Gå til innhold

Kan dette stemme? Angående fravær fra bhg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde to venninner på besøk igår, barna deres er litt eldre enn mine. Sønnen min har begynt i bhg denne mnd nå i august men har bare vært der tre ganger veldig korte dager så ble han syk å vi holdt han hjemme. Venninnene mine forteller at de hadde noen bekjente som har opplevd å sende barnet i bhg bare når det passet foreldrene og levert barnet sent til bhg å dermed hadde de blitt anmeldt til barnevernet? Jeg sa dette tror jeg ikke på det må være noe mer bak er!! Nei hun ene sa det er helt sant. Hun hadde lest papirene sammen med venninna si, Eneste grunnen var fordi foreldrene levert barnet sent i bhg og hadde barnet sjeldent i bhg. Altså sende bare i bhg bare når de ville. Det jeg lurer på blander bhg seg oppi valgene til foreldrene? 

Anonymkode: fdad4...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet nei. Men en del barn trenger faste rutiner eller det kan av en annen grunn være gitt råd til foreldrene om at barna bør ha en viss rutine. Om foreldrene ikke følger disse rådene, kan det være grunn til å stille spørsmål ved den omsorgen barna får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er så sjeldent i barnehagen at det aldri blir trygt og kjent, og foreldrene ikke tar hensyn til det, kan det være grunn til bekymring. Barnehagen vil naturlig nok være opptatt av om foreldrene tar tilstrekkelig hensyn til barnets følelse av å være ivaretatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan stemme. Husk at barnehagen SKAL ha barnets beste i sentrum. Barn som sjelden kommer, der foreldre holder de tilbake kan i verstefall være misbrukt fysisk eller psykisk, så kommer en i en slik situasjon må en spille med åpne kort. Husk det er barnets beste som skal være i fokus, ikke foreldrene. 

Anonymkode: 60b04...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hele bildet som er avgjørende. Datteren min var borte fra barnehagen i tre uker i fjor. Var syk, rakk ikke bli frisk før noe nytt kom. Møtte bare forståelse og god bedring fra barnehagen. 

 

Anonymkode: 7df18...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både ja og nei. Jeg jobbet turnus når ungene jobbet i barnehagen, så innimellom hadde vi anledning til å ta noen late dager. Tanten var i permisjon og fant plutselig ut at hun ville ha med mine unger på en mini ferie, de ble med. Jeg snakket med barnehagen ang dette, for jeg tenkte det må jo være greit for de også om ungene innimellom blir borte litt. De sa vi bare skulle kose oss, men viktig at de fikk beskjed så fort jeg viste noe. For da kunne de siifra om det skulle skje noe spessielt den dagen og de viste om de ikke kom osv. Så jeg tenker det er litt forskjell på å ha ungen hjemme også. Vi nøt småbarnstiden når vi kunne, ungene storkost seg med tante. Hadde det vært pga jeg ikke gadd å stå opp, ikke gav beskjed, ungenge var så lite i barnehagen at de ikke ble kjent og trygge der så hadde saken vært en helt annen. 

Mange grunn til at unger er hjemme, men barnehager har litt rettningslinjer de skal følge og da er fravær noe de ser på. Fraværet i seg selv trenge ikke bety noe, men når det kommer litt andre småting itilegg blir fraværet en viktig ting. 

Anonymkode: 6c9d5...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både ja og nei. Jeg jobbet turnus når ungene jobbet i barnehagen, så innimellom hadde vi anledning til å ta noen late dager. Tanten var i permisjon og fant plutselig ut at hun ville ha med mine unger på en mini ferie, de ble med. Jeg snakket med barnehagen ang dette, for jeg tenkte det må jo være greit for de også om ungene innimellom blir borte litt. De sa vi bare skulle kose oss, men viktig at de fikk beskjed så fort jeg viste noe. For da kunne de siifra om det skulle skje noe spessielt den dagen og de viste om de ikke kom osv. Så jeg tenker det er litt forskjell på å ha ungen hjemme også. Vi nøt småbarnstiden når vi kunne, ungene storkost seg med tante. Hadde det vært pga jeg ikke gadd å stå opp, ikke gav beskjed, ungenge var så lite i barnehagen at de ikke ble kjent og trygge der så hadde saken vært en helt annen. 

Mange grunn til at unger er hjemme, men barnehager har litt rettningslinjer de skal følge og da er fravær noe de ser på. Fraværet i seg selv trenge ikke bety noe, men når det kommer litt andre småting itilegg blir fraværet en viktig ting. 

Anonymkode: 6c9d5...1b1

La oss si barnet er syk i over en uke? Skal man da ringe hver dag å si "hei Mats er fortsatt syk," mandag tirsdag onsdags torsdag fredag og til å med mandag" 

Anonymkode: fdad4...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La oss si barnet er syk i over en uke? Skal man da ringe hver dag å si "hei Mats er fortsatt syk," mandag tirsdag onsdags torsdag fredag og til å med mandag" 

Anonymkode: fdad4...6f0

Hvis du vet tidlig om det blir fravær over flere dager så sier du det. Feks 'han blir borte man til ons. Tar kontakt torsdag morgen hvis det ikke er bedring. 

Sønnen min slo tennene sine og var på sykehus. Så ifra te barnehagen på mandag at han ble bort tilogmed onsdag. Men siden han ikke hadde spist noe særlig, holdt jeg han hjemme hele uka( var i permisjon) og så ifra så fort jeg bestemte meg for det. 

Du kan vel sende en sms.hei han er fortsatt syk og kommer ikke idag heller. 

Anonymkode: eacd5...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La oss si barnet er syk i over en uke? Skal man da ringe hver dag å si "hei Mats er fortsatt syk," mandag tirsdag onsdags torsdag fredag og til å med mandag" 

Anonymkode: fdad4...6f0

Selvsagt! Bhg trenger å vite hvem som kommer og ikke.

Jeg sender SMS, eller gir beskjed ved levering om bare ene er hjemme.

Anonymkode: 5fe6c...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme ja, men det er ikke fråværet i seg selv. Det handler oftest om foreldre som ikke klarer å se barnet atskillt Fra seg selv. Derfir ser de ikke at det er vanskelig for barnet å være to uker hjemme, to dager i barnehagen og så en uke hjemme når foreldrene vil det. De tror ofte også at barnet uvilje handler om barnehagen, og ikke om at de ikke har gitt barnet mulighet  til å bli trygg der.

Slike foreldre viser narsissistiske trekk, ting ved samspillet vil ofte skurre og bekymringsmelding er på sin plass.

Anonymkode: f5da7...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan stemme ja, men det er ikke fråværet i seg selv. Det handler oftest om foreldre som ikke klarer å se barnet atskillt Fra seg selv. Derfir ser de ikke at det er vanskelig for barnet å være to uker hjemme, to dager i barnehagen og så en uke hjemme når foreldrene vil det. De tror ofte også at barnet uvilje handler om barnehagen, og ikke om at de ikke har gitt barnet mulighet  til å bli trygg der.

Slike foreldre viser narsissistiske trekk, ting ved samspillet vil ofte skurre og bekymringsmelding er på sin plass.

Anonymkode: f5da7...539

Hø? Det forstå jeg ikke mye av!

Anonymkode: fdad4...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hø? Det forstå jeg ikke mye av!

Anonymkode: fdad4...6f0

Hva var vanskelig å forstå?

Anonymkode: 5ca08...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

La oss si barnet er syk i over en uke? Skal man da ringe hver dag å si "hei Mats er fortsatt syk," mandag tirsdag onsdags torsdag fredag og til å med mandag" 

Anonymkode: fdad4...6f0

Selvsagt, men man kan jo bare sende en sms.

Anonymkode: 5ca08...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva var vanskelig å forstå?

Anonymkode: 5ca08...e35

Altså det hun skrev. Hva hun mente med det, forstå jeg lite av 

Anonymkode: fdad4...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hø? Det forstå jeg ikke mye av!

Anonymkode: fdad4...6f0

Beklager trykkfeil, jeg har en telefon jeg bruker på flere språk. Det skaper litt trøbbel med stavekontroll etc.

Du må nesten skrive hva du ikke forstår.

Anonymkode: f5da7...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Altså det hun skrev. Hva hun mente med det, forstå jeg lite av 

Anonymkode: fdad4...6f0

Foreldre som ikke ser barnets behov

Anonymkode: 5ca08...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså det hun skrev. Hva hun mente med det, forstå jeg lite av 

Anonymkode: fdad4...6f0

For å prøve å forklare. En narsissist får barn for å dekke behov hos seg selv som går ut over det som er normalt. De ser egne behov og barna som en måte å oppnå det på. Mange mennesker med en slik personlighetsforstyrrelse kan, i alle fall tilsynelatende være ok småbarnsforeldre fordi barnet er avhengig av dem og får dem til å føle seg viktige. Det er målet for alt en narsissist gjør, å føle seg best, viktigst, flinkest etc. 

I barnehager ser en at en slik forelder gjerne f.eks leverer sent og tidlig, med lange og uregelmessige opphold. Det er fordi narsissisten ser seg selv som sentrum for barnet. Noe som for et småbarn er en sannhet, men med modifikasjoner. Et lite barn vil trenge å bruke tid på å bli trygg i barnehagen, men med en narsissistisk forelder blir det vanskelig fordi det vil være forelderens behov for bekreftelse som avgjør. Om narsissisten trenger noe ekstra vil den holde barnet hjemme for å få det. Om narsissisten blir sjalu på de ansatte (noe som er sannsynlig) vil h*n holde barnet borte. Når barnet eventuelt gråter fordi det blir levert et sted det ikke føler seg trygg, vil det fore egoet til forelderen, for barnet ville vel ikke grått om barnehagen var et trygt sted å være? Ergo er forelderen best og barnehagen en fiende.

Om en barnehage ser at en forelder er slik, og på oppfordring fortsetter på samme måte, er det stor fare for at barnet ikke får dekket sine behov. Da må barnehagen melde dette til barnevernet. 

På generelt grunnlag vil de fleste fagfolk oppfordre foreldre ta å ta fri og kose seg med barna når de kan. Det er ikke farlig å ta fri fra barnehagen. Det finns likevel foreldre som tar for mye fri fordi de ikke ser barna sine behov, men sine egne. 

Anonymkode: f5da7...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de ansatte i barnehagen klarer å skille mellom late dager og sykdom, og å holde barna hjemme og ikke gidde å lage trygge rammer for barna.

Anonymkode: f618b...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anniedoug skrev:

I utgangspunktet nei. Men en del barn trenger faste rutiner eller det kan av en annen grunn være gitt råd til foreldrene om at barna bør ha en viss rutine. Om foreldrene ikke følger disse rådene, kan det være grunn til å stille spørsmål ved den omsorgen barna får. 

Dersom foreldrene er bevisste og av den oppfatning at barnet deres trives eller har det best slik de gjør det, så er dette ingenting annet enn mammapoliti- tankegang.

 

 

Anonymkode: e3520...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan stemme ja, men det er ikke fråværet i seg selv. Det handler oftest om foreldre som ikke klarer å se barnet atskillt Fra seg selv. Derfir ser de ikke at det er vanskelig for barnet å være to uker hjemme, to dager i barnehagen og så en uke hjemme når foreldrene vil det. De tror ofte også at barnet uvilje handler om barnehagen, og ikke om at de ikke har gitt barnet mulighet  til å bli trygg der.

Slike foreldre viser narsissistiske trekk, ting ved samspillet vil ofte skurre og bekymringsmelding er på sin plass.

Anonymkode: f5da7...539

Jøss. Det får være måte på dramatisering og å legge vrangviljen til i tolkningen. Håper virkelig ikke du jobber i verken barnehage eller barnevern.

Anonymkode: e3520...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å prøve å forklare. En narsissist får barn for å dekke behov hos seg selv som går ut over det som er normalt. De ser egne behov og barna som en måte å oppnå det på. Mange mennesker med en slik personlighetsforstyrrelse kan, i alle fall tilsynelatende være ok småbarnsforeldre fordi barnet er avhengig av dem og får dem til å føle seg viktige. Det er målet for alt en narsissist gjør, å føle seg best, viktigst, flinkest etc. 

I barnehager ser en at en slik forelder gjerne f.eks leverer sent og tidlig, med lange og uregelmessige opphold. Det er fordi narsissisten ser seg selv som sentrum for barnet. Noe som for et småbarn er en sannhet, men med modifikasjoner. Et lite barn vil trenge å bruke tid på å bli trygg i barnehagen, men med en narsissistisk forelder blir det vanskelig fordi det vil være forelderens behov for bekreftelse som avgjør. Om narsissisten trenger noe ekstra vil den holde barnet hjemme for å få det. Om narsissisten blir sjalu på de ansatte (noe som er sannsynlig) vil h*n holde barnet borte. Når barnet eventuelt gråter fordi det blir levert et sted det ikke føler seg trygg, vil det fore egoet til forelderen, for barnet ville vel ikke grått om barnehagen var et trygt sted å være? Ergo er forelderen best og barnehagen en fiende.

Om en barnehage ser at en forelder er slik, og på oppfordring fortsetter på samme måte, er det stor fare for at barnet ikke får dekket sine behov. Da må barnehagen melde dette til barnevernet. 

På generelt grunnlag vil de fleste fagfolk oppfordre foreldre ta å ta fri og kose seg med barna når de kan. Det er ikke farlig å ta fri fra barnehagen. Det finns likevel foreldre som tar for mye fri fordi de ikke ser barna sine behov, men sine egne. 

Anonymkode: f5da7...539

Haha, begynner å ane at det er Rune Fardal eller en fan som har funnet veien inn til dinbaby ;). 

Anonymkode: e3520...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spørsmålet ditt HI, så er det helt sikkert mulig dersom du treffer på feil person som har sterke meninger om hva som er rett og ikke er så god på dialog med foreldrene. Og da vil jeg tro at du både kan bli meldt for å la barnet ha for mye fri eller for å ha barnet der når du selv har fri.

Anonymkode: e3520...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...