Gå til innhold

Fortjener enkelte å få spise bare en gang i uken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spiser middag én dag i uka
Nærmere 70.000 uføretrygdede lever på minstesats. Ragnhild Elisabeth Stensholt vurderer å flytte i campingvogn for å overleve.

– Jeg klipper meg sånn.

Ragnhild Elisabeth Stensholt drar hånda gjennom det kortklipte håret og forteller at hun kjøpte seg en barbermaskin for ti år siden. Å gå til frisør er uaktuelt.

– Klærne er arvegods etter jentene og venninnene mine. Det er derfor jeg er kledd som en fjortis, sier 48-åringen.

Det er flere år siden hun har kjøpt seg nye klær selv. Middag spiser hun kanskje én dag i uka. Hun forteller at hun nylig takket nei til et 40-årslag fordi hun ikke hadde råd til gave eller transport. Det er blitt en vane å takke nei når noen ber henne ut. Hun forteller at invitasjoner til hyggelige lag oppleves stressende og forverrer helseplagene hennes fordi hun alltid må tenke på lommeboka.

– Jeg sier at jeg ikke er i form. Det er jo også ofte sant, men det er også fordi det er vanskelig å være med på sosiale ting når jeg ikke har råd til en kaffe eller en øl. Jeg føler meg mindreverdig.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/spiser-middag-en-dag-i-uka-1.1012547

Fortjener de som ikke arbeider å ha det slik?

Anonymkode: 124da...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bør slutte å røyke.Da kunne jeg hatt sympati!

Anonymkode: 4631d...c9b

Ok. Så røykere fortjener ikke å få spise mer enn en gang i uken?

Anonymkode: 124da...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok. Så røykere fortjener ikke å få spise mer enn en gang i uken?

Anonymkode: 124da...ec0

Du forstår like godt som meg at pengene hun bruker på røyk kunne gått til mat!

Anonymkode: 4631d...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho spiser vel meir enn 1 gang i uka, sjølv om ho bare eter middag en gang i uka.

Anonymkode: 8da3c...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du forstår like godt som meg at pengene hun bruker på røyk kunne gått til mat!

Anonymkode: 4631d...c9b

Jeg forstår ikke hva du tenker nei. Ikke har jeg tenkt å tolke heller. Sier du at hun fortjener ikke å få spise mer enn en gang i uken fordi hun røyker så stoler jeg på at du mener det.

Anonymkode: 124da...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før den nye ordninga med uføretrygd kom klarte min mor seg veldig fint. Nå derimot er hun blakk nesten samme uke som pengene kommer. Hun får ikke bostøtte for hun ligger akkurat over. Hun får minste ufør på ca 12 tusen etter skatt. Husleie på 6500 (alternativet er å bo i kollektiv,men det går ikke da hun er i 60 årene og har mye plager) strøm,tv og internett. Hun har en gammel bil (98 modell) som hun må ha for å komme seg på butikken aom er 10 km unna. Det er helt håpløst og går utover meg som må forsørge mine 3 barn og min mor itilegg da hun ikke har noen andre. Så ja,sånn er det! Hun kjøper soddspann og lager så hun har en ukes tid med middag av den og prøver så godt hun kan. Ikke en dritt kan hun unne seg og det er rett og slett skammelig!!

Hadde hun røyka så hadde jeg blitt forbanna!! Det går ut over velferden til meg og mine barn hver jævla mnd og røyking hadde jeg overhodet ikke godtatt! 

 

Anonymkode: 52b0d...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke synd i dama. Problemet er jo ikke satsen på inntekten fra nav, problemet er jo utgiftene hun har som f.eks gammel gjeld. Hun har jo nok av penger inn! 16000 kan man fint leve på som enslig. Problemet er jo at hun har for høye utgifter. Er jo det hun må kutte ned på. 

Er bare vilja det står på. 

Anonymkode: ef4c1...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man klager ikke over dårlig råd for så å tenne en røyk. Å røyke er å kaste penger ut av vinduet og ønsker hun heller det enn å spise middag eller kjøpe seg noe nytt er det greit, men slutt da med sytingen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk kan kuttes, tv kan kuttes, bil kan ofte kuttes. 16000 kr i mnd som enslig er faktisk ikke så lite. Tjente 19000 i mnd i full jobb. Gikk helt fint. 

Anonymkode: bbb85...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Råd til bil og tættiser har hun.

Anonymkode: 5e41f...98c

Kanskje du skulle lese innlegget

Anonymkode: 46eab...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et vanskelig regnestykke fordi det er for mange som trenger ytelser fra velferdssamfunnet. Hvis alle skulle levd godt på ytelser, ville det blitt lite igjen i statskassa til veier, sykehus. skole, eldreomsorg osv osv. Det er vel heller ikke sånn at denne dama spiser én gang i uka, men hun har råd til middag bare en gang i uka. Jeg kjenner nok også at moralisten i meg synes hun kunne sluttet å røyke. Hun gjør sine prioriteringer, og velger røyk fremfor annet. Akkurat som at samfunnet velger andre ytelser fremfor at de uføre skal leve godt. Det er drit urettferdig at noen blir syke og faller helt utenfor, men det ville også vært drit urettferdig hvis de som jobber og står på ikke hadde hatt høyere levestandard enn dem som ikke jobber. 

Anonymkode: 04755...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstedatteren har for lengst flyttet ut. Den yngste har begynt på videregående og bor nå hos faren. Stensholt må derfor også betale bidrag.

Hvorfor må hun betale barnebidrag når hun tjener så lite?

Anonymkode: a5b8c...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Blir helt sjokkert av de usympatiske svarene her, er det mulig...

 

Anonymkode: 198d8...f57

Det er fordi en 20 pakning røyk koster over 100 kroner!  Litt avhengig av hvor mye hun røyker kunne det dekket mange middager. 

Anonymkode: 97a9f...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke hva du tenker nei. Ikke har jeg tenkt å tolke heller. Sier du at hun fortjener ikke å få spise mer enn en gang i uken fordi hun røyker så stoler jeg på at du mener det.

Anonymkode: 124da...ec0

Har man ikke råd til alt, så må man kutte på noe og ikke forvente å bli sponset av staten. Mange folk med OK økonomi velger å slutte å røyke eller snuse, kutte ned på godteri og øl i helgene for å ha råd til andre ting. Har man ikke råd til mat, så kjøper man ikke røyk. Røyk er verken nødvendig, helsebringende eller sunt. Da prioriterer man mat. Hun spiser for øvrig hver dag, men har råd til MIDDAG en dag i uka. Hvis du røyker 20 om dagen, er det 3 000 i måneden i bare røyk. Tenk hvor mange gode middager hun kunne spise i løpet av den måneden for disse 3000 kronene! Kjempesunne middager hver eneste dag hele måneden. Så nei, ikke synd på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, svaret på spørsmålet i overskriften din er selvfølgelig nei, ingen ville overlevd lenge på det. Men spørsmålet i overskriften ser ikke ut til å ha noen relevans med resten av innlegget ditt. Damen spiser hver dag, men hun prioriterer ikke å spise middag hver dag. Det er hennes valg, og overhodet ikke samfunnets ansvar å gi henne middag når hun heller vil ha andre ting. Å leve alene på 16.000 i mnd er luksus! 

 

Det hun, og mange andre, trenger, er veiledning i privatøkonomi og fornuftig disposisjon av inntekt. Hun er ikke alene om å ikke klare å prioritere fornuftig, men løsningen er ikke å pøse på med mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig historie.

16.000 år mnd burde ikke være så ille, men med røyk, russiske løshunder, kredittkortgjeld og barnebidrag blir det nok trangt. 

Som svar på spørsmålet ditt vil jeg si at ja, hvis hun ønsker å prioritere slik fortjener hun å spise middag bare en gang i uka.

Anonymkode: 19e1f...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fordi en 20 pakning røyk koster over 100 kroner!  Litt avhengig av hvor mye hun røyker kunne det dekket mange middager. 

Anonymkode: 97a9f...3d2

For det første er det rusmiddelavhengighet det er snakk om, og for det andre kan hun røyke 3 om dagen for alt du vet. Og for det tredje er det uansett tragisk å ha så lite evne til å forestille seg hvordan dette er.

Anonymkode: 198d8...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest at hun ikke har komfyr eller sofa. Facebook flommer over komfyrer, sofaer og lignende GRATIS som folk ønsker å bli kvitt, eventuelt til en 100-lapp. Ikke noe rart hun ikke har råd til middag hvis hun må spise ute fordi hun ikke har komfyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp dere a. Ja, hun røyker. Det er dyrt og ikke sunt. Men det er faktisk ikke sånn at hun har så mye mer penger om hun kutter ut røyken. At hun har gjeld - ja, det gjelder mange som blir uføre det. Hennes barn bor ikke hos henne, hun betaler bidrag. Om det er bilen og røyken som gjør at dere mener hun ikke fortjener støtte eller sympati så syns jeg utrolig synd på dere. 

 

Mange uføre har ikke råd til medisiner. De får ikke bostøtte. De får aldri skapt seg et 'fullverdig' liv som alle andre. De skattlegges hardt og de dømmes av samfunnet. Bare se på denne dama... hun får ikke sympati fordi hun røyker og har bil.......

Anonymkode: b304f...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Å leve alene på 16.000 i mnd er luksus! 

Haha, du er morsom du

Anonymkode: 46eab...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anonym bruker said:

For det første er det rusmiddelavhengighet det er snakk om, og for det andre kan hun røyke 3 om dagen for alt du vet. Og for det tredje er det uansett tragisk å ha så lite evne til å forestille seg hvordan dette er.

Anonymkode: 198d8...f57

Rusmiddelavhengighet....? Litt på jordet.

Om hun så røyker 3 per dag er det 400-500 kroner i røyk per månede. Eller over 40.000 i år..

Også helt uforståelig å la seg avbilde med sigarett i hånda. Da tenker du ikke langt 

 

Anonymkode: 97a9f...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...