Gå til innhold

Mai 2018


LusiLyn

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Mandys skrev:

Foreløpig termin her er 5.mai. Jeg er 6+0 i dag. Herregud, det har gått fort til nå 😅Selv om jeg føler jeg bruker mye tid på å vente. Hehe. Hvor mange uker er du på vei da? 🤔 Jeg vil nok ha tidlig ultralyd. Har for så vidt også sagt det til mor og far og søsken vi da! Med forbehold om at vi kan miste. Tenkte å kjøpe en body eller noe ☺️ en liten ting bare. For å visualisere, etter tips fra PCO-prøver. Man kan jo ikke helgardere seg heller. Tenker jeg om meg da ☺️ Men man vet jo hva som passer for en selv.

Har du noen symptomer?

Jeg synes det var en veldig god løsning for meg. Spesielt siden jeg skulle studere det jeg gjør. Greit å ha erfaring fra å være en del av en organisasjon, før man begynner å studere dem ☺️

Det er foreløpig veldig greit. Men det er fordi jeg kun har ett fag 😅 Begynner med to dag til i slutten av september. Så må prøve å komme meg mest mulig gjennom pensum i dette faget før det haha. Og nå er jeg veldig i "jeg-er-gravid"-modus. Men det går seg til. ☺️

Så bra at tiden går fort! Kjenner at det blir lenge å vente hehe. Jeg bestemte meg for at jeg også vil ha det :) Ringte til legekontoret mitt og bestilte kontroll til uke 12, og da sa hun jeg snakka med at hun hadde hatt tidlig ul allerede i uke 5. Det blir for tidlig for meg, men jeg tenker å se på utviklingen i ukene fremover og se når jeg vil inn. Jeg blir veldig utålmodig om jeg må vente helt til uke 18 kjenner jeg hehe. Skjønner at du vil det. Jeg skulle kikke på klær med en venninne som er gravid, dette før jeg viste at jeg også er det. Og fant en helt nydelig body, men den er jo rosa og vet jo ikke kjønn enda :P Håper de har den inne om noen mnd også. 

 

Erfaring øker jo ofte forståelsen til et helt annet nivå :) Gravid modus som i at du tenker mye på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Litlefugl said:

Dette blir min 4. unge, og eg går kun til lege. Eg orker ikkje all pjattet, godsnakkinga, råda, korleis-har-du-det, osb. Hjå jordmor tar det og lengre tid. Men både jordmor og lege sjekker blodtrykk, tester urin, lytter etter hjertelyd og måler vekt og symfyse-fundus-mål (kor stor magen er). I tillegg har etterkvart ein del fastlegar ultralyd apparat, så om din har det kan du ev få ultralyd kvar gong. 
Ein lege er betre trent til å vurdera blodtrykk og om noko treng meir oppfylging, mens ei jordmor er meir trent på å snakke med den gravide og gje gode råd. Så det kjem litt ann på kva ein ønskjer. Er ein fyrstegongsgravid og ønsker litt råd og nokon å snakka med, kan jordmor vera supert. Har ein andre sjukdomar eller går på medisinar, bør ein i alle fall ha nokre kontrollar hjå legen. Men altså, er ein frisk og alt utvikler seg normalt, kan ein altså velga kva ein sjølv er mest komfortabel med. Ønsker ein begge deler, er det som sagt mange som tar annakvar kontroll. Då starter ein gjerne fyrste kontroll hjå fastlegen, så seier ein at ein gjerne ønskjer å gå annakvar kontroll til jordmor og lege. Så får du ny time hjå fastlegen, med avtale om at du sjølv ordner ein avtale med jordmor for ein kontroll der. Eller ein seier at ein ønsker å gå alle kontrollane vidare hjå jordmor. Seier ein ingenting, blir ein nok sett opp til neste kontroll hjå fastlegen igjen. 

Takk for svar! Er førstegangs fødende men liker ikke pjatt og "hvordan har du det"-prat mer enn absolutt ytterst nødvendig 😂 så lege høres best ut!

Jordmor tenker jeg er mest aktuelt når det nærmer jeg fødsel! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Siljemor91 skrev:

Så bra at tiden går fort! Kjenner at det blir lenge å vente hehe. Jeg bestemte meg for at jeg også vil ha det :) Ringte til legekontoret mitt og bestilte kontroll til uke 12, og da sa hun jeg snakka med at hun hadde hatt tidlig ul allerede i uke 5. Det blir for tidlig for meg, men jeg tenker å se på utviklingen i ukene fremover og se når jeg vil inn. Jeg blir veldig utålmodig om jeg må vente helt til uke 18 kjenner jeg hehe. Skjønner at du vil det. Jeg skulle kikke på klær med en venninne som er gravid, dette før jeg viste at jeg også er det. Og fant en helt nydelig body, men den er jo rosa og vet jo ikke kjønn enda :P Håper de har den inne om noen mnd også. 

 

Erfaring øker jo ofte forståelsen til et helt annet nivå :) Gravid modus som i at du tenker mye på det? 

Ja, tror virkelig at jeg ikke klarer å vente til 18 nei. 😅 

Med gravid-modus mener jeg at jeg ikke klarer å tenke på så mye annet! Hehe.

også sliter jeg faktisk en del på morgenen, blir så innmari kvalm. Har kjeks ved senga, sånn at jeg kan spise litt før jeg står opp. Det hjelper ☺️ Har du vært noe kvalm, eller kjent noen andre symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mandys skrev:

Ja, tror virkelig at jeg ikke klarer å vente til 18 nei. 😅 

Med gravid-modus mener jeg at jeg ikke klarer å tenke på så mye annet! Hehe.

også sliter jeg faktisk en del på morgenen, blir så innmari kvalm. Har kjeks ved senga, sånn at jeg kan spise litt før jeg står opp. Det hjelper ☺️ Har du vært noe kvalm, eller kjent noen andre symptomer?

Nei det er lenge, fant ett sted i dag jeg vil oppsøke etter hvert for tidlig ul. 

 

Da er jeg definitivt i gravid-modus jeg også :P jeg har ikke vært så effektiv på jobb akkurat denne uka 😅 litt distrahert hehe.

 

Kjipt med den kvalmen! Når begynte det? Og er du kvalm hele dagen? Hva var ditt første symptom som du la godt merke til? 

Mine symptomer hittil er oppblåst. Kvalm midt på dagen, og ganske trøtt. Jeg har forsterket luktesans, men det mest uvanlige for meg er at jeg ikke vil ha noe søtt. Blir kvalm av det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Siljemor91 said:

Bruker dere app'er for å følge med på uke for uke? Har dere da noe å anbefale? :)

Ja, jeg bruker en som heter gravid og barn, den ser sånn ut:

Screenshot_20170906-220247.thumb.png.428d7dc47dcce0c4d52a6b5ce403db71.png

Prøvde et par forskjellige, men denne hadde mye informasjon for hver uke og bilde. Tar gjerne i mot tips hvis noen har bedre apper :)

Jeg er vant til å bruke app for å ha kontroll på mensen, så måtte ha gravidapp og. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Siljemor91 skrev:

Bruker dere app'er for å følge med på uke for uke? Har dere da noe å anbefale? :)

Jeg lastet ned Preglife idag 😊 her kan man lese om hva som skjer i utvikling hos baby, mor og egen knapp for far 😀 du kan også velge uke 

Screenshot_20170906-220953.png

Screenshot_20170906-221202.png

Endret av Ønskeråbli2barnsmamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Siljemor91 skrev:

Nei det er lenge, fant ett sted i dag jeg vil oppsøke etter hvert for tidlig ul. 

 

Da er jeg definitivt i gravid-modus jeg også :P jeg har ikke vært så effektiv på jobb akkurat denne uka 😅 litt distrahert hehe.

 

Kjipt med den kvalmen! Når begynte det? Og er du kvalm hele dagen? Hva var ditt første symptom som du la godt merke til? 

Mine symptomer hittil er oppblåst. Kvalm midt på dagen, og ganske trøtt. Jeg har forsterket luktesans, men det mest uvanlige for meg er at jeg ikke vil ha noe søtt. Blir kvalm av det. 

 

Det med effektivitet kan jeg skrive under på 😅 Det er jo virkelig ikke rart man blir litt ufokusert!

Det er definitivt verst med kvalmen på natta og morgenen. Resten av dagen er det bare forbigående småkvalme. Men det er absolutt ikke noe problem ☺️ Men har veldig forhøyet luktesans, og blir skikkelg kvalm av full buss og rått kjøtt, og krydret mat. Kvalmen som er på morgenen og natten begynte for et par dager siden. Den forbigående kvalmen har vært her siden uke 3. Skal sies at jeg er en del kvalm fra før egentlig. Hehe.

De første symptomene jeg fikk var stikking nederst i magen. Synes det var veldig snodig. Så fikk jeg skikkelig ømme brystvorter, var veldig opplåst og kjempetrøtt! Hva med deg? ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mandys skrev:

Det med effektivitet kan jeg skrive under på 😅 Det er jo virkelig ikke rart man blir litt ufokusert!

Det er definitivt verst med kvalmen på natta og morgenen. Resten av dagen er det bare forbigående småkvalme. Men det er absolutt ikke noe problem ☺️ Men har veldig forhøyet luktesans, og blir skikkelg kvalm av full buss og rått kjøtt, og krydret mat. Kvalmen som er på morgenen og natten begynte for et par dager siden. Den forbigående kvalmen har vært her siden uke 3. Skal sies at jeg er en del kvalm fra før egentlig. Hehe.

De første symptomene jeg fikk var stikking nederst i magen. Synes det var veldig snodig. Så fikk jeg skikkelig ømme brystvorter, var veldig opplåst og kjempetrøtt! Hva med deg? ☺️

 

Dei fyrste symptoma eg hadde var ømme bryst, oppblåst/forstoppa mage, kvalme og forsterka luktesans. Eigentlig kom alt dette ganske samstundes. Med mine nr 2 og 3 var eg kvalm før eg testa positivt, og begge dei er gutar. Så kanskje at eg ikkje er fullt så intenst kvalm kan tyda på ei jente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det legetime på meg for å få en sykemelding frem til helga hvertfall. Spydd i 2 timer og så ekstremt trøtt. Litt bedre nå, men fortsatt ekstremt kvalm :-( 

Føler litt på at jeg allerede er sykemeldt i ny jobb etter 1 mnd :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mandys skrev:

Det med effektivitet kan jeg skrive under på 😅 Det er jo virkelig ikke rart man blir litt ufokusert!

Det er definitivt verst med kvalmen på natta og morgenen. Resten av dagen er det bare forbigående småkvalme. Men det er absolutt ikke noe problem ☺️ Men har veldig forhøyet luktesans, og blir skikkelg kvalm av full buss og rått kjøtt, og krydret mat. Kvalmen som er på morgenen og natten begynte for et par dager siden. Den forbigående kvalmen har vært her siden uke 3. Skal sies at jeg er en del kvalm fra før egentlig. Hehe.

De første symptomene jeg fikk var stikking nederst i magen. Synes det var veldig snodig. Så fikk jeg skikkelig ømme brystvorter, var veldig opplåst og kjempetrøtt! Hva med deg? ☺️

 

Bra at kvalmen ikke er inne for fullt hele tiden. Ser for meg det blir en utrolig tungt tid. Jeg er i hvert fall dårlig på å være kvalm hehe. Litt spent på hvordan det vil bli på jobb om jeg blir skikkelig kvalm, der må helst være energisk, motiverende, positiv og smilende hele tiden. Det blir i hvert fall en utfordring. 

 

Kvalme av brownies var vell det som virkelig fikk meg til å misstenke at noe har skjedd. Elsker vanligvis brownies hehe. Og de stikkene i magen hadde jeg og, men litt roligere nå :) Spennende og skummelt dette, hørt om så mange som har hatt sa. Krysser fingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, minera2011 skrev:

Da blir det legetime på meg for å få en sykemelding frem til helga hvertfall. Spydd i 2 timer og så ekstremt trøtt. Litt bedre nå, men fortsatt ekstremt kvalm :-( 

Føler litt på at jeg allerede er sykemeldt i ny jobb etter 1 mnd :-/

Huff ikke kjekt! Håper det ikke sitter i så lenge. God bedring!

 

Jobben venter, men er jo selvsagt ikke gøy å bli borte så tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, minera2011 skrev:

Da blir det legetime på meg for å få en sykemelding frem til helga hvertfall. Spydd i 2 timer og så ekstremt trøtt. Litt bedre nå, men fortsatt ekstremt kvalm :-( 

Føler litt på at jeg allerede er sykemeldt i ny jobb etter 1 mnd :-/

Åhnei! Uffda! Er det tilfeldig når det klmmer, eller er det på morgenen?

mine morgener blir bare verre og verre 😐 I dag kastet jeg opp for første gang!

Skjønner at du synes det er tøft å sykemelde deg fra ny jobb. Men det er nå slik at vi kvinner blir gravide, og det skal ikke du ha dårlig samvittighet for ☺️ Det er sånn vi er skapt, og kvalmen det kan du ikke noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Mandys skrev:

Åhnei! Uffda! Er det tilfeldig når det klmmer, eller er det på morgenen?

mine morgener blir bare verre og verre 😐 I dag kastet jeg opp for første gang!

Skjønner at du synes det er tøft å sykemelde deg fra ny jobb. Men det er nå slik at vi kvinner blir gravide, og det skal ikke du ha dårlig samvittighet for ☺️ Det er sånn vi er skapt, og kvalmen det kan du ikke noe for.

Er absolutt værst på morran, blir verre og verre for hver dag og føles som om det varer lengre for hver dag. Er ok midt på dagen og så blir jeg verre mot kvelden igjen. 

Huff, håper ikke det varer lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg sykemeldt ut uka. Stress!! Ville sykemelde meg lenger, men ble enige om å se frem til mandag om jeg trenger mer. Håper ikke på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, minera2011 skrev:

Da ble jeg sykemeldt ut uka. Stress!! Ville sykemelde meg lenger, men ble enige om å se frem til mandag om jeg trenger mer. Håper ikke på det. 

 

Da kjenner du virkelig på kroppen at du er gravid 😉 en positiv vinkling 😂 Tror enda ikke helt at jeg er gravid, tok nettopp en ukesindikator graviditetstest 😂 Nå er det skriftlig, Gravid 2-3 stod det😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ønskeråbli2barnsmamma skrev:

Da kjenner du virkelig på kroppen at du er gravid 😉 en positiv vinkling 😂 Tror enda ikke helt at jeg er gravid, tok nettopp en ukesindikator graviditetstest 😂 Nå er det skriftlig, Gravid 2-3 stod det😁

Ja, sånn sett er jeg jo veldig glad. Tar imot symptomer med åpne armer med tanke på alle gangene det er gått galt. Men hadde håpet å kunne jobbe samtidig. Men satser og håper på bedring..

 

Gratulerer så masse. Jeg fikk 3+ for 3 dager siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke jeg gjør annet enn å sove for tiden jeg. Er 50% sykemeldt, så jeg jobber 3,45 timer fra morgen av. Så drar jeg hjem og sover, henter sønnen min i bhg, også legger jeg meg dautrøtt i 21.30-22 tiden. Også er det pån igjen neste dag.. 

Jobber som pedagog i bhg, og ikveld er det foreldremøte. Veldig spent på formen altså. Ikke har jeg lyst til å avsløre noe heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hr ikke noe særlig symptomer ennå, men kjente det litt i korsryggen på trening i dag! Også har jeg fått mensaktig vondt i livmora, håper ikke det er dårlig tegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå frykter eg at det er ein spontanabort på gang. Kjenner menstruasjonsmurringar og går og er sikker på at eg snart vil byrja å blø. Hadde ein SA i fjor, og ein før eg blei gravid med eldste, og opplever at eg kjenner igjen følelsen. Og eg som hadde så trua på dette fram til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Litlefugl skrev:

Nå frykter eg at det er ein spontanabort på gang. Kjenner menstruasjonsmurringar og går og er sikker på at eg snart vil byrja å blø. Hadde ein SA i fjor, og ein før eg blei gravid med eldste, og opplever at eg kjenner igjen følelsen. Og eg som hadde så trua på dette fram til nå. 

Uff! Den følelsen er ikke god!

Mensmurringer kan man vel ha uansett? Jeg har hatt det jevnt og trutt siden starten. Hvor langt er du på vei?

krysser fingrene for deg og spiren ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mandys skrev:

Uff! Den følelsen er ikke god!

Mensmurringer kan man vel ha uansett? Jeg har hatt det jevnt og trutt siden starten. Hvor langt er du på vei?

krysser fingrene for deg og spiren ❤️

Ja, klamrer meg til håpet. Er 5+2 i dag. Framleis ingen blødning, så det kan jo henda eg tar feil. Men eg går og er urolig, sjekker i trusa støtt og stadig om det har kome blod. Føler rett og slett berre på meg at dette ikkje vil gå. Men vonar verkelig eg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Trotwood skrev:

Jeg hr ikke noe særlig symptomer ennå, men kjente det litt i korsryggen på trening i dag! Også har jeg fått mensaktig vondt i livmora, håper ikke det er dårlig tegn. 

Jeg har heller ikke andre symptomer enn litt mensmurringer innimellom, vondt i korsryggen som kommer og går, ømme bryster (spesielt på kvelden) og trøtt konstant.

Er 5+6 i dag. Kjenner ingen kvamle i det hele tatt... Det er det som bekymrer meg mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Nurse-girl said:

Jeg har heller ikke andre symptomer enn litt mensmurringer innimellom, vondt i korsryggen som kommer og går, ømme bryster (spesielt på kvelden) og trøtt konstant.

Er 5+6 i dag. Kjenner ingen kvamle i det hele tatt... Det er det som bekymrer meg mest...

Det er vel litt tidlig å være bekymret, kvalme skal vel være verst uke 9? 

Jeg er glad jeg ikke er kvalm enda, håper jeg slipper billig unna. Hater å være kvalm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Litlefugl said:

Ja, klamrer meg til håpet. Er 5+2 i dag. Framleis ingen blødning, så det kan jo henda eg tar feil. Men eg går og er urolig, sjekker i trusa støtt og stadig om det har kome blod. Føler rett og slett berre på meg at dette ikkje vil gå. Men vonar verkelig eg tar feil.

Tenk positive tanker :klem:

Jeg går også hele tiden rundt og føler at jeg skal ha mensen, men satser på at det er normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...