Gå til innhold

Hva skal du stemme og hvorfor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal stemme AP. Jeg liker tanken om samhold og solidaritet, og tanken om at de som har mest også skal bidra mest. 

Jeg kunne aldri stemt FrP. De står for et menneskesyn, en skattepolitikk og en egoisme så meningsløs at jeg ikke engang fatter at det er mulig å få slike tanker, i alle fall ikke i våken tilstand. 

Anonymkode: b51c2...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skal stemme i år, litt usikker. Blir trolig Ap eller SV eller Helsepartiet.

FrP vil aldri få min stemme! Og hvorfor bør egentlig si seg selv...

Enn du, Hi?

Anonymkode: 9f86d...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt:

jeg skal stemme Ap fordi jeg tror det beste for de fleste er små forskjeller mellom folk og like muligheter. Og fordi jeg tror samfunnet vårt trenger mer raushet og større toleranse for de som er annerledes (bla. med tilrettelegging i arbeidslivet og flere lærlingeplasser og arbeid for å styrke yrkesfagene i vgs). Generelt mer fokus på svake grupper (barn, flyktninger, uføre bla)

Anonymkode: 9103e...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

FrP vil aldri få min stemme! Og hvorfor bør egentlig si seg selv...

Enn du, Hi?

Fortell gjerne hvorfor.

Jeg har sittet på gjerdet i åresvis,men nå har jeg bestemt meg for å stemme for første gang på mange år. Men jeg aner ikke hva enda, er litt rådvill. Så jeg blir glad for alle innspill her

Hi

Anonymkode: f3cb0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kort fortalt:

jeg skal stemme Ap fordi jeg tror det beste for de fleste er små forskjeller mellom folk og like muligheter. Og fordi jeg tror samfunnet vårt trenger mer raushet og større toleranse for de som er annerledes (bla. med tilrettelegging i arbeidslivet og flere lærlingeplasser og arbeid for å styrke yrkesfagene i vgs). Generelt mer fokus på svake grupper (barn, flyktninger, uføre bla)

Anonymkode: 9103e...bdb

Må bare si at Stoltenberg gjorde ingenting for lærlinger i de 8 årene han satt. Denne regjeringen har startet mye for lærlinger. I kontraktene til nye veier nå så er det krav om 7% lærlinger. Dette er store milliardkontrakter og det er også krav om faglærte, språk, samfunnsansvar mm. Dette har aldri vært i statens vegvesen kontrakter  

denne regjeringen har og sidestilt mesterbrev med master  

Ap er de som vedtok uførerefomen som gjør at mange får mindre. 

Så en debatt i vår mellom ap og FrP angående flyktninger og asyl- de svarte likt på alle spørsmål bortsett fra 1 eller 2 og det ene var hvor lenge man må være bosatt før familiegjenforening finner sted. 

 

 

Anonymkode: 4b972...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer AP denne gangen, da jeg ønsker et regjeringsskifte og andre verdigrunnlag. Er for at vi trenger en streng og restriktiv asyl- og innvandringspolitikk men mener vi får det også ved AP men ikke så uhøvlet måte som ved fru Listhaug. 

Er ikke helt solgt på Støre men han er eneste statsministerkandidaten på den siden. 

Anonymkode: 792ee...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stemt på SV pga. velferdspolitikken. Partiet jobber for at alle skal få det bedre, og at alle barn skal få det samme mulighetene til å lykkes, uansett om foreldrene er "resurssvake" mtp. økonomi. 

Anonymkode: 09745...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri, virkelig aldri, stemt FRP. Jeg tror det er mange bra folk som stemmer på dem, men noen visitter i diverse kommentarfelt, har nesten fått meg til å miste troen på menneskeheten. Maken til dumheter, kunnskapsløshet og historieløshet fra FRP-sympatisører har jeg aldri sett. Det er virkelig skremmende. Og jeg vil ha disse menneskene langt vekk fra noe som minner om makt i Norge.

Anonymkode: f61bb...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid stemt Ap og trodde det skulle fortsette, men i år skal jeg faktisk stemme Senterpartiet. (Noe jeg aldri trodde skulle skje for et par år siden)

Jeg er enig med både Ap og Senterpartiet i svært mye, men liker ikke retningen Ap har tatt i forhold til sentralisering og totalt glemt distriktene. Regner med det blir Ap/Sp regjering og da må Sp få litt stemmer for å få noe gjennomslag for sin distriktspolitikk sin som er viktig for meg. 

FrP kunne jeg aldri stemt. De er så sneversynte, rasistiske og en folk får klare seg selv holdning at det ikke stemmer overens med mitt verdigrunnlag. 

Godt valg folkens😊

Anonymkode: 4bc31...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører til på venstresiden, men har ennå ikke bestemt meg for hvilket parti som fortjener min stemme. Jeg har noen hjertesaker som er viktige for meg, men det aller, aller, ALLER viktigeste sånn jeg ser det er at vi ikke blir belemret med en ny borgelig regjering.

Jeg kunne aldri funnet på å stemme FrP. Liker ikke store deler av politikken deres bare sånn på generelt grunnlag, men det verste for meg ved det partiet er folka som fronter partiet, både nasjonalt og her lokalt - de byr meg imot, alle som en. 

(FrP skal dog ha kred for sitt bidrag til å få etablert dyrepoliti - credits where credit is due!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg stemme venstre for første gang. I hovedsak pga deres kamp og engasjement i støydebatten for oss som blir rammet av beredskapssenteret som nærmeste nabo. Men også for deres kamp for å bedre rettigheter for selvstendig næringsdrivende. Dette er viktige saker for meg.

Anonymkode: 0481e...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer høyre, og jeg kunne aldri stemt AP. AP sin politikk når det kommer til bedriftseiere er en stor hindring for videreutvikling av bedrifter, og AP sin politikk gjør at færre orker å legge ned all den innsatsen det krever for å starte en bedrift og få den til å lykkes. Uten nyskapning, innovasjon og satsning på nye næringer vil Norge få et problem, og med AP sin politikk er sannsynligheten minimal for at vi skal klare å unngå problemet.

Anonymkode: 6dbe4...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrekkøgla
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har alltid stemt Ap og trodde det skulle fortsette, men i år skal jeg faktisk stemme Senterpartiet. (Noe jeg aldri trodde skulle skje for et par år siden)

Jeg er enig med både Ap og Senterpartiet i svært mye, men liker ikke retningen Ap har tatt i forhold til sentralisering og totalt glemt distriktene. Regner med det blir Ap/Sp regjering og da må Sp få litt stemmer for å få noe gjennomslag for sin distriktspolitikk sin som er viktig for meg. 

FrP kunne jeg aldri stemt. De er så sneversynte, rasistiske og en folk får klare seg selv holdning at det ikke stemmer overens med mitt verdigrunnlag. 

Godt valg folkens😊

Anonymkode: 4bc31...9b4

My sister from another mister. Enig med alt du sier. Har forhåndsstemt Sp, vil ha regjeringskifte, og er egentlig ganske rød. Ankepunktet for meg var at Ap stemte for avskiltingen av lærerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skrekkøgla skrev:

My sister from another mister. Enig med alt du sier. Har forhåndsstemt Sp, vil ha regjeringskifte, og er egentlig ganske rød. Ankepunktet for meg var at Ap stemte for avskiltingen av lærerne. 

Hva mener du med avskilting av lærere?

Anonymkode: f3cb0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrekkøgla
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med avskilting av lærere?

Anonymkode: f3cb0...5ed

At man har innført (relevant for meg, som jobber i ungdomsskolen) en nedre grense for antall studiepoeng som en lærer må ha for å undervise i norsk, matte og engelsk. (Dette er bra!) problemet er at dette har tilbakevirkende kraft. Jeg har 42,5 studiepoeng i engelsk, og har undervist i engelsk og engelsk tilvalg i 10 år. Hvis jeg ikke anskaffer meg de siste 7,5 studiepoengene får jeg ikke undervise i engelsk på min nåværende arbeidsplass. Hvis jeg ønsker å bytte arbeidsplass får jeg heller ikke lov å undervise i engelsk. Jeg må ta etterutdanning,  noe som egentlig er ok, men; jeg må betale med 25% av min planfestede tid, uten særlig reduksjon i øvrig undervisning, noe som gir mindre tid til bla kontaktlærerarbeid, for og etterarbeid. I tillegg har jeg ikke rett på etterutdanning, men blir avskiltet hvis jeg ikke tar den. 

Endret av Skrekkøgla
Pølsefingre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skrekkøgla skrev:

At man har innført (relevant for meg, som jobber i ungdomsskolen) en nedre grense for antall studiepoeng som en lærer må ha for å undervise i norsk, matte og engelsk. (Dette er bra!) problemet er at dette har tilbakevirkende kraft. Jeg har 42,5 studiepoeng i engelsk, og har undervist i engelsk og engelsk tilvalg i 10 år. Hvis jeg ikke anskaffer meg de siste 7,5 studiepoengene får jeg ikke undervise i engelsk på min nåværende arbeidsplass. Hvis jeg ønsker å bytte arbeidsplass får jeg heller ikke lov å undervise i engelsk. Jeg må ta etterutdanning,  noe som egentlig er ok, men; jeg må betale med 25% av min planfestede tid, uten særlig reduksjon i øvrig undervisning, noe som gir mindre tid til bla kontaktlærerarbeid, for og etterarbeid. I tillegg har jeg ikke rett på etterutdanning, men blir avskiltet hvis jeg ikke tar den. 

Tusen takk for god forklaring :)

Hi

Anonymkode: f3cb0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest at man ikke skal spør her inne om hva man skal stemme på hvis man er usikker. Gå inn på politiker sidene og se hva de har som punkter og hva de står for. Kanskje ta testen på tv2 for å se hvem dere er mest enige med, og ikke bare ta ett parti for naboen eller bestevennina de gjør det. Dette er ett viktigt valg, og skal vær personligt. Tenk på verdiene partiene står for og ikke bare stemm på ett parti bare for at du er enig med ett punkt, men flere. Slik tar du ett godt valg og stemmer riktig:)

Anonymkode: d924a...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I år stemmer jeg på Helsepartiet.

Anonymkode: 062df...3b8

Er ingen parti som heter Helsepartiet. Stem på det som har noe å si

Anonymkode: d924a...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ta testen på tv2 for å se hvem dere er mest enige med

Har du link som virker. Jeg får bare opp error når jeg prøver

Hi

Anonymkode: f3cb0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har alltid stemt Ap og trodde det skulle fortsette, men i år skal jeg faktisk stemme Senterpartiet. (Noe jeg aldri trodde skulle skje for et par år siden)

Jeg er enig med både Ap og Senterpartiet i svært mye, men liker ikke retningen Ap har tatt i forhold til sentralisering og totalt glemt distriktene. Regner med det blir Ap/Sp regjering og da må Sp få litt stemmer for å få noe gjennomslag for sin distriktspolitikk sin som er viktig for meg. 

FrP kunne jeg aldri stemt. De er så sneversynte, rasistiske og en folk får klare seg selv holdning at det ikke stemmer overens med mitt verdigrunnlag. 

Godt valg folkens😊

Anonymkode: 4bc31...9b4

Å kalle FRP for ett rasistisk parti, må du nesten utdype. Det sitatet er gammelt og ikke minst krenkende. Ta å les hva en rasist er for noe. De folka som kommer opp i Europa er rasister..de hater vår rase og vil forandre oss. Å invitere utlendinger opp hit å sitte å synge kombaja rundt ett bål er det sosialister vil. Redde alle uten oss. Tenk hva fare det setter familien din i.. Skremmende å se hvordan du tenker når du både ser og hører om det som skjer i landene rundt i europa, senest i igår.

Neil folk er så opptatt av å tenke at vi har det godt osv, men tenker ikke at vi har jobbet i mangen år siden krigen med dette. Og dette er vi med å gi ifra oss for enkelte folk er så naive. Gud bedre meg hvordan skal dette ende. Stakkers mine barn og barnebarn som skal oppleve dette! De som sitter på gammlehjem gråter på hvordan vi behandler landet vårt og verdiene våre på ett gull fat. HVis ikke folk våkner nå, er det desverre for sent. Vi kommer aldri til å produsere like mangen mennesker som de og de kommer til å ta over.   

Anonymkode: d924a...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sv. Enig i det aller aller meste de sier/i programmet deres 

frp aldri i verden. Og heller ingen partier som samarbeider med de. De er oppgulp hele gjengen og de som en dag vil forårsake terror på norsk jord

Anonymkode: 0f720...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...