Gå til innhold

utagerer mye i bhg,ikke på skolen.Why?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det sånn at barn som utagerer veldig mye i barnehage ikke forsetter med det når de begynner på skole? Da er det snakk om barn som utagerte mye i barnehagen hver dag,også de siste dagene før de sluttet der.Det er jo ikke sånn at de blir plutselig så mye mer moden bare pga de begynner på skole. Men har sett dette med en vennine av meg som hadde en gutt som utagerte mye men ikke på skolen. Nå er sønnen min begynt på skole å heller ikke han heller ikke utagert på skolen enda.Hjemme derimot kan han få raserifall av en helt annen verden å slå,sparke og klore men det er en annen historie :P

Anonymkode: 84a17...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har barna akkurat startet på skolen og det er en helt annen hverdag. Ville ikke tatt gleden på forskudd. Av de guttene jeg har observert, har det blitt verre etter skolestart. Virker som om de tror at det er fritt fram på skolen og herjer rundt som ville apekatter. 

Anonymkode: dc046...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har som oftes med de voksne å gjøre. Hvilket miljø en som voksen skaper rundt barna. 

En kan jo bare se på egen familie. Om vi har en hektisk hverdag, ekstra på jobben, eksamen på høyskolen, så som så med oppfølging, det å se barna, kommunisere, lage gode rammer rundt måltidet. Vel da reagerer gjerne barna med krangling, trassing, ståk og bråk. 

Om barnehagen et barn har gått i ikke har evnet å dekke guttens behov for omsorg og stimulering vil barnet utagerende i barnehagen. Om barnet deretter kommer på skolen, og blir møtt fint av læreren, blir sett og stimulert på egne premisser vil sannsynligvis barnet oppføre seg fint på skolen. 

Barna er små ved skolestart, og greier ikke kommunisere sine behov. Det kan vi heller ikke forvente. 

Anonymkode: 473e1...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har som oftes med de voksne å gjøre. Hvilket miljø en som voksen skaper rundt barna. 

En kan jo bare se på egen familie. Om vi har en hektisk hverdag, ekstra på jobben, eksamen på høyskolen, så som så med oppfølging, det å se barna, kommunisere, lage gode rammer rundt måltidet. Vel da reagerer gjerne barna med krangling, trassing, ståk og bråk. 

Om barnehagen et barn har gått i ikke har evnet å dekke guttens behov for omsorg og stimulering vil barnet utagerende i barnehagen. Om barnet deretter kommer på skolen, og blir møtt fint av læreren, blir sett og stimulert på egne premisser vil sannsynligvis barnet oppføre seg fint på skolen. 

Barna er små ved skolestart, og greier ikke kommunisere sine behov. Det kan vi heller ikke forvente. 

Anonymkode: 473e1...1a9

Haha, nei, det er ikke så enkelt og slik det fungerer.  

Anonymkode: 741f3...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har som oftes med de voksne å gjøre. Hvilket miljø en som voksen skaper rundt barna. 

En kan jo bare se på egen familie. Om vi har en hektisk hverdag, ekstra på jobben, eksamen på høyskolen, så som så med oppfølging, det å se barna, kommunisere, lage gode rammer rundt måltidet. Vel da reagerer gjerne barna med krangling, trassing, ståk og bråk. 

Om barnehagen et barn har gått i ikke har evnet å dekke guttens behov for omsorg og stimulering vil barnet utagerende i barnehagen. Om barnet deretter kommer på skolen, og blir møtt fint av læreren, blir sett og stimulert på egne premisser vil sannsynligvis barnet oppføre seg fint på skolen. 

Barna er små ved skolestart, og greier ikke kommunisere sine behov. Det kan vi heller ikke forvente. 

Anonymkode: 473e1...1a9

Du trur det er mulig at et barn blir bedre møtt og sett av én lærer som har 15-30 elever etter et par dager, enn av barnehagen personale i flere år?

for å svare deg Hi. De kan ha modnet en del over sommeren. Det er også vanlig at en oppfører seg dårligere der en er trygg. Et annet alternativ er at de er litt overveldet i starten, og derfor er roligere.

I norn tilfeller har jeg sett at ny hverdag har "resatt" enkelte barn, slik at slik adferd forsvinner. Det tror jeg ikke handler om at skolen er bedre, men endringen i seg selv.

Anonymkode: 3d0cd...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn som trøbler med impulskontroll kan ha en "honymoon-periode" når de bytter miljø. Hvorfor er usikkert,  men det handler nok mye om usikkerhet og om at de bruker alt de eier og har av krefter for å kontrollere seg selv. Alt som de da har båret på gjennom dagen, alle frustrasjoner,  vil da ofte komme til overflaten når de kommer hjem. Noe  barn vil klare å kontrollere seg selv slik gjennom hele skolegangen, slik at det er kun hjemmet, den trygge basen, som får hele smellen. For andre blir det etterhvert for stort press og de vil når de blir tryggere også utagere på skolen. 

Anonymkode: 1b3b8...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de trives bedre med de faste rammene på skolen? Liker å lære?

Eller kanskje de rett og slett ikke er så høye i hatten der. Nytt miljø, det å være minst, nye mennesker, ny tilværelse etc. 

Anonymkode: 895ec...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trur det er mulig at et barn blir bedre møtt og sett av én lærer som har 15-30 elever etter et par dager, enn av barnehagen personale i flere år?

for å svare deg Hi. De kan ha modnet en del over sommeren. Det er også vanlig at en oppfører seg dårligere der en er trygg. Et annet alternativ er at de er litt overveldet i starten, og derfor er roligere.

I norn tilfeller har jeg sett at ny hverdag har "resatt" enkelte barn, slik at slik adferd forsvinner. Det tror jeg ikke handler om at skolen er bedre, men endringen i seg selv.

Anonymkode: 3d0cd...6d3

I vårt tilfelle at jeg aldri sett han utagere mer enn i sommer så tviler bare at han bare modnet rett før skolestart :P Skolen var jo veldig forberedt på at her kommer det ett barn som er veldig aggressiv hvertfall i vårt tilfelle,så kan jo være at det hjelpet på.

Anonymkode: 84a17...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange barn som trøbler med impulskontroll kan ha en "honymoon-periode" når de bytter miljø. Hvorfor er usikkert,  men det handler nok mye om usikkerhet og om at de bruker alt de eier og har av krefter for å kontrollere seg selv. Alt som de da har båret på gjennom dagen, alle frustrasjoner,  vil da ofte komme til overflaten når de kommer hjem. Noe  barn vil klare å kontrollere seg selv slik gjennom hele skolegangen, slik at det er kun hjemmet, den trygge basen, som får hele smellen. For andre blir det etterhvert for stort press og de vil når de blir tryggere også utagere på skolen. 

Anonymkode: 1b3b8...eb2

Sønnen min har virkelig problemer med impulskontrollen ja! Hvis noen gir han en klem uforberedt så slår han eller dytter personen. Akkurat nå utagerer han ikke hjemme heller men det kommer kanskje når presset øker på skolen ja.

Anonymkode: 84a17...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje de trives bedre med de faste rammene på skolen? Liker å lære?

Eller kanskje de rett og slett ikke er så høye i hatten der. Nytt miljø, det å være minst, nye mennesker, ny tilværelse etc. 

Anonymkode: 895ec...414

Jeg vet at han hvertfall føler seg tryggere av faste rutiner så det er kanskje grunnen til at han utagert så mye i ferien.For da ble han tatt vekk fra de faste rutinene i hverdagen som han hadde i bhg,å gjorde han kanskje utrygg.

Anonymkode: 84a17...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også har utagert i barnehagen, men ved skolestart er det blitt mye bedre. Aldri utagert hjemme da. Vet ikke hva grunnen er, men kanskje modnet over sommeren og blir sett av læreren?

Anonymkode: c7301...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trur det er mulig at et barn blir bedre møtt og sett av én lærer som har 15-30 elever etter et par dager, enn av barnehagen personale i flere år?

for å svare deg Hi. De kan ha modnet en del over sommeren. Det er også vanlig at en oppfører seg dårligere der en er trygg. Et annet alternativ er at de er litt overveldet i starten, og derfor er roligere.

I norn tilfeller har jeg sett at ny hverdag har "resatt" enkelte barn, slik at slik adferd forsvinner. Det tror jeg ikke handler om at skolen er bedre, men endringen i seg selv.

Anonymkode: 3d0cd...6d3

Ja, om barnet har utviklet en motvilje mot ansatte i barnehagen, så kan det godt skje. 

Det er jo ikke så vanvittig utrolig at ansatte i barnehagen kan ha utviklet en motvilje mot et krevende og utagerende barn. 

Dette vil barnet lett plukke opp, og utagerende mer.

Det kan være småting som sukk, snu seg vekk, mangel på smil etc. 

Klart en lærer som ser barnet i øynene og møter sin nye elev med et stort smil, og kanskje har sett eleven sitt behov en gang eller to, veldig fint kan trygge eleven. Gjerne et barn som har kjent på misnøye i barnehagen i lengre tid, uten å kunne sette fingeren på og kommuniser hva som var feil. Som har gitt et positivt løft til et barn som har gledet seg til å begynne på skolen. 

Anonymkode: 473e1...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vårt tilfelle at jeg aldri sett han utagere mer enn i sommer så tviler bare at han bare modnet rett før skolestart :P Skolen var jo veldig forberedt på at her kommer det ett barn som er veldig aggressiv hvertfall i vårt tilfelle,så kan jo være at det hjelpet på.

Anonymkode: 84a17...70f

Da får vi håpe skolen fortsette å holde ham så utrygg at resten av elevene får gå i fred hele skoletiden.

Anonymkode: b3fe6...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, om barnet har utviklet en motvilje mot ansatte i barnehagen, så kan det godt skje. 

Det er jo ikke så vanvittig utrolig at ansatte i barnehagen kan ha utviklet en motvilje mot et krevende og utagerende barn. 

Dette vil barnet lett plukke opp, og utagerende mer.

Det kan være småting som sukk, snu seg vekk, mangel på smil etc. 

Klart en lærer som ser barnet i øynene og møter sin nye elev med et stort smil, og kanskje har sett eleven sitt behov en gang eller to, veldig fint kan trygge eleven. Gjerne et barn som har kjent på misnøye i barnehagen i lengre tid, uten å kunne sette fingeren på og kommuniser hva som var feil. Som har gitt et positivt løft til et barn som har gledet seg til å begynne på skolen. 

Anonymkode: 473e1...1a9

Ja i barnehagen likte han seg aldri å klamret seg til meg når jeg skulle gå.Han var nesten alltid helt hysterisk når jeg skulle gå å de ansatte måtte holde han igjen til jeg var gått. Mens på skolen hans har de visst fra dag 1 at han holder på å utredes for asperger å fått beskjed om hva som gjerne kan trigge han.De har også visst at de bør være forsiktig med å kjefte for mye på han for da blir han utrygg sånn som i barnehagen.Håper de fortsatt klarer å møte han på en god måte så kanskje skolestart blir posetivt :) Nå leker til og med sønnen min med andre barn som han ikke kjenner fra før å det er ett stoort skritt i riktig retning :D

Anonymkode: 84a17...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får vi håpe skolen fortsette å holde ham så utrygg at resten av elevene får gå i fred hele skoletiden.

Anonymkode: b3fe6...ed6

Latterlig kommentar! Spesialpedagogen som observerte han i bhg sa at han utagerer FORDI han er utrygg.Han har gått i samme bhg i tre år så han burde jo ikke være utrygg men det var han altså å det førte til mye utagering.Så for å unngå at det skal skje så fikk de en hel liste over ting de skulle gjøre for å trygge barnet.Hun mente at om barnet føler seg trygg så slutter han å utagere.

Anonymkode: 84a17...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...