Gå til innhold

Er det galskap å stemme rødt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men forstår du ikke at rødt og kommunisme ikke er det samme? Noen likhetstrekk, ja. Men det er ikke kommunisme slik vi kjenner den fra historietimene på skolen.

Anonymkode: c03d1...1e3

Sjølvsagt forstår eg det, men dei bygger på den same marxistiske ideologien.  Dei har mange gode saker, feks vern om arbeidarane sine rettar, miljøvern og solidaritet.  Men for meg vert ideologien for naiv.  Vi er kåra til eit av verdas beste land å bu i, så mykje fungerar allereie bra her på berget.  Likevel må vi nok innstille oss på å stramme inn livreima og gjere oss mindre avhengige av oljeproduksjonen.  Då treng vi nye, og stødige bein å stå på.  Staten bør nok ha ei hand over forvaltninga av naturressursane våre, men eg trur at privat initiativ og entusiasme vil vere viktig for å skape nye arbeidsplassar og økonomiske bein å stå på.  Då nyttar det ikkje med tung skattelegging, som tek all motivasjon frå dei som vil prøve å få til noko.  Difor heller eg meir inn mot sentrum i det politiske landskapet.  Vi vert nok ikkje einige i denne diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva du legger vekt på. Rødt har helt klart den mest sexy lederen😉.

Anonymkode: e5084...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, soleia skrev:

Sjølvsagt forstår eg det, men dei bygger på den same marxistiske ideologien.  Dei har mange gode saker, feks vern om arbeidarane sine rettar, miljøvern og solidaritet.  Men for meg vert ideologien for naiv.  Vi er kåra til eit av verdas beste land å bu i, så mykje fungerar allereie bra her på berget.  Likevel må vi nok innstille oss på å stramme inn livreima og gjere oss mindre avhengige av oljeproduksjonen.  Då treng vi nye, og stødige bein å stå på.  Staten bør nok ha ei hand over forvaltninga av naturressursane våre, men eg trur at privat initiativ og entusiasme vil vere viktig for å skape nye arbeidsplassar og økonomiske bein å stå på.  Då nyttar det ikkje med tung skattelegging, som tek all motivasjon frå dei som vil prøve å få til noko.  Difor heller eg meir inn mot sentrum i det politiske landskapet.  Vi vert nok ikkje einige i denne diskusjonen ;)

Vel. En stemme til sentrum er en stemme til Siv. Som i løpet av fire år altså har brukt 80 ekstra milliarder fra oljefondet for å få statsbudsjettet til å gå opp. Hørte jeg "stramme inn livreima"? Det vil nok de uføretrygdede måtte gjøre, ja.

Anonymkode: 7cd7a...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er ikke et alternativ for meg. Kommunisme i praksis har aldri vært noen suksess. Jeg er for at en skal kunne velge mellom private og offentlige tjenesteytere. Da under forutsetning at det er tariffavtaler og like gode betingelser for arbeidstakerne.

Vi kan ikke få bort alle velferdsaktører, fastleger, fysioterapeuter, psykologer og andre med avtale med det offentlige får også sin inntekt fra det offentlige og tjener mye penger på det. Tenker en at de også skal overtas fullt av det offentlige med fastlønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, soleia skrev:

Sjølvsagt forstår eg det, men dei bygger på den same marxistiske ideologien.  Dei har mange gode saker, feks vern om arbeidarane sine rettar, miljøvern og solidaritet.  Men for meg vert ideologien for naiv.  Vi er kåra til eit av verdas beste land å bu i, så mykje fungerar allereie bra her på berget.  Likevel må vi nok innstille oss på å stramme inn livreima og gjere oss mindre avhengige av oljeproduksjonen.  Då treng vi nye, og stødige bein å stå på.  Staten bør nok ha ei hand over forvaltninga av naturressursane våre, men eg trur at privat initiativ og entusiasme vil vere viktig for å skape nye arbeidsplassar og økonomiske bein å stå på.  Då nyttar det ikkje med tung skattelegging, som tek all motivasjon frå dei som vil prøve å få til noko.  Difor heller eg meir inn mot sentrum i det politiske landskapet.  Vi vert nok ikkje einige i denne diskusjonen ;)

De kommunene som solgte ut sine eierandeler i vannkraft har jo angret bittert, tapt penger og mistet fremtidige og varige inntektsmuligheter. Kina er i ferd med å kjøpe opp mange av de store norske interessene. Og ekspertene sier at vi ikke vet alle motivene for at de gjør dette, selv om vi vet om noen av motivene. Vi selger ut vannkraft, vi selger ut skog, og nå vil regjeringen også selge ut matjorden vår. Australia har nektet kineserne i å kjøpe opp matjord i Australia. Her vil både Høyre og FrP åpne opp for det. https://www.nrk.no/norge/sp-leder-trygve-slagsvold-vedum-advarer-mot-kineserne-1.13444749

Og som anonym 70b skrev, nå er en stemme i sentrum en stemme til disse partiene.

Anonymkode: 78ccb...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stemmer MDG for første gang i år, det er galskap hvordan vi ødelegger kloden vår. Om 30-40-50 år vil millioner av flyktninger skape kaos i verden da de vil flykte fra ulevelige steder. 

http://www.utrop.no/Nyheter/Utenriks/29675

http://harvest.as/artikkel/millioner-av-klimaflyktninger

 

Anonymkode: 40dca...688

Og GRUNNEN til oppvarmingen - hva er den? 

Jo, kapitalisme... 

Les denne: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/jeg-er-grønn-derfor-må-jeg-være-rød-1.1011596

 

Anonymkode: 7cd7a...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...