Gå til innhold

Går det ann å bli kvitt skjærer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har blitt "invadert" av skjærer. Det bor nok mange i trær rundt her vi bor (vi bor landling). De lager mye støy, bæsjer ned tingene våre og de spiser opp alle bærene våre på bær trær og busker. Er det noen måte å bli kvitt disse fuglene på? 

Anonymkode: 9d90f...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyte dem er det enkleste. Ellers finnes det andre metoder som ikke er helt lovlige. 

Anonymkode: 716ee...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fiskegarn til å ha over bærbuskene og frukttrær. Da vil de ikke ha lett tilgang til mat og da blir hagen deres mindre attraktiv. De har ofte et yndlingstre, kan hjelpe å hogge det ned, men er jo ikke alltid man ønsker det. Uansett bør treet hogges når skjærene ikke er i nærheten.

Å jage dem bort hjelper sjelden, de og kråker husker nemlig ansikter, og de kommuniserer videre til sine andre venner hvem som plager dem - og du risikerer da at langt flere vil begynne å plage dere. Jeg har sansen for intelligensen dere ;)

Hvis de f.eks. er på verandaen din eller på hagemøbler, gå ut. Ikke skrem dem, ikke jag dem bort. Gjør du det ganske så konsekvent og på en rolig måte så vil de gjerne respektere at det er ditt område og heller holde seg unna akkurat det området. Skremmer du dem bevisst så vil de trolig bare bli mer og mer plagsomme ;)

Anonymkode: 14011...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen naboer har hengt cder i trærne for å skremme dem bort med blinking. Vet ikke om det faktisk virker. 

Anonymkode: 74cfa...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng en død skjære i et tre. 

Her tok bikkja en skjære som drev å nappa han i halen. Fikk tips om å putte den i en stoffpose og henge den i et tre. Var ikke en skjære i hagen vår på fem år. 

Nå har de begynt å komme igjen. 

Problemet er å gå tak i en død skjære da, eller ikke.... 😊

Anonymkode: 82630...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forsvant skjærene når vi la ut lekeslanger på terrassen og trampoline. Flytt rundt på de hver dag.

Anonymkode: cf7c8...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi dem mat. Det funket her. Vi hadde en skjæregjeng som herjet og bråkte rundt veggene da vi flyttet inn. Jeg jagde de så fort jeg så de, kastet sko ut av soveromsvinduet etter dem, men det bare eskalerte bråket. Så fikk jeg tips om å legge ut mat til de. Etter at jeg begynte å mate fuglene, og også legge ut store brødbiter, kokte poteter ol til dem, så er de her og spiser, men bråker og skiter tydeligvis et annet sted. Det har fungert i 7 år. Det er mye hyggeligere enn å skyte de, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns skjærer er kule, jeg. De skvatrer, småkrangler og leker. Heng et nett over buskene, så slipper du at de rapper bærene. 

Skjærer er nordens papegøyer, morsomme, lekne og intelligente. 

Anonymkode: b77cf...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Gi dem mat. Det funket her. Vi hadde en skjæregjeng som herjet og bråkte rundt veggene da vi flyttet inn. Jeg jagde de så fort jeg så de, kastet sko ut av soveromsvinduet etter dem, men det bare eskalerte bråket. Så fikk jeg tips om å legge ut mat til de. Etter at jeg begynte å mate fuglene, og også legge ut store brødbiter, kokte poteter ol til dem, så er de her og spiser, men bråker og skiter tydeligvis et annet sted. Det har fungert i 7 år. Det er mye hyggeligere enn å skyte de, også. 

Herlig :)

Jeg svarte over også. Her jeg bor er det mange i nabolaget som er plaget av skjærene. De jager dem hele tiden - og blir bare mer og mer plaget for hvert år som går. Jeg jager dem aldri, snakker til dem, at de gjerne må være her. De kommer stadig vekk for å lete etter mark i plenen, og når de ser meg så løper de bare fort lenger bort og later som om de ikke er der, eller bare flyr vekk en liten stund. Fjorårets ungkråker begynte å bråke litt i et tre her i vår, men det sluttet de med etterhvert som jeg snakket med dem uten å bråke eller jage dem.

Anonymkode: 14011...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns skjærer er kule, jeg. De skvatrer, småkrangler og leker. Heng et nett over buskene, så slipper du at de rapper bærene. 

Skjærer er nordens papegøyer, morsomme, lekne og intelligente. 

Anonymkode: b77cf...440

Samme synes jeg :)

En av skjærene her kom hit alene. Jeg satt inne med åpne glassdører. Skjæren så seg så rart rundt at jeg måtte følge med den. Den kikket seg liksom stjålet rundt mens den prøvde å holde en nonsjalant gange. Så var det tydelig at den var fornøyd med at det ikke var andre i nærheten, for da la den hele buken og halsen ned på gresset, stjerten rett opp og så løp den som en gal bortover plenen, såvidt føttene rakk nedi plenen. Det var helt tydelig at den syntes det var morsomt. Stoppet opp, inntok nonsjalant gange igjen mens den så seg rundt, og så var det på'an igjen. Den så så fornøyd ut. Ene gangen tippen den så langt fremover at føttene ikke rakk nedi og fikk bråstopp, da måtte jeg bare le. Da hørte den meg og spratt rett opp i en veldig utstudert nonsjalant gange, mer enn tidligere, men de første sekundene så den rett og slett flau ut over å ha blitt tatt på fersken. Den har gjort et et par andre ganger etterpå også, men aldri når andre skjærer er i nærheten ;)

Som regel er de jo veldig sosiale, og både bryr seg om hverandre og leker sammen.

Anonymkode: 14011...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer er intelligente fugler, og hvis du gjør deg til uvenn med dem, må du regne med at de hevner seg. Skjærer er i nær slekt med kråker, og det er forsket på at de forteller det til både ungene sine og til andre kråker hvis noen plager dem. Så det er lurt å holde seg inne med dem! 

Bedre, som noen sier her, å hive ut litt mat. Eller legge ut lekeslanger. 

Skjærer et forresten et av veldig få dyr som kjenner igjen seg selv i speilet (altså -  de tror ikke det er en annen fugl). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er så intelligente så støtter jeg meg til de som sier skyt dem. Da skjønner de fort hintet så blir det stille lenge.

Anonymkode: 37fd5...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lekeslanger i lekebutikk, sånne av gummi som ser ekte ut. Legg dem godt synlig rundt omkring på eiendommen.

Det fungerer faktisk for oss\. Vi har lagt ut sånne på terrassen, fordi de bæsjet så mye der osv, og etter at vi gjorde det, kommer de aldri dit lenger.

Anonymkode: 60cdd...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de er så intelligente så støtter jeg meg til de som sier skyt dem. Da skjønner de fort hintet så blir det stille lenge.

Anonymkode: 37fd5...86c

Hva er det med dere som mener at løsningen på alt er å skyte og drepe? Hva med å prøve å snu litt på situasjonen - se det positive? Det må være fryktelig slitsomt å være så negativ.

Anonymkode: b77cf...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er det med dere som mener at løsningen på alt er å skyte og drepe? Hva med å prøve å snu litt på situasjonen - se det positive? Det må være fryktelig slitsomt å være så negativ.

Anonymkode: b77cf...440

Hva da negativ? Det er bare moro.

Anonymkode: 37fd5...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva da negativ? Det er bare moro.

Anonymkode: 37fd5...86c

Hva er moro? Å skyte og drepe dyr som bare er ... dyr? Søk hjelp, vær så snill.

Anonymkode: b77cf...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er moro? Å skyte og drepe dyr som bare er ... dyr? Søk hjelp, vær så snill.

Anonymkode: b77cf...440

OMG, skjønner du aldri en spøk,  du må være skikkelig festlig å være rundt.

Ja ja ja jeg vet, du spøker ikke om skyting, dyr, krig og fred og slikt. Som sakt du må være skikkelig festlig å være med. 

Nei man må ikke spøke om slikt, det er bare snakk om å ikke klikke hver gang fordi andre har annen humor enn en.

Anonymkode: 8f703...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OMG, skjønner du aldri en spøk,  du må være skikkelig festlig å være rundt.

Ja ja ja jeg vet, du spøker ikke om skyting, dyr, krig og fred og slikt. Som sakt du må være skikkelig festlig å være med. 

Nei man må ikke spøke om slikt, det er bare snakk om å ikke klikke hver gang fordi andre har annen humor enn en.

Anonymkode: 8f703...7da

Har vi snakket sammen før siden du så bastant kan påstå at jeg "aldri skjønner en spøk?"

Og hvordan skulle jeg vite at det var en spøk? Det finnes nok av gærninger som faktisk mener at det er gøy å skyte dyr for moro skyld. Jeg hadde en nabo en gang som sa han skulle knivstikke hunden min hvis jeg ikke gjorde som han sa. Og guess what - han knivstakk hunden min. Kjempefestlig.

Anonymkode: b77cf...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva da negativ? Det er bare moro.

Anonymkode: 37fd5...86c

Moro?? Hva er det med enkelte?

Vi har lekeslanger på terassen og det funker utmerket, også skvaldrer de på i hagen, veldig koselig! Vi slipper fugleskitt på terassen og skjærefamilien koser seg i hagen😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

OMG, skjønner du aldri en spøk,  du må være skikkelig festlig å være rundt.

Ja ja ja jeg vet, du spøker ikke om skyting, dyr, krig og fred og slikt. Som sakt du må være skikkelig festlig å være med. 

Nei man må ikke spøke om slikt, det er bare snakk om å ikke klikke hver gang fordi andre har annen humor enn en.

Anonymkode: 8f703...7da

Selvfølgelig så spøker man ikke om å drepe noe, det er ikke humor. Hvordan kan andre vite at det var en spøk?

Anonymkode: ab01e...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...