jo være deilig, i jevnførelse, å kunne sitte hjemme hele dagene og bare få en masse penger for å gjøre ingenting, når alle andre må jobbe?

Anonymkode: 212ed...7fe

Hun har ikke noe poeng i det hele tatt.Det er ingen ferie å være syk. Jeg går selv på AAP, og hadde gladelig byttet med hvem som helst som er frisk og jobber hver dag. Men, merkelig nok så er det ingen som vil det når jeg forteller om hvordan mine hverdager er

Anonymkode: 22b7a...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan godt lage dette til en konkurranse i hvem som har det vært i hele verden. Kanskje du vinner, men du bør også ha sympati med andre som er slitne. De ser kanskje ikke du e utfordringer, men du ser ikke deres heller. 

Det er svert få som ønsker seg å bli syke, men innimellom kan man være så sliten at man ikke vet hvor man skal gjøre av seg. Da kan man være ganske misunnelige på dem som slipper å jobbe og fortsatt får penger på konto.

Anonymkode: 5e20d...353

Å jobbe er en gave. Det er gøy! Oppleves det ikke gøy og givende, så er du i feil jobb.

Anonymkode: 19507...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo et poeng? Skjønner du ikke henne da, som må jobbe og slite for pengene sine, da må det jo være deilig, i jevnførelse, å kunne sitte hjemme hele dagene og bare få en masse penger for å gjøre ingenting, når alle andre må jobbe?

Anonymkode: 212ed...7fe

"De faktiske forholdene er at uføre er fratatt drømmen om et normalt liv, sammen med helsen, jobben, økonomien, arbeidskameratene og fjellturene. Alt kjent er borte. Uføre føler ofte en tung sorg for alt de har mistet. De er redde, for fremtiden er usikker og fylt med tomme dager. De er skamfulle, og bebreider seg selv. 

 
Uføre er også langt oftere enn andre deprimerte. Enten er det grunnen til at de ble uføre, eller så blir de det av uvirksomhet, fattigdom og meningsløshet som følge av å ikke kunne bidra."

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-hvorfor-vi-misunner-de-ufoere/a/10147317/

Anonymkode: 19507...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo et poeng? Skjønner du ikke henne da, som må jobbe og slite for pengene sine, da må det jo være deilig, i jevnførelse, å kunne sitte hjemme hele dagene og bare få en masse penger for å gjøre ingenting, når alle andre må jobbe?

Anonymkode: 212ed...7fe

Hun har aldeles ikke noe poeng i akkurat denne situasjonen. Det er ingenting i HI's fortelling som tilsier at den syke venninnen nyter å ikke jobbe. Hun er på aap etter alvorlig sykdom, ikke akkurat noe folk drømmer om.. Det er bare ufølsomt og tåpelig å komme med en sånn kommentar i dette tilfellet.

Anonymkode: 5a1bd...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en liten kommentar i godt lag. Herrered! Nå må folk slutte å være så jævla sårbare og krenkbare.

Anonymkode: 86b3a...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...