Gå til innhold

Hva skjedde med respekten for voksne...?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes du håndterte situasjonen bra. Hovedpoenget med denne situasjonen er jo at et annet barn fikk vondt. Man sitter ikke og ser på at andre får vondt. Det hadde vært noe annet hvis de la oss si tegnet på en vegg eller rotet i klossene – da mener jeg at man kan overlate jobben til de ansatte.

Jeg er dog ikke nødvendig enig i at dette er et uttrykk for at barn har blitt så mye verre og mistet respekt for voksne. Det blir for generaliserende i mine øyne, og en "konklusjon" man kanskje trekker litt for ofte. Det er jo ikke uvanlig (og dette tar jeg fra min kone som er pedleder med mange års erfaring) at barn reagerer med latter, fnising eller snakk tilbake når fremmede, eller til og med kjente, gir dem tilsnakk. Her er det snakk om små og umodne fem-seks-åringer som stort sett er rimelig navlebeskuende, de vil reagere ut fra sin alder. Det er ikke en unnskyldning og betyr ikke til at man skal tillate frekk oppførsel, men en forklaring man må ta høyde for når det er snakk om små barn. De er ikke voksne, de har ikke nødvendigvis kapasitet til å svare på en fornuftig måte før de får øvd seg og blitt litt eldre. Faktisk så er det jo mange voksne som også har problemer med å snakke skikkelig til hverandre. ;-)

Men uansett, i en situasjon der et annet barn får vondt, så må man som voksen gripe inn.

Anonymkode: 1d414...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du håndterte situasjonen bra. Hovedpoenget med denne situasjonen er jo at et annet barn fikk vondt. Man sitter ikke og ser på at andre får vondt. Det hadde vært noe annet hvis de la oss si tegnet på en vegg eller rotet i klossene – da mener jeg at man kan overlate jobben til de ansatte.

Jeg er dog ikke nødvendig enig i at dette er et uttrykk for at barn har blitt så mye verre og mistet respekt for voksne. Det blir for generaliserende i mine øyne, og en "konklusjon" man kanskje trekker litt for ofte. Det er jo ikke uvanlig (og dette tar jeg fra min kone som er pedleder med mange års erfaring) at barn reagerer med latter, fnising eller snakk tilbake når fremmede, eller til og med kjente, gir dem tilsnakk. Her er det snakk om små og umodne fem-seks-åringer som stort sett er rimelig navlebeskuende, de vil reagere ut fra sin alder. Det er ikke en unnskyldning og betyr ikke til at man skal tillate frekk oppførsel, men en forklaring man må ta høyde for når det er snakk om små barn. De er ikke voksne, de har ikke nødvendigvis kapasitet til å svare på en fornuftig måte før de får øvd seg og blitt litt eldre. Faktisk så er det jo mange voksne som også har problemer med å snakke skikkelig til hverandre. ;-)

Men uansett, i en situasjon der et annet barn får vondt, så må man som voksen gripe inn.

Anonymkode: 1d414...486

Takk. -og til det jeg fremhevet der er jeg 100% enig i.
Har jo sett noen barn gjøre lignende, som feks å kline gjørme på vinduene ute og de ikke har sett meg enda, da bare nevner jeg det kanskje for en voksen idet vi skal gå feks "kremt, forresten så er det et par stykker som har det litt ekstra gøy med gjørmen der borte på norsiden... :) " Og så får det være opp til den ansatte om/hvis/hvordan de eventuelt vil håndtere det. Sånt bryr jeg meg lite om (så lenge det ikke er på mitt eget hus ;) ).  

Takk for perspektivet (via din kone). Jo, det er mulig at jeg blir litt farget av de "oppesen" 20år gamle verdensmestrene av noen studenter på jobben, som er mer opptatt av "krenk" og sine rettigheter en faktisk å lære noe noen ganger :P Reptilhjernen min dro nok sammenligningen litt raskt at 5/6-åringen og 15åringen ble litt for likestilt. 

Har bare hørt så mye fra mine lærervenner som jobber i barneskolen om hvordan de blir svart av sine elever (og deres foreldre) også, og ble tenkende litt på om dette også starter allerede i bhg. Men jeg ser jo at en 6åring sitt "frekke" tilsvar nok ikke er med like stort overlegg som 10åringen i gata. 

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Følger du ikke med? Disse guttene oppførte seg så dårlig at det gikk ut over en tredje person. Skal man bare se på at barn er fysisk slemme med hverandre mener du? Hva slags tafatthet er det da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Fint fokus, gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

  Takk for perspektivet (via din kone). Jo, det er mulig at jeg blir litt farget av de "oppesen" 20år gamle verdensmestrene av noen studenter på jobben, som er mer opptatt av "krenk" og sine rettigheter en faktisk å lære noe noen ganger :P Reptilhjernen min dro nok sammenligningen litt raskt at 5/6-åringen og 15åringen ble litt for likestilt. 

Har bare hørt så mye fra mine lærervenner som jobber i barneskolen om hvordan de blir svart av sine elever (og deres foreldre) også, og ble tenkende litt på om dette også starter allerede i bhg. Men jeg ser jo at en 6åring sitt "frekke" tilsvar nok ikke er med like stort overlegg som 10åringen i gata. 

Anonymkode: d6b9c...1bb

Jeg gjør det selv, jeg. Skjønner ikke hvorfor ikke seksåringen i en eller annen gitt situasjon bare ikke FATTER det helt rasjonelle og forståelige jeg sier. ;-) Det er en vanskelig balansegang. Det handler vel i bunn og grunn om å ikke unnskylde ungene pga alder, men å forstå forutsetningene de faktisk har og handle deretter.

Ellers kan det godt hende det er en utvikling i retningen du sier - hører jo også fra lærervenner om at ting er annerledes nå enn for ti-tjue år siden. Som noen andre sier, vi er mer obs på rettighetene våre på godt og vondt. Gamle autoriterer rives ned.

Anonymkode: 1d414...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg hadde vært så maktgal som du antar så er vel egentlig bhg det siste stedet jeg burde jobbet :) 

Men nei, jeg får ingen indre glede av den type episoder altså. Syntes egentlig at det er litt trist mtp den dagen de risikerer å møte på mindre tolmodige voksne en meg, som kanskje går rett i kjeft og ikke mener at barn fortjener en sjanse til å korrigere seg selv.

Anonymkode: d6b9c...1bb

Barna har godt av å lære at folk reagerer ulikt. Det er ikke trist, selv om barnet lån ha en ubehagelig opplevelse.

Kanskje du er svigerinne min? Hennes (store) barn opplever alt annet enn applaus og godord som krenkende kjeft. Det er fordi mot har kommer stormende for å kjefte opp voksne som måtte finne på å si grusomme ting som "du kan ikke stikke bestikket ditt i låret på babyen", "nå må vi se om det er nok brus til alle før du tar resten", "ikke tegne på den nye tapeten min med sprit-tusj". Ingen av disse tingene har blitt sagt med strengare enn nøytralt tonefall. Mange av disse tingene vet hun at er uakseptabelt, men hun er så redd for at barna skal bli krenket at hun mister gangssynet. Selv korrigerer hun alle barn rundt seg, for hun vet jo at hun gjør det riktig.

Det paradoksale er at barna hennes nÅ får kjeft av andre, for hun er jo ikke sammen med dem 100% av tiden lenger. De oppfører seg så frekt og hensynsløs at enkelte ikke klarer å holde responsen inne. Hadde hun bare lært dem å tilpasse seg andre frå starten.

Anonymkode: 263b1...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva det er med noen foreldre, de klarer ikke å gi skikkelige beskjeder og evt konsekvenser til ungene. De blir så dullet med at det er sykt. Jeg mener en gjensidig respekt er viktig, men ungene får ikke respekt for voksne når de vokser opp ned å kunne snurre foreldrene rundt lillefingeren så til de grader!

Anonymkode: caa58...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet som du bemerker, HI, er jo ikke bare manglende respekt for voksne - det er manglende respekt for alle, også jevnaldrende. Problemet er at vi, mange i alle fall, lærer barna våres at, "du er verdens middelpunkt, du er så viktig". Alt for mange våger ikke å si nei til sine barn, i frykt for at å si nei er det samme som å "ikke elske" sine barn. Når tvert i mot, nettopp det å sette grenser er noe positivt. Barn trenger å få lære seg at virkeligheten har konsekvenser, du kan ikke buse frem som du vil uten at det skjer noe.

Tar du for øvrig opp slik oppførsel med foreldrene til barnet får du slike bortforklaringer som at, "nei, min engel? Nei, h*n gjør aldri noe slikt, kan jeg ikke tenke meg!". Eller så får du til svar at, "hjemme er h*n alltid en engel, det er bare i deres barnehage/skole at barnet mitt oppfører seg slik, det er sikkert noe galt med måten dere behandler min engel på".

Dessverre.

Anonymkode: 74b79...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene her. Bare skummet litt gjennom de første, så beklager om jeg gjentar noen. 

HI: du gjør, etter min mening, helt rett i å gripe inn når de oppfører seg slik. Men jeg er litt enig i at du som mor, ikke bare kan komme her og komme her. På en lekeplass, ja. Men dette var en bhg som har ansatte som er betalt for å ta seg av (les oppdra) barna. 

Jeg ville også sagt "stopp". Og om det fortsatte, og noen faktisk fikk vondt, ville jeg sagt noe sånn som "jeg er sikker på at dette ikke er greit, og at du/dere må ut av kosekroken om dere gjør andre vondt. Kan ikke det stemme Turid?" Jeg ville henvendt meg til pedleder slik at hun kunne tatt over, og fått ungene ut av kroken. 

Anonymkode: aa3e7...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Kjempebra reaksjon fra deg!

Hadde det vært min sønn som hadde oppført seg sånn, ville jeg vært kjempetakknemlig for at noen andre voksne gidder å ta den ubehagelige konfrontasjonen du faktisk tok. Noen ganger trenger barna å høre det fra fremmede, da gjør det mye mer inntrykk. Applaus til deg!

Anonymkode: 2f582...45b

Enig. Godt å høre! 

De fikk seg nok en kalddusj mht hvem som har "lov" å bestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis HI har så stor glede av å vise makt så får hun begynne å jobbe i barnehag da! Før den tid så er det kun de ansatte som skal komme med eventuelle konsekvenser til barna ikke HI!

Anonymkode: 219a3...f8f

Det bestemmer ikke du...!

Hvis du har berøringsangst og nekter å oppdra ungene dine så de fungerer i samspill med andre, så risikerer du at hvem som helst, med høflig eller rasende tone, irettesetter barna dine hvor som helst i verden. Og det er absolutt ingen ting du kan gjøre for å stoppe dem.

Men du kan forebygge, da. Ved å lære ungene å stoppe når de får en advarsel, også fra uventet hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis HI har så stor glede av å vise makt så får hun begynne å jobbe i barnehag da! Før den tid så er det kun de ansatte som skal komme med eventuelle konsekvenser til barna ikke HI!

Anonymkode: 219a3...f8f

Ja, for glede av å vise makt er det, det å jobbe i barnehage handler om...... :kari: Makt har ingen plass i barnehage. Fullstendig feilslått kommentar anonym f8f

Anonymkode: d60fe...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Din unge, eller?

Anonymkode: 4ea30...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det oftere og oftere dessverre.tror nok at endel foreldre skal ikke si nei til barna og dermed blir ungene helt forvirret.

å så har du de som bare ikke gidder og oppdra barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marge Simpson

Synes dette var veldig bra håndtert av deg. Jeg hadde selv sagt noe, men hadde ikke vært så tålmodig som deg akkurat. 

Må si jeg reagerer på at de bruker nettbrett i barnehage.. Trist 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene her. Bare skummet litt gjennom de første, så beklager om jeg gjentar noen. 

HI: du gjør, etter min mening, helt rett i å gripe inn når de oppfører seg slik. Men jeg er litt enig i at du som mor, ikke bare kan komme her og komme her. På en lekeplass, ja. Men dette var en bhg som har ansatte som er betalt for å ta seg av (les oppdra) barna. 

Jeg ville også sagt "stopp". Og om det fortsatte, og noen faktisk fikk vondt, ville jeg sagt noe sånn som "jeg er sikker på at dette ikke er greit, og at du/dere må ut av kosekroken om dere gjør andre vondt. Kan ikke det stemme Turid?" Jeg ville henvendt meg til pedleder slik at hun kunne tatt over, og fått ungene ut av kroken. 

Anonymkode: aa3e7...669

Nei, nei, NEI! Barnehagen skal ikke oppdra barna! Foreldre og foresatte skal oppdra barna. Ofte ender barnehagen i en oppdragersituasjon fordi det ikke tas ordentlig tak i i hjemmet og fordi barna tilbringer såpass mange timer borte fra foreldrene, men barnehagens mantra er å veilede barna - og foreldrene. Forhåpentlig trår også andre voksne til med veiledning der det faller seg naturlig - slik som HI gjorde. Applaus til deg! Vi trenger flere veiledende medsøstre for våre barn. 

Anonymkode: 28694...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, NEI! Barnehagen skal ikke oppdra barna! Foreldre og foresatte skal oppdra barna. Ofte ender barnehagen i en oppdragersituasjon fordi det ikke tas ordentlig tak i i hjemmet og fordi barna tilbringer såpass mange timer borte fra foreldrene, men barnehagens mantra er å veilede barna - og foreldrene. Forhåpentlig trår også andre voksne til med veiledning der det faller seg naturlig - slik som HI gjorde. Applaus til deg! Vi trenger flere veiledende medsøstre for våre barn. 

Anonymkode: 28694...443

Jo! Når foreldrene feiler i oppdragelsen de 2 timene de har med barna sine ila en dag, så blir det nettopp bhg sin jobb. 

Slik har det altså blitt 😔

Anonymkode: aa3e7...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Når foreldrene feiler i oppdragelsen de 2 timene de har med barna sine ila en dag, så blir det nettopp bhg sin jobb. 

Slik har det altså blitt 😔

Anonymkode: aa3e7...669

Men det betyr jo ikke at da skal alle andre rundt som ser på bare toe sine hender og late som om de ikke ser det. Det betyr jo tvert imot at siden foreldrenes påvirkning blir kortere pr. dag, så må all (korrigerende) voksenkontakt være bra - enten det er mormor, barnehagen, kompisenes mødre eller naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 0 problem med å irettesette andre sine barn, hvis foreldre ikke er til stede. Du gjorde det helt riktige Hi. Du var den første som så det og håndterte det på en fin måte. 

Mitt eget barn oppfører seg som regel alltid , men jeg har ikke skylapper på... Kan godt hende at mitt barn tester grenser hos andre/ barnehage og da forventer jeg faktisk at noen irettesetter i mitt fravær. Skulle bare mangle... Vil ikke at mitt barn skal bli ansett som en drittunge av andre voksne og som ingen vil ha på besøk. 

 

Anonymkode: 900c4...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...