Gå til innhold

Hva skjedde med respekten for voksne...?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg mener ikke at barn skal bli blindt kuet av voksne, men ble litt paff etter en episode i bhg til min sønn.

Flere barn sitter i grupper, 2 og 2, i en slags "kosekrok" de har i bhg. Der sitter de med nettbrett på deling (2 og 2, med et nettbrett).  Jeg skal hente min sønn, og setter meg ved sidens han og kompisen i vente av at han skal få avsluttet det de drev med. 

To av disse (andre) gutta begynner og "fjase" og erte hverandre. Greit nok, bryr meg ikke med en gang. Så begynner de og herje og tulle, og nesten sparker borti ei jente som ligger der. Da sier jeg vennlig, men bestemt "Hei gutter, nå må dere være litt forsiktige for det er litt trangt og dere sparket nesten "Marie" nå" De stopper, ser på meg og flirer. Så tar det ti sekunder, og de herjer mer. Denne gangen ruller han ene over hun samme jenta, pga herjingen, og hun får litt vondt. Da blir jeg enda tydeligere og sier "Hei, nå må dere slutte. Se hva som skjedde. Skal dere være her må dere ligge rolig, hvis ikke så må dere sette dere en annen plass. Siste advarsel!"

Da snur han ene seg mot meg, og sier med skikkelig opsternasen stemme "Jeg trenger ikke å høre på deg. Du bestemmer ikke over meg. Du er ikke mammaen min" Og fortsatte og herje med kompisen. 

Åh fy f... tenkte jeg da 😳 En 5,5åring som svarer på den måten!? -Lykke til med han om noen år, tenkte jeg da. Min sønn bare kikket med store øyne. Endte med at jeg da reiste meg , tok tak i begge de to gutta, geleidet de ut av kosekroken og satte de ved et bord lenger bort og sa at "sånn godtar ikke jeg å bli snakket til, men nå skal "Turid"(ped leder tilstede) få ta over" Hun hadde sett hele episoden, og ga meg fullt medhold i håndteringen. 

Merker meg at flere og flere barn oppfører seg sånn, disse gutta også pleier å le bhg ansatte i ansiktet ved tilsnakk ellers også, hva i all verden skjedde? Får de ikke tilsnakk og beskjed om hvordan man (ikke) svarer tilbake hjemme eller?! 

Skal barn oppdras til å være "senter" og så "fantastiske individer" at de kan få gjøre hva de vil uten konsekvenser? Blir fint når disse kommer ut i verden og møter ekte motstand 😏 Da blir det vel "sosialangst" og rett i mammas fang.

 

-hjertesukk-

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg mener ikke at barn skal bli blindt kuet av voksne, men ble litt paff etter en episode i bhg til min sønn.

Flere barn sitter i grupper, 2 og 2, i en slags "kosekrok" de har i bhg. Der sitter de med nettbrett på deling (2 og 2, med et nettbrett).  Jeg skal hente min sønn, og setter meg ved sidens han og kompisen i vente av at han skal få avsluttet det de drev med. 

To av disse (andre) gutta begynner og "fjase" og erte hverandre. Greit nok, bryr meg ikke med en gang. Så begynner de og herje og tulle, og nesten sparker borti ei jente som ligger der. Da sier jeg vennlig, men bestemt "Hei gutter, nå må dere være litt forsiktige for det er litt trangt og dere sparket nesten "Marie" nå" De stopper, ser på meg og flirer. Så tar det ti sekunder, og de herjer mer. Denne gangen ruller han ene over hun samme jenta, pga herjingen, og hun får litt vondt. Da blir jeg enda tydeligere og sier "Hei, nå må dere slutte. Se hva som skjedde. Skal dere være her må dere ligge rolig, hvis ikke så må dere sette dere en annen plass. Siste advarsel!"

Da snur han ene seg mot meg, og sier med skikkelig opsternasen stemme "Jeg trenger ikke å høre på deg. Du bestemmer ikke over meg. Du er ikke mammaen min" Og fortsatte og herje med kompisen. 

Åh fy f... tenkte jeg da 😳 En 5,5åring som svarer på den måten!? -Lykke til med han om noen år, tenkte jeg da. Min sønn bare kikket med store øyne. Endte med at jeg da reiste meg , tok tak i begge de to gutta, geleidet de ut av kosekroken og satte de ved et bord lenger bort og sa at "sånn godtar ikke jeg å bli snakket til, men nå skal "Turid"(ped leder tilstede) få ta over" Hun hadde sett hele episoden, og ga meg fullt medhold i håndteringen. 

Merker meg at flere og flere barn oppfører seg sånn, disse gutta også pleier å le bhg ansatte i ansiktet ved tilsnakk ellers også, hva i all verden skjedde? Får de ikke tilsnakk og beskjed om hvordan man (ikke) svarer tilbake hjemme eller?! 

Skal barn oppdras til å være "senter" og så "fantastiske individer" at de kan få gjøre hva de vil uten konsekvenser? Blir fint når disse kommer ut i verden og møter ekte motstand 😏 Da blir det vel "sosialangst" og rett i mammas fang.

 

-hjertesukk-

Anonymkode: d6b9c...1bb

Wow! Kjempebra reaksjon fra deg!

Hadde det vært min sønn som hadde oppført seg sånn, ville jeg vært kjempetakknemlig for at noen andre voksne gidder å ta den ubehagelige konfrontasjonen du faktisk tok. Noen ganger trenger barna å høre det fra fremmede, da gjør det mye mer inntrykk. Applaus til deg!

Anonymkode: 2f582...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Kjempebra reaksjon fra deg!

Hadde det vært min sønn som hadde oppført seg sånn, ville jeg vært kjempetakknemlig for at noen andre voksne gidder å ta den ubehagelige konfrontasjonen du faktisk tok. Noen ganger trenger barna å høre det fra fremmede, da gjør det mye mer inntrykk. Applaus til deg!

Anonymkode: 2f582...45b

Oi, takk! :) 

Stålsatte meg for et ras av "dette hadde ikke du noe med"-kommentarer nå nemlig 😅

 

Og det var nettopp det jeg reagerte litt på, at de turte å svare sånn tilbake til en fremmed 😳 Hadde det vært meg som barn så hadde jeg ikke turt å si et pip hvis en fremmed ga meg tilsnakk ☺️

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, takk! :) 

Stålsatte meg for et ras av "dette hadde ikke du noe med"-kommentarer nå nemlig 😅

 

Og det var nettopp det jeg reagerte litt på, at de turte å svare sånn tilbake til en fremmed 😳 Hadde det vært meg som barn så hadde jeg ikke turt å si et pip hvis en fremmed ga meg tilsnakk ☺️

Anonymkode: d6b9c...1bb

Ikke jeg heller, og det gjør heller ikke sønnen min. Men det var da noen da jeg var barn også som oppførte seg sånn. Vi andre så vel på med like store øyne som sønnen din tenker jeg. ;)

Jeg hadde en lignende opplevelse da jeg plutselig oppdaget at nabogutten stod med en spade og grov opp plenen vår. Jeg ba ham om å slutte med det og fikk i retur: "Det bestemmer ikke du!" Men det fikk han se at jeg gjorde da jeg tok fra ham spaden og tok tak i ham og leide ham hjem. Han ble skikkelig overrasket og har ikke motsagt meg igjen etter det. Skulle tro han ikke hadde opplevd å faktisk bli stoppet i å gjøre ugagn før.

Anonymkode: da921...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller, og det gjør heller ikke sønnen min. Men det var da noen da jeg var barn også som oppførte seg sånn. Vi andre så vel på med like store øyne som sønnen din tenker jeg. ;)

Jeg hadde en lignende opplevelse da jeg plutselig oppdaget at nabogutten stod med en spade og grov opp plenen vår. Jeg ba ham om å slutte med det og fikk i retur: "Det bestemmer ikke du!" Men det fikk han se at jeg gjorde da jeg tok fra ham spaden og tok tak i ham og leide ham hjem. Han ble skikkelig overrasket og har ikke motsagt meg igjen etter det. Skulle tro han ikke hadde opplevd å faktisk bli stoppet i å gjøre ugagn før.

Anonymkode: da921...57c

😂 He He , du skal ikke se bort i fra at det er helt rett gjettet. 

Ja, du har jo rett, det var sånne barn når vi var små også :) 

Syntes bare at jeg merker utviklingen i de større barna også. Ser feks på skoleelevene venninnen min forteller om (barneskole lærer), eller studentene og lærlingene vi tar inn på jobben (jeg er veileder, og nesten 20år eldre en en del av disse). Det har liksom gått fra "hva kan jeg gjøre for å lære mest mulig. Takk for muligheten." Til "her har jeg rettigheter. Du SKAL lære meg, selv om jeg ikke vil. -det er din plikt" (satt på spissen). 

Som om vi oppdrar navlebeskuende egoister?!🤔

Hi

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Neida, la de fortsette å gjøre sånn at andre unger får vondt...

Anonymkode: cba92...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 He He , du skal ikke se bort i fra at det er helt rett gjettet. 

Ja, du har jo rett, det var sånne barn når vi var små også :) 

Syntes bare at jeg merker utviklingen i de større barna også. Ser feks på skoleelevene venninnen min forteller om (barneskole lærer), eller studentene og lærlingene vi tar inn på jobben (jeg er veileder, og nesten 20år eldre en en del av disse). Det har liksom gått fra "hva kan jeg gjøre for å lære mest mulig. Takk for muligheten." Til "her har jeg rettigheter. Du SKAL lære meg, selv om jeg ikke vil. -det er din plikt" (satt på spissen). 

Som om vi oppdrar navlebeskuende egoister?!🤔

Hi

Anonymkode: d6b9c...1bb

Ja vi er nok blitt mye mer obs på våre rettigheter, på godt og vondt. Det finnes jo en del ganske hårreisende eksempler på hvordan lærere behandlet barn før i tiden f.eks. Og det hadde både barn og foreldre bare med å godta. Så på den måten er det jo positivt at vi ikke godtar alt lenger og respekterer voksne og autoriteter uansett hva. Men det kan selvfølgelig gå for langt andre veien også. ;)

Anonymkode: da921...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

He, og der kom det ja... :) 

Nå var ped leder der, og ga meg stille anerkjennelse til å fortsette. 

Og hvis ditt barn sparker til mitt, uansett arena, så forbeholder jeg meg retten til å fortelle han at det ikke er greit. Og det samme forventer jeg at andre gjør for mitt. Blir jo helt feil at jeg sier "bare vent så skal jeg hente en voksen!"?! 😂 Jeg er jo en voksen. Hva lærer de da? ...at han hadde rett, at jeg skal gå og "sladre"... Barn lever i øyeblikk, og det hadde ikke hjulpet om de ansatte hadde hentet inn guttene 5minutter ETTER episoden. Skulle jeg bare sett på at dette andre barnet fikk vondt?! -Tenk om det var din datter som fikk et spark i hodet av den gutten... Sorry , jeg er ikke sånn "tafatt" voksen jeg.

-Så lenge man snakker til barna på en rolig, og ordentlig måte, så tåler de det. 

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, la de fortsette å gjøre sånn at andre unger får vondt...

Anonymkode: cba92...ff8

Nei du går til en av de ansatte å sier ifra sånn at de får ordnet opp.

Anonymkode: 219a3...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja vi er nok blitt mye mer obs på våre rettigheter, på godt og vondt. Det finnes jo en del ganske hårreisende eksempler på hvordan lærere behandlet barn før i tiden f.eks. Og det hadde både barn og foreldre bare med å godta. Så på den måten er det jo positivt at vi ikke godtar alt lenger og respekterer voksne og autoriteter uansett hva. Men det kan selvfølgelig gå for langt andre veien også. ;)

Anonymkode: da921...57c

Ikke sant. Helt enig i at alt absolutt ikke var bedre før! ...bare lirer på om vi har dratt det litt langt den andre veien, noen ganger 🤔

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei du går til en av de ansatte å sier ifra sånn at de får ordnet opp.

Anonymkode: 219a3...f8f

Gud hjelpe meg

Anonymkode: 1f826...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Og der ser vi hvor slike barns holdninger kommer fra. ;)

Anonymkode: da921...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei du går til en av de ansatte å sier ifra sånn at de får ordnet opp.

Anonymkode: 219a3...f8f

Refererer til mitt svar over. Jeg er ikke så tafatt at jeg går fra et barn som får vondt uten å forhindre videre skade. Hva forteller det jenta om hennes verdi?! 

Ser man noen få vondt så handler man. Ikke "vent litt, jeg skal hente en voksen som kan ordne opp jeg" 

....det blir litt som mødre som ikke takler slitsomme barn og sier "men bare vent ril pappaen din kommer hjem!" 😏

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Jøss. Som en ansvarlig voksen er det OK å si i fra når man er rett på der unger ikke klarer å oppføre seg. 

 

Anonymkode: 00521...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis HI har så stor glede av å vise makt så får hun begynne å jobbe i barnehag da! Før den tid så er det kun de ansatte som skal komme med eventuelle konsekvenser til barna ikke HI!

Anonymkode: 219a3...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også noen sånne barn, som datteren min har gått i barnehage med og nå på skolen. Derfor kjenner jeg også foreldrene godt og så langt jeg kan se er de gode oppdragere. Ungene deres slipper ikke unna hvis de ikke oppfører seg, og spes han ene er helt eksemplarisk når han er sammen med moren.

Min teori er at disse barna er helt trygge på foreldrene sine og hører derfor godt på dem. 

Men når ukjente voksne snakker til dem blir de utrygge og deres reaksjonsmønster er å gjøre det motsatte av hva som blir sagt når de blir usikre/redde/lei seg.

Min datter reagerer ofte med å gråte i slike situasjoner, disse guttene reagerer med å bli mer utagerende.

Jeg synes forøvrig at du håndterte situasjonen helt eksemplarisk HI. Jeg oppdrar også andres barn når de ikke er greie, og håper inderlig at andre gjør det med mine og.

 

Anonymkode: 1da23...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis HI har så stor glede av å vise makt så får hun begynne å jobbe i barnehag da! Før den tid så er det kun de ansatte som skal komme med eventuelle konsekvenser til barna ikke HI!

Anonymkode: 219a3...f8f

Mener du dette, eller er du kun etter å provosere? Blir litt matt, kjenner jeg.

Anonymkode: 2f582...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Det er vel nettopp slike holdninger som er årsak til at mange barn ikke er vant til å bli sagt mot eller tilsnakket når de gjør noe galt. Vi voksne som reagerer på utagerende barn, selv om vi er de eneste voksne til stede,- tør ikke si fra fordi vi er redde for bråk med foreldre som dette.  Foreldre som mener det ikke er andre voksne sin sak å "oppdra" barna sine, samme hvor ufyselige de måtte være/oppføre seg der og da...... Og om foreldrene ei tillegg ALDRI motsier "Prinsen" eller "prinsessa" så vil det vel til slutt gå ut over barnet uansett....

 

Anonymkode: 28232...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis HI har så stor glede av å vise makt så får hun begynne å jobbe i barnehag da! Før den tid så er det kun de ansatte som skal komme med eventuelle konsekvenser til barna ikke HI!

Anonymkode: 219a3...f8f

Om jeg hadde vært så maktgal som du antar så er vel egentlig bhg det siste stedet jeg burde jobbet :) 

Men nei, jeg får ingen indre glede av den type episoder altså. Syntes egentlig at det er litt trist mtp den dagen de risikerer å møte på mindre tolmodige voksne en meg, som kanskje går rett i kjeft og ikke mener at barn fortjener en sjanse til å korrigere seg selv.

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis HI har så stor glede av å vise makt så får hun begynne å jobbe i barnehag da! Før den tid så er det kun de ansatte som skal komme med eventuelle konsekvenser til barna ikke HI!

Anonymkode: 219a3...f8f

Og hvis noen skader seg så må vi vente på legen istedefor å gi førstehjelp, hvis noen blir mobbet så snur vi bare ryggen til for det er jo noen andre sin jobb å forhindre mobbing og slik går nå dagene sin skjeve gang hvis alle skulle hatt holdningen som du har. Men takk og pris så er det mindretallet som har dine holdninger, og de fleste klarer faktisk å forstå at hvis noen har en adferd som skaper problemer for andre så sier man faktisk ifra at det ikke blir godtatt. Og I en situasjon med barn er det spesielt viktig fordi de lever I nuet og faktisk må bli korrigert når de gjør den uønskede adferden og ikke fem minutter etter. Hi du gjorde helt korrekt, og f8f du burde virkelig ta til deg hva hovedmajoriteten svarer I denne tråden.

Anonymkode: c2b06...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke bare komme inn i barnehagen å bestemme hvem som skal få være i den kroken eller ikke! Det er noe de ansatte i barnehagen må ta seg av! Du har ingen rett til å komme der å bestemme over ungene! Er det problemer så kontakter du de som jobber der så de får ordne opp på den måten de føler er best!

Anonymkode: 219a3...f8f

Og der har vi mammaen til barnet😂

Enhver voksen har, ikke bare rett, men plikt til å gripe inn når barn oppfører seg på en måte som går negativt ut over andre. Man står IKKE å ser på at unger påfører andre barn smerte. Det får være måte på konfliktskyhet og latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H is det ikke hadde vært andre i nærheten du da jeg du handler greit, men i og med at det var en ansatt som så alt sammen synes jeg ikke du skulle blandet deg annet en  at du kanskje burde flyttet deg hvis det var virkelig trangt.

Anonymkode: 525d1...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

H is det ikke hadde vært andre i nærheten du da jeg du handler greit, men i og med at det var en ansatt som så alt sammen synes jeg ikke du skulle blandet deg annet en  at du kanskje burde flyttet deg hvis det var virkelig trangt.

Anonymkode: 525d1...b01

Ped. leder satt ca 6-8meter unna ved et langbord, opptatt med 5-6andre barn som tegnet. Hun så antagelig på oss når denne andre jenten begynte å gråte/sutre over at hun fikk vondt av denne gutten sin fot i sitt øye, men avsluttet det hun holdt på med med de andre barna (isteden for å komme rett bort) ettersom hun så at jeg var tilstede og hadde "kontroll" over situasjonen. (Jeg er en relativt oppegående person, skjønner du. Og ped. leder og jeg har sittet sammen mange ganger og pratet "fag", så hun vet vel litt om hvordan jeg ville håndtert en konflikt da...?!) 

Jeg satt ikke inne i dette teltet/kosekroken, hvor disse 6 barna satt. (Jeg er riktig nok liten og tynn, men dytter ikke unna barn for å få sittet i en kosekrok altså, det får være grenser ^_^) Jeg satt ved "inngangen" utenfor, altså på gulvet. Og det var ikke trangt, men god plass for 6barn å ligge/sitte og se på nettbrettene. -Men ikke plass nok til at to 5-6åringer kan lekesloss der inne, uten at andre fikk vondt (noe som skjedde). 

Beklager altså, men jeg syntes fortsatt ikke at jeg skulle ha gått ifra situasjonen, latt det eskalere slik at enda flere kunne fått vondt, for å gå bort til en voksen (som måtte brukt noen minutter før hun var ledig) slik at hun kunne si nøyaktig det samme som jeg sa (og gjorde) til de to guttene :) 
Tror barn også har godt av å se at ikke alle er redd og konfliktsky, men at noen faktisk stiller opp for de når de får vondt. 

(igjen, jeg kjeftet faktisk ikke. Bare var tydelig. Og de fikk to sjanser til å roe seg før jeg geleidet de ut, og da også gikk bort til ped.leder...som takket meg.) 

Anonymkode: d6b9c...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...