Gå til innhold

Svigers vil komme hit i høstferien, da er barnet noen dager gammelt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, de er veldig fine og snille og jeg liker de godt! 💕

Jeg skal settes i gang en liten uke/noen dager før høstferien pga diabetes. De sier de vil komme hit i høstferien og være noen dager. 

Men jeg vil ikke!!! Jeg vil ikke ha noen her, ikke mamma, mine søsken, ingen. Jeg vil kose meg og bli kjent med babyen og la søsknene bli kjent med den nye tilværelsen. Jeg tar gjerne i mot dagsbesøk, men synes det er mye når de må ligge over. Selv om de hjelper til mye, blir jeg stresset over å ha "gjester". De bor noen timer unna, så de må sove her. 

Kan jeg be de sove til moren min, eller til en av søsknene mine? Så får de komme på dagtid, men at vi får kveldene alene? Min samboer mener dette IKKE går, og dette er en liten issue faktisk... 

Anonymkode: 4dd86...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan du det. Da svigers kom på første besøk etter nr to sov de på hotell!

Anonymkode: 8ff0f...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Spør mannen om han hadde likt å ha besøk av svigers etter en stor operasjon. 

Anonymkode: 2bad9...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma ville komme på besøk på sykehuset samme dag som jeg fødte for å hilse på og ettersom jeg hadde hatt litt komplikasjon underveis, var jeg utslitt og sa nei. Da sa hun ok og fikk komme dagen etter (på besøk på sykehuset). Det samme fungerer stort sett bra, selv om det er svigerforeldre. Si til dem at du ikke ønsker overnattingsgjester og tilby den å overnatte hos fin mor. Det skjønner de antagelig veldig godt og takker ja eller nei ettersom hva de vil da.

Anonymkode: 2d443...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes du kan bite det i deg og la dei være der i 2 eller 3 dager. Ikkje så stort offer i forhold til kva det gleder dei.

Anonymkode: 6b593...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg å fokusere på det positive. La dei gå på lekeplassen med barna, og bake og fylle opp fryseren din, lage middager osv. 

Anonymkode: 6b593...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er! Ikke "bit det i deg", du har nettopp født og du bestemmer. Synes det var fint å tilby de overnatting hos din familie, og om de ikke ønsker det får de finne en annen løsning eller bli hjemme.

Anonymkode: 2bd72...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør mannen din om hadde ønsket at din mor og far kom og bodde hos dere i flere dager etter at han hadde presset en stor fotball ut av penis med påfølgende blødninger? Hadde han likt at du insisterte på at foreldrene dine kom og bodde hos dere fra samme dag eller et par dager etter han hadde vært gjennom dette, mens han fremdeles kanskje hadde store smerter, gikk med bleier for å ta opp blødningene og generelt var utslitt?

Du sier jo ikke nei til at foreldrene hans kan komme, men har funnet en alternativ løsning hvor de får bo hos dine foreldre.

Dette er ikke noe issue - det er mannen din som er helt på jordet!

Selv hadde jeg ikke ønsket besøk de første dagene etterpå overhodet.

Anonymkode: 9fa4f...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt! Dette må du få styre som du ønsker, og jeg synes mannen din bør støtte deg i dette uansett hvor uenig han er. 

 

Anonymkode: 9eb17...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, det hadde jeg aldri orket! Er det første barnet? Du vet aldri hvordan formen din er etger fødsel, og du kan bli liggende på sykehuset mer enn de to vanlige dagene. Uansett form hadde jeg ikke villet "brukt opp" nyfødt-tiden på å ha gjester, da skal jeg være med babyen!

Hvorfor må de komme akkurat da? Jobber de i skolen siden de følger feriene? Kan de ikke komme noen uker senere?

Jeg hadde fint bedt dem bo hos andre, eller på hotell. Her må mannen bare innrette seg, det er du som føder! Men jeg hadde uansett ikke orket daglig besøk i en uke, selv om de bodde borte.

Anonymkode: 21dae...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Som en sier så kan de komme og leke med de eldre barna såklart... men ikke hele dagen.. 

Det var lurt å samenligning med om han ville hatt mamma her, for det hadde han ikke!! En middag med henne er nok for han 😜 Jeg går godt overrens med svigers, og synes det er koselig med besøk... Men ikke med nyfødt. Den tiden er jo så ufattelig magisk.. 

Anonymkode: 4dd86...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri om jeg hadde latt dem! Første tiden så er jeg sliten, trøtt, har etterrier, skal etablere amming og bli kjent med den lille. Besøk får komme når jeg blir klar for det. Mannen har ingen stemmerett der, og heldigvis skjønner min det. Han sett hvor slitsom denne perioden er for oss mammaer.

Anonymkode: c6da2...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si det som det er! Ikke "bit det i deg", du har nettopp født og du bestemmer. Synes det var fint å tilby de overnatting hos din familie, og om de ikke ønsker det får de finne en annen løsning eller bli hjemme.

Anonymkode: 2bd72...80d

Dette. En nybakt mor skal ikke bite i seg noe som helst, det kan skade relasjonen til svigerforeldrene på livstid.

Anonymkode: 80028...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg aldri orket 😐 hvis det er viktig for de å komme rett etter fødselen kan de ta inn på hotell. Hos oss er de første to ukene hjemme hellige. De kan enten komme på sykehuset eller vente to uker. Jeg orker ikke besøk hjemme rett etterpå. Har slitt med ammingen og såre brystvorter med begge barna og orker virkelig ikke å ha folk rundt meg. Dessuten før jeg barseltårer. Gråter for alt i begynnelsen. Er sårbar og veldig opp og ned i humøret så da vil jeg ikke gå på tå i mitt eget hus. 

Anonymkode: 82fc7...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være noen dager på sykehuset pga din diabetes hvis du ikke er klar over det :) jeg måtte være i litt over ei uke.

Anonymkode: 2e937...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spør mannen din om hadde ønsket at din mor og far kom og bodde hos dere i flere dager etter at han hadde presset en stor fotball ut av penis med påfølgende blødninger? Hadde han likt at du insisterte på at foreldrene dine kom og bodde hos dere fra samme dag eller et par dager etter han hadde vært gjennom dette, mens han fremdeles kanskje hadde store smerter, gikk med bleier for å ta opp blødningene og generelt var utslitt?

Du sier jo ikke nei til at foreldrene hans kan komme, men har funnet en alternativ løsning hvor de får bo hos dine foreldre.

Dette er ikke noe issue - det er mannen din som er helt på jordet!

Selv hadde jeg ikke ønsket besøk de første dagene etterpå overhodet.

Anonymkode: 9fa4f...2f4

HI skal ha keisersnitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart du kan bestemme det. Og dine svigerforeldre bør jo forstå det godt, i hvertfall svigermor som har vært i barsel og hatt nyfødt(e) hjemme selv. De kan jo komme en helg litt etterpå, uten at de vil ha gått glipp av så mye:)

Anonymkode: 42076...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må være noen dager på sykehuset pga din diabetes hvis du ikke er klar over det :) jeg måtte være i litt over ei uke.

Anonymkode: 2e937...8ea

Jeg vet det 😃 men takk 💕 

Anonymkode: 4dd86...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ønsket folk på overnatting.  Tilby dem å komme en helg når barnet er noen uker gammelt. 

Det er jo galskap å planlegge at de skal komme å bo hos deg rett etter fødselen,  du aner jo ikke hvordan fødselen blir og hvor lenge du blir på sykehuset.  Fødselen kan ta lang tid og man er aldri garantert å slippe hjem etter to dager.

Jeg har hatt lette fødsler og reist raskt hjem, ingen problemer i forhold til amming eller andre ting,  men det går ei grense altså! Hadde aldri sagt ja til overnattingsgjester. 

Det er også ganske vanlig å være litt følelsesmessig ustabil rett etter fødselen, derfor skal du heller planlegge litt alenetid med mannen din og barna dine synes jeg.

Si at de får lov å komme men ikke så tidlig! Ferdig med det.

Anonymkode: b7471...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nyttårs barn skrev:

HI skal ha keisersnitt 

Det står i hi at hun skal settes i gang.

Anonymkode: 2bad9...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke tatt inn besøk til overnatting de første ukene, og stusser på at noen tror at det er greit (har sett flere innlegg om familie som vil dette...). 
Jeg har termin nå i Oktober, og her er det "unntakstilstand" frem til Januar i alle fall :P Min mor ville planlegge Julen og skrev melding på fb til meg, da måtte jeg bare si at vi planlegger ingenting "fast" med noen frem til vi ser hvordan det blir med nyfødt... (klok av skade etter førstemann ;) ) 

Det er ikke noe kjekt med besøk når man er sår både i kropp og sinn. 

Anonymkode: 562ed...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det står i hi at hun skal settes i gang.

Anonymkode: 2bad9...065

Ok☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg synes du kan bite det i deg og la dei være der i 2 eller 3 dager. Ikkje så stort offer i forhold til kva det gleder dei.

Anonymkode: 6b593...9a4

Hvorfor er besteforeldrenes glede så innmari viktig i disse sakene? Hvorfor kan ikke besteforeldrene gå ut av sin egoistiske boble der de absolutt skal ha sine "hilse på og dulle-behov fra aller første stund" dekket? Hvorfor klarer de ikke å bare si at de blir på hotell en natt eller to, og håper å få hilse på noen timer de dagene. 

Skjønner de er spente, men ungen forsvinner jo ikke. Men det gjør disse aller første dagene som faktisk burde få lov å være mor-far-barn rid dersom man føler for det. Å gi barna dine skyldfølelse for at man ikke orker å være sosial og vertinne rett etter en fødsel er ikke greit. 

Anonymkode: 903ce...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal settes i gang ja, derfor jeg vet at barnet vil være en 5 dager/ en liten uke når ferien er i gang! 

Synes det er Ok med besøk, og setter pris på at de vil se barnet. Men det er virkelig noe med å ha de der hele døgnet, det er slitsomt. Selv om de er aldri så flinke til å hjelpe til, blir det ikke helt det samme. Bare det med sofa plass, vi har ikke så god plass, jeg vil helst ligge på sofaen om kvelden og kose med babyen, men det er det ikke plass til om de er der 😜 

Men er litt glad for å få støtte på det. De får komme når de vil ellers, men akkurat her tror jeg at det blir nei. Huff sånn styr det blir 😜

Anonymkode: 4dd86...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...