Gå til innhold

Mai 2018


LusiLyn

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg tar de fleste hos jordmor på helsestasjonen hvis hun har mulighet, gjorde det sist og var veldig fornøyd med det. Gikk kun til lege for de blodprøvene som skal tas i uke 12 og et par ganger senere. Man kan velge hvor man ønsker å ta kontroller, vet noen også går annenhver gang til lege og jordmor, men tror ikke alltid det er et reelt valg da det ikke er like god jordmordekning alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er fordelen/ulempen med det ene eller andre da? Hva gjør legen som ikke jordmor gjør og visa versa?

Aldri tenkt over at det er noe jeg må ta stilling til, trodde legen bare bestemte sånt 😇 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trotwood skrev:

Hopper inn, men kan man bestemme det? Hvordan fungerer det egentlig? Jeg bør vel ta kontakt med lege om noen uker selv, men hva sier man liksom? Håpte det holdt å ringe og si "Hei , jeg er gravid" også ordnet resepsjonisten resten! 

Ja har lest både i boken jeg har og på nett at man kan velge så regner med det :) kanskje noen her vet om lege og jordmor gjør det samme på undersøkelsen? Eller om det er noen forskjell?

Når jeg var innom legesenteret i går for å ta en vaksine så hun på laboratoriet at om jeg er gravid var det bare til å ringe inn å be om en kontroll i uke 12. Sikkert lurt å ringe tidlig, så sikrer man seg time riktig uke :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kontrollen hos legen uke 12, er det bare blodprøver som tas da? Og når er første ultralyd? 😊 har litt lyst til å gå til jordmor jeg også. Mye fordi det er dette hun jobber med til daglig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen er vel at lege kan sykemelde, og ikke jordmor? Jeg byttet på forrige gang, det kommer jeg til å gjøre denne gangen også. 

Var hos legen igår og ble 50% sykemeldt. Er i god form når jeg våkner og på begynnelsen av dagen, men etterhvert blir jeg kjempekvalm og helt sinnsykt trøtt (holdt på å kræsje TRE ganger på vei hjem fra jobb igår). Jobber i bhg, så det går i ett hele dagen og med lite mulighet for å slappe av. Alt av energi er brukt opp på 3-4 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Smacky87 skrev:

Den store forskjellen er vel at lege kan sykemelde, og ikke jordmor? Jeg byttet på forrige gang, det kommer jeg til å gjøre denne gangen også. 

Var hos legen igår og ble 50% sykemeldt. Er i god form når jeg våkner og på begynnelsen av dagen, men etterhvert blir jeg kjempekvalm og helt sinnsykt trøtt (holdt på å kræsje TRE ganger på vei hjem fra jobb igår). Jobber i bhg, så det går i ett hele dagen og med lite mulighet for å slappe av. Alt av energi er brukt opp på 3-4 timer.

Her er det motsatt, drit dårlig om morran. Må stoppe flere ganger til jobb for å brekke meg eller spy. Og sliter med diare :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, pæreblomst skrev:

Gjorde ikke noe spesielt her heller for å fortelle altså, ble mer sånn "Du ser streken du også ikke sant, for det der er en strek???"🤣🤣 Skal sies at vi var veldig glade, men litt overrasket over at det hadde klaffa uten at jeg hadde fått igjen mensen etter minipillene😆Så trodde ikke helt det vi så😳

Akkurat det samme som meg 😅 Ikke det med piller, men måten han fikk vite det på haha. Han ble helt forfjamset og lurte på hva den svake, lille streken betydde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ungmamma2014 skrev:

Æsj, jeg begynte å blø nå 😓 Ingen magesmerter, bare sykt kvalm. Såå redd for å miste 😢

Uffda! Hvordan har det gått? Blødninger trenger vel ikke å bety noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har kvalmen virkelig meldt seg de siste to dagene. Klarer ikke tanken på mat og våkner flere ganger om natten og er ekstremt kvalm. Har kjeks ved sengen, og det hjelper litt 😅

Skal starte ny jobb i dag, og er litt engstelig altså... 😢 Faderrullan..! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mandys skrev:

For min del har kvalmen virkelig meldt seg de siste to dagene. Klarer ikke tanken på mat og våkner flere ganger om natten og er ekstremt kvalm. Har kjeks ved sengen, og det hjelper litt 😅

Skal starte ny jobb i dag, og er litt engstelig altså... 😢 Faderrullan..! 😂

Føler med deg. Jeg begynte som nyutdanns lærer på ungdomskole nå den 14 august og nå går jeg rundt å tror jeg skal kaste opp hele veien. Og vil ikke si noe på jobb før etter jul.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, minera2011 skrev:

Føler med deg. Jeg begynte som nyutdanns lærer på ungdomskole nå den 14 august og nå går jeg rundt å tror jeg skal kaste opp hele veien. Og vil ikke si noe på jobb før etter jul.. 

Uff uff uff... det er litt heavy å lage et embryo 😅 

Hører at det vanligvis blir bedre etter første trimester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mandys skrev:

Uff uff uff... det er litt heavy å lage et embryo 😅 

Hører at det vanligvis blir bedre etter første trimester?

Jeg har jo to unger fra før og med de spydde jeg i 4 mnd i strekk før det ga seg.. og så var jeg fin en god stund før jeg fikk bekkenløsning og hydronefrose.. Men er 40 kg lettere denne gangen så håper det spiller en rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mandys skrev:

For min del har kvalmen virkelig meldt seg de siste to dagene. Klarer ikke tanken på mat og våkner flere ganger om natten og er ekstremt kvalm. Har kjeks ved sengen, og det hjelper litt 😅

Skal starte ny jobb i dag, og er litt engstelig altså... 😢 Faderrullan..! 😂

Lykke til i ny jobb! Spennende da :) Hva skal du jobbe med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ungmamma2014 skrev:

Æsj, jeg begynte å blø nå 😓 Ingen magesmerter, bare sykt kvalm. Såå redd for å miste 😢

Krysser alt som kan krysses for at alt er i orden 😊 i mitt forrige svangerskap hadde jeg småblødninger hele svangerskapet 😫 Tror det er normalt at man kan blø litt i starten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Siljemor91 skrev:

Lykke til i ny jobb! Spennende da :) Hva skal du jobbe med? 

Tusen takk 😄 Jeg studerer 100%, så dette er bare en deltidsstilling. 20%! Gikk veldig fint. Satt og gomlet på Ritz-kjeks og klarte å holde kvalmen i sjakk. Hva med deg? Ha jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mandys skrev:

Tusen takk 😄 Jeg studerer 100%, så dette er bare en deltidsstilling. 20%! Gikk veldig fint. Satt og gomlet på Ritz-kjeks og klarte å holde kvalmen i sjakk. Hva med deg? Ha jobber du med?

Så bra at det fikk fint! Hva studerer du? Jeg jobber med rehabilitering for mennesker som har eller har hatt psykiske helseutfordringer :) prøver å hjelpe de tilbake til arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er så redd for å miste igjen og tror kanskje at en sa er i anmarsj. Har fått slimete utflod de siste to dagene og ikke vært noe kvalm i dag eller hatt ømme brystvorter :( har hatt noe mer magesmertrer også. Det er jo ikke åpenbart en sa, men kjenner at jeg har mistet håpet totalt og er veldig redd for en eventuell gjentakelse. Ikke meningen å være så dyster, men har behov for å få det ut rett og slett.

Håper det går bra med dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anemona skrev:

Uff, er så redd for å miste igjen og tror kanskje at en sa er i anmarsj. Har fått slimete utflod de siste to dagene og ikke vært noe kvalm i dag eller hatt ømme brystvorter :( har hatt noe mer magesmertrer også. Det er jo ikke åpenbart en sa, men kjenner at jeg har mistet håpet totalt og er veldig redd for en eventuell gjentakelse. Ikke meningen å være så dyster, men har behov for å få det ut rett og slett.

Håper det går bra med dere andre :)

Krysser fingrene for deg, jeg vet hvordan det føles! Det er sikkert ikke sa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anemona skrev:

Uff, er så redd for å miste igjen og tror kanskje at en sa er i anmarsj. Har fått slimete utflod de siste to dagene og ikke vært noe kvalm i dag eller hatt ømme brystvorter :( har hatt noe mer magesmertrer også. Det er jo ikke åpenbart en sa, men kjenner at jeg har mistet håpet totalt og er veldig redd for en eventuell gjentakelse. Ikke meningen å være så dyster, men har behov for å få det ut rett og slett.

Håper det går bra med dere andre :)

Uff! Sender masse varme tanker ❤️ Det er ikke sikkert det er noe! Forstår veldig godt at du trenger å snakke om det. Det er jo på en måte derfor vi alle er her ☺️

Jeg kan ingenting om sånt! Men krysser fingrene for deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siljemor91 skrev:

Så bra at det fikk fint! Hva studerer du? Jeg jobber med rehabilitering for mennesker som har eller har hatt psykiske helseutfordringer :) prøver å hjelpe de tilbake til arbeidslivet. 

Jeg studerer ledelse og HR. Men vet ikke helt hva jeg vil jobbe med ennå ☺️

Åh! Så utrolig spennnende jobb! Sikkert veldig utfordrende, men givende. 

Er dette ditt første barn? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok enda en test i dag, heldigvis sto det 2-3 uker nå. Da går det fremover! Er så redd for å miste denne gangen men prøver å slappe av. Spiser det jeg vil og lytter til kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...