Gå til innhold

En vane /u-vane. 1 glass vin hver kveld.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om man ser bort ifra helseproblene synes jeg selv det er helt innafor :) Kos deg og nyt livet :)

Anonymkode: a1be3...508

Håper du var ironisk nå! Om man ser bort fra helseproblemene? Hvorfor i alle dager skal man se bort fra det? 

Anonymkode: 1b8db...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært ute med leger på byen (kan faktisk forveksles med leger uten grenser i dette tilfellet)  og de drakk og røyka med begge hender. De fikk et undrende spørsmål om nettopp det med helse av min venninne. De hånflirte og spurte om hun kjente til hvordan livets siste år utspiller seg for de fleste. Det er de færreste som blir 95 år uten smerter, kreft og med et klart hode og dør av et hjerteinfarkt i søvne. Demens, smerteklinikk, ingen mobilitet og annen sykdom er mer standarden enn unntaket. Legene ville heller bruke opp kroppen slik at det knapt var noe igjen når mannen med ljåen kom og det heller litt før enn litt senere. Noe å tenke på. 

Anonymkode: 18648...c50

Jeg har også vært borti flere slike leger. Felles for de fleste av dem er heldigvis at de slutter med dette et par år etter at de er ferdige med turnusen sin, for da har alvoret begynt å treffe dem, de ser at de ikke holder like bra i jobben om de har festet hele helgen, de begynner å se flere og flere forholdsvis unge som får alvorlige sykdommer som hemmer livet for mye eller dreper dem, og de ser at sykdommene i stor grad er direkte relatert til den livsstilen vedkommende har ført. Til og med de fleste leger innser realitetene når de forstår at de ikke er Guds venstre hånd ;)

Jeg har imidlertid også kjent flere leger som har fortsatt å leve på den måten du beskriver. Kjenner flere, men det er spesielt tre av dem som har gjort inntrykk.  De var tre leger som hadde holdt sammen i alle år, alle med familier, alle likevel opptatt av "fest og moro". Den ene døde som ca. 50-åring av en forferdelig diagnose som var direkte forårsaket av bevisste, men dårlige livsstilsvalg. Denne legen hadde i alle år sagt det samme som du forteller "dine" leger har sagt. Da legen ble så syk som denne ble, med de enorme lidelsene han måtte gjennom, da sa han "ikke vær like dum som jeg har vært, det er ikke verdt det". I løpet av fem år døde alle tre av ulike smertefulle eller svært livshemmende diagnoser som nesten utenlukkende kommer av dårlig livsstil (hos disse i all hovedsak relatert til røyking og/eller alkohol, men også usunt kosthold og lite fysisk aktivitet). Den andre sa det samme "at det går an å være så dum som vi var, vi trodde det var bedre å leve hardt og kort enn å få flere og friskere år med familie og venner". Den andre sa også at etter at denne ble veldig syk så hadde denne oppdaget at det var fullt mulig å ha det like morsomt og faktisk enda bedre uten svære mengder alkohol og røyk og usunn mat. De døde fra kone/mann og barn i ulik alder. Den tredje av dem kjente jeg mindre, så denne snakket jeg ikke med etter at denne ble syk, men felles bekjente fortalte at også denne sa det samme som de to første. Felles for disse legene var at de trodde det samme som "dine" leger sier - at de heller ville "bruke opp kroppen", men de fikk alle oppleve at de tok veldig feil, det sparte dem ikke for noen lidelser, det påførte dem langt flere og større lidelser å ikke ha tatt vare på helsen sin, og de seigpintes til døde i altfor ung alder. Og de angret. De brukte tiden de hadde igjen til å be folk om å ta bedre valg enn de selv hadde gjort. DET er noe å tenke på...

Legeutdanningen og legeyrket er ingen vaksine mot elendige, uansvarlige og uforsvarlige livsvalg. De fleste leger vet heldigvis bedre.

 

Anonymkode: a17a8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk som spør. 

Hi ligger her i sengen, klinke edru, og har det så bra atte.

Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er det slutt på vin hver kveld.

Anonymkode: 297e9...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at jeg har flyttet fra Norge.

Dette gale hysteriet hvor ett glass vin om kvelden nærmest er selvmord og omsorgssvikt. 

Jeg bytter gjerne ut et par år på et sykehjem, med et par glass med vin. 

Anonymkode: 55689...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad for at jeg har flyttet fra Norge.

Dette gale hysteriet hvor ett glass vin om kvelden nærmest er selvmord og omsorgssvikt. 

Jeg bytter gjerne ut et par år på et sykehjem, med et par glass med vin. 

Anonymkode: 55689...003

Det er stor forskjell på et eller to glass nå og da og over tre glass hver eneste kveld. 

Å kalle det å reagere på tre glass vin hver kveld hysteri, er det samme som å reagere på at man må bruke fallskjerm når en hopper ut av fly. Det går fint en stund, faktisk ganske behagelig når en ligger og flyter på vinden, men plutselig sier det KRÆSJ...

Anonymkode: 01196...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo takk som spør. 

Hi ligger her i sengen, klinke edru, og har det så bra atte.

Takk for alle tilbakemeldinger.

Nå er det slutt på vin hver kveld.

Anonymkode: 297e9...edb

Men hi om fu føler det går helt fint og ingen problem. Så trenger du streng tatt ikke å slutte å drikke det glasset ditt helt. La oss si du bestemmer deg at fredag og lørdag da koser jeg meg, det er jo ingenting i veien for det.

Anonymkode: 4c4a2...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...