Gå til innhold

Mai 2018


LusiLyn

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Siljemor91 skrev:

På kontrollen hos legen uke 12, er det bare blodprøver som tas da? Og når er første ultralyd? 😊 har litt lyst til å gå til jordmor jeg også. Mye fordi det er dette hun jobber med til daglig :)

 

Mener å huske det var blodprøver også begynner legen å fylle ut et skjema som følger deg gjennom kontrollene i graviditeten. Jeg likte å gå til jordmor fordi hun er mer spesialisert på graviditet og dessuten hadde vi god kjemi slik at jeg følte meg godt ivaretatt hele veien. Det er i utgangspunktet kun en ultralyd, den ordinære i uke 17-19, med mindre man må følges opp ekstra av ulike grunner. Ellers må man betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anemona skrev:

Uff, er så redd for å miste igjen og tror kanskje at en sa er i anmarsj. Har fått slimete utflod de siste to dagene og ikke vært noe kvalm i dag eller hatt ømme brystvorter :( har hatt noe mer magesmertrer også. Det er jo ikke åpenbart en sa, men kjenner at jeg har mistet håpet totalt og er veldig redd for en eventuell gjentakelse. Ikke meningen å være så dyster, men har behov for å få det ut rett og slett.

Håper det går bra med dere andre :)

Uff, det er ikke noen god følelse. Skjønner godt du er bekymret, men krysser fingrene for at det går bra💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er symptomene deres nå? Jeg er sykt kvalm om kvelden og kjempetrøtt. Kommer meg igjennom jobbdagen, men når vesla er lagt for kvelden ligger jeg rett ut på sofaen🤢🤢🤢

Endret av pæreblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lissygloss skrev:

Tok enda en test i dag, heldigvis sto det 2-3 uker nå. Da går det fremover! Er så redd for å miste denne gangen men prøver å slappe av. Spiser det jeg vil og lytter til kroppen. 

Jeg tok den siste testen jeg hadde i dag morres og den sto det 3+ på så veldig fornøyd. Hadde egentlig ikke forventet positiv før i morgen eller torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pæreblomst skrev:

Hvordan er symptomene deres nå? Jeg er sykt kvalm om kvelden og kjempetrøtt. Kommer meg igjennom jobbdagen, men når vesla er lagt for kvelden ligger jeg rett ut på sofaen🤢🤢🤢

Sliter med kvalme, værst om morran. Og veldig sliten og trøtt. Sovner på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb hver dag :-/ og legger meg mellom 9 og halv 10 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, pæreblomst skrev:

Hvordan er symptomene deres nå? Jeg er sykt kvalm om kvelden og kjempetrøtt. Kommer meg igjennom jobbdagen, men når vesla er lagt for kvelden ligger jeg rett ut på sofaen🤢🤢🤢

Jeg også er helt utslått, og syns det er vanskelig å fungere. Vil helst bare sove, om jeg kunne, og er småkvalm nesten hele tiden. :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anemona skrev:

Uff, er så redd for å miste igjen og tror kanskje at en sa er i anmarsj. Har fått slimete utflod de siste to dagene og ikke vært noe kvalm i dag eller hatt ømme brystvorter :( har hatt noe mer magesmertrer også. Det er jo ikke åpenbart en sa, men kjenner at jeg har mistet håpet totalt og er veldig redd for en eventuell gjentakelse. Ikke meningen å være så dyster, men har behov for å få det ut rett og slett.

Håper det går bra med dere andre :)

Krysser alt som kan krysses for at alt er bra 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er dere på vei? Jeg er 4+1, bare ømme pupper og litt mensmurring av og til. 

Jeg trodde aldri jeg kom til å bli gravid på første forsøk, så har ikke helt gått opp for meg.. samboern har ikke helt skjønt seg på graviditetstest 😂 siden den er svak, så tror han den kan være falsk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ønskeråbli2barnsmamma skrev:

Hvor langt er dere på vei? Jeg er 4+1, bare ømme pupper og litt mensmurring av og til. 

Jeg trodde aldri jeg kom til å bli gravid på første forsøk, så har ikke helt gått opp for meg.. samboern har ikke helt skjønt seg på graviditetstest 😂 siden den er svak, så tror han den kan være falsk 😂

Jeg er nok ca 6uker, ble gravid uten å få igjen mensen, så må få kommet meg på tidlig ul🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anemona skrev:

Uff, er så redd for å miste igjen og tror kanskje at en sa er i anmarsj. Har fått slimete utflod de siste to dagene og ikke vært noe kvalm i dag eller hatt ømme brystvorter :( har hatt noe mer magesmertrer også. Det er jo ikke åpenbart en sa, men kjenner at jeg har mistet håpet totalt og er veldig redd for en eventuell gjentakelse. Ikke meningen å være så dyster, men har behov for å få det ut rett og slett.

Håper det går bra med dere andre :)

Krysser fingrene for at alt skal gå bra! ❤ Veldig forståelig at du trenger å snakke om det, derfor vi er her. Jeg har ikke erfaring fra graviditet før men forstår allerede at det ligger enormt med følelser og spenning i prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ønskeråbli2barnsmamma skrev:

Hvor langt er dere på vei? Jeg er 4+1, bare ømme pupper og litt mensmurring av og til. 

Jeg trodde aldri jeg kom til å bli gravid på første forsøk, så har ikke helt gått opp for meg.. samboern har ikke helt skjønt seg på graviditetstest 😂 siden den er svak, så tror han den kan være falsk 😂

Jeg er 4+4, av og på kvalme og litt murringer i magen 😅 Veldig kjekt at det gikk så fort 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ønskeråbli2barnsmamma skrev:

Hvor langt er dere på vei? Jeg er 4+1, bare ømme pupper og litt mensmurring av og til. 

Jeg trodde aldri jeg kom til å bli gravid på første forsøk, så har ikke helt gått opp for meg.. samboern har ikke helt skjønt seg på graviditetstest 😂 siden den er svak, så tror han den kan være falsk 😂

Samme med min mann i begynnelsen! Han ble bare forvirra da jeg viste han testen 😅

Jeg er 5+6!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pæreblomst skrev:

Mener å huske det var blodprøver også begynner legen å fylle ut et skjema som følger deg gjennom kontrollene i graviditeten. Jeg likte å gå til jordmor fordi hun er mer spesialisert på graviditet og dessuten hadde vi god kjemi slik at jeg følte meg godt ivaretatt hele veien. Det er i utgangspunktet kun en ultralyd, den ordinære i uke 17-19, med mindre man må følges opp ekstra av ulike grunner. Ellers må man betale selv.

Det er lenge å vente på ul 😅 klarer jeg det mon tro 🙈😅 Men det virker ganske dyrt å ta tidlig, jeg får se an hvor utålmodig jeg blir :) litt fristet til å gå til jordmor når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mandys skrev:

Jeg studerer ledelse og HR. Men vet ikke helt hva jeg vil jobbe med ennå ☺️

Åh! Så utrolig spennnende jobb! Sikkert veldig utfordrende, men givende. 

Er dette ditt første barn? ☺️

Så gøy! Det vurderte jeg å studere også 😊 men det ble helse i stede. Det finner du nok ut tidsnok 😊 hvilket år går nå? 

 

Absolutt utfordrende men veldig givende, mange fantastisk sterke og inspirerende mennesker som har opplevd og jobbet seg gjennom mye. 

Ja dette er første, klarer ikke helt å forstå at det faktisk skal skje 🙈 klarer ikke å tenke på noe særlig annet om dagene 😅 hva med deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Siljemor91 skrev:

Så gøy! Det vurderte jeg å studere også 😊 men det ble helse i stede. Det finner du nok ut tidsnok 😊 hvilket år går nå? 

 

Absolutt utfordrende men veldig givende, mange fantastisk sterke og inspirerende mennesker som har opplevd og jobbet seg gjennom mye. 

Ja dette er første, klarer ikke helt å forstå at det faktisk skal skje 🙈 klarer ikke å tenke på noe særlig annet om dagene 😅 hva med deg? 

Første her også! Og nei, vanskelig å tenke på no annet haha 😂 Er helt utrolig ja, en helt absurd følelse! Klarer ikke helt å slippe redsel for å miste, men prøver likevel å glede oss over de gode nyhetene.

Jeg startet på første år av mastergrad nå! Etter å ha loket litt i arbeidslivet noen år. Moro å være student igjen og kjenne at man er sikker på hva man interesserer seg for, om det gir mening 😄

Hvilken termin har du foreløpig? Tenker du å ta tidlig ultralyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi i samme båt 😄 Min samboer er veldig bevisst på at vi kan miste, så han sier at han ikke tørr å håpe for mye enda. Jeg vet godt at det er en risiko, men prøver å ikke tenke så i den retningen. Men tør nok ikke kjøpe noe før det har gått 3 mnd. 

 

Det gir absolut mening :) tror det i mange tilfeller er veldig greit å studere videre etter arbeidserfaring. Og sikkert deilig med litt studentliv også 😊 men er det intenst? 

 

Foreløpig termin den 14 mai 😊 enn du? Jeg har veldig lyst på tidlig ul pr i dag for jeg er så fryktelig spent 🙈 men bestiller ikke før det nærmer seg, så ser jeg an om jeg klarer å vente eller ikke ;) vil egentlig overaske fremtidige besteforeldre med bilde og da er uke 18 lenge å vente. Har du gjort deg opp noen tanker om tidlig ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mandys skrev:

Første her også! Og nei, vanskelig å tenke på no annet haha 😂 Er helt utrolig ja, en helt absurd følelse! Klarer ikke helt å slippe redsel for å miste, men prøver likevel å glede oss over de gode nyhetene.

Jeg startet på første år av mastergrad nå! Etter å ha loket litt i arbeidslivet noen år. Moro å være student igjen og kjenne at man er sikker på hva man interesserer seg for, om det gir mening 😄

Hvilken termin har du foreløpig? Tenker du å ta tidlig ultralyd?

Svarte egentlig som sitat, trodde jeg 😅 men det ligger der :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord :) Det hjelper på! 

Har forøvrig blitt noe kvalm nå sent i kveld, og kvalmen er sannelig svært velkommen. :) 

Grapefrukt smaker fortsatt fortreffelig også, så alt håp er nok ikke ute ennå heldigvis. Tenkte kanskje at slimet kan komme av grapefruktene jeg spiser, men mulig det ikke er mulig under svangerskap... hmm..

Men takk igjen, damer! :) Utrolig deilig med all støtten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, pæreblomst skrev:

Hvordan er symptomene deres nå? Jeg er sykt kvalm om kvelden og kjempetrøtt. Kommer meg igjennom jobbdagen, men når vesla er lagt for kvelden ligger jeg rett ut på sofaen🤢🤢🤢

Framleis litt ømme bryst, men det har byrja å gje seg litt. Men nå siste døgnet har kvalmen kome for fullt. Har tre born frå før, og har vore veldig kvalm i alle svangerskapa, så kvalme er eit godt teikn hjå meg. Men hadde ein SA i fjor (som starta då kvalmen var skikkelig ille) så tør ikkje å håpa alt for sterkt ennå. Men eg har ein god følelse. Er og realtivt sliten og trøytt, kjenner rare lukter overalt og har ikkje så god matlyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ønskeråbli2barnsmamma skrev:

Hvor langt er dere på vei? Jeg er 4+1, bare ømme pupper og litt mensmurring av og til. 

Jeg trodde aldri jeg kom til å bli gravid på første forsøk, så har ikke helt gått opp for meg.. samboern har ikke helt skjønt seg på graviditetstest 😂 siden den er svak, så tror han den kan være falsk 😂

Eg er akkurat 5+0 i dag. Termin 11. januar. Testa og fekk positiv førre onsdag. Framleis veldig tidlig så har ikkje fortalt det til andre enn mannen. Men dei andre borna mine merker nok snart at noko er på gang, då eg plar å bli veldig kvalm og dårlig. I alle fall dei to eldste må eg ganske snart fortella det til. Har de andre fortalt det til ev sysken eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2017 den 23.21, Trotwood skrev:

Hva er fordelen/ulempen med det ene eller andre da? Hva gjør legen som ikke jordmor gjør og visa versa?

Aldri tenkt over at det er noe jeg må ta stilling til, trodde legen bare bestemte sånt 😇 

Dette blir min 4. unge, og eg går kun til lege. Eg orker ikkje all pjattet, godsnakkinga, råda, korleis-har-du-det, osb. Hjå jordmor tar det og lengre tid. Men både jordmor og lege sjekker blodtrykk, tester urin, lytter etter hjertelyd og måler vekt og symfyse-fundus-mål (kor stor magen er). I tillegg har etterkvart ein del fastlegar ultralyd apparat, så om din har det kan du ev få ultralyd kvar gong. 
Ein lege er betre trent til å vurdera blodtrykk og om noko treng meir oppfylging, mens ei jordmor er meir trent på å snakke med den gravide og gje gode råd. Så det kjem litt ann på kva ein ønskjer. Er ein fyrstegongsgravid og ønsker litt råd og nokon å snakka med, kan jordmor vera supert. Har ein andre sjukdomar eller går på medisinar, bør ein i alle fall ha nokre kontrollar hjå legen. Men altså, er ein frisk og alt utvikler seg normalt, kan ein altså velga kva ein sjølv er mest komfortabel med. Ønsker ein begge deler, er det som sagt mange som tar annakvar kontroll. Då starter ein gjerne fyrste kontroll hjå fastlegen, så seier ein at ein gjerne ønskjer å gå annakvar kontroll til jordmor og lege. Så får du ny time hjå fastlegen, med avtale om at du sjølv ordner ein avtale med jordmor for ein kontroll der. Eller ein seier at ein ønsker å gå alle kontrollane vidare hjå jordmor. Seier ein ingenting, blir ein nok sett opp til neste kontroll hjå fastlegen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anemona skrev:

Takk for gode ord :) Det hjelper på! 

Har forøvrig blitt noe kvalm nå sent i kveld, og kvalmen er sannelig svært velkommen. :) 

Grapefrukt smaker fortsatt fortreffelig også, så alt håp er nok ikke ute ennå heldigvis. Tenkte kanskje at slimet kan komme av grapefruktene jeg spiser, men mulig det ikke er mulig under svangerskap... hmm..

Men takk igjen, damer! :) Utrolig deilig med all støtten! 

Så godt å høre, Anemona ☺️ Dette høres jo veldig lovende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Siljemor91 skrev:

Da er vi i samme båt 😄 Min samboer er veldig bevisst på at vi kan miste, så han sier at han ikke tørr å håpe for mye enda. Jeg vet godt at det er en risiko, men prøver å ikke tenke så i den retningen. Men tør nok ikke kjøpe noe før det har gått 3 mnd. 

 

Det gir absolut mening :) tror det i mange tilfeller er veldig greit å studere videre etter arbeidserfaring. Og sikkert deilig med litt studentliv også 😊 men er det intenst? 

 

Foreløpig termin den 14 mai 😊 enn du? Jeg har veldig lyst på tidlig ul pr i dag for jeg er så fryktelig spent 🙈 men bestiller ikke før det nærmer seg, så ser jeg an om jeg klarer å vente eller ikke ;) vil egentlig overaske fremtidige besteforeldre med bilde og da er uke 18 lenge å vente. Har du gjort deg opp noen tanker om tidlig ul?

Foreløpig termin her er 5.mai. Jeg er 6+0 i dag. Herregud, det har gått fort til nå 😅Selv om jeg føler jeg bruker mye tid på å vente. Hehe. Hvor mange uker er du på vei da? 🤔 Jeg vil nok ha tidlig ultralyd. Har for så vidt også sagt det til mor og far og søsken vi da! Med forbehold om at vi kan miste. Tenkte å kjøpe en body eller noe ☺️ en liten ting bare. For å visualisere, etter tips fra PCO-prøver. Man kan jo ikke helgardere seg heller. Tenker jeg om meg da ☺️ Men man vet jo hva som passer for en selv.

Har du noen symptomer?

Jeg synes det var en veldig god løsning for meg. Spesielt siden jeg skulle studere det jeg gjør. Greit å ha erfaring fra å være en del av en organisasjon, før man begynner å studere dem ☺️

Det er foreløpig veldig greit. Men det er fordi jeg kun har ett fag 😅 Begynner med to dag til i slutten av september. Så må prøve å komme meg mest mulig gjennom pensum i dette faget før det haha. Og nå er jeg veldig i "jeg-er-gravid"-modus. Men det går seg til. ☺️

Endret av Mandys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mandys skrev:

Noen som vet om man kan spise varmebehandlet salami og spekemat? 🤔

Man kan steke det :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...