Gå til innhold

Kan jeg få innspill på lommepenger 13-14 åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er fornuftig og passe hjelpsom. Rydde rom, ta av bord, gå ut med søppel, lufte hund osv er ting hun jevnlig bidrar med uten problem. Hun ønsker å spare opp lommepenger, så vi må sette faste oppgaver. Hun er innforstått med at hun skal bidra til familien på vanlig måte utover det oppgavene vi setter.

Tenkte hun kunne:

Støvsuge huset hver søndag. Brette klær fra tørkestativet og sette på enkelte vaskemaskiner og tørketrommel. Tømme/fylle oppvaskmaskin når hun kommer hjem fra skolen og jeg er fortsatt på jobb. Ha ansvar for å holde kjøkkenbenken jevnlig ren (Vi har mye kjøkkenbenk i sten som må pusses blank).

Høres det greit ut? 500 kr mnd? Hun får dekket alle utgifter som klær, mobil, aktiviteter, gaver til venner, buss osv osv. Tenkte kanskje hun kunne begynne med å dekke kino og kantinen på ungdomskolen. Hun er en sparer, så tipper hun da velger å lage niste.

Er det passe arbeidsoppgaver og betaling i starten? Hun bidrar som sagt bra til vanlig og bruker generelt lite penger.

Anonymkode: 9324d...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke passe oppgaver!! Det er ikke en hushjelp du har ansatt!! Synes i tillegg 500,- er ufattelig lite. De fleste ungdommer jeg kjenner i den alderen har mnd lønn på mellom 1000-3500,- og det med myyyye mindre oppgaver enn det du har listet opp. 

Anonymkode: f7c79...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt mye ut, men det kommer an på.

Støvsuge hele huset hver uke (hvor stort er det?) og ansvar for å holde kjøkkenet rent og ryddig hver dag er en ganske stor oppgave. Hvor mange klesvask tenker du at hun må gjøre? Vaske bare egne klær eller alles? Hvor mange er dere i familien? Må hun sortere klærne selv også eller har dere "kategorisert" skittentøyskurvene slik at det er enkelt å finne frem det som skal vaskes?

Jeg synes en 13-14-åring burde få en 500-lapp i måneden til å disponere fritt, uten at de må gjøre noe ekstraordinært for det. Det er ikke mye for en hel mnd så da må hun lære å prioritere, ev skaffe seg en annen jobb. Avisrute f.eks.? Om hun skal gjøre småjobber for dere ville jeg satt en timeslønn, kanskje 70-80 kr timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke passe oppgaver!! Det er ikke en hushjelp du har ansatt!! Synes i tillegg 500,- er ufattelig lite. De fleste ungdommer jeg kjenner i den alderen har mnd lønn på mellom 1000-3500,- og det med myyyye mindre oppgaver enn det du har listet opp. 

Anonymkode: f7c79...c9e

De må kanskje dekke mer enn det hi skriver?

Ingen av våre barn kommer til å få flere tusen kr. i mnd i lommepenger. Da får de finne egen jobb.

 

Anonymkode: 939f6...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 13-åring får 500 kr mnd og 16-åringen får 1000 kr mnd 

Ingen jobber for lommepenger her i huset, jeg forsørger dem og gir de lommepenger fordi jeg er mammaen deres, de bidrar med husarbeid for det må alle som bor i et hus sammen. 

Jeg kan godt gi de litt ekstra for en jobb innimellom da, f.eks si at du får 100 kr for å vaske bilen min 

Alle må bidra i et hus, men skole, lekser, sosialt samvær og trening er viktigst for tenåringer. Jeg forventer og forlanger at de går ut med søppel, dekker bord, rydder rommet, støvsuger gangen osv og ellers bidrar når jeg ber om noe, men jeg forventer ikke at de skal være vaskehjelpen min..... 

Anonymkode: a5bad...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst...?  Min 13 åring får 100 kr uken for å ta oppvaskmaskin, brette litt klær og rydde rommet sitt.  500kr uken er uhørt hjem hos oss 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Live33 skrev:

Seriøst...?  Min 13 åring får 100 kr uken for å ta oppvaskmaskin, brette litt klær og rydde rommet sitt.  500kr uken er uhørt hjem hos oss 😳

Det var vel 500 i mnd hi hadde tenkt?

Det syns jeg ikke er lite. Mine får det samme i mnd. Har dog ingen faste oppgaver, utenom å holde rommet i orden.

De får litt ekstra for å lufte hund, passe lillebror og støvsuge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Jeg hadde tenkt 500 kr mnd. Ser noen tenker det er veldig lite og noen at det er mye. Hun har ikke fått lommepenger før og vi har dekket alt hun vil og trenger. Vi tenker vi skal fortsette med det.

Hun ønsker å begynne å spare. Hun har aldri brukt mye penger og jeg sparer til henne hver mnd (men det vet hun ikke). Hun er flink i huset, men ønsker noen faste oppgaver. Jeg tenkte, som jeg skrev, støvsuging hver søndag. Vi har vaskehjelp en gang i uken, så hun skal ikke ta den rollen. Jeg tenker bare hun skal støvsuge akkurat der det trengs ekstra noen dager etter vaskehjelpen har vært der, feks kjøkken og gang.

Kjøkken tenker jeg hun kan tømme/fylle oppvaskmaskinen når hun kommer hjem fra skolen, så alt er klart til at jeg kan begynne på middag når jeg kommer hjem. Har hun mye lekser/trening eller sosialt som skjer da, skal hun ikke gjøre det, men 2-3 ganger i uken jadde vært til stor hjelp. Pr i dag må jeg tømme oppvaskmaskinen og sette inn frokosttallerkene før jeg får begynt på middag, hver dag. Benken vasker alltid jeg og mannen etter matlagingen, så her ligger ansvaret i feks å tørke over benken når hun tar oppvaskmaskinen. Vi foreldre drar før barna om morgenen, så vi får ikke tørket av denne etter frokost til barna.

Jeg vasker mye klær. Her tenkte jeg bare litt mer hjelp i hverdagen. Feks at hun kan bidra med å sette på vaskemaskinen når jeg skifter på senger eller sette på eget treningstøy i stedet for å gi meg beskjed om at det må være rent til i morgen. Jeg tenkte også hun kunne bidra med å brette sammen klær når tre tørkestativ står fulle i stua et par ganger i uka. Evt brette sammen håndkler i tørketrommelen. Det skal ikke bare være hennes jobb, men litt mer ansvar.

Er dette mye jobb for en 13-14åring?

Hun får jo dekket alt hun trenger hos meg og jeg sparer til henne. Jeg tenkte det var greit å starte litt med penger, men dere som snakker om at det bør være på flere tusen, skjønner jeg ikke når hun allerede får dekket alt av utgifter der hun drar?

Hi

Anonymkode: 9324d...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...