Gå til innhold

En vane /u-vane. 1 glass vin hver kveld.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste halvåret kommet inn i en vane, eller uvane at jeg hver kveld tar 1 glass vin. 

Bare 1. 

Aldrig 2. 

Ungene er i seng rundt 22, og i 23 tiden, tar jeg ett glass. Jeg fyller det riktig nok opp, så det er vel omlag 2,5 dl. 

Så koser jeg meg med dette, kjenner roen senke seg, og når det er drukket opp er klokken vel halv tolv og jeg går å legger meg. 

Jeg står opp med unger kl 06.30 neste dag og kjører bil kl 08.

Etter å ha lest en artikkel i en avis om den engelske dronningens drikkevaner, litt hver dag, ble vi jentene sittende og diskutere dette. 

Noen mente mitt ene glass ikke tok seg ut, andre at det var ok, godt for helsa osv. Forbeholdt at det er det ene vi snakker om da så klart. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: 297e9...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du drikker et glass, men to enheter., Hver dag i uka blir det 14 enheter og du er i det som defineres som høy risikosone. Les deg litt opp uten å begynne med "men det er jo ikke hver dag jeg fyller glasset fullt..." og se hva du selv tror. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkohol-risikosoner/

 

Hva om du ikke har vin hjemme en dag? Får du litt hetta da? For da har du brått et alkoholproblem.

Anonymkode: 16732...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo normale drikkevaner i mange andre land da... og også mange som anbefaler ett glass vin om dagen. Jeg mener det er innafor. 

Anonymkode: a0857...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 enheter per dag er for mye. Og alkohol så sent gjør at du får dårligere søvnkvalitet.

Ville definitivt lagt inn noen hvite dager ja 

Anonymkode: ccc17...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ok i det heletatt. Ikke fordi 1-2 glass er så mye, men fordi det høres ut som en vane du er avhengig av. Avhengighet av alkohol er ikke alltid at man drikker så mye, men at man føler man må ha disse enhetene for å føle seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innafor, så lenge du holder deg til det ene glasset.

Har selv hatt perioder hvor jeg har tatt et glass hver kveld (eller to når barna er pappaen sin), men det sklir aldri ut, og jeg tenker at om man senker skuldrene med det ene glasset, så må man kunne ta seg den friheten.

Er verre med helgefylla, synes nå jeg.

Anonymkode: 8db78...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drikker så mange alkoholenheter på en uke at du ligger mellom "økt risiko" og "stor risiko" for å utvikle helseskader pga. alkoholforbruket ditt. Hva andre mener og synser om er egentlig uviktig. Det er påvist uten tvil at det er økt risiko for helseskader eller stor risiko for å utvikle helseskader med et så stort alkoholforbruk.

Hadde det vært helt ok for deg å ikke drikke noe som helst en måned eller to?

Anonymkode: a17a8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg far ikke klar overvat det at jeg drakk 1 glass hver kveld var så stor risiko. 

Nå gikk jeg faktisk på kjøkkenet og målte, 4 dl i ett av mine "vinglass". 

Og da er jeg vel enda verre ute å kjøre? 

 

Hvordan jeg greier uten?

Hvit mnd??

Tja, har no aldrig vert problem før. Jeg vet ærligtalt ikke

 

Anonymkode: 297e9...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg far ikke klar overvat det at jeg drakk 1 glass hver kveld var så stor risiko. 

Nå gikk jeg faktisk på kjøkkenet og målte, 4 dl i ett av mine "vinglass". 

Og da er jeg vel enda verre ute å kjøre? 

 

Hvordan jeg greier uten?

Hvit mnd??

Tja, har no aldrig vert problem før. Jeg vet ærligtalt ikke

 

Anonymkode: 297e9...edb

Nå er du full. Start den hvite måneden i morgen. Hvit måned= alkoholfri måned.

Anonymkode: 45a0f...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Full av ett vinglass nå må dere gi dere!!

Anonymkode: 4c4a2...2eb

Velkommen til DIB... Det eneste stedet hvor man "beskytter barna" ved å avstå fra kefirmelk! (Er alkohol i den, vøtt.)

Anonymkode: 813b6...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg far ikke klar overvat det at jeg drakk 1 glass hver kveld var så stor risiko. 

Nå gikk jeg faktisk på kjøkkenet og målte, 4 dl i ett av mine "vinglass". 

Og da er jeg vel enda verre ute å kjøre? 

 

Hvordan jeg greier uten?

Hvit mnd??

Tja, har no aldrig vert problem før. Jeg vet ærligtalt ikke

 

Anonymkode: 297e9...edb

Les dette svarer i morgen tidlig så ser du hvor mye dette glasset har å si for deg. Det påvirker deg mer enn du ser nå.

 

Anonymkode: 01196...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Full av ett vinglass nå må dere gi dere!!

Anonymkode: 4c4a2...2eb

Når "ett vinglass" er 4 dl så er det godt mulig å bli full av det, ja. Ser du His skrivemåte i begynnelsen av tråden og nå så ser du tydelig forskjellen. I hovedinnlegget skriver hun helt greit. I det siste svaret hennes skriver hun med feil, helt annen setningsoppbygging osv. Det er nærmere en halv liter vin mellom de to innleggene...

Anonymkode: a17a8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, du drikker nesten en kartong vin i uken, noen og 20 alkoholenheter alkohol i uken.

Fra 14 alkoholenheter i uken er det STOR risiko for å utvikle helseskader pga. drikkingen din.

Enig med hun over - les det siste svaret ditt i morgen og sammenlign det med det første. Du er langt mer preget av alkoholinntaket ditt enn du tror selv!

Om du ikke greier å holde deg helt unna alkohol en måned eller to - skaff deg hjelp. Du gambler med helsen din nå, kanskje også livet ditt på sikt om du ikke tar tak i problemene dine som gjør at du drikker. Spør deg selv hvorfor du drikker så mye hver kveld.

Anonymkode: a17a8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute med leger på byen (kan faktisk forveksles med leger uten grenser i dette tilfellet)  og de drakk og røyka med begge hender. De fikk et undrende spørsmål om nettopp det med helse av min venninne. De hånflirte og spurte om hun kjente til hvordan livets siste år utspiller seg for de fleste. Det er de færreste som blir 95 år uten smerter, kreft og med et klart hode og dør av et hjerteinfarkt i søvne. Demens, smerteklinikk, ingen mobilitet og annen sykdom er mer standarden enn unntaket. Legene ville heller bruke opp kroppen slik at det knapt var noe igjen når mannen med ljåen kom og det heller litt før enn litt senere. Noe å tenke på. 

Anonymkode: 18648...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært ute med leger på byen (kan faktisk forveksles med leger uten grenser i dette tilfellet)  og de drakk og røyka med begge hender. De fikk et undrende spørsmål om nettopp det med helse av min venninne. De hånflirte og spurte om hun kjente til hvordan livets siste år utspiller seg for de fleste. Det er de færreste som blir 95 år uten smerter, kreft og med et klart hode og dør av et hjerteinfarkt i søvne. Demens, smerteklinikk, ingen mobilitet og annen sykdom er mer standarden enn unntaket. Legene ville heller bruke opp kroppen slik at det knapt var noe igjen når mannen med ljåen kom og det heller litt før enn litt senere. Noe å tenke på. 

Anonymkode: 18648...c50

Fysøren, så teit! Tror du at vi skal tro på dette?

Om noen leger har sagt dette til deg, har de nok hatt det moro på dine vegner, er jeg redd 😂😂

Anonymkode: de5d5...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fysøren, så teit! Tror du at vi skal tro på dette?

Om noen leger har sagt dette til deg, har de nok hatt det moro på dine vegner, er jeg redd 😂😂

Anonymkode: de5d5...c24

Ja, dette er noe av det dummeste jeg har hørt!

Med en sunn livsstil øker man kraftig sannsynligheten med mange gode år og mye færre helseplroblemer enn om man røyker og drikker mye.

Gamle folk som har levd sunt har det mye bedre enn gamle folk som har levd usunt. Nevner bare kols, kreft, diabetes, hjerteproblemer....

Hilsen lege.

Anonymkode: 2eec9...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beveger deg helt klart i faresonen. Jeg holdt på med akkurat det samme. Og ble avhengig av to glass vin på kveldene. Skjønte det ikke før jeg prøvde å slutte med det. Var tøffere enn jeg trodde. Men klarte det.

Anonymkode: 5f769...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎08‎.‎2017 den 0.04, Anonym bruker skrev:

Jeg far ikke klar overvat det at jeg drakk 1 glass hver kveld var så stor risiko. 

Nå gikk jeg faktisk på kjøkkenet og målte, 4 dl i ett av mine "vinglass". 

Og da er jeg vel enda verre ute å kjøre? 

 

Hvordan jeg greier uten?

Hvit mnd??

Tja, har no aldrig vert problem før. Jeg vet ærligtalt ikke

 

Anonymkode: 297e9...edb

Du drikker ikke to enheter som jeg skrev tidligere i tråden. Du drikker 3,2. Det gir 22,4 enheter i uka. Når grensen for "høy risiko" går på 14, så kan du jo tenke deg selv hvordan 22,4 slår ut.

Anonymkode: 16732...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser bort ifra helseproblene synes jeg selv det er helt innafor :) Kos deg og nyt livet :)

Anonymkode: a1be3...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...